lapsen elatus

niin riippuhan moni asia ihan siitä elatusmaksun suuruudesta.. jotkut maksaa huomattavasti isompaa elatusta kuin mitä esim minä saan ja silti sekään ei riitä. ja taas puhun ihan vaan sit elatusmaksusta, en niistä yli menevistä kustannuksista joita joku vielä haluaa isällä maksattaa. meille lasten valvoja sanoi että elatusmaksun lisäksi isän kuuluu hommata luokseen tarvittavat asiat (sängyt jne.) mutta vaatteiden, lelujen ym kanssa voidaan sopia keskenään miten tehdään. ja koska lapset on mulla n. 28päivää kuukaudessa tai enemmän niin luonnolliseti mulla menee enemmän rahaa vaippoihin ja ruokiin kuin lasten isältä. lasten isä ei siis maksa mitään ylimääräistä elatusmaksun lisäksi, jota maksaa tällä hetkellä 150e lapsesta ja haluaisi sitä pudottaa. minusta kummankin vanhemman, niin äidin kuin isänkin pitäisi kuitenkin muistaa aina yhteiset lapset ja elää sen mukaan että heidät on elätettävä. enkä tarkoita sitä etteikö saisi tehdä uusia lapsia vaan sitä että kun niitä uusia lapsia tulee niin se ei ole pois näiltä entisiltä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2007 klo 08:39 mirena04 kirjoitti:
Tuota kuulee myös usein, ettei lähilapsiin, eli niihin omiin yhteisiin ei kulu niin paljon rahaa kuin etälapseen. Ehkä se ei tunnu lapsiin menevältä rahalta, kun maksaa vuokraa/asuntolainaa, sähköä, ruokaa. Ja pienemmät lapset kuluttavat muutenkin vähemmän kuin isommat. Jos etälapset ovat vaikka teini-ikäisiä ja yhteinen pari vuotias, niin tottakai se pari vuotias kuluttaa vähemmän.
Niin, mutta juurihan kirjoitin, että asuinkuluja on myös etälapsista, ihan samoin kuin yhteisestä. Kaikille kun on omaa tilaa varattu asunnossamme. Yhteisemme ruokintaan riittävät lapsilisät, joten ruokailua ei tarvitsekaan huomioida kuin etälasten osalta. Vaatteita hankitaan kaikille (kenkiä ja takkeja myöten), aika usein kirpparilta. Näille isommillekin on sieltä ihan loistovaatteita löytynyt. Ja tämän jälkeen isä kuitenkin osallistuu lasten asumiseen, ruokailuun, vaatteisiin exän luona plus maksaa elareitten lisäksi yksin matkakulut (pitkä matka). Toki isommat lapset kuluttavat enemmän, mutta silti en ymmärrä, miksi etävanhemman täytyy osallistua samoihin kustannuksiin molemmissa päissä. Exä kun ei juurikaan esim. vaatteita lapsille osta, saavat niitä lahjaksi/käytettyinä sukulaisilta/"lainailevat" täältä.
Vai onko jonkinlaisen oikeudenmukaisuuden sijaan todella parempi se vaihtoehto, että isä maksaa mukisematta elarit, mutta lapset nukkuvat patjoilla missä lie nurkassa, raahaavat kaikki kamppeet aina tullessaan (pitkähkö kävelymatka bussille äidin päässä) jne. Eikä tämä ole vain minun päästäni, mieheni on kertonut, että he keskustelivat näistä asioista liiton kokouksessa.
 
Tuskin nyt kukaan etä isä suostuu maksaa ruuatkin viel erikseen sinne lähiperheeseen!
Musta kyl tuntuu et täl nyksällä tuntuu asiat tommosilta et rahat menee väärään paikkaan! Mietippäs tää nyksä jos ite joutusit yh jäämään? Asioita siltä kantilta? Ja en tarkota sitä että elareitten lisäksi tarvis maksaa mitään jos ei ite halua saahan sitä toinen kinuta mut pakko ei oo antaa.

Itse saan kummastakin lapsesta elatustuen sen minimin ja muuta apua ei ole ja kodinhoidon tuella aion kitkuutella vielä vuoden kun nuorempi sitten on 3v. En oo siis ees toimeen tulotukea hakenut kun en jaksa papereita täytellä ja luulen että ei sieltä mitään tuliskaan ja vaik tulis ni ei viitti. Tosin tuli kaukolämpötalos asuvalle jolla sähkö ei kuulu siihen että siitä tulis laskua tasauslasku sähkölaskua 107 euroo ja mietinki täs et mistäs sen maksaa:S se ei kato sit täs tilantees sit onko se mul tarkotettuu rahaa vai lapsilisää, elatustukee vaan jostain rahasta se on maksettava se vaan että milloin on se raha mistä sen pystyy maksaan!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2007 klo 22:37 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2007 klo 08:39 mirena04 kirjoitti:
Tuota kuulee myös usein, ettei lähilapsiin, eli niihin omiin yhteisiin ei kulu niin paljon rahaa kuin etälapseen. Ehkä se ei tunnu lapsiin menevältä rahalta, kun maksaa vuokraa/asuntolainaa, sähköä, ruokaa. Ja pienemmät lapset kuluttavat muutenkin vähemmän kuin isommat. Jos etälapset ovat vaikka teini-ikäisiä ja yhteinen pari vuotias, niin tottakai se pari vuotias kuluttaa vähemmän.
Niin, mutta juurihan kirjoitin, että asuinkuluja on myös etälapsista, ihan samoin kuin yhteisestä. Kaikille kun on omaa tilaa varattu asunnossamme. Yhteisemme ruokintaan riittävät lapsilisät, joten ruokailua ei tarvitsekaan huomioida kuin etälasten osalta. Vaatteita hankitaan kaikille (kenkiä ja takkeja myöten), aika usein kirpparilta. Näille isommillekin on sieltä ihan loistovaatteita löytynyt. Ja tämän jälkeen isä kuitenkin osallistuu lasten asumiseen, ruokailuun, vaatteisiin exän luona plus maksaa elareitten lisäksi yksin matkakulut (pitkä matka). Toki isommat lapset kuluttavat enemmän, mutta silti en ymmärrä, miksi etävanhemman täytyy osallistua samoihin kustannuksiin molemmissa päissä. Exä kun ei juurikaan esim. vaatteita lapsille osta, saavat niitä lahjaksi/käytettyinä sukulaisilta/"lainailevat" täältä.
Vai onko jonkinlaisen oikeudenmukaisuuden sijaan todella parempi se vaihtoehto, että isä maksaa mukisematta elarit, mutta lapset nukkuvat patjoilla missä lie nurkassa, raahaavat kaikki kamppeet aina tullessaan (pitkähkö kävelymatka bussille äidin päässä) jne. Eikä tämä ole vain minun päästäni, mieheni on kertonut, että he keskustelivat näistä asioista liiton kokouksessa.
ei vaan etä maksaa elatusmaksut (yleisemmin lapset enemmän lähillä) ja hommaa luokseen tarvittavat kamppeet, kuten esim sängyt. lähi vanhemmalla menee luonnollisesti enemmän raha ruokaa, pyykinpesuun ym ja sen lisäksi lähinkin on hommattava lapsilleen sänkyjä ym tarvikkeita kun he kasvavat. vai sekö on sit reilua että vaikka lapset asuu esim äidillään 25päivää kuukaudesta ja isällä 5päivää, niin isä ei maksa elatusmaksuja koska luokseen on saatava myös lapsille sängyt. äidin on hommattava ne myös ja yleisimmin lähivanhempi ostaa lapsilleen enemmän vaatteita, maksaa ruosta enemmän, hoitaa vakuutukset, käyttää neuvoloissa ja lääkäreissä, pesee pyykit ym... ja puhun taas vain elatusmaksusta, en siitä jos joku maksaa ex:lleen jotain ylimääräistä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:40 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:19 vieras kirjoitti:
Niin, eikös ne nyxät muista, että rahaakin tärkeämpää on se rakkaan olo ja omistus! Eli älkää nyxät valittako rahasta!
ja jälleen rahat exällä!!!! :LOL: :LOL:
Jaa, eikös nyxät juuri valita rahasta, kun siltä mieheltä viedään, eli oma hyvinvointi tuntuu samalla laskevan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2007 klo 07:55 nöppönen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2007 klo 22:37 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2007 klo 08:39 mirena04 kirjoitti:
Tuota kuulee myös usein, ettei lähilapsiin, eli niihin omiin yhteisiin ei kulu niin paljon rahaa kuin etälapseen. Ehkä se ei tunnu lapsiin menevältä rahalta, kun maksaa vuokraa/asuntolainaa, sähköä, ruokaa. Ja pienemmät lapset kuluttavat muutenkin vähemmän kuin isommat. Jos etälapset ovat vaikka teini-ikäisiä ja yhteinen pari vuotias, niin tottakai se pari vuotias kuluttaa vähemmän.
Niin, mutta juurihan kirjoitin, että asuinkuluja on myös etälapsista, ihan samoin kuin yhteisestä. Kaikille kun on omaa tilaa varattu asunnossamme. Yhteisemme ruokintaan riittävät lapsilisät, joten ruokailua ei tarvitsekaan huomioida kuin etälasten osalta. Vaatteita hankitaan kaikille (kenkiä ja takkeja myöten), aika usein kirpparilta. Näille isommillekin on sieltä ihan loistovaatteita löytynyt. Ja tämän jälkeen isä kuitenkin osallistuu lasten asumiseen, ruokailuun, vaatteisiin exän luona plus maksaa elareitten lisäksi yksin matkakulut (pitkä matka). Toki isommat lapset kuluttavat enemmän, mutta silti en ymmärrä, miksi etävanhemman täytyy osallistua samoihin kustannuksiin molemmissa päissä. Exä kun ei juurikaan esim. vaatteita lapsille osta, saavat niitä lahjaksi/käytettyinä sukulaisilta/"lainailevat" täältä.
Vai onko jonkinlaisen oikeudenmukaisuuden sijaan todella parempi se vaihtoehto, että isä maksaa mukisematta elarit, mutta lapset nukkuvat patjoilla missä lie nurkassa, raahaavat kaikki kamppeet aina tullessaan (pitkähkö kävelymatka bussille äidin päässä) jne. Eikä tämä ole vain minun päästäni, mieheni on kertonut, että he keskustelivat näistä asioista liiton kokouksessa.
ei vaan etä maksaa elatusmaksut (yleisemmin lapset enemmän lähillä) ja hommaa luokseen tarvittavat kamppeet, kuten esim sängyt. lähi vanhemmalla menee luonnollisesti enemmän raha ruokaa, pyykinpesuun ym ja sen lisäksi lähinkin on hommattava lapsilleen sänkyjä ym tarvikkeita kun he kasvavat. vai sekö on sit reilua että vaikka lapset asuu esim äidillään 25päivää kuukaudesta ja isällä 5päivää, niin isä ei maksa elatusmaksuja koska luokseen on saatava myös lapsille sängyt. äidin on hommattava ne myös ja yleisimmin lähivanhempi ostaa lapsilleen enemmän vaatteita, maksaa ruosta enemmän, hoitaa vakuutukset, käyttää neuvoloissa ja lääkäreissä, pesee pyykit ym... ja puhun taas vain elatusmaksusta, en siitä jos joku maksaa ex:lleen jotain ylimääräistä.
Lähillä menee enemmän rahaa ruokaan, mutta lähi saa myös lapsilisät. Eikä kyse ole mistään sängyistä pelkästään. Vaan ASUINkuluista, jos etälapsillekin on varattu huone samoin kuin yhteisille. En sanonutkaan, ettei elatusmaksuja tarvitsisi maksaa ollenkaan, mutta ei ole oikein, että maksetaan samoista asioista kahdessa paikassa. Siis JOS etänkin luona on vaatteet, urheilukamppeet, se huone + huonekalut. Näinhän ei aina ole. Ja kuten kirjoitin, meidän tapauksessamme lähi EI osta enemmän vaatteita, kun lapset saavat lahjaksi uusia/sukulaisilta käytettyjä... Niin, voihan sitä sanoa, ettei etän ole mikään PAKKO hankkia, mutta miksei haluta antaa etälle mahdollisuutta olla muutakin kuin rahapussi. Sitten kuitenkin valitetaan, jos etälapsia ei pidetä perheenjäseninä ym.
Ja meidän tapauksessamme etä sitten maksaa yksin vielä ne matkakulut (n. 40e/lapsi/kk) elareitten ja kaiken, mitä isän luona on ja tehdään, päälle.
 
