Laittaisitko lapsesi montessori päiväkotiin?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"minsku"
mun poikani oli 5-v kun meni montessoripäiväkotiin ja on nyt tokalla montessoriluokalla.on ollut vain hyvää tuosta,ainakin meidän kohdalla. on pienet ryhmät ja eri-ikäisiä samassa ryhmässä,isommat oppivat "huolehtimaan"jne,vaikka omani on aina ollut muutoinkin sellainen että ottaa muut huomioon.. siellä tehdään erityisiä montessoritehtäviä,on äidinkieleen liittyviä,matemaattisia tehtäviä ja paljon muuta,jossa lapsi saa itse oivaltaa tekemänsä. auttaa keskittymään paremmin.on toki ihan normaalejakin leluja ja leikkejä ja noita montessoritehtäviä tehdään yleensä aamupäivisin,kun lapsi on oppivaisemmillaan. olen ollut todella tyytyväinen ainakin oman laspeni kohdalla. kannattaa ainakin käydä tutustumassa! ja yleensä kaikilla on sellainen mielikuva että on niin kallis päiväkoti,mutta siihen saa sen yksityisen hoidon tuen kelasta ja lopun saa maksaa itse tietenkin. jos meillä olisi poika ollut kunnallisessa hoidossa,maksu olisi ollut yli 200e kk,montessoripäiväkodissa maksu oli n.160e luokkaa..että säästöäkin tuli! googleta ja tutki,on aivan mahtava ajattelutapa ollut tämän luojalla,maria montessorilla!! :) lapsi nauttii,kun saa onnistumisen tunteita jokaisesta tekemästänsä tehtävästä ja kun ryhmät on pieniä,on hoitajilla enemmän aikaa keskittyä aina yhteen lapseen kerrallaan. tekevät paljon kodinomaisia asioita.poikani päiväkodissa oli joka päivälle jokin teema,perjantaisin oli aina leipomista ja ruoanlaittoa,jossa lapset oppivat ajattelemaan itsenäisesti leikin ja ohjaajien avulla,saivat jokainen tehdä jotakin. suosittelen!! :)
 
Juu laittaisin, ja onkin ollut hakusessa Montessori päiväkoti. Pidän heidän kasvatusmenetelmistään ja periaatteista! En tiedä vielä löytyykö tästä meidän läheltä, mutta toivon ainakin että sittenkun on aika niin saisin pojan montessori päiväkotiin!
 
Deleted member 70007
En ole aikaisemmin kuullutkaan, mutta vaikutti minskun kertoman mukaan ihan fiksulta paikalta.
Voisin laittaakin, mutta jos se olis kalliimpi kuin kunnallinen, niin en.

Wikipediasta vähän katselin.Tulin tulokseen, että ainakin mielummin sinne, kuin Steineriin!
Mitens on, onko tuolla samanlainen kuin Steinerissä, että lukemaan opitaan silloin kuin huvittaa ja lapsi päättää itse mitä opiskelee?

Jos, niin en todellakaan laittaisi missään vaiheessa.
Olen oikein tyytyväinen näihin tavan kouluihin ja tarhoihin, turha mitään erityisyyksiä lähteä hakemaan.
Eli en varmaankaan.
Riippuu pitkälti tuosta, miten se sit koulu/eskariaikana menee, päättääkö lapsi vai päättääkö aikuinen.
 
"jepp"
[QUOTE="vieras";25665391]Vaikuttaa hyvältä teoriassa, mutta kuinka on käytännön laita?[/QUOTE]

Niinpä, steiner-pedagogiikankin saa kuulostamaan hyvältä teoriassa, vaikka käytännössä se ei lähellekään kaikkien kohdalla toimi...
 
"Ava"
Laitoin, mutta otin pois. Kannattaa mennä seuraamaan menoa alussa ihan itse, niin voi tehdä päätöksen sen hyvyydestä sitten sen kokemuksen perusteella. Vaikka tavallaan se meno siellä vastasi kyllä sitä tietoa, jonka olin metodista saanut, oli sen näkeminen käytännössä lähinnä surullista. Myös ohjaajien puutteellinen koulutus oli ongelma; vain yhdellä koko talossa oli jotain muuta koulutusta kuin "montessoriohjaaja", joka ei näköjään antanut edes perustietoja lapsen tarpeiden ja käytöksen ymmärtämisestä. Olin todella pettynyt toimintaan kaikin tavoin. Avasi silmäni myös kaiken yksityisen hoidon suhteen siinä määrin, että ymmärsin niiden toiminnan olevan vähemmän valvottua kuin kunnallisen hoidon.
 
