Lapsella ei kavereita auttaako muutto/ koulunvaihto

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minulla 5lk poika joka on kavereiden heittopussi ja ns.varakaveri. itsellä tekee niin pahaa kun katsoo sivusta tilannetta enkä oikein tiedä miten auttaa. Jos voisin hommaisin hanelle ihan ikioman kaverin. Viimeksi eilen alkoi itkemään kun kukaan ei koskaan pyydä häntä kylään. Äidin sydän ihan särkyy kun ei voi auttaa, ja näkee kun omaa lasta sattuu.
Itse muutin lapsena useamman kerran ja tunnistan sen tunteen kun ympärillä on monta sataa lasta mutta kukaan ei ole minua varten. Ja ehkä se oman lapsen kaverin kaipuu sattuukin juuri siksi niin kovasti kun tunnistaa itsekkin sen saman tunteen. Poika harrastaa joukkuelajia mutta sieltäkään ei ole sellaista vapaa-ajan kaveria löytynyt oman koulun ja ikäluokan pojista kukaan ei pelaa samassa joukkueessa.
 
vierailija
Jotkut on luonnostaan vähän syrjäänvetäytyviä, siinä ei auta koulunvaihto. Vaikka kuinka tykkäis olla kavereiden kanssa niin esim saattaa tiedostamattaan antaa ulospäin torjuvaa viestiä, johon kaverit reagoivat välttelemällä.
Meneekö lapsi itse reippaasti porukkaan mukaan, pyytääkö aktiivisesti kavereita teille, tuleeko kaverit mielellään edes synttäreille?
 
vierailija
Puhu asiasta opettajan kanssa. Ei tuo kivalta/ reilulta tilanteelta kuulosta. Lähentelee minusta jonkin asteista kiusaamista poissulkemisen muodossa. Voisivat puhua koulussa kaveritaidoista ym. Sinä olet lapsesi äiti, auta häntä!

T. Opeäiti
 
vierailija
Meillä jäi ulkopuoliseksi koko peruskoulun ajan. Ehdotettiun koulun vaihtoa mutta lapsi itse ei tahtonut. Meni sitten lukioon, täysin uuteen ympäristöön. Tietenkin äitinä pelkäsin kuinka käy, onko taas yksin ja varakaveri. Tai onko jo niin sulkeutunut että antaa ulospäin syrjäytyvän kuvan itsestään. Toisin kävi! Hänestä kuoriutui ulospäinsuuntautunut nuori joka on nyt koko luokan suosiossa. Jos poikasi luokassa ei ole ketään samanhenkistä kaveria, niin vaikea siinä on ystävystyä. Koulunvaihto saattaa hyvinkin auttaa, jos poika itse on motivoitunut.
 

Yhteistyössä