olisi eri asia jos lapsi olis 50/50 vanhempien luona, mutta jos on toisin niin ylennsä sitä elatusmaksua maksetaan suuntaan tai toiseen. se alatusmaksun tai lapsilisien käyttö ei taas kuulu etävanhemmalle lainkaan, todennäköisesti ne menee kuitenkin ihan siihen elämiseen. ja se mistä lapsi vaattensa saa oli se sitten kirppari, elatusmaksu tai ne isovanhemmat ei liity millään lailla siihen elatusmaksuun. kyllä erolapset tulevat vaan kalliimmiksi kuin ydinperheen lapset.. luonnollisestikin. kahdessa paikassa tavarat ja kamppeet, mutta sillehän ei voi mitään. tai sitten en yksinkertaisesti tajua mitä ajat takaa.. no joo ehkä toi asuminen, mutta sekin on valinta eikä siitä pitäisi muita sakottaa. hyvä jos etä haluaa panostaa lapseen muutenkin kuin sen rahallisen osuuden ja tapaamiset.<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 23:01 eli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:58 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:52 mirena04 kirjoitti:
Tota mä en ymmärrä, että uusi perhe menee kaiken edelle, jopa niiden jo olemassa olevien lasten edelle! Ja tarkoitan nyt lapsia, en sitä exää. Ajatteletko tosiaan niin, että on ihan normaalia että yhtään mikään asia maailmassa menee omien lasten edelle?
niin uusi perhe eikös siihen yllensä kuulu jaa lapset siis nykyisen kanssa olevat.... niin ihan varmaan menee edelle asumisessa rahassa....
ja voin sanoa etä kyllä meillä nää meidän lapset menee edelle pakostakin.. ei mies elä etisten kanssa... niin on aika mahdotonta!! silloin ja kun asuvatkin monensadan kilsan päässä....niin tasapuolisesti pitää...
Niin, onhan se luonnollista, että nyxä toivoo ja uskookin näin olevan. Ne entisen liiton lapset on vain harmittava rahareikä, joista olisi hyvä päästä.


