Lapsella usein oksettava ja huono olo. Mistä voisi johtua?

  • Viestiketjun aloittaja mikä hätänä
  • Ensimmäinen viesti
mikä hätänä
7-v lapsella nyt muutaman viikon aikana usein huono olo ja oksettaa. Ei kuitenkaan ole mahatautia tms. Paha olo usein iltapäivällä/alkuillasta. Mistä voisi olla kyse?
 
ggg
Alkuperäinen kirjoittaja mikä hätänä;27255987:
7-v lapsella nyt muutaman viikon aikana usein huono olo ja oksettaa. Ei kuitenkaan ole mahatautia tms. Paha olo usein iltapäivällä/alkuillasta. Mistä voisi olla kyse?
Allergiaa? Itseäni vaivasi huono olo ja oksentelu monta vuotta, ennen kuin huomattiin, että olen allerginen. Ei se oksennuskaan aina heti ruuan jälkeen tullut.
 
alk.per.
[QUOTE="vieras";27256672]Laktoosi-intoleranssi? Mulla ei mene vatsa sekaisin vaan tulee oksettava ja huono olo.[/QUOTE]

Laktoosista kokeet otettu ja ne oli aivan normaalit. Muita ruoka-aineita ei ole vielä tutkittu.
 
alk. per.
Poika ollut aina hyvä syömään. Huonoa oloa tulee viikonloppuisinkin, vaikka olisi syönytkin kunnolla. Laktoosista tosiaan ne kokeet on otettu, eikä yliherkkyyttä laktoosille todettu. Muita allergioita ei ole tutkittu. Miten vilja-allergia oirehtii? Eikö usein oirehdi ulosteen löysyydellä? Tätä ei ole pojalla ollut. Uloste normaalia. Miten vilja-allergia testataan tuon ikäiseltä?
Se voisi olla kyseessä, kun syö aamuisin puuroa ennen kouluun menoa. Tosin puuroa kyllä syöty jo päiväkodissa ja eskarissakin, eikä tuolloin ole oireita ollut. Viime keväänä oli usein vatsa kipeänä, mutta se meni sitten ohitse (tuolloin tutkittiin laktoosi). Nyt on taas mahakipua ja oksettavaa oloa usein.
 
Mä olen lapsesta asti ollut kovin usein pahoinvoiva. Muistan kuinka monesti alakouluikäisenäkin ennen kouluunlähtöä oksentelin.
Ja siis nykyäänkin mulla on jatkuvasti huono olo. Syynä lähinnä se että mun verenpaineet on matalat aina ja verensokerit yleensä matalat ja laskee nopeasti.
Oon valittanut asiasta lääkäreille ja sitä on tutkittu mutta mitään varsinaista hoitoa ei ole, pitäis vaan muistaa syödä niin ettei sokrut laskis kovin alas ja mukavasti aina kehotellaan syömään salmiakkia ja lakua että verenpaineetkin pysyis tolkullisella tasolla.
 
Poika ollut aina hyvä syömään. Huonoa oloa tulee viikonloppuisinkin, vaikka olisi syönytkin kunnolla. Laktoosista tosiaan ne kokeet on otettu, eikä yliherkkyyttä laktoosille todettu. Muita allergioita ei ole tutkittu. Miten vilja-allergia oirehtii? Eikö usein oirehdi ulosteen löysyydellä? Tätä ei ole pojalla ollut. Uloste normaalia. Miten vilja-allergia testataan tuon ikäiseltä?
Se voisi olla kyseessä, kun syö aamuisin puuroa ennen kouluun menoa. Tosin puuroa kyllä syöty jo päiväkodissa ja eskarissakin, eikä tuolloin ole oireita ollut. Viime keväänä oli usein vatsa kipeänä, mutta se meni sitten ohitse (tuolloin tutkittiin laktoosi). Nyt on taas mahakipua ja oksettavaa oloa usein.
Itse olen 21 ja tehtiin ihotestillä joka reagoi. Aiemmin en edes osannut epäillä, minulla oli laktoosi-intoleranssi joka samaan aikaan todettiin myös. Itselleni tulee oireita lähinnä silloin, kun olen syönyt paljon vaaleaa leipää eikä kehoni kykene enää taistelemaan sitä vastaan niinkuin se yleensä tekee. Siksi sitä ei aiemmin epäiltykään, koska keliakiaa ei ole ja vastustuskykyni on tarpeeksi vahva.
 
