Laitetaanko uusi pino kaikille raskaana oleville kaksosten odottajille :)

Äippä66 oikein paljon onnea :flower:

Oikein mukava kuulla siedettävästä synnytyksestä. Hirviötarinoita on tullut lueskeltua liikaa.

Keskiviikkona on Helsingin Kätilöopistolla Helsingin Monikkoperheet ry.n järjestämä monikkovalmennuksen ensimmäinen kerta klo 13-15. Siellä lääkäri ja kätilö kertovat monikkosynnytyksestä.
Seuraavat kerrat käsittelevätkin sitten kai enemmän vauva-arkea.
Ajattelin mennä kyllä katsastamaan, vaikka aika on työssä käyvälle ihan mahdoton ja omaan laskettuun aikaan on vielä kolme kuukautta.

On hidastettava tahtia. Maha on jo sen verran iso, että työpäivän jälkeen selkä on kipeä ja vatsanseutu sellainen kiristävä ja kova. Ilta menee täysin toipuessa ja samalla valmistautuessa seuraavaan päivään.

Meillä ratasongelmaan on tullut ratkaisu.
Päätimme ostaa uutena Emmaljungan Twin City Crossit.
Turvakaukalot vuokraamme vakuutusyhtiöstä. Ensimmäinen turvaistuin menee max. 6 kuukautta ja sen jälkeen on taas hankittava uusi.
Ainakin Ifllä turvakaukalo maksaa 8,90?/kuukausi eli kahdelta vaavilta 120?. Sitten voimmekin jo hankkia seuraavat, jotka menevät hieman pidemmän aikaa.


Että tällaisia tällä hetkellä.

Mukavaa tiistaina olevaa täysikuun aikaa kaikille.

juulia rv22 :wave:
 
Kipa72 mie olen ollu vuodelevossa raskausmyrkytyksen takia ni vessassa sai käydä muuten oli oltava paikallaan.myrkytyksen takia mie en saanu kattoa töllöä,en kuunnella radiota enkä lukea mitään ja tota kesti melkein 2viikkoa,kun kaikki tekeminen nosti paineita muuten ei kaiketi ole ihan noin rajoitettua mutta liikkuminen on oltava minimissä.

Paljon onnea Äippä66 :flower: hyvän kokoiset vauvat teillä.

HooWeelle :hug: toivottavasti kaikki selviää parhain päin.

Äitee ja tuplat 14+3
 
Kipa, minut passitettiin ns. vuodelepoon viikolla 29. Kohdunsuu oli sormelle auki ja kohdunkaula n. 1,5cm. Rakenneultran aikaan kohdunkaula oli jotain 4,5 cm ja tuolloin todettiin tilanne hyväksi kun reilun mittainen oli. Saattaa yllättäin muuttua kaksosodottajilla tämä tilanne. Sain olla kotona mutta kaikki kotiaskareet yms. kielletty. Autolla-ajo kielto ja käveleminen oikeastaan olikin mahdotonta supistelun vuoksi. Mies talutteli talon ympäri. :/
Kun viikko 34 alkoi loppui lepo ja sai normaalisti liikua ja touhuilla. Nyt sitten ei tapahdu mitään.. Saisivat kyllä jo syntyä. Sf mitta on 42 ja painoa tullut 27kg.

Juulia meille tuli myös nuo if.n kaukalot mutta palautettiin ne ja ostettiin brion kaukalot telakalla. Helppo asentaa kun on kahden kanssa matkassa. If.n kaukalot oli aika epäsiistit ja kovin heppoiset!! Brioissa hyvä hinta-laatusuhde. 340e kaksi kaukaloa. käyttöaika n. 9-10kk.
Jos niistä saisi vielä pois myydessä yht. 100e niin ero vuokrattaviin jää pieneksi.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille :flower:
Roosa ja pojat 36+1
 
:hug: Onnea Äippä66 :flower:

