Lapsellisten "työongelmat"

  • Viestiketjun aloittaja Hannie
  • Ensimmäinen viesti
Hannie
Poika on flunssassa ja kuumeton päivä ollaan vielä kotosalla tänään.No mullahan olis alkanut työvuoro 6 aamulla tänään,niin pakkohan se perua oli.Soittelin töihin ja valitus oli suuri,kun työkaveri 60v avautui mielipiteistään mulle.Mun kun olisi pitänyt painella töihin,välittämättä lapsestani, kun tottakai työ olisi oltava tärkeämpää kuin lapseni!! \|O \|O
Eihän se mun vikaa ole,kunmieskään ei voinut kotiin jäädä.Minkä ihmeen takia lapsellisia aina syyllistetään?? \|O
 
Prouva harmaana
Sehän se karu totuus on vaan, että lapselliset on "aina" saikulla!
Omasta kokemuksesta työpaikallani tämä oli melkein kuukausittaista ja kyllä se kieltämättä ottaa päähän kun soitetaan ettei tullakaan töihin. Siinähän menee koko päivä ihan härdelliksi - mitä pienempi työyhteisö niin sitä enemmän vaikuttaa yhden poissaolo, tiedäthän sen itsekkin. Meillä töissä kun ollaan TOSI pienellä porukalla niin mentiin siihen, että saatettiin ilmoittaa jo edellisenä pnä, että lapsi on oireillut mahatautia tms. Tiedettiin jo vähän varautua tulevaan saikkuun ja helpompi järjestellä vuorot/tuuraaja.
 
Namnam
Ja yleensä just äidit aina jää kotiin. En jaksa uskoa, että miehet ei muka pystyis jäämään ihan siinä missä naisetkin. Jos on asenteita työpaikalla, on syytä oikoa niitä. Useinmiten isät vaan mielummin menee töihin ja äidit jää kotiin..
 
pasi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 15:55 Namnam kirjoitti:
Ja yleensä just äidit aina jää kotiin. En jaksa uskoa, että miehet ei muka pystyis jäämään ihan siinä missä naisetkin. Jos on asenteita työpaikalla, on syytä oikoa niitä. Useinmiten isät vaan mielummin menee töihin ja äidit jää kotiin..

Minua ärsyttää suuresti tuo yleistys.. meillä ainakin kumpikin vanhemmista hoitaa sairasta lasta.. asenne kysymys \|O
 
Namnam
Ei ole mikään yleistys. Mun töissä, ei nykyisessä, eikä vanhassa oo miehet poissa olleet lapsia hoitamassa. Mutta jokainen äiti on varmasti ollut lastaan hoitamassa. Eli yleistä on, mutta toki poikkeuksia on. Minunkin mieheni tulee olemaan sellainen.
 
Mielestäni on kuitenkin epäreilua alkaa vuodottamaan työvuorokurjuutta sen niskaan, joka joutuu pois töistä jäämään. Eihän kukaan halua, että lapsi on kipeä!! Eikä kukaan voi sairaudelle mitään.

Itse jään pois aina potien huonoa omaatuntoa, kun tiedän ilman syyllistämistäkin miten hankalaa töissä tulee olemaan. Silti _koskaan_ kukaan ei ole mulle räpättänyt sairauslomista.

Meillä töissä lasketaan työvuorolistoihin omat ja lasten sairauspäivät koko vuoden ajan. Tähän mennessä mulla näyttäisi olevan kertynyt 5 LS-päivää, 3 omaa saikkua. Ei mielestäni pahasti, kun meillä kuitenkin on 2 päivähoitoikäistä lasta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 15:55 Namnam kirjoitti:
Ja yleensä just äidit aina jää kotiin. En jaksa uskoa, että miehet ei muka pystyis jäämään ihan siinä missä naisetkin. Jos on asenteita työpaikalla, on syytä oikoa niitä. Useinmiten isät vaan mielummin menee töihin ja äidit jää kotiin..
No mun työpaikassa on ainakin miehet poissa, jos lapset sairastaa. Äiti puolet sairaslomasta lapsen kanssa kotona ja isä puolet.
 
Kun mä olin töissä, yksi lapsistani sairastui, niin että joutui lopulta sairaalaan, aluksi luultiin että on vain vatsatauti, mutta 3 päivän välein hain lisää saikkua ja parin viikonpäästä rupes töissä pomo ja työkaverit v...uilee poissaolosta, mutta kun jouduttiin sairaalaan,kun lapsi oksentaa verta, niin ei kukaan enään maininnu mitään kun kävin töissä, olin lopulta poissa 2 1/2kk.
 
äitiäiti
Meillä on kaksi leikki-ikäistä ja jos sairastuvat, niin katsomme mieheni kanssa kumpi voi olla pois töistä, eli kummanko työvuoro antaa periksi. Minulla kaksivuorotyö ja miehelläni päivystysluonteinen, mutta ei joka päivä. Välillä ollaan jokatoinen päivä minä ja jokatoinen mieheni. Kummankin työpaikalla ymmärretään eikä valituksen sanoja ole kuulunut meidän korviimme ainakaan.
 
Äippä-79
Olemme molemmat samassa tehtaassa töissä samassa nelivuorossa... Ei ole kiva jäädä pois töistä lapsen sairauden vuoksi, kun tietää eräiden mielipiteet, mutta kun ei ole muita vaihtoehtoja kun asutaan eri paikkakunnalla kuin mummut sun muut... Työtilanteesta riippuen jompi kumpi on jäänyt kotiin... Iskä ehkä jopa useammin.Olemme jopa kysyneet työnjohtajilta kumpi meistä voi olla pois koska jomman kumman on pakko oltava... Vanhemmat naiset ovat jopa kehuneet miestäni kun hän viihtyy ja pärjää ihan itsekseenkin tyttäremme kanssa...
Tytär 3v4kk vuoropäivä hoidossa ja tosi harvoin kipeänä muutamaa kuumetta ja muutamaa pahaa mahatautia lukuunottamatta.
Yleistäminen on mielestäni aivan turhaa voihan olla että miehet vai yleensä ovat sellaisissa työpaikossa joista ei voi niin helpolla olla pois tai sitten miehet vain kaipaavat kannustusta tai naiset omivat lapset itsellee eivätkä anna miehilleen mahdollisuutta ;)
 
Meillä sairasta lasta tulee kotiin jäämään hoitamaan isä, sillä minun työssäni (opettajana) mikään ei etene, jos olen poissa. Silloin harvoin jos sijaisen saa luokkaan, pitää minun kuitenkin olla suunnitellut tunnit pääpiirteissään, joten olemmesopineet mieheni (paperitehtaassa kolmivuorotyössä) kanssa että hän jää ensin kotiin hoitajaksi.
 
Janni79
olin juuri kolme päivää kotona lapsen sairauden takia. mielestäni lapsi menee lähes kaikessa edelle. kyllä sen työntekijän voi korvata mutta lapselle ei hoivaavaa äitiä pysty korvaamaan mikään hoitaja. isä ehkä kuitenkin kelvatkoon jos hoitaa hommansa hyvin...
 

Yhteistyössä