eieieieieiei
Oman kaupunkini montessori päiväkotiin EN MISSÄÄN NIMESSÄ! Olen ollut siellä työharjoittelussa ja siellä ei lapsia ei kohdella kuin lapsia. Leikkiaikaa päivässä oli max 1 ½ tuntia. Kerran tuli eräs äiti katsomaan, että minkälaista siellä on, kun lapsi itkee aina kun pitäisi lähteä päiväkotiin ja sanoo ettei halua ja, että siellä on aivan kurjaa. Voitte vaan arvata kuinka päivä erosi edellisestä, oli kaikkea kivaa, leikkipiiriä yms yms. montessoritöitä tehtii kuten papereissa luki ja lapsia ohjattiin töissä. Pihallakin keksittiin yhteistä tekemistä lasten kanssa eikä vaan seisoskeltu aikuisten kanssa puhumassa paskaa lapsista ja näiden vanhemmista. Ruokailu sujui ilman huutoja ja ylimääräistä hälinää aiukuisten puolelta. Päivän päätteeksi äiti sanoi ettei ymmärrä miksi lapsi ei halua tulla aamulla päiväkotiin ja miksi hän puhuu höpöjä. Tähän eräs aikuinen vastasi, että lapset joskus puhuvat vähän hassuja ja joskus kiukkuttelevat kun haluaisivat olla kotona vaikka viihtyisivätkin päiväkodissa.

Kun oma päiväni oli ohi ja kaverini tuli hakemaan lastaan lähdin hänen kanssaan samaa matkaa ja kerroin, että mikä meininki päiväkodissa oikeasti oli ei hänen lapsensa mennyt kertaakaan enää kyseiseen päiväkotiin ja hän kertoi myös sille äidille joka oli ollut vierailulla päiväkodissa mitä olin hänelle kertonut ei hänkään enää lastaan sinne vienyt vaan molemmat saivat paikan päiväkodista jossa sitten itsekkin suoritin työharjoitteluni loppuun. Ja voin sanoa, että ero oli todella suuri näiden päiväkotien välillä!
 
juuTota
En ikimaailmassa. Kävin itse, ja jouduin (kuten osa muistakin lapsista) tekemään kamalasti töitä kuroakseni muita taidoissa kiinni. Olin siis montessori pk:ssa ja koulussa. Tehtiin mitä huvitti, ainakin mitä pidemmälle vuotta mentiin. En siis ikinä laittaisi!!
 
ttppii
En ikimaailmassa. Kävin itse, ja jouduin (kuten osa muistakin lapsista) tekemään kamalasti töitä kuroakseni muita taidoissa kiinni. Olin siis montessori pk:ssa ja koulussa. Tehtiin mitä huvitti, ainakin mitä pidemmälle vuotta mentiin. En siis ikinä laittaisi!!
Kuulostaa Steinerilta enemmän tuollainen tarha.

Montessorissa opetetaan ja korostetaan opettelua, ja pidetään kohtuullisen hyvin kuriakin, mm juuri metelöinnin suhteen. Oma tytär oli Montessorissa, ja esim matematiikka taidot olivat sitten ala-asteella kertaluokkia paremmat kuin tavallisessa tarhassa olleilla.
Tytär "joutui" tarhaan oikeastaan sattumalta, kun aleelle jonne muutimme tuli uusi päiväkoti ja haimme sinne ihan siksi kun se oli lähin paikka.
Alussa oli vähän ennekkoluuloja, kun ainoa erityispäiväkoti mistä itsellä oli kunnolla enemmän tietoa oli Steiner, joka on ihan vihoviimeinen paikka johon lapsiani laittaisin. Lopulta olimme todella tytyväisiä.
 
juuTota
Kuulostaa Steinerilta enemmän tuollainen tarha.

Montessorissa opetetaan ja korostetaan opettelua, ja pidetään kohtuullisen hyvin kuriakin, mm juuri metelöinnin suhteen. Oma tytär oli Montessorissa, ja esim matematiikka taidot olivat sitten ala-asteella kertaluokkia paremmat kuin tavallisessa tarhassa olleilla.
Tytär "joutui" tarhaan oikeastaan sattumalta, kun aleelle jonne muutimme tuli uusi päiväkoti ja haimme sinne ihan siksi kun se oli lähin paikka.
Alussa oli vähän ennekkoluuloja, kun ainoa erityispäiväkoti mistä itsellä oli kunnolla enemmän tietoa oli Steiner, joka on ihan vihoviimeinen paikka johon lapsiani laittaisin. Lopulta olimme todella tytyväisiä.
Näin mun vanhemmat luulivat. Montessorissa tehtiin sitä, mikä itseä huvitti. Sai puuhastella kiinnostavia muita tehtäviä. Tykkäsin palapeleistä ja arvoituksista. Kouluaineissa jäin pahasti jälkeen. Tämä Montsu toimii edelleen jossa olin.
 
"minä"
Näin mun vanhemmat luulivat. Montessorissa tehtiin sitä, mikä itseä huvitti. Sai puuhastella kiinnostavia muita tehtäviä. Tykkäsin palapeleistä ja arvoituksista. Kouluaineissa jäin pahasti jälkeen. Tämä Montsu toimii edelleen jossa olin.
Tässä taas varmaan on eroa paikkojen välillä. Meidän poika on montsassa ja siellä kyllä pyritään ohjaamaan lapsia tietoisesti aina eri tehtävien pariin, jotta oppi olisi monipuolista. :)
 
"vieras"
Montessori-päiväkodin lapset oppivat usein lukemaan viimeistään 4-vuotiaina.
Että se siitä yleistyksestä että olisi jotenkin samanlainen kuin Steiner...
Lähinnä Steinerin vastakohta tämä Montessori. Kannattaa ottaa enemmän selvää!
 

Yhteistyössä