Voi kun itsekin olis jo synnyttämässä -ja jos vauvatkin vielä kääntyis oikeaan tarjontaan, niin helpottais. Nyt alkaa olla sekä henkisesti että fyysisesti kypsä! Kyllähän tää muuten vielä menis, jos sais olla vaan, mutta kun on muut lapsetkin hoidettava, ja niiden aiheuttamat sotkut yms. Ilmeisesti ovat jääneet nyt vähemmälle huomiolle, koska ovat olleet pari viikkoa itkuisia ja ärtyisiä ilman syytä (niinkuin minäkin). Joka päivä saavat katsoa jonkun elokuvan, ja rusinoita ja tikkaria tulee annettua useammin että olisivat hetken rauhassa. Kylpyyn pääsevät joka päivä, joskus pienemmät aamullakin, siellä viihtyvät ja ite voin löhötä ovensuussa. Lasten pukeminen ulos on niin työlästä, että en sen urakan jälkeen jaksais enää mennä sinne...

Omaan oloon vaikuttaa sekin, että hemppa oli vaan 105, ja painoakin tullu jo 14 kg, joten ei jaksais enää kävellä. Varsinkin istumisen jälkeen saa hetken köpötellä ja oikoa itseään. Ja A-vauva potkii jonnekin häpyliitoksen tietämille, tekee välillä kipeetä välillä kutittaa.

Rataskaupat tehty: 4 v vanhat Ora Duolettot jossa 2 kantokoppaa. Oikein hyväkuntoiset ja tukevat vielä. Enää ei puutu kuin hoitopöydän haku vintistä, sängyn laitto ja pari pientä mekkoa on varmuuden vuoksi leikattu pitäis vaan ommella =)

Hups joo ja sairaalakassi pitäis varmaankin jo pakata valmiiksi!

Hyvää oloa kaikille :wave:
 
Hei kaikille

Päivät menee saikulla, pikkuisten luona.
Pääsevät tulevalla viikolla kotiin =)

Vuodelepo oli kotona olemista, wc-käyntiä, syömistä.
Ei kovin kummoisia askareita..sohvalla pötköttelyä.
Mies ajoi aina auton oven eteen(täällä joulukuussa tosi liukasta)
Mies onneks teki paljon kotitöitä ja passas minua.

Kyllä se aika hurahtaa äkkiä, minustakin alkutaipaleellatuntui että synnytykseen on ikuisuus.
Nyt kun jälkikäteen tuntuu että se menikin nopeasti.
Ja itkuisuus ja ärtyisyys muutunut onnen kyyneleiksi.

Tänäänkin kattelin ihania pikkuisiani ja mietin että harvalle suodaan tälläinen tuplaonni

:heart:

Jaksamista teille ja uskokaa..kyllä se synnytys vielä koittaa ja hyvin menee =)
 
rakenneultra siis takana A osoittautui pojaksi niin kuin jo "tiesinkin" :heart: B on ollut se mysteeri josta alussa ajattelin että se on tyttö mutta nyt viime aikoina olen alkanut miettiä vai tuleeko sittenkin 2 poikaa..ja ei siis näyttäytynyt nytkään ja mysteeriksi jäi jotenki tyttö olo on palannut (tai sit vaan toivon :LOL: )
mutta joka tapauksessa kumpikin oli lähes samankokoisia ja voivat mainiosti ja vastasivat viikkoja..tarkempia mittoja ei annettu lääkäri vain totesi että muutamien millien eroja ei sen kummempaa..

vaunuista:näillä näkymin hommataan emmaljungan city crossit.

mami+tiku&taku20+0
 
Löysinpä kivan keskusteluryhmän.

Olen siis viikolla 10+1 ja la 20.8
Maha on jo selvästi näkyvä ja äitiyshousuja joutuu jo pitämään.
Olen lyhyt ja erityisesti lyhyt selkäinen ja aikasempi raskaus alkoi näkymään myös jo varhain. (mut ei näin varhain =))

Mulla on jo kohta 4v poika ja ensinnäkin koko raskaus oli aika yllätys kunnes kuultiin kaksosista.
Viikko sitten mentiin toisen neuvolan ultraan tarkastamaan kuinka pitkällä ollaan kun sydämen lyöntiä ei eka neuvolassa vielä kuulunut mutta kohtu oli kätilön mielestä kokeilemalla suurehko. Sielä kaksi pussia näkyi selvästi mutta sikiöitä ei nähty yhtäaikaa. Laite oli kuulema aika huono ja sanottiin että kyllä ne sielä varmasti kumpikin ovat. 11.2 olis sitte niskapoimu ultra ja odotan jo kuumeisesti että näen ne yhtä aikaa!
Kaksosraskaus ei sinänsä niin kova uutinen ollut kun suvusta löytyy. Mieheni isä on kaksonen ja mun enot ovat kaksosia.