Uhteiselle kaikki mut etälle ei mitään ku pakost!!!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.03.2007 klo 16:12 nöppönen kirjoitti:
olisi eri asia jos lapsi olis 50/50 vanhempien luona, mutta jos on toisin niin ylennsä sitä elatusmaksua maksetaan suuntaan tai toiseen. se alatusmaksun tai lapsilisien käyttö ei taas kuulu etävanhemmalle lainkaan, todennäköisesti ne menee kuitenkin ihan siihen elämiseen. ja se mistä lapsi vaattensa saa oli se sitten kirppari, elatusmaksu tai ne isovanhemmat ei liity millään lailla siihen elatusmaksuun. kyllä erolapset tulevat vaan kalliimmiksi kuin ydinperheen lapset.. luonnollisestikin. kahdessa paikassa tavarat ja kamppeet, mutta sillehän ei voi mitään. tai sitten en yksinkertaisesti tajua mitä ajat takaa.. no joo ehkä toi asuminen, mutta sekin on valinta eikä siitä pitäisi muita sakottaa. hyvä jos etä haluaa panostaa lapseen muutenkin kuin sen rahallisen osuuden ja tapaamiset.
Eli on ihan luonnollista, että erolapset tulevat kalliimmaksi, mutta vain sille etävanhemmalleko, joka osalistuu asuinkuluihin kahdessa paikassa vaatekuluihin kahdessa paikassa, väline/huonekalukuluihin kahdessa paikassa, ruokakuluihin kahdessa paikassa ja maksaa matkakulut saamatta lapsilisiä. Lähi osallistuu samoihin kuluihin, mutta yhdessä paikassa ja saa lapsilisät. Sitten on tietysti sellaisia kuluja, jotka ovat yhdessä paikassa (päivähoito, mahdollinen harrastus, puhelin ym.), ja nämä pitääkin jakaa molemmille.

Tiedän, että on toisenlaisiakin tapauksia, joissa lähille tulee suurempi rahallinen vastuu, koska etä ei halua panostaa lapsiin millään tavalla. Ei sekään ole yhtään sen reilumpaa.

Noista vaatteista... ei etälle kuulukaan, miten elarit käytetään (ja siksi kai monet niitä niin vastentahtoisesti maksavatkin). Mutta elatuksen tarvetta määritellessä pitäisi ottaa huomioon TODELLISET kulut (näin sanottiin esim. niissä uusissa ohjeissa). Ja jos vaatekuluja ei juuri ole, niin niitä ei ole.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.04.2007 klo 14:48 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 23:01 eli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:58 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:52 mirena04 kirjoitti:
Tota mä en ymmärrä, että uusi perhe menee kaiken edelle, jopa niiden jo olemassa olevien lasten edelle! Ja tarkoitan nyt lapsia, en sitä exää. Ajatteletko tosiaan niin, että on ihan normaalia että yhtään mikään asia maailmassa menee omien lasten edelle?
niin uusi perhe eikös siihen yllensä kuulu jaa lapset siis nykyisen kanssa olevat.... niin ihan varmaan menee edelle asumisessa rahassa....
ja voin sanoa etä kyllä meillä nää meidän lapset menee edelle pakostakin.. ei mies elä etisten kanssa... niin on aika mahdotonta!! silloin ja kun asuvatkin monensadan kilsan päässä....niin tasapuolisesti pitää...
Niin, onhan se luonnollista, että nyxä toivoo ja uskookin näin olevan. Ne entisen liiton lapset on vain harmittava rahareikä, joista olisi hyvä päästä.


Uhteiselle kaikki mut etälle ei mitään ku pakost!!!!!

