lapsen asperger ja työkkärin päätös

Eli 10 1/2 vuotias poikani sairastaa aspergerin oireyhtymää ja pelkotilojen ahdistuneisuushäiriötä. Hän ei kykene olemaan hetkeäkään yksin. Hän käy kyllä ihan normaalisti normaalia koulua (tänään juuri aloitti 5luokan). Mutta en voi edes naapuriin mennä kauppaan ilman häntä. Vielä viime vuonna jouduin häntä viemään kouluun,mutta sitten muutimme koulun viereen. Eli nyt hän kävelee itse koulumatkat.
Minut irtisanottiin työstäni, kun siellä käytiin yt-neuvottelut kun olin pienemmästä pojasta hoitovapaalla. Kävin joulukuussa tekemässä alta pois irtisanomisajan ja jäin työttömäksi työnhakijaksi ja aloin saamaan liitosta päivärahaa.
Tällä hetkellä en siis voi lähteä lapseni sairauden vuoksi työelämään, joten nyt työkkäri lakkautti multa päivärahat.
Tällä hetkellä mun tulot on 0euroa kuussa,joten sossuun vaan...
Olen siis yksinhuoltaja äiti,joten ei ole puolison tulojakaan.

Onko kellään ollut vastaavanlaista tilannetta koskaan?
 
Hei

Pojallani epäillään aspergeria mutta iän vuoksi (vasta 4v) ei ole tehty diagnoosia. Aloitamme kuitenkin toimintaterapian pojan kuntouttamiseksi, jotta hän pärjäisi paremmin koulumaailmassa sitten parin vuoden kuluttua.

Oletko koittanut hakea apua poikasi sairauteen? Käsittääkseni asperger oireita voidaan hoitaa kuntoutuksella (esim se toimintaterapia) jolloin normaali arkirutiinit sujuvat paremmin
 
haeppas ainakin ekana kelan vammaistuki jos et sellaista jo saa. Ja sitten voit kysyä omaishoidontukea kunnalta koska joudut lapsen sairauden vuoksi jäämään pois töistä ja lapsella sairaus. OH-tuki riippuu toki paljon hoitoisuudesta, joten voi olla ettei sille perusteita ole, mutta se kannattaa tiedostaa. Muuten ei auta kun hakeutua sosiaalitoimeen. Itse oon sitä mieltä että sairaiden lasten vanhemmille pitäs olla joku oma sossu. Ite olen joutunut jäämään myös pois sairaiden lasten takia ja sitä kautta toimeentulotuelle. Nyt vasta tajusin hakea vammaistuet ja nyt on omaishoidontuki hakemukset vetämässä. Musta on väärin että jos lapsi on selkesti sairas, eikä muuta vaihtoehtoa ole olla kun kotona joutuu toimeentulotuelle. :( Toivottavasti asiat selviää. P.S Ei sossukaan niin kauhee paikka oo ku pelotellaa. Ku vaan tarkkaan pistää ne paperit ni kyllä siellä pärjää.
 

Yhteistyössä