Mutta elämäntilanne on aika hankala ja aiheuttaa vähän valvomisia. Olen juuri eronnut palkkatyöstä ja perustamassa kosmetologihoitolaa. Tässä olen joulusta asti vähän lomaillut rankan vuoden jälkeen -olin kahdessa työssä- ja miettinyt pääni puhki kannattaako hoitolaa vielä perustaa. Mutta kai sitä sitte elämä vaan suttaantuu kun uskaltaa vaan mennä virran vietäväksi. Toki hyvin asiat mietittynä....

No vielä ei ainakaan mitää ihme oireita ollut, edes pahoinvointia, paitsi jos ei muista syödä, ei ollut edellisenkään kanssa. Väsyttänyt on paljon.
Kauhulla odotan isoa mahaa ja ollaan jo naurettukkin ettei mua varmaan löydykkään sitte koko mahan takaa. Esikoista odottaessani paisuin älyttömästi ja kiloja tuli 19. Ison mahan takia olin tarkkailussa ja epäilivät isoa vauvaa ja sitte sieltä tuli 2850g vauva... Ilmeisesti lapsivettä oli paljon.

No saas kattoo kuinka käy.
Jaa taitaa riittää mun stooreilu jo

-Satu-
 
Väinö ja Veeti syntyivät reilu viikko sitten tiistaina. Yliajalle meni eli 39+5 ja pelkäsin kovasti lasten puolesta kun antoivat mennä reilusti yliaikaisiksi.

Synnytys aloitettiin kalvojen puhkaisulla ja puoli kaksi iltapäivällä lisättiin vauhtia tipalla. Pojat syntyivät onnellisesti klo 16.04 ja 16.31. A pojalla oli asentovirhe eli tuli avosuisena, ponnistaminen oli työlästä kesti 20 minuuttia vaikka olen jo neljättä kertaa salissa. B poika sitten oli helppo juttu kunhan lääkäri oli saanut työnnettyä käden takaisin kohtuun kun vauveli halusi syntyä teräsmiesasennossa käsi edellä. Pelkäsin etukäteen, että toisen lapsen ulosautto on kipeää, mutta eipä sitten tuntunutkaan juuri pahalta.

Synnytyksen hoito oli ensiluokkaista ja ihanan rauhallista, vaikka sali oli täynnä väkeä: 3 kätilöä, opiskelija, gynekologi, 2 lastenlääkäriä. Synnytys sujui siis mallikkaasti ja vauvat voivat erinomaisen hyvin.
A 50cm ja 3310g ja B poika 50cm 3230g.

Illalla sitten tuli murheita itselleni kun kohtu jäikin vuotamaan holtittomasti painamisesta ja lääkityksestä huolimatta. Onneksi kätilöt ottivat todesta ja lääkäri tuli paikalle nopeasti. Muutaman tunnin uurastuksen jälkeen tilanne rauhoittui ja teholla vierähti sitten 16 tuntia seurannassa. Opettavainen ja kasvattava kokemus. Nyt saan olla tosi kiitollinen, että saan itse hoitaa kaksospoikiani ja tietty koko perhettä.

Niinkuin tällä palstalla on saanut huomata, että yllätyksiä voi tulla mutta jokaiselle hetkelle ja päivälle saa tarvittavan voiman.

Toivon kaikille teille raskaana oleville levollista odotusta ja sitten vauvoista jo nauttiville voimia arkeen.

Mopa73 ja Veeti&Väinö 8 vrk
 
Onnea Mopa & perhe! :flower: Jouduitko kauan olemaan sairaalassa?

