Lapsen asioista sopiminen erotilanteessa

Tää oma ongelmani ei nyt varsinaisesti ole tähän palstaan liittyvä,mutta en löytänyt sopivampaa paikkaa ongelmalleni...

Eli tilanne on se,että avomieheni otti ja lähti reilu kuukausi sitten yhteisestä kodistamme.Meillä on yhteinen 1v4kk ikäinen lapsi. Mies muutti suoraan toisen naisen luo. Eli on pettynyt minua suhteemme aikana ja pitänyt peliä selkäni takana.Nyt kiistelemme tuon yhteisen lapsen huollosta sekä tapaamisista. Olen tälle ex:lle kertonut,että haluan yksinhuoltajuuden.Hän ei siihen suostu. Kerrottakoon,että ex:llä on aiemmasta suhteesta muitakin lapsia ja niihin hänellä ei ole yhteishuoltajuutta. Hän ei ole myöskään hoitanut muutenkaan suhteitaan noihin lapsiin juurikaan.

Lastenvalvojan luona ex ensin ehdotti,että haluaa tapaamiset viikko/viikko systeemillä. En suostunut ja lastenvalvojakin oli sitä mieltä ettei onnistu näin pienen lapsen kohdalla.Puhuimme sitten muista tapaamismalleista.Päädyimme siihen,että ex näkisi lasta joka toisena viikkona yhden arki-illan,joka toisen viikonlopun lapsi olisi yhden yön hänen kanssaan ja hänellä olisi myös mahdollisuus olla joka sunnuntai lapsen kanssa. Tapaamiset olisivat siis menneet aika pitkälti ex:n työvuorojen mukaan.Mutta nyt on selvinnyt,että ex on ilmoittanut lastenvalvojalle ettei tee mitään tapaamissopimusta vaan hakee tuota viikko/viikko systeemiä. Voiko tosiaan joku tuomari määrätä näin pienen lapsen olemaan aina viikon pois äidiltään? Olen siis lapsen kanssa ollut koko ajan kotona.Ex ei hoida edes omia asioitaan,ei ole niitä koskaan hoitanutkaan.Ja on ilmeisesti myös peliriippuvuutta taustalla... Kai tässä sitten selvitetään millainen isä on ollut muille lapsilleen?Todistaahan se jo jonkin verran jos niistäkään ei ole välittänyt yhtään.

Olisin todella kiitollinen asiallisista ja asiantuntevista vastauksista.
 
Hei!

Minulla ei ole kokemusta noin pienen lapsen huoltoriidasta, mutta oman huoltoriidan aikana selvisi oikeuden päätöksistä ja käytänteistä se, että vuoroviikkoasumiseen suostutaan ainoastaan siinä tilanteessa, kun vanhemmat pystyvät yhteistyöhön keskustellen ja asioista yhdessä sopien.
 

Yhteistyössä