No, minun tuttavapiirissäni on aika yleistä, etteivät isät hirveästi lasten kuluihin panosta, olivatpa lapset sitten lähi- tai etälapsia. Se "pakollinen" riittää ja ihan tasapuolisesti kaikille. Äidit pääasiasa lasten kuluista vastaavat. Ja varsinkin kaiken "ylimääräisen" hankkivat. Kuten minäkin. Tosin tulee sitä kaikenlaista hankittua noille etiksillekin, eikä vain omalle.
 
mut yleensä sille lähille se on kallimpaa touhua kuin etävanhemmalle. suurin osa ei varmaan maksa eikä hommaa lapsillee mitään ylimääräistä siis etävanhemmista. esim päivähoitomaksut nousevat helposti korkealle jolloin, jos elatus on esim 150e kk ni se menee helposti jo siihen päivähoitomaksuun, sitten on lisäks vakuutukset ruoka, vaatteet ym. ja miten se esim vaatteiden osto sit huomioitaisiin? jos maaliskuussa lapselle on vaatteita ostaneet isovanhemmat ettei äidin ole tarvinnut niin isän pitäisi maksaa vähemmän ja huhtikuussa tuleekin jotain mitä äidin onkin hommattava niin sit pyydetään lisää vai? en jaksa ymmärtää, mut ei mun tarviikaan. ilmeisesti kaikille etävanhemmille olisi parasta olla maksamatta mitään elatusmaksuja ja kaikki saisivat ne kunnan kautta ettei vaan joudu mistään maksamaan penniäkään enemmän. huoh..
 
Joo, on se kumma, että on jotenkin erityisen paljon vaadittu etäisältä, että se osallistuisi muutenkin lasten elämään kuin pelkällä elarilla.
Meillä on tilanne, että jo avioliiton aikana se olin mä, joka laitoin rahani lapsiin, vaikka puolet pienemmät tulot kuin lasten isällä. Isä sai siten tuhlata omiin harrastuksiin ja mielitekoihin. Niin se on yhä edelleen, kaikki lapsemme harrastavat ja minä maksan kaiken, lisenssimaksuista varusteisiin, mitään ei tule isältä. Nyt taas joku karjaisee, että elarin pitää riittää. Mutta. Jos tässä haetaan sitä tasa-arvoisuutta, niin kyllä se lähiäiti maksaa huomattavasti suuremman osan lapsista, jotka on aivan samalla tavalla sen isänkin lapsia. Ei ole tasapuolista mielestäni. Meillä ei lasten isä osta edes karkkipäivän karkkeja..sanoo kuulemma lapsille aina vaan, että mä oon maksanu elarit, pyytäkää äidiltä...Joskus tekis mieli työntää lapset vuodeksi asumaan sen luo, jotta se tajuais mitä kaikkea ne tarvii..mutta rakastan lapsiani niin paljon, etten halua olla heistä erossa, eikä isä sitäpaitsi heitä edes halua..
Me emme riitele rahasta KOSKAAN exän kanssa, mutta tälläisiä tunteita nuo asiat vaan joskus herättää. Ymmärtäköön kuka haluaa, ihan sama.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2007 klo 08:56 äiti kirjoitti:
Joo, on se kumma, että on jotenkin erityisen paljon vaadittu etäisältä, että se osallistuisi muutenkin lasten elämään kuin pelkällä elarilla.
Meillä on tilanne, että jo avioliiton aikana se olin mä, joka laitoin rahani lapsiin, vaikka puolet pienemmät tulot kuin lasten isällä. Isä sai siten tuhlata omiin harrastuksiin ja mielitekoihin. Niin se on yhä edelleen, kaikki lapsemme harrastavat ja minä maksan kaiken, lisenssimaksuista varusteisiin, mitään ei tule isältä. Nyt taas joku karjaisee, että elarin pitää riittää. Mutta. Jos tässä haetaan sitä tasa-arvoisuutta, niin kyllä se lähiäiti maksaa huomattavasti suuremman osan lapsista, jotka on aivan samalla tavalla sen isänkin lapsia. Ei ole tasapuolista mielestäni. Meillä ei lasten isä osta edes karkkipäivän karkkeja..sanoo kuulemma lapsille aina vaan, että mä oon maksanu elarit, pyytäkää äidiltä...Joskus tekis mieli työntää lapset vuodeksi asumaan sen luo, jotta se tajuais mitä kaikkea ne tarvii..mutta rakastan lapsiani niin paljon, etten halua olla heistä erossa, eikä isä sitäpaitsi heitä edes halua..
Me emme riitele rahasta KOSKAAN exän kanssa, mutta tälläisiä tunteita nuo asiat vaan joskus herättää. Ymmärtäköön kuka haluaa, ihan sama.
Mä ymmärrän sua täysin! Oma exä aikas samanlainen ku sun exä... 118? elaria per lapsi maksaa, lapset 14- ja 16-vuotiaat, joten kulutuskin on ihan erilaista kuin pienenllä lapsella. Enkä nyt tarkoita mitään rillumareitä, vaan ihan normaalia elämää mitä tuonikäinen elää leffassakäynteineen sun muineen. Ja tulipa tossa viime syksynä sellanenkin tilanne, että kun esikko aloitti ammattikoulun, niin pakollisia koulutarvikkeita piti ostaa n. 300 eurolla. Kirjoja lukuunottamatta olivat sellasia, että vaikea ostaa käytettynä (lehtiöitä ja jotain ihme puukyniä yms.). Pyysin exältä josko vois osallistua, juu ei kun on sitä ja tätä... No, ymmärrän kyllä jos on sitä sun tätä, mut mun ei paljoo auttanu vedota siihen että ois tässä sitä sun tätä, vaan mennä kauppaan ja ostaa ne! Siltikään en ole alkanut riitelemään exän kanssa, puran sitten kiukkuni vaikka tänne palstalle :D Mut kyl se ottaa pattiin kun toinen ei niinku tajua yhtään mitään ja kuvittelee varmaan että tosta 118 eurosta riittää puoleks vuodeks... Ja kaikista eniten ketuttaa se, että sille on kaikenlaiset muut asiat tärkeempiä kuin nuo lapset, ja pahoittaa heidän mielensä uudestaan ja uudestaan. Luulen kyllä että tahtomattaan, mut joskus vois miettiä mitä sieltä suustaan päästelee...
 
Mun mielestä on törkeää jos isä sanoo omille lapsilleen että hän maksaa teistä elaria ja se siinä. Eli teidän menot ovat aivan yhdentekeviä, maksan sen mitä maksan ja repikää siittä.

Jotenkin pistää wituttamaan huolella kun palstoilla aina lässytetään että elarit riittää siihen ja siihen tai sitten pitää elää sen mukaan.

Onpa kiva kun kaikesta joutuu aina tinkimään. Ja sitten ovat vielä nämä lässyttäjät jotka vertaa omaa parivuotiaan kulutusta kaikkeen. Niinpä, se o hiukan eri asia että onko lapsi 2 vai 12.

Mun mielestä sellaiset isät jotka eivät huolehdi jo olemassa olevista lapsista eivät saisi enää lisää tehdä. Tuskin ovat kovin kummoisia isiä niille uusillekaan. Kun mies ei voi olla vain uudelle hyvä isä, kyllä siinä jos ne vanhat lapset unohtaa niin kokonaisarvosanaksi napsahtaa HUONO.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2007 klo 09:50 Peppari kirjoitti:
Mun mielestä on törkeää jos isä sanoo omille lapsilleen että hän maksaa teistä elaria ja se siinä. Eli teidän menot ovat aivan yhdentekeviä, maksan sen mitä maksan ja repikää siittä.

Jotenkin pistää wituttamaan huolella kun palstoilla aina lässytetään että elarit riittää siihen ja siihen tai sitten pitää elää sen mukaan.

Onpa kiva kun kaikesta joutuu aina tinkimään. Ja sitten ovat vielä nämä lässyttäjät jotka vertaa omaa parivuotiaan kulutusta kaikkeen. Niinpä, se o hiukan eri asia että onko lapsi 2 vai 12.

Mun mielestä sellaiset isät jotka eivät huolehdi jo olemassa olevista lapsista eivät saisi enää lisää tehdä. Tuskin ovat kovin kummoisia isiä niille uusillekaan. Kun mies ei voi olla vain uudelle hyvä isä, kyllä siinä jos ne vanhat lapset unohtaa niin kokonaisarvosanaksi napsahtaa HUONO.
Tota oon monta kertaa miettiny, et mitäs jos mäkin pistäisin 118?/kk lapseen, ja sitten kun se on käytetty niin tulis vaan ei oota... Sanois vaa et mä oon ny pistäny teihin jo niin ja niin paljon, enempää ei tipu! Munkin exä joskus sanonu lapsille että hän maksaa jo niin paljon teidän äidille, sen pitäis riittää! Ja kukahan taas on se kakkipää sit ku sitä rahaa ei oo repiä johonkin Lintsi reissuun tai uusiin kenkiin jotka haluu just nyt!
 


[/quote]

Tota oon monta kertaa miettiny, et mitäs jos mäkin pistäisin 118?/kk lapseen, ja sitten kun se on käytetty niin tulis vaan ei oota... Sanois vaa et mä oon ny pistäny teihin jo niin ja niin paljon, enempää ei tipu! Munkin exä joskus sanonu lapsille että hän maksaa jo niin paljon teidän äidille, sen pitäis riittää! Ja kukahan taas on se kakkipää sit ku sitä rahaa ei oo repiä johonkin Lintsi reissuun tai uusiin kenkiin jotka haluu just nyt!
[/quote]

Tähän varmaan näsäviisas nyxä toteaa, että kaikkea ei tarvi yh äidin lapsen saada, vaanj on elettävä tulojen mukaan. Ja että isän toimeentulo, edes hyvä, ei kuulu ex-perheelle. Kyllä sen minimin pitää riittää ja äidinkin laittaa rahaa lapseensa eikä olla ex:n elätettävä...

Kumma on jos isä ei halua olla tukemassa lapsiaan. Mutta näin voi olla, varallisuudesta riippumatta. Ja huom. aina lapsi ei ole siivelläeläjä, vaan tekee opintojen ohella töitä. Ydinperheissä usein kuitenkin autetaan opiskelevaa lasta.
 
\Tota oon monta kertaa miettiny, et mitäs jos mäkin pistäisin 118?/kk lapseen, ja sitten kun se on käytetty niin tulis vaan ei oota... Sanois vaa et mä oon ny pistäny teihin jo niin ja niin paljon, enempää ei tipu! Munkin exä joskus sanonu lapsille että hän maksaa jo niin paljon teidän äidille, sen pitäis riittää! Ja kukahan taas on se kakkipää sit ku sitä rahaa ei oo repiä johonkin Lintsi reissuun tai uusiin kenkiin jotka haluu just nyt!
[/quote]

Tähän varmaan näsäviisas nyxä toteaa, että kaikkea ei tarvi yh äidin lapsen saada, vaanj on elettävä tulojen mukaan. Ja että isän toimeentulo, edes hyvä, ei kuulu ex-perheelle. Kyllä sen minimin pitää riittää ja äidinkin laittaa rahaa lapseensa eikä olla ex:n elätettävä...

Kumma on jos isä ei halua olla tukemassa lapsiaan. Mutta näin voi olla, varallisuudesta riippumatta. Ja huom. aina lapsi ei ole siivelläeläjä, vaan tekee opintojen ohella töitä. Ydinperheissä usein kuitenkin autetaan opiskelevaa lasta.

[/quote]

Toki tulojen mukaan eletään, vaikee se kai olis ylikään elää, kun ei sitä rahaa taivaasta tipu :D Kaikkea ei toki saa yh:nkaan lapset, eikä pidäkään, mutta onko sekään oikein jos esim. työttömän lähin lapsi ei voi harrastaa mitään, ei voi käydä kavereiden kanssa leffassa sun muuta, vaikka etällä olisi varaa sellaisia kustantaa? Ja vaikkei toinen vanhempi suostuis maksamaan yhtään mitään yhtään mistään, niin minä ainakin sitten mieluummin kustannan itse kuin että lapsi jäisi jostain paitsi. Karsin sitten niitä omia huvituksia vähemmälle... Tiedän, ettei exäni maksama elari ole läheskään puolet lasten kuluista, siltikään se ei ole estänyt lapsia tekemästä asioita joita heidän ikäisensä normaalistikin tekevät.
 
Voi jysäys... täällä taas yh:t valittaa, kuinka väärin on, kun maksavat enemmän lasten elatuksesta kuin lasten etäisä, mutta kas kummaa, jos se joka käyttää lapsiin enemmän rahaa on tämä etäisä, niin sehän on vaan oikein! Ja luonnollista! Itse elän suhteessa, jossa miehellä on kaksi etälasta, ja vaikka miten päin laskisimme, meille tulisi halvemmaksi, jos lapset asuisivat meidän kanssamme, kun silloin maksaisimme kulut vain täällä meillä, ja lapsilisät tulisivat miehelleni. Matkakulutkin siirtyisivät äidille. Eri asia on, jos meillä ei olisi huomioitu lapsia mitenkään, mutta kun asunnon koossa on huomioitu etälapsetkin ja vaatteita on ihan riittävästi kokoaikaiseen oleiluunkin (kesäisin ovatkin usein toista kuukautta). Jne.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2007 klo 15:34 Emppu kirjoitti:
Voi jysäys... täällä taas yh:t valittaa, kuinka väärin on, kun maksavat enemmän lasten elatuksesta kuin lasten etäisä, mutta kas kummaa, jos se joka käyttää lapsiin enemmän rahaa on tämä etäisä, niin sehän on vaan oikein! Ja luonnollista! Itse elän suhteessa, jossa miehellä on kaksi etälasta, ja vaikka miten päin laskisimme, meille tulisi halvemmaksi, jos lapset asuisivat meidän kanssamme, kun silloin maksaisimme kulut vain täällä meillä, ja lapsilisät tulisivat miehelleni. Matkakulutkin siirtyisivät äidille. Eri asia on, jos meillä ei olisi huomioitu lapsia mitenkään, mutta kun asunnon koossa on huomioitu etälapsetkin ja vaatteita on ihan riittävästi kokoaikaiseen oleiluunkin (kesäisin ovatkin usein toista kuukautta). Jne.
Ei, vaan tää on vastalause sille, kun sillä lähivanhemmalle hädin tuskin sais maksaa elaria, ja jos maksaakin niin pienintä mahdollista ja sen on riitettävä ihan kaikkeen... Oikeesti mun exällä joka ei lastensa kanssa ole elänyt 13 vuoteen, ei ole mitään hajuakaan siitä miten paljon teinit kuluttaa...
 
eli elareiden pitäis riittää kaikkeen lapsen kulutukseen ja äiti voipi mällätä lapsilisät korotuksineen ja kokonaan omat tulonsa niinkö? ja hei haloo opiskelijat saa opintotukea ja aikast moni tekee töitä ohesessa, ainakin meidän suvussa erittäin moni painaa duunia samalla.... mut eihän yht heille ja lapsille pitää kaiken tulla suoraan ettei tarvii mitään tehä...
ja tää heti huono isä,, voi vi..ttu vaan! voin sanoa että mun lapsilla on erittäin hyvä isä ja kaikkensansa lasten eteen tekee. ja ei maksa kuin elarit.. juu jos antaa ylimäärästä äiti käyttää itteensää.. kaiken mitä lapset saa lahjaks ym...
ja tosiaan ei kaikilla oo anta sitä rahaa.. mut ei ees koiteta ymmärtää heti vaan pas..ka isä!!! hiukan jären käyttöä!!!
ja mmeilä on monella niin erilainen näkemys rahsta ei voi mitään.. ja sen on hyväksyttävä..
ja jos niin huonosti mene niin kyllä sossu maksaa.. ei oo tasan kysymys monellakan yh siitä,, vaan kun isältä pois kaikki, varsinkin jos sillä menee paremmin.. kateus on kamalaa ja lapset hyvä välikeino kostaa.
kyllä meidänkin on välillä ollut pakko sanoa että ei todellakaan nyt oo varaa mennä kylpylään etiksille.. niin ilmeisesti mies on sit heti #&%?$!* isä...?? en edelleenkään ihmettele et yhlla on raha ahneen #&%?$!* mainen.. sitä kattokaas saa mitä tilaa...
 
no kertokaa nyt sit ihmeessä et miten sen pitäis mennä? eli jos etävanhempi on hommannut asunnon jossa on tilaa lapsille niin se pitää vähentää elatusmaksusta ettei samasta asiasta makseta kahta kertaa. jos etävanhempi ostaa itsensä luokse lapsilla vaatteita niin nekin vähennetään ja kun etävanhempi ostaa ruokaa lapsilleen vierailun aikana niin sekin kuuluisi vähentää.. ja tietenkin lasten vakuutukset taas luonnollisesti kuuluisi mennä lähivanhemman pussista koska lapset ovat enemmän hänen luonaan ja näin ollen on suurempi todennäköisyys että jotain tapahtuu hänen luonaan kuin etävanhemman, lasten päivähoitomaksut myös vain lähin pussista, koska lapsethan vierailevat etällään vain viikonloppuisin, ei siis koske häntä, koulut ym menee samaan syssyyn, sillä ei ole mitään väliä onko lapset lähivanhemman luona 25päivää kuukaudessa vai aina, pääasia ettei etävanhemman tarvitse osallistua lapsensa lapsensa elämään rahallisesti ja tavata saa silloin kun huvittaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2007 klo 16:52 vieras kirjoitti:
eli elareiden pitäis riittää kaikkeen lapsen kulutukseen ja äiti voipi mällätä lapsilisät korotuksineen ja kokonaan omat tulonsa niinkö? ja hei haloo opiskelijat saa opintotukea ja aikast moni tekee töitä ohesessa, ainakin meidän suvussa erittäin moni painaa duunia samalla.... mut eihän yht heille ja lapsille pitää kaiken tulla suoraan ettei tarvii mitään tehä...
ja tää heti huono isä,, voi vi..ttu vaan! voin sanoa että mun lapsilla on erittäin hyvä isä ja kaikkensansa lasten eteen tekee. ja ei maksa kuin elarit.. juu jos antaa ylimäärästä äiti käyttää itteensää.. kaiken mitä lapset saa lahjaks ym...
ja tosiaan ei kaikilla oo anta sitä rahaa.. mut ei ees koiteta ymmärtää heti vaan pas..ka isä!!! hiukan jären käyttöä!!!
ja mmeilä on monella niin erilainen näkemys rahsta ei voi mitään.. ja sen on hyväksyttävä..
ja jos niin huonosti mene niin kyllä sossu maksaa.. ei oo tasan kysymys monellakan yh siitä,, vaan kun isältä pois kaikki, varsinkin jos sillä menee paremmin.. kateus on kamalaa ja lapset hyvä välikeino kostaa.
kyllä meidänkin on välillä ollut pakko sanoa että