Juulia, kävitkö tuolla monikkoperhevalmennuksessa? Oliko hyvä? Itellä oli tarkotus aluksi lähteä, mut olo oli semmonen, ettei julkinen liikenne (etenkin paikallisen bussiyhtiön rämisevät ja tärisevät bussit) kovin houkuttanut ja mies on luonnollisesti tuohon aikaan töissä, etten kyydilläkään ois päässy.

SatuMammalle tervetuloa odottamaan! :wave:

Linnea & co rv 28 + 1
 
Olin sairaalassa 8 pv ja kovasti oli jo kotiin ikävä. Itse olisin pääsyt päivää aiemmin, mutta pojat viettivät aurinkomatkalla vielä yhden vuorokauden sairaalakeikan päätteeksi. Käytin lisäajan nukkumiseen kun pojat oli hoitajien hellässä hoivassa. =)

Kyllä huomaa kunnosta, että olen saanut 12 pussia verta vuodon aikana. Onneksi Hb nousi sairaalassa jo 112 eli melkein ennalleen. Nyt on otettava iisisti vielä monta viikkoa.


Mopa73
 
Kiitos vinkistä Roosa 70 noiden turvakaukaloiden suhteen! Mietinpä sittenkin, jos ostaisimme ne. Jos lainavehkeet on heppoiset ja likaiset, ei tee kyllä mieli laittaa vauvoja suoraan sairaalasta niihin.

Kävimme Monikkoperheiden valmennuksessa keskiviikkona. Paikalla oli älyttömästi ihmisiä. Juuri riitti kaikille istuin. Lääkärin jutut oli aika tuttuja, jos on lueskellut itse kaksosraskauksista. Siis faktaa miten heldelmöitykset yms. tapahtuu, kalvoasiat ja identtisyydet.
Kiinnostavampaa oli, kun kätilö, lastenosaston hoitaja ja lapsivuodeosaston hoitaja kertoivat synnytyksestä ja sen jälkeen tapahtuvista asioista.
Ainakin kätilöopistolla synnyttävät ovat tosi hyvissä käsissä ja esim. imetystä tukevassa ilmapiirissä synnytyksen jälkeen. Jorvista olen nimittäin kuullut hieman toisenlaista tekstiä.
Sanoivat, että synnytys etenee muuten samalla tavalla kuin yksössynnytyksissä, mutta juuri Mopa 73 (onnea oikein paljon!) tarinan mukaan ponnistuvaiheessa sali tulee täyteen porukkaa. Normaali miehitys 3 lääkäriä, kaksi kätilöä, lastenhoitaja ja opiskelijoita.

Toive olisi kuulemani jälkeen, että päästäisiin viikolle 32. Silloin kaikki pitäsi olla jo turvallista ja kumpaisenkin selviäminen jokseenkin varmaa.

Terveisin,


juulia rv 22+5 :wave:
 
31.1. Syntyivät meidän Kamut. Neiti A, 2365g klo 18.22 ja Neiti B, 1740g klo 18.25. Synnytys käynnistettiin kasvueron vuoksi ja kun pienempikin kesti hyvin supistuksia sain lisää oksitosiinia ja synnytys eteni vauhdilla, koko kesto 3h 51min ja ainoa kivunlievitys oli ilokaasu ja miehen antama akupainanta. Kalvojen puhkaisun jälkeen ponnistin kerran ja A-vauva syntyi kokonaan ja B-vauvaa en edes ehtinyt ponnistaa kun liukui perässä ulos. Salissa oli väkeä tosi paljon, 2 lastenlääkäriä, 2 gyneä ja 3 kätilöä. Eli ei siellä todellakaan ole yksin B)

Neidit ovat vielä keskolassa kasvamassa, itse pääsin jo lauantaina kotiin. Nyt on ihana käydä ihastelemassa ja hoitelemassa tyttöjä. :heart:

Korven tyttö ja Alma ja Bertta 5vrk
 
Oikein paljon onnea Korven tytölle :flower:


Olen täällä tuskaisena sängyn pohjalla. Olen saanut oikean A-influenssan. Hirveä pelko vauvojen puolesta. Nytkö niistä tulee skitsofreenikkoja? Soittelin naistenklinikalle ja nauroivat minulle. Näillä viikoilla ovat jo ihan turvassa influenssan aiheuttamilta komplikaatioilta. Silti hirvittää.

Parempaa oloa teille muille!

juulia 24+3 :wave:

en saa boldausta pois päältä, siksi teksti jäi tuollaiseksi.
 
Onnea Korven tytölle ja koko tuoreelle perheelle :flower:
Toivotaan että pikkuiset jaksavat jo kohta paremmin ja pääsevät kotiin.

Ihanaa lukea noita vauvauutisia! Itse kärvistelen ja odottelen H-hetkeä.
Kuukausi sitten peloteltiin synnytyksen alkavan millä hetkellä hyvänsä ja lepo kesti neljä viikkoa.. Nyt ei sitten mitään!!
Tukalaa on, mutta eiköhän tämä kohta ole ohi. L.A ensi viikolla!

Juulialle Paranemisia ja voimia influenssan kanssa.

Roosa ja pojat 38+4
 
monikkojen äideille ja perheille! :heart:

Kyllä alkaa olemaan itsellä jännät paikat! Kahden viikon päästä pitäisi oman kämpän olla siisti ja tyhjä, eli pakkaaminen pitäisi hyvinkin jo aloittaa. Joudumme muuttamaan evakkoon uusien asukkaiden tieltä, kun aluksi näytti, ettei oma asuntomme mene kaupaksi, siispä myimme ihmisille, jotka tarvivat asunnon 2kk aikaisemmin, kuin tuleva asuntomme vapautuu ja pakenemme mummolaan 2kk ajaksi. ( Voi äiti rukkaa.. ) Sinne ne tuplatkin sitten syntyvät aikanaan ja omaan kotiin pääsee vapuksi sitten muuttamaan. *HUH* mikä kevät edessä..

Ylihuomenna olisi aika äitipolille, jossa tehdään synnytys - suunnittelu toisen vauvan perätilan vuoksi. Edelleen haluaisin synnyttää alateitse.. Tänään viikkoja kasassa 32 + 6. Mitenhän noin yleensä suunniteltu sektio tuplille, millä viikoilla? Itsellä on kyllä niin mitta jo täynnä ja jalat muusina, että kyllä alkaa muutaman viikon odottelu jo riittää. Vauvat olivat rv 30 :lla 1,3kg molemmat. :) Jännittää kyllä tuo perjantai! Mitenhän hyvin liene ottavat yhden hengen huoneen toivomuksen huomioon kaksosten odottajilta? Vai pitääkö suosiolla pyydellä perhehuonetta? Jaa, näin täällä Oulussa. Hyvää jatkoa muillekin! :whistle:
 
Vauvojen koko arvio 2100g ja 2040g, kun viikkoja 33 + 1. ( Olivat kuulemma keskikokoisen yhden lapsen painoisia ja jos kasvaisivat normaalisti, kuten 1, saattaisivat saada jopa 3,5kg painon! ) Molemmat ovat kääntyneet pää alaspäin, eli alatiesynnytykseen mennään ja toivon mukaan kaikki menee hyvin. Kohtu oli sormelle auki ja toisen pää tuntui selvästi, eli nää muutontäyteiset 2 vkoa pitäis olla jalat ristissä. Sitte voi ehkä jo vähä hilluakki enempi! =) Oi tätä onnea, jos vain saan synnyttää alateitse!! :heart: :flower: :whistle:
 
Täällä vielä istuskellaan kotona, viikkoja huomenna 36 ja olo kai sen mukainen... Pariin päivään ei oo kunnolla päässyt kävelemään, käsivarret voimattomat/puutuneen tuntuiset kun ilmeisesti vauvat painaa hermoja. Ruokavalio ollu viikonlopun ajan lähinnä suklaata ja jugurttia, kun olo on niin ahdistunut ja kurja -mutta sen aion taas huomenna korjata, jotenkin vaan viikonlopuksi tulee ostettua makeaa :/

Vauvat oli 2 viikkoa sitten rt ja pt, eli jos ei A käänny (mitä on kyllä tehnyt parin viikon välein) niin voisi synnyttää alakautta :) Painoarviot 2,3 kg, eli hyvänkokoisia ovat jo nyt. Supistellutkin on, mutta ei kuulemma tod.näk. käynnisty synnytys kuin vesien menolla, sanoi lääkäri! Ja ylilääkäri on vaihtunut ja tää uusi suosii käynnistystä vasta rv 40 :eek: apua en kestä tosiaan enää 4 viikkoa kasvavaa mahaa!!! |O Tuntuu siltä kuin repeisi, painaahan se jo valtavan paljon, tukivyöstä huolimatta. Siitä olen kiitollinen, että olen voinut olla kotona, eikä ole tarvinnut maata sairaalassa. Yhden vkl söin Ventolinea kun supisteli kovasti (olikos se rv 33) ja kohdunsuu oli raollaan, mutta se loppui sitten sillä.

Kaikki vauvantarvikkeet on jo laitettu valmiiksi, joten sais muruset jo syntyä. Hiihtolomaviikolla kun on mummikin tulossa meille, niin olisi muille lapsille hoitaja niin mies pääsisi olemaan sairaalassa.

Aikamoinen uupumus on, eilenkin nukuin kolmet päiväunet, tänään vaan yhdet pitkät. Yöunet on katkonaisia kun tunnin välein pitää kääntää kylkeä kun alempi puoli kipeytyy ja puutuu, eli nousta istumaan, järjestää tyynyt toiselle puolelle ja asettua taas makuulle... onneksi nukahdan taas samantien.

Miellyttävää odotusta kaikille :wave:
 
Täällä onkin ollut hiljaista. Hiihtolomia eikä ilmeisesti mitään uutta ja erikoista kenelläkään.

Yritin kahlata tätä pinoamme läpi löytääkseni sen nenäsumutteen nimen, jota voisi raskaana ollessa käyttää. En löytänyt.

Muistaiskos joku minkä merkkistä se oli?

Olen täällä kolme viikkoa jo potenut flunssaa eikä millään meinaa mennä kokonaan pois. Viikon olin pois töistä, mutta nyt kaksi viikkoa sitten olen taas keikkunut siellä. Yöllä kaikkien muiden inhojen olojen lisäksi ei saa hengitettyä jatkuvan nuhan ja tukkoisuuden tähden.

Ensi viikolla pääsemme jälleen ultraan ja nähdään mitä tämä sairastaminen on aiheuttanut. Toive sairaslomasta elää. Ei millään jaksaisi supistelujen ja flunssan kanssa tehdä töitä vaikken mitään fyysisesti raskasta joudukaan tekemään.

Ai niin, sitten piti kysyä noista vakuutuksista. Oletteko ottaneet sen syntymättömän lapsen vakuutuksen? Kuulin, että jos sitten mitään ikinä tapahtuu eikä syntymättömän vakuutusta ole niin vakuutusyhtiöt rajaavat lapsivakuutuksen ulkopuolelle kaiken mahdolisen. Hinta on kyllä aika kova 300-400?/kpl.

Että tällaista...


juulia 26+5 :wave:
 
Täällä onkin ollut hiljaista. Hiihtolomia eikä ilmeisesti mitään uutta ja erikoista kenelläkään.

Yritin kahlata tätä pinoamme läpi löytääkseni sen nenäsumutteen nimen, jota voisi raskaana ollessa käyttää. En löytänyt.

Muistaiskos joku minkä merkkistä se oli?

Olen täällä kolme viikkoa jo potenut flunssaa eikä millään meinaa mennä kokonaan pois. Viikon olin pois töistä, mutta nyt kaksi viikkoa sitten olen taas keikkunut siellä. Yöllä kaikkien muiden inhojen olojen lisäksi ei saa hengitettyä jatkuvan nuhan ja tukkoisuuden tähden.

Ensi viikolla pääsemme jälleen ultraan ja nähdään mitä tämä sairastaminen on aiheuttanut. Toive sairaslomasta elää. Ei millään jaksaisi supistelujen ja flunssan kanssa tehdä töitä vaikken mitään fyysisesti raskasta joudukaan tekemään.

