Lapsella proppuja nielussa: mikä avuksi?

  • Viestiketjun aloittaja a
  • Ensimmäinen viesti
a
Jokohan mun täytyy viedä lääkäriin? Onkohan ainut hoito nielurisojen leikkaus? Nytki tuo valvoo kun ei saa niiltä nukutuksi, haittaavat kurkussa :( Onko kellään mitään hyvä keinoa millä nuo sais pois? :x
 
vieras
Miten ne nukkumista voivat haitata? Jos niitä on satunnaisesti, ei tarvitse tehdä muuta kuin varmistaa, ettei ole angiinaa tms. Jos on kestänyt jo vuosia niin sitten leikkaus.
 
vieras
minkäikäinen ? itsellä auttaa kun esim pumpulipuikolla hiljaa painelen siitä propun vierestä niin se tulee sit ulos sielt ns.kolosestaan .
kitarisat kandee leikata, pikkujuttuhan se on :)
 
proppu
Ite kaivelin hammastikuilla niitä proppuja aina pois. Nielurisojen poiston jälkeen ei ole ollut tätä ongelmaa, eikä henkikään enää haise pahalle!
Itse en meinannut päästä leikkaukseen, ennen kuin liioittelin angiinoideni ja kurkkukipujeni määrää.
 
vieras
Itsellä oli myös lapsena. Olin sen verran iso jo, että sorkin niitä itse hammastikulla (tylsäpäisellä ), koska tuntuivat pahalta ja haisivat myös. Nykyisin proppuja tulee enää harvakseltaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi myös painaa sormella itse nielurisaa. Saa paremmin voimaa siihen kuin pumpulitikulla. Lääkäriltä kannattaa kysyä, mikä on mielipide.
Siis sormi suuhun ja nielurisaa painamaan? Vai tuolta kaulan puolelta? Kaulan puolelta yritin, ei auta. Tuo on siitä inhottava ku poika on niin herkkä yökkiin, ettei tästä meinaa tulla mitään.

 
vieras
Poika katsoo peilistä kurkkua, sinä osoitat taskulampulla viistosta, että valaistus on hyvä (jos ei muuten ole). Ja sitten itse oman tunteen ja uskalluksen mukaan puristaa nielurisaa suun sisäpuolelta sivua vasten ja ylös kitalakea vasten ym. Vaatii harjoitusta, mutta kun osaa ja uskaltaa, niin saa puristella ronskisti. Nielurisat eivät hajoa minnekään, kädet on tietysti puristettaessa puhtaat. Nielu treenantuu, eikä okseta enää niin paljon. Voit neuvoa, että puristaa vatsalihaksia, kun yököttää. Niin ei tule oksennus.
 
??
[QUOTE="vieras";26930141]Mulla kanssa proppuja, lääkäri sanoi,ettei leikkaus auta, ongelma ja ne proput tulee sitten alemmaksi kurkkuun,josta niitä ei saa millään pois..[/QUOTE]

Miten niin alemmaksi? Eihän sitä onteloista risakudosta ole kuin niissä risoissa.
 
haisuproppu
Siis puhutaanko sellaisista kelta-vaaleista plakkimöhnäkertymistä nielurisoissa, jotka voi joskus olla myös rusehtavia?

Mulla on ruvennut tulemaan niitä kun on ollut reikiä hampaissa tai muuta ongelmaa. Lapsena ei ollut koskaan. Nyt oon paremmin putsaillut, käyttänyt myös fluorillista suuvettä ja hammasväliharjaa jota dippaan aina suuveteen. Koska mulla on ikenet vähän vetäytyneet, niin käytän tota hammasväliharjaa ja tuntuu, että varsinkin se on vaikuttanut. Lapsilla ei kai yleensä oo ikenet vetäytynyt.

Onko lapsellas ientulehdusta? miten menee hampaiden harjaus ja huolto? Miten ruokavalio? Puputtaako koko ajan jotain vai syökö hammasystävällisesti n. 5x päivässä tms.
Entä liikunta? Mulla ainakin liikkuessa ne usein lähtee itsestään liikkeelle. Kun oon säännöllisesti liikkunut (sellasta että tulee kunnon hiki ja hengästyy), niin tuntuu että niitä ei niin tuukaan. Ehkä hyvä verenkierto auttaa aika moneen asiaan.

Tässä vähän ideoita : )

Jos lapsella on kuumetta tms ihan niiden takia niin ei varmaan liikunnat oo paikallaan, mut jos ei oikeasti ole huonossa kunnossa, niin vois koittaa juoksennella, peuhata tms jos ne siitä.
Janojuomana vois ihan vettä, niin suu ja nielu ehkä kiittää.
Hampaiden pesun yhteydessä vois kurlausta, jos lapsi osaa. Itse opin pienenä vanhemman esimerkistä.

Toivottavasti ratkeaa homma.
 
risaton
Itse otin niitä aina pois, mutta hidasta hommaa ja usein tuli nielutulehdus siitä. Sitten sai arpoa, että karmea hengitys vai kurkkukipu. Helpotti kun liioittelin sairastelujen määrää, vaikka olin kyllä oikeastikin aina nuhaisena ja pääsin leikkaukseen. Siihen loppui ne ongemat ja parisuhdekin paranira, harmi ettei tajunnut mennä aikaisemmin ja kipeänäkään en ole ollut juuri ollenkaan sen jälkeen.
 
vierailija
Hei, itse olen 16v tyttö ja huomasin eilen ilmaantuneen kanssa nielurisaan noita proppuja. Kurkun pää koko ajan arkana ja jotenkin myös huono olo. En saa/pysty niitä itse ulos kaivamaan.
Muistasin, että myös pienempänä kerran tälläistä vaivaa ollut, mutta sitten se katosi.
Olisiko siis mahdollista, että proput katoaisivat itsekseen? Vai osaisiko joku neuvoa mitä minun pitäisi tehdä? Lukio alkaa viikonpäästä, enkä haluaisi sinne tälläisellä kipeällä kurkulla mennä, varsinkaan kun pelkään, että hengitys alkaa haisemaan.
Suur kiitokset, jos joku osaisi tämän kanssa auttaa.
 
SendHelp
Hei, itse olen 16v tyttö ja huomasin eilen ilmaantuneen kanssa nielurisaan noita proppuja. Kurkun pää koko ajan arkana ja jotenkin myös huono olo. En saa/pysty niitä itse ulos kaivamaan.
Muistasin, että myös pienempänä kerran tälläistä vaivaa ollut, mutta sitten se katosi.
Olisiko siis mahdollista, että proput katoaisivat itsekseen? Vai osaisiko joku neuvoa mitä minun pitäisi tehdä? Lukio alkaa viikonpäästä, enkä haluaisi sinne tälläisellä kipeällä kurkulla mennä, varsinkaan kun pelkään, että hengitys alkaa haisemaan.
Suur kiitokset, jos joku osaisi tämän kanssa auttaa.
Miten hoitui? Lähtikö itsestään pois?
 

Yhteistyössä