Minäitse
Tää on myöhää mutta mä kärsin nytkin mulla on nielurisat aikas isot ja flunssaa ja taitaa tullakkin korvatulehdus kun sattuu ja söin kunnolla klo 12.00 ja kello onkin jo 21:08 en vaan tunne nälkää kun oon syöny tulee hirvee oksettava olo mulla että eikai johdu nielurisoista?
 
"mamma"
Matoja vatsassa? Lapsellani oli vuoden verran vatsa kipeänä, ruoka ei aina maistunut... laktoosi ja keliakia - testit tehtiin, ei mitään. Lopulta kakkanäyte kotona, ja lapsi näki kakassaan matoja. Matolääke kurkkuun ja siihen loppui tuo valitus, myös hiekan ja lumen syönti, likaisissa käsissä tai hanskoissa.
 
V.ieras
Meillä 8v kipuilee mahaa ja tulee oksettava olo jännityksestä.....kouluun lähtö, kaverin synttärit, kesälomamatka, ulkona syöminen....mikä tahansa kivakin juttu, saa tytön yökkimään :(
 
vierailija
Aina syytä ei ole.
itse voin huonosti aamuisin 6-22 vuotiaana. Oksentelin koulussa, jos olin syönyt jotain aamulla. Paras ratkaisu oli aamusyömättömyys. Tyttärelläni oli sama vaiva, joka nyt vasta 18 vuotiaana helpottaa.
poikani aloitti juuri koulun ja jo vuoden kärsinyt aamupahoinvoinnista.

Koskaan ei ole virallista syytä löytynyt, mutta epäilen asian liittyvän siihen, että iltavirkku joutuu heräämään aamuisin liian aikaisin ja verensokeri ei jotenkin pysy ns.mukana.

Meillä kaikilla kolmella aamupahoinvointia ei tule, jos saa aamuisin nukkua oman unirytmin mukaan klo 10-11 asti.
 
vierailija
7-v lapsella nyt muutaman viikon aikana usein huono olo ja oksettaa. Ei kuitenkaan ole mahatautia tms. Paha olo usein iltapäivällä/alkuillasta. Mistä voisi olla kyse?
Meidän 16 vuotiaalla ollut huono olo epämääräisesti usein alkuyöstä. Sai hieman apua minipillereistä (ennen niiden aloittamista oksensi useita kertoja kuussa) ei ole raskaana mutta ollaan päätelty että pahoinvointi liittyy jotenkin hormoneihin. Ei ole selviä migreenioireitakaan. Paha olo tulee aina yllättäen. Syö kuitenkin mielestäni hyvin. Tänään söi päivällä pizzaa ja joi aamulla laktoositonta maitoa. Syö myös tavallista (ei L) jugurttia ja leipää usein päivittäin eikä siitä ole tullut oireita. Täytyykin pitää kirjaa et onko syönyt muinakin kertoina pizzaa 🤔
 
vierailija
Meidän 16 vuotiaalla ollut huono olo epämääräisesti usein alkuyöstä. Sai hieman apua minipillereistä (ennen niiden aloittamista oksensi useita kertoja kuussa) ei ole raskaana mutta ollaan päätelty että pahoinvointi liittyy jotenkin hormoneihin. Ei ole selviä migreenioireitakaan. Paha olo tulee aina yllättäen. Syö kuitenkin mielestäni hyvin. Tänään söi päivällä pizzaa ja joi aamulla laktoositonta maitoa. Syö myös tavallista (ei L) jugurttia ja leipää usein päivittäin eikä siitä ole tullut oireita. Täytyykin pitää kirjaa et onko syönyt muinakin kertoina pizzaa 🤔
Pizzajuustojen koostumus ei ole aina hyvä. Vai oliko siinä glutamaatteja?
 

Yhteistyössä