Ai niin, sitten piti kysyä noista vakuutuksista. Oletteko ottaneet sen syntymättömän lapsen vakuutuksen? Kuulin, että jos sitten mitään ikinä tapahtuu eikä syntymättömän vakuutusta ole niin vakuutusyhtiöt rajaavat lapsivakuutuksen ulkopuolelle kaiken mahdolisen. Hinta on kyllä aika kova 300-400?/kpl.

Että tällaista...


juulia 26+5 :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja juuliallekin:
Täällä onkin ollut hiljaista. Hiihtolomia eikä ilmeisesti mitään uutta ja erikoista kenelläkään.

Yritin kahlata tätä pinoamme läpi löytääkseni sen nenäsumutteen nimen, jota voisi raskaana ollessa käyttää. En löytänyt.

Muistaiskos joku minkä merkkistä se oli?

Olen täällä kolme viikkoa jo potenut flunssaa eikä millään meinaa mennä kokonaan pois. Viikon olin pois töistä, mutta nyt kaksi viikkoa sitten olen taas keikkunut siellä. Yöllä kaikkien muiden inhojen olojen lisäksi ei saa hengitettyä jatkuvan nuhan ja tukkoisuuden tähden.

Ensi viikolla pääsemme jälleen ultraan ja nähdään mitä tämä sairastaminen on aiheuttanut. Toive sairaslomasta elää. Ei millään jaksaisi supistelujen ja flunssan kanssa tehdä töitä vaikken mitään fyysisesti raskasta joudukaan tekemään.

Ai niin, sitten piti kysyä noista vakuutuksista. Oletteko ottaneet sen syntymättömän lapsen vakuutuksen? Kuulin, että jos sitten mitään ikinä tapahtuu eikä syntymättömän vakuutusta ole niin vakuutusyhtiöt rajaavat lapsivakuutuksen ulkopuolelle kaiken mahdolisen. Hinta on kyllä aika kova 300-400?/kpl.

Että tällaista...


juulia 26+5 :wave:
 
Minä olen ottanut Tapiolan kautta vakuutukset, sama on esikoisellakin. Tapiolassa on ainakin juuri niin, että vakuutus pitää ottaa 2kk ennen varsinaista laskettua aikaa, jolloin pitää maksaa varausmaksu ( summa tietysti riippuu mahdollisista omistaja - alennuksista, ilman niitä se on n.160e ). Meillä tuo maksu oli n.146e kahdesta. Sitä ei saa pois, mutta se turvaa juuri sen riskin, että lapsella olisi esim. joku synnynnäinen vika, joka jäisi vakuutuksen ulkopuolelle, jos vakuutus otetaan 2kk lasten syntymästä.

Mikä vakuutusyhtiö on noin kallis? Tapiolassa vakuutuksen vuosimaksu yhdestä lapsesta meillä on 150e. Eli kaikki kolme maksavat n.450e/ vuosi. Tapiola on muutenkin järkevä siinä mielessä, että alennuksia rupeaa ropisemaan, varsinkin jos kaikki vakuutukset ovat toisen vanhemman nimissä. =) ( Yhtään toisia yhtiöitä väheksymättä. ) Nuo oma - tunnukset ovat myös järkevä ja nopea tapa saada esimerkiksi yksityisistä lääkärikäynneistä rahat parin päivän viiveellä. Ainoa huono puoli on, että jos jokaisen kerran hakee erikseen, menee omavastuu aina. ( 47e )

Omasta mielestä vakuutus on vähintä, mitä lapselle voi tarjota. Itseä ei kyllä nappais yhtään Oysissa jonotella sairaiden lasten kanssa tuntitolkulla. Yksityisellä käyttäminen mahdollistaa halutessaan myös aina samalle lääkärille viemisen. Se taas opettaa lapsesta asti, ettei lääkäreitä tarvitse pelätä ja lääkäri on yleensä myös paljon paremmin keskittynyt lapseen, kuin Tk : ssa.

Jos ajattelee lapsilisiä, niin tuo vakuutus summa on kuitenkin aika murto - osa siitä, mitä koko vuoden lisät ovat yhteensä.

No joo, tulipa melkoinen saarna painavaa tekstiä. :LOL: Kukin tietty tekee, niinku parhaaksi näkee. Hyvää jatko - odotusta! ;)
 

Yhteistyössä