Lapselle tili...

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Voiko kummit avata lapselle tilin johon on käyttöoikeudet kummeilla ja sitten lapsen kasvaessa lapsella?
Luin sattumoisin tytölleni osoitetun kirjeen jossa kummi kertoi avanneensa neidille tilin mutta siihen on käyttöoikeus vaan kummeilla ja myöhemmin kummilapsella.
onko tällanen mahdollista ilman vanhempien suostumusta???
 
"äiti"
[QUOTE="äiti";25315805]Voiko kummit avata lapselle tilin johon on käyttöoikeudet kummeilla ja sitten lapsen kasvaessa lapsella?
Luin sattumoisin tytölleni osoitetun kirjeen jossa kummi kertoi avanneensa neidille tilin mutta siihen on käyttöoikeus vaan kummeilla ja myöhemmin kummilapsella.
onko tällanen mahdollista ilman vanhempien suostumusta???[/QUOTE]

Eikös tilien avaamisissa tarvita mm.henkilötunnuksia?
Omille olemme aukasseet tilit niin molempien vanhempien suostumus on pitänyt olla että saa tilin avattua.
Ihmetystä herättää myös ettei kummi ole voinut kysyä onko tytöllä omaa tiliä (vaikkakin joskus olemme tilinumeron antaneetkin).
Nyt tuli kummille sanomista jos on jostain urkkinut henkilötunnuksen tms.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja häh;25315839:
Ai kuka vaan voi avata kenelle alaikäiselle tahansa tilin? Enpä usko. Ja kummiushan ei ole mitenkään juridinen.
Ihmettelen kanssa suuresti.

Mä en saanut edes omalle lapselleni avata tiliä ilman isänsä "lupaa".
 
[QUOTE="vieras";25315886]Ihmettelen kanssa suuresti.

Mä en saanut edes omalle lapselleni avata tiliä ilman isänsä "lupaa".[/QUOTE]

Kuin myös.. Piti olla miehen mukana pankissa tai tehdä valtakirja siitä, että mä saan avata tilit pojille.
 
"tytteli"
Kyllä ne säännöt on tiukentuneet aika lailla, eikä tiliä voi avata ilman molempien vanhempien suostumusta, vaikka menisi lapsen kanssa pankkiin. Esim 17 veelle ei voi avata tiliä ilman molempien vanhempien suostumusta, eikä VARSINKAAN pankkikorttia tipu ihan tosta vaan !! Tämän totesimme osuuspankissa tänä vuonna. Turussa.
 
"tähtisilmä"
ei voi. on oltava molempien huoltajien suostumus. mie en saanut yksin avattua tytölle tiliä jonka isä on ollut kohta 8 v pois kuvioista.

lopulta pitkällisen käden väännön jälkeen pankki selvitti isän asuinpaikan ja sain avattua sellaisen tilin että isällä (alkoholistilla) on vain tallennusoikeus eikä mitään muuta. mutta tähänkin piti olla molempien huoltajien suostumus.

ei onnistunut mummien eikä kummien kautta tilin avaus.
 
"äiti"
[QUOTE="sia";25315926]Minä ihmettelen nyt vain, että olet lukenut lapsesi kirjeen "sattumoisin"...?[/QUOTE]

Arvasinhan että tästä tulisi sanomista ;)
Tietenkin koska kyseessä on 7v lapsi.
Ei ton ikäsellä nyt ihan salaisuukksia tarvi olla vai?
 
"ihmettelijä"
Ja mitähän haittaa siitä on sinulle tai lapsellesi, jos lapsen kummi on avannut tilin ? Jos kummi vaikka tallettaa tilille synttäreillä ja jouluna pienen summan, niin sitten kun lapsesi saa tilin käyttöönsä 18 vuotiaana, niin sinne ehtii kertyä ihan mukavasti rahaa.
 
"mie"
aivan eri asia kun avataan lahjaks tiliä kuin että omalle lapselle avataan tili. Kyllä omalle lapselle täytyy olla molempien vanhempien suostumus mutta kummi voi avata lahjatilin lapselle ilman vanhempien suostumusta.
 
"hih"
Mikähän pankki antaa kummin avata tilin ilman huoltajien valtakirjaa ? Vanhempana olen törmännyt juuri siihen, että en voi edes itse avata yksin lapselleni tiliä, vaan mieheltä pitää olla valtakirja. Yhden lapseni kummi suunnitteli avaavansa tavoitetiliä lapselle ja oli pyytämässä meiltä valtakirjaa. Kun hän kuuli, että lapsillamme on jo tavoiteltilit, hän luopui uuden tilin perustamisesta ja on tallettanut olemassa olevalle tilille rahaa.
 
pankin täti
On, katseluoikeus on vanhemmilla mut käyttöoikeuden vanhemmilta voi tilinavaaja rajata pois.
Mikä ihmeen katseluoikeus??!
Lapselle ei voi avata tiliä lapsen nimellä ja henkilötunnuksella ilman vanhempien kirjallista suostumusta. Vaikka vanhemmat antavat suostumuksen, on heillä silti käyttöoikeus tiliin sillä ovathan he lapsen huoltajat, kummi ei sitä voi rajata pois. Kummilla ei siis tiliin ole mitään oikeutta vaikka tilin avaisikin. Tallettaa tietty voi sinne rahaa.
 
"vieras"
meillä ainakin isovanhemmat ovat avanneet säästötilin meidän lapselle, kukaan ei saa nostettua tililtä rahoja pois ennen kuin lapsi itse täytettyään 18v. ukki laittaa joka kuukausi tietyn summan sinne rahaa.ainut minkä tiedon tarvivat niin oli nimi ja hetu.

tosin itse ei saatu avattua lapsille tilejä ilman että kumpiki vanhempi oli mukana, riippuu siis todella paljon pankin tädistäkin että suostuuko avaamaan tilin vai ei.
 
"äiti"
[quote="ihmettelijä";25316028]ja mitähän haittaa siitä on sinulle tai lapsellesi, jos lapsen kummi on avannut tilin ? Jos kummi vaikka tallettaa tilille synttäreillä ja jouluna pienen summan, niin sitten kun lapsesi saa tilin käyttöönsä 18 vuotiaana, niin sinne ehtii kertyä ihan mukavasti rahaa.[/quote]

no sitä haittaa että olisi voinut kysyä onko lapsella jo tiliä ja tunkisi sinne rahansa. On neidille jo muutama satsku kertynyt kun ite olemme laittaneet. Ja toisekseen kummilla ja meilla matkaa muutama sata kilometriä ja ilmoitti samasessa kirjeessä lapselle että on niin tylsää ja ankeeta ja ikävää laittaa paketteja lapselle kun ei kuulemma edes tiedä ovatko ne mieluisia. Ja kun olisi kiva nähdä samallalailla kuin muitakin kummilapsia. Minusta tällanen on törkeetä kun pahoittaa tommosella 7v tytön mielen.
Ja nyt ei jaksa enempää asiasta kirjottaa kun ja koska ottaa päähän. Aikomus oli vaan kysyä että onko mahdollista ilman vanhempien suostumusta kun lapsikin 7v.
Sori kaikille kärttyisyyteni.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pankin täti;25316163:
Mikä ihmeen katseluoikeus??!
Lapselle ei voi avata tiliä lapsen nimellä ja henkilötunnuksella ilman vanhempien kirjallista suostumusta. Vaikka vanhemmat antavat suostumuksen, on heillä silti käyttöoikeus tiliin sillä ovathan he lapsen huoltajat, kummi ei sitä voi rajata pois. Kummilla ei siis tiliin ole mitään oikeutta vaikka tilin avaisikin. Tallettaa tietty voi sinne rahaa.
me ei lapsen vanhempana saada lapsen tililtä ukin sinne tallettamia rahoja. niitä ei saa sieltä kukaan muu kuin lapsi itse 18v täytettyään. näin lukee selvästi sopimuspaperissa jonka pankista on saaneet. mitään kirjallisia lupia ei vanhemmilta tarvinnut olla mukana kun tilin avasivat.
 
"äiti"
[QUOTE="äiti";25316209]no sitä haittaa että olisi voinut kysyä onko lapsella jo tiliä ja tunkisi sinne rahansa. On neidille jo muutama satsku kertynyt kun ite olemme laittaneet. Ja toisekseen kummilla ja meilla matkaa muutama sata kilometriä ja ilmoitti samasessa kirjeessä lapselle että on niin tylsää ja ankeeta ja ikävää laittaa paketteja lapselle kun ei kuulemma edes tiedä ovatko ne mieluisia. Ja kun olisi kiva nähdä samallalailla kuin muitakin kummilapsia. Minusta tällanen on törkeetä kun pahoittaa tommosella 7v tytön mielen.
Ja nyt ei jaksa enempää asiasta kirjottaa kun ja koska ottaa päähän. Aikomus oli vaan kysyä että onko mahdollista ilman vanhempien suostumusta kun lapsikin 7v.
Sori kaikille kärttyisyyteni.[/QUOTE]

ja vielä että emme tiedä muuta kun että on avannut tilin muttei tiedetä milloin ja minne ja ei olelapsen henk.tunnuksia kyselly!??! ihmetyttää!?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pankin täti;25316163:
Mikä ihmeen katseluoikeus??!
Lapselle ei voi avata tiliä lapsen nimellä ja henkilötunnuksella ilman vanhempien kirjallista suostumusta. Vaikka vanhemmat antavat suostumuksen, on heillä silti käyttöoikeus tiliin sillä ovathan he lapsen huoltajat, kummi ei sitä voi rajata pois. Kummilla ei siis tiliin ole mitään oikeutta vaikka tilin avaisikin. Tallettaa tietty voi sinne rahaa.
Semonen kummallisuus kuin oikeus tarkistaa saldo yms.
Meillä on tirpalla tili jonka on mummu avannut. Mummulla on käyttöoikeus ja tirpalla täysikäsenä. Meillä on miehen kanssa sillon käyttöoikeus kun ollaan molemmat paikalla pankissa, ei muuten.
Mitään papereita meidän ei tarvinut allekirjottaa kunhan avaaja tiesi sotun.

muoks. ja niin juu - mä olen avannut jo 3:n eri pankkiin tirpalle tilin ja kerran on tarvinut tuoda paperit kotiin allekirjotettavaks. Muuten on menny ilman mitään valtakirjoja, miehen läsnäoloa tms tilien avaamiset.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä