lapsen elatus

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 14:28 ja jospa vielä kirjoitti:
kamalasti saivarrellaan niin kun lapsi on isällään kesällä 4vkoo(koko kk:si), silloinhan ei tarttisi maksaa elareita, jotkuthan sitäkin kyllä vaativat, mutta miksei exä maksa sitten isälle tästä 2vkosta?? smalla tavalla kun mies maksaa puolikas tilanteessa exälle..isähän YKSIN elättää lapsen koko 4vkoo..ja tällöinkin ne lapsilisät menee kumminkin exälle tältä kk:lta..että hmm ;)
Nuo luonapitovähennykset voi tehdä niinkin, että tehdään tapaamissopimus johon pistetään viikonloput ja loma-ajat, lasketaan ne päivät ja jaetaan koko vuodelle. Esim. jos lapsi on kesälomalla kuukauden etällä, se 30 päivää jaetaan 12, saadaan 2,5 päivää/kuukausi ja voidaan tehdä luonapito vähnennys näistä 2,5 päivästä normi viikonloppujen lisäksi. Tuosta linkistä voi jokainen ihan itse laskea kuinka paljon vois tehdä luonapitovähennyksiä. Lähillä ei sen kuukauden aikana ole ruoka- ja pesuainekuluja lapsesta, mutta ne muut kulut eivät siitä pienene. Vuokra on edelleen yhtä suuri, lapsen puhelinlaskutkin tulevat siihen lähin osoitteeseen, eivät etän, mitään suurempia vaatehankintojakaan ei yleensä tarvitse etän tehdä sen kuukauden aikana. Mun exä maksaa jo niin pientä elaria eikä osallistu muihin kuluihin, et ihan turha alkaa mussuttamaan mistään elarin pienennyksestä kesäloman aikana, jos lapset sinne edes menevät! =)
 
Niin siis kirjoitin ajasta enkä rahoista. Mutta jokainen varmasti vatvoo asioita omalta kantilta ja hyvä niin.

Kirjoitustyylistä päätellen siellä tosiaan nyksät kirjottelee.

Minähän en edes riitele kenenkään kanssa mistään tapaamisista kun meillä ei sellaisia ole. Ei edes sitä 4 pvä kuukaudessa. Eli en hoidata lapsiani isällä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 14:40 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 14:28 ja jospa vielä kirjoitti:
kamalasti saivarrellaan niin kun lapsi on isällään kesällä 4vkoo(koko kk:si), silloinhan ei tarttisi maksaa elareita, jotkuthan sitäkin kyllä vaativat, mutta miksei exä maksa sitten isälle tästä 2vkosta?? smalla tavalla kun mies maksaa puolikas tilanteessa exälle..isähän YKSIN elättää lapsen koko 4vkoo..ja tällöinkin ne lapsilisät menee kumminkin exälle tältä kk:lta..että hmm ;)
Nuo luonapitovähennykset voi tehdä niinkin, että tehdään tapaamissopimus johon pistetään viikonloput ja loma-ajat, lasketaan ne päivät ja jaetaan koko vuodelle. Esim. jos lapsi on kesälomalla kuukauden etällä, se 30 päivää jaetaan 12, saadaan 2,5 päivää/kuukausi ja voidaan tehdä luonapito vähnennys näistä 2,5 päivästä normi viikonloppujen lisäksi. Tuosta linkistä voi jokainen ihan itse laskea kuinka paljon vois tehdä luonapitovähennyksiä. Lähillä ei sen kuukauden aikana ole ruoka- ja pesuainekuluja lapsesta, mutta ne muut kulut eivät siitä pienene. Vuokra on edelleen yhtä suuri, lapsen puhelinlaskutkin tulevat siihen lähin osoitteeseen, eivät etän, mitään suurempia vaatehankintojakaan ei yleensä tarvitse etän tehdä sen kuukauden aikana. Mun exä maksaa jo niin pientä elaria eikä osallistu muihin kuluihin, et ihan turha alkaa mussuttamaan mistään elarin pienennyksestä kesäloman aikana, jos lapset sinne edes menevät! =)
Niin, luonapitovähennyksissä huomioidaan ruokailu ja vastaava, mutta edelleenkään ei sitä, jos etävanhemmankin luona lapsella on huone ja vaatteet (esim. meillä lapset eivät tuo muuta kuin itsensä tapaamisille).
Ja sitten tuo, että lähillä on kuitenkin vuokra maksettavana kesälomankin aikana, niin eikö lapsilisät ja lähin oma osuus lasten elatuksesta lasten osuuteen vuokrasta riitä?? Onhan se vuokra tosiaan etävanhemmallakin. Ja meillä muuten lasten puhelinlaskutkin tulevat isälle.
Tapauksia on niin monenlaisia, etteivät yhteiskunnan sanelemat säännöt läheskään aina ole oikeudenmukaisia. Silloin ne tietysti ovat paikallaan, jos toinen vanhemmista ei osallistu kuin sillä elatusmaksulla. Mutta sekin että etävanhemman pitäisi osallistua esim. laajakaista-, TV-lupa- jne. maksuihin lähin luona on aika kohtuutonta, kun ne ovat riippumattomia siitä, kumman luona lapset enemmän ovat. Lasten huonekalut taas yleensä jäävat erossa lähille, joten miksi etän huonekaluhankintoihinkin pitäisi osallistua, varsinkaan, jos etäkin ostelee luokseen lapsille sänkyjä ym. Näitä juttuja on niissä uusissa "ohjeistuksissa" paljon. Ei voi kuin ihmetellä.
 
Yodottaja66x
Hyvä oli tuo linkki Om:n sivuille...

yhä vahvemmin tuntuu siltä, että mikäli vaan asiat menee näin kun ne menee on lapsen kannalta ainakin taloudellisesti turvatumpaa mun olla ihan yksinodottaja ja täysin yksinhuoltaja. Saapahan ainakin jotain tukea.
Mun tapauksessa biologinen alullepanija on yrittäjä (ei-menestyvä - tulot saa sumplittua nollaan), eri kaupungissa asuva (matkaa 600km , eli lentovähennykset min 50e/kk max enempi ...)....
Eli taitaisin jäädä masakun puolelle ja elättämään tätä nimenomaista etä-isää ;)
Siltikin olen eelleen sitä mieltä, että jos Täysin Tunnustamaton lapsi saa saman/lähes saman/tai enemmän kuin rakastettu ja tunnustettu lapsi - ei se voi olla oikein.
Ei vaan voi.
minusta.
Toki isälle on varattu alunperin ihan muu rooli - kuin maksajan . Ja tapaaminen. läheisyys ja muu aito ja hyvä vanhemmuss olisi tärkeää lapselle.
Mun tapauksessa se ei ainakaan alkuaikoina tule olemaan vaihtoehto - monesta eri syystä - siis minusta riippumattomista syistä.

Mutta ei kai tämä 'vastuullisen tapaajan' rooli ole sen taloudellisen vastuunkannon 'vaihtoehto' ?
Tai siitä 'vähennettävä' - siis sinällään ?
niinkin kuulostaa monesti olevan - etä-isä uhkailee vähentävänsä tapaamisia, ellei elarit alene? Näin ainakin kuulosti olevan eräällä tuntemallani lähi-äidillä, ja isä vieläpä toteutti uhkauksensa.
Fiksua.

It's a jungle out there.

Ja eelleen - kyllä tässä ei lapsen parhaaksi kiistellä - kun siis aikuiset keskenään - katkerat eronneet tai katkera uuspuoliso tai ...
 
samoin
meillä lapsilla oma huone, ja omat vaatteet,pyörät jne..eli tulevat tosiaan itse vain tänne.
mies maksaa lasten puhelinlaskut,harrastuksista puolet, nettiliittymän, ja kuukausirahan, ja 200e elarin päälle..silti se ei riitä exälle..kun pitäs maksaa ne vaatteet ym exänkin päähän.. :eek:
ja todellakaan ei 4vkon lomilla ees elatusmaksut jää pois, ja totta, on se miehelläkin omat asumiskulut ym tältä kk:lta..exän kommentti että sietää maksaakin lomarahoista lapsen lomailut..mutta kun itse ei tosiaan tartte missään lapsiaan käyttää..
mä en valita, ei olla konkursissa, mutta totta että miksei koskaan oteta huomioon etän menoja lapsen ollessa siellä..ja tosiaan miksi se äiti saa kaikki etuudet vaikka lapsi koko kk:n etällä, jokainen meistä maksaa asumisesta, vedestä,sähköstä ruoasta jne..myös se etäisä!!

ja se vasta hullua että puolet puolet tapauksissa pitää äidin saada elatusmaksuu omasta 2vkosta mutta etän ei..mikä oikeus tuossakin on??!! :eek:
 
mie
turha täällä on mitä järjeä yrittää puhua!! ainoa mikä täällä tekee hyvän isän on RAHA!! ja nin huvittaa kun se onkin!!! isästä tulee heti pas....ka ja huono isä kun hän uskaltaa perustaa uuden perheen ja tehdä lapsia ja antaa heillekkin rahaa!!! ja mikään riitä aivan sama mitä ostat ja kuinka paljon annat, mikään ei tarpeeksi tai oikein!! ja nuo vielä ihmettelee kun ovat yh ja parkuvatt jossain ketjussa kun ei kukaan huoli! empä yhtään ihmettele että heitä katotaan kieroon ja pidetään rahan ahneina, eipä usen kohdalla kaukaa liippa!!!
meille vaan kaikki, ihan sama vaikka isän nykyinen perhe kulkisi ilman vaatteita tai näkisivät nälkää. mulle vaan kaikki!!
ja tuo kateus :kieh: auta armias jos on talo ja hienompi auto kun äidillä niin johan on markkinat!! ei saa olla pitää asua yksiössä ja kulkea polkupyörällä, josta sit taas voidaan valittaa kun ei oo tilaa lapsille..
katos yhlle kuuluu kaikki!! täytyy sanoa kyllä et saan nautintoa, kun minä nautin meidän perheen rahoista jotka me olemme meidän perheenä hankkineet.. ne ei todellakaan mee exän kukkaroon!! hän saa ihan riittävät elarit lapsilisät korotuksineen ym.. ei oo meidän vika että ei häntä kukaan mies huoli.. järkikin sen sanoo että tottakai meillä on paremmat tulot kun meitä on kaksi!! muuta mun ei todellakaan tarvitse elätäää hänen muksujaan!!!ihan varmaan saa lapset tasapuolisesti rahaa sillä ei meijän lapsiin tasan joka kuukausi yli 200 euroo laiteta meneen..
mut äiti saa joka kuukausi saman summan niin ja tietty hänenkin kuuluu lapseen rahaa laittaa ei yksi isän.. ja ei isä juu tasan saa korvauksia kuluista kun kuljettelee lapsia ruokkii heitä, ostaa vaatteita, järjestää huoneen ym.. muun tarvittavan luonaan.. tänä nää yht sivuttaa hienosti koko ajan!! mut ei mee nykyiset vaanollaan niin inhoittavia ja pahoja ku ei sysätä suoraan koko tiliä exälle!! eiks ollakin ilkeitä!!! aattele haluan tehä itse omalla työlläni ansaitsemilla rahoillani itse jotain.. hyi mua!!
 
Yodottaja66x
Niin,

tänne vastailevilla uusiopuolisoilla tuntuu olevan muutamia arvovarauksia sisältäviä oletuksia lähi-äitien/vanhempien/yksinhuoltajien osalta.

Ensiksikin - että automaattisesti kaikki lähivanhemmat tai yksinhuoltajat ovat surkeasti toimeentulevia ja onnetomia luusereita.
Näinhän ei välttämättä ole.

Toiseksi - ettei avioero ja yksinhuoltajuus voisi koskaan osua nyt ko ydinonnea elävien kohdalle - mikähän mahtaa olla asenne silloin jos kuitenkin näin kävisi- vieläkö olette sitä mieltä, ettei kerran rakkaudella tehtyjen lasten elatuksesta tule asiallisesti ja reilusti huolehtia ?

Kolmanneksi - eikö vanhempien pitäisi ensisijaisesti pystyä huolehtimaan jo aiemmin tehdyistä vastuista - siis lapsista , ja sitten ryhtyä taloudellisten ja muiden resurssien puitteissa tekemään uusia lapsia ja perheitä ? Vai onko todellakin oikeudenmukaista mielestänne ajatella , että uusio (uusimman) perheen elintaso ja elatus on ykkössijalla ?

On muuten olemassa naisiakin etävanhempina - parikin eri tapausta tiedän. Näissä tapauksissa - jostain syystä - naiset (ihan hyvin toimeentulevat myös) maksavat ihan mukisematta ja mielellään reilua elatusmaksua etä-isälle - senkin takia että isä ja lapset pystyvät asumaan entisessä omakotitalossa ja elämään turvaisissa olosuhteissa. Miksiköhän ? Painaakohan naisella enemmän vastuuntunto tai syyllisyys , vai ovatko nämä naiset vaan 'tyhmiä' ?


Olisikos uusiopuolisoiden mielestä mahdollisesti hyvä ajatus se, että kun etävanhempi menee uusiin naimisiin/avoliittoon - elatusvelvollisuus vanhoihin lapsiin lakkaa - ja siirtyy yhteiskunnalle? Näin säilyisi pöytä puhtaana ja saataisiin Suomen väkilukua kasvamaan ? ;)
Ja niitä lasten tapaamisiakin ja syventyneitä isä-lapsisuhteitakin olisi enemmän - lapset voisivat olla huoletta etävanhemman luona 15 päivää kuussa , eikä tarvitsisi kiistellä elareista ?

Rest my case - tämä asiahan ei mua koske , toivottavasti ei tule koskaan koskemaankaan... jos näet en sotke lapseni isää tähän asiaan mitenkään - enkä niitä tulevia ihanaisia ja lapsirakkaita uusiosiippojakaan..

Olen muuten ollut väliin uusiosiipan roolissakin , eikä olisi tullut mieleenkään alkaa tinkaamaan olemassaolevien lasten elatusmaksuista tai niiden vähentämisestä - nimenomaan jos ja kun itsekin elätän itseni ja olen suht' hyvintoimeentuleva.
Jos näin muillakin on - ei liene syytä olla kade exille ja lähi-äideille myöskään ? Niistä muutamista kympeistä kuukaudessa, joita etä-isä nyt 'liikaa' maksaa ?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 17:49 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 16:43 nöppönen kirjoitti:
aika hyvin rönsyillyt tää aihe taas tuosta elatusmaksusta.. :D
Nää menee aina tälläseks :D Muistaaks kukaan ees alkuperäistä aihetta....
mä muistan kun itse kysyin.. eli onko joku oikeasti sitä mieltä että lapsen isän (tai kumpi nyt sit etävänhempana toimiikaan) ei pitäisi maksaa elatusmaksua.. että onko elatusmaksun "vaatiminen" kohtuutonta. :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 17:53 nöppönen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 17:49 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 16:43 nöppönen kirjoitti:
aika hyvin rönsyillyt tää aihe taas tuosta elatusmaksusta.. :D
Nää menee aina tälläseks :D Muistaaks kukaan ees alkuperäistä aihetta....
mä muistan kun itse kysyin.. eli onko joku oikeasti sitä mieltä että lapsen isän (tai kumpi nyt sit etävänhempana toimiikaan) ei pitäisi maksaa elatusmaksua.. että onko elatusmaksun "vaatiminen" kohtuutonta. :D
Kukaan ei varmaan oo sitä mieltä etteikö sitä elaria saa vaatia, mut mielellään mahdollisimman pientä eikä ainakaan saa alkaa vaatimaan mihinkään muuhun rahaa :whistle:
 
eräs yh
mulla 15v ja 2v vuotiaat lapset joista kummastakin saan elatuksen kunnalta! Vanhemman isä ois halunnu siks yhteishuoltajuuden 13 vuoden jälkeen kun luuli että sitten ei tarvi maksaa elareita! No kun sille selvis et asia ei näin ole ni ei sit halunnutkaan ja tapaamis sopimustakaan hän ei oo alusta asti halunnu. Sanotaanko et noin 20 kertaa jollei vähempi ollu isällänsä yö kylässä! Nuoremman isää en oo ee loppuun asti vienyt kun tiedän että sama juttu ois eessä. Tosin esikoisen isän kans seurusteltiin ja kävi vapaa ehtosesti tunnustaas. Nykyään on juu toinen lapsi mutta en oo kiinnostu ollenkaan mitä sit sen kanssa tekee. Isä kävi kuitenki rippijuhlissa ja ym tärkeissä jutuissa ja luultavasti sen takia että tää hänen nyxsä on vaatinu ja hyvä näin. Esim itse soitan aina hänelle jos tarvii jostain sopia!
 
eräs yh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:41 eräs yh kirjoitti:
mulla 15v ja 2v vuotiaat lapset joista kummastakin saan elatuksen kunnalta! Vanhemman isä ois halunnu siks yhteishuoltajuuden 13 vuoden jälkeen kun luuli että sitten ei tarvi maksaa elareita! No kun sille selvis et asia ei näin ole ni ei sit halunnutkaan ja tapaamis sopimustakaan hän ei oo alusta asti halunnu. Sanotaanko et noin 20 kertaa jollei vähempi ollu isällänsä yö kylässä! Nuoremman isää en oo ee loppuun asti vienyt kun tiedän että sama juttu ois eessä. Tosin esikoisen isän kans seurusteltiin ja kävi vapaa ehtosesti tunnustaas. Nykyään on juu toinen lapsi mutta en oo kiinnostu ollenkaan mitä sit sen kanssa tekee. Isä kävi kuitenki rippijuhlissa ja ym tärkeissä jutuissa ja luultavasti sen takia että tää hänen nyxsä on vaatinu ja hyvä näin. Esim itse soitan aina hänelle jos tarvii jostain sopia!
Lisään vielä että esikoisen isä ei maksa ite elareita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 17:48 Yodottaja66x kirjoitti:
Niin,

tänne vastailevilla uusiopuolisoilla tuntuu olevan muutamia arvovarauksia sisältäviä oletuksia lähi-äitien/vanhempien/yksinhuoltajien osalta.

Ensiksikin - että automaattisesti kaikki lähivanhemmat tai yksinhuoltajat ovat surkeasti toimeentulevia ja onnetomia luusereita.
Näinhän ei välttämättä ole.

Toiseksi - ettei avioero ja yksinhuoltajuus voisi koskaan osua nyt ko ydinonnea elävien kohdalle - mikähän mahtaa olla asenne silloin jos kuitenkin näin kävisi- vieläkö olette sitä mieltä, ettei kerran rakkaudella tehtyjen lasten elatuksesta tule asiallisesti ja reilusti huolehtia ?

Kolmanneksi - eikö vanhempien pitäisi ensisijaisesti pystyä huolehtimaan jo aiemmin tehdyistä vastuista - siis lapsista , ja sitten ryhtyä taloudellisten ja muiden resurssien puitteissa tekemään uusia lapsia ja perheitä ? Vai onko todellakin oikeudenmukaista mielestänne ajatella , että uusio (uusimman) perheen elintaso ja elatus on ykkössijalla ?

On muuten olemassa naisiakin etävanhempina - parikin eri tapausta tiedän. Näissä tapauksissa - jostain syystä - naiset (ihan hyvin toimeentulevat myös) maksavat ihan mukisematta ja mielellään reilua elatusmaksua etä-isälle - senkin takia että isä ja lapset pystyvät asumaan entisessä omakotitalossa ja elämään turvaisissa olosuhteissa. Miksiköhän ? Painaakohan naisella enemmän vastuuntunto tai syyllisyys , vai ovatko nämä naiset vaan 'tyhmiä' ?


Olisikos uusiopuolisoiden mielestä mahdollisesti hyvä ajatus se, että kun etävanhempi menee uusiin naimisiin/avoliittoon - elatusvelvollisuus vanhoihin lapsiin lakkaa - ja siirtyy yhteiskunnalle? Näin säilyisi pöytä puhtaana ja saataisiin Suomen väkilukua kasvamaan ? ;)
Ja niitä lasten tapaamisiakin ja syventyneitä isä-lapsisuhteitakin olisi enemmän - lapset voisivat olla huoletta etävanhemman luona 15 päivää kuussa , eikä tarvitsisi kiistellä elareista ?

Rest my case - tämä asiahan ei mua koske , toivottavasti ei tule koskaan koskemaankaan... jos näet en sotke lapseni isää tähän asiaan mitenkään - enkä niitä tulevia ihanaisia ja lapsirakkaita uusiosiippojakaan..

Olen muuten ollut väliin uusiosiipan roolissakin , eikä olisi tullut mieleenkään alkaa tinkaamaan olemassaolevien lasten elatusmaksuista tai niiden vähentämisestä - nimenomaan jos ja kun itsekin elätän itseni ja olen suht' hyvintoimeentuleva.
Jos näin muillakin on - ei liene syytä olla kade exille ja lähi-äideille myöskään ? Niistä muutamista kympeistä kuukaudessa, joita etä-isä nyt 'liikaa' maksaa ?
no tuntuu että ne jotka tänne kirjoittelevat, kärsivät todella tosta exän ahneudesta.......
niin ja mistäköhän on lähtöisin tuo yleinen luulo et yht on ahneita :kieh:
ja just isällä ei oo muuta virkaa kuin elättää exääänsä!!!
ja edelleenkään ei kukaan vasta niihin että kyllä isellikkin syntyy kuluja kun on lasten kanssa!
ja niin äidillä on tietenkin oikeus perustaa perhe tedhä lisää lapsia olla kotona, ja tottakai ex mies maksaa.....
ja tiedän tosiaan kuule parikin äitiä jotka todellakin ovat oikeudessa tapelleet ettei tarvis maksaa elareita..... :kieh:
ja totta helve.. tissä se nykyinen oma perhe menee kaiken edelle sillä he ovat PERHE sulattaa ex sitä tai ei!!
ja ei kukaan normielareista täällä valitakkaan vaan tosta alati jatkuvasta kitinästä ja kun ei mikään riitä!! ja päälle vielä kaiiki muu #&%?$!* mitä exät keksiii!! en siis tarkota tällä sua!!! mutta meeppä kuu lukeen tonne uus puolelle lukeen mitä näääidit kikkailee.. niin on sullakin toinen ääni kellossa...
 
Tota mä en ymmärrä, että uusi perhe menee kaiken edelle, jopa niiden jo olemassa olevien lasten edelle! Ja tarkoitan nyt lapsia, en sitä exää. Ajatteletko tosiaan niin, että on ihan normaalia että yhtään mikään asia maailmassa menee omien lasten edelle?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:52 mirena04 kirjoitti:
Tota mä en ymmärrä, että uusi perhe menee kaiken edelle, jopa niiden jo olemassa olevien lasten edelle! Ja tarkoitan nyt lapsia, en sitä exää. Ajatteletko tosiaan niin, että on ihan normaalia että yhtään mikään asia maailmassa menee omien lasten edelle?
niin uusi perhe eikös siihen yllensä kuulu jaa lapset siis nykyisen kanssa olevat.... niin ihan varmaan menee edelle asumisessa rahassa....
ja voin sanoa etä kyllä meillä nää meidän lapset menee edelle pakostakin.. ei mies elä etisten kanssa... niin on aika mahdotonta!! silloin ja kun asuvatkin monensadan kilsan päässä....niin tasapuolisesti pitää...
 
eli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:58 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:52 mirena04 kirjoitti:
Tota mä en ymmärrä, että uusi perhe menee kaiken edelle, jopa niiden jo olemassa olevien lasten edelle! Ja tarkoitan nyt lapsia, en sitä exää. Ajatteletko tosiaan niin, että on ihan normaalia että yhtään mikään asia maailmassa menee omien lasten edelle?
niin uusi perhe eikös siihen yllensä kuulu jaa lapset siis nykyisen kanssa olevat.... niin ihan varmaan menee edelle asumisessa rahassa....
ja voin sanoa etä kyllä meillä nää meidän lapset menee edelle pakostakin.. ei mies elä etisten kanssa... niin on aika mahdotonta!! silloin ja kun asuvatkin monensadan kilsan päässä....niin tasapuolisesti pitää...

Uhteiselle kaikki mut etälle ei mitään ku pakost!!!!!
 
vieras myös
Ei ainakaan meillä yhteisiin lapsiin käytetä yhtä paljon rahaa kuin etälapsiin. Kaikista on asuinkuluja, kaikilla on täällä vaatteet ja luistimet/sukset ym. jne. Lähilasten ruokintaan ja hygieniaan riittävät lapsilisät. Maksullisia harrastuksia ei ole heistä kellään. Etälapsista vaan pitää sitten siihen päälle maksaa elarit ja matkakulut bussilla edes-takaisin.
 
Tuota kuulee myös usein, ettei lähilapsiin, eli niihin omiin yhteisiin ei kulu niin paljon rahaa kuin etälapseen. Ehkä se ei tunnu lapsiin menevältä rahalta, kun maksaa vuokraa/asuntolainaa, sähköä, ruokaa. Ja pienemmät lapset kuluttavat muutenkin vähemmän kuin isommat. Jos etälapset ovat vaikka teini-ikäisiä ja yhteinen pari vuotias, niin tottakai se pari vuotias kuluttaa vähemmän.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2007 klo 08:39 mirena04 kirjoitti:
Tuota kuulee myös usein, ettei lähilapsiin, eli niihin omiin yhteisiin ei kulu niin paljon rahaa kuin etälapseen. Ehkä se ei tunnu lapsiin menevältä rahalta, kun maksaa vuokraa/asuntolainaa, sähköä, ruokaa. Ja pienemmät lapset kuluttavat muutenkin vähemmän kuin isommat. Jos etälapset ovat vaikka teini-ikäisiä ja yhteinen pari vuotias, niin tottakai se pari vuotias kuluttaa vähemmän.
niin eikä sen yhteisen lapsen tarvitse matkustaa niitä mahdollisia matkoja vanhemman luota toiselle, sekin kun maksaa ja jos on pitkä välimatka niin on käytännössä mahdotonta roudata aina harrastusvälineet paikasta toiseen (riippuen harrastuksesta). ja ei sen oman lapsen rahallista osuutta tule niin katsottua kun ollaan ns ydinperheessä. asuminen, vesi, sähkö, vakuutukset ym. itsekin voisin asua yksiössä ilman lapsiani, mutta eihän se kahden lapsen kanssa onnistu.. valitettavan monella on asenne että kun on erottu niin ex ja lapset voivat asua missä tahansa kopissa ilman mitään (myös mun ex ajattelee näin) ja enää ei kosketa ne lapsen elinolot niin.
 
tottakai
se on lähilläkin vuokrat sähköt jne pakolliset kulut..ja nehän otetaan elareita laskettaessa huomioon, reilua mun mielestä sekin että se otetaan myös etältä huomioon,sillä on hänelläkin ihan samat kulut,asui yksin tai uuden perheen kanssa..vai siellä veneen allako pitäs ilmaseks etän asuu, että kaikki raha menis varmaan sinne exälle ja lapsiin.. :kieh:

kyllä tässä saa todella laskee että pärjätään, ei todellakaan sillä mentalitettilla että isä unohtaa aiemman liiton lapsen ja yhteinen saa kaiken..kyllä se niin menee että miehen pussista menee elariin+matkoihin jo se 400e kk:ssa, siihen kun plussataan ne asumiskulut omalta osalta ym laskut,niin ei tohon yhteiseen jää ainakaan tuota 400e kuluttaa minkä pistää exälle..
exä jaksaa vinkuu ties mitä ostamaan, ja lupailee lapselle "isi ostaa",elitä sitten 3v lapselle ettei aina ole varaa ostaa sitä mitä äiti luvannut!! :ashamed: kyllä isillä pitäs olla varaa, kun on 2 työssäkäyvää ihmistä ja yhteinenkin..miksei exä näe että ihan sama tilanne hänellä, on uusi puoliso, sekä hänen kanssaan lapsi..heillä sen sijaan ei tarvitse ees olla rahaa mihinkän, eikä se ole exän puolison velvollisuus elättää mieheni lasta, mutta hanakasti mut laskee tähän meidän talouteen maksumieheksi..on se vaan niin suhteellista.
meilläkin on lapsella kaikki täällä, mutta eihän sitä oteta huomioon että siihenkin palaa rahaa..
pilkunviilaajana laskin että lapsi oli meillä viime kk:ssa 3vkoo yhteensä,isän loman ajan..niin ja kyllä exä sai 220e elaria tältäkin ajalta, ja silti kehtas soittaa että syöttäkää lapsi ennen kun tuotte,heillä ei oo varaa ostaa ruokaa.. :eek:
 

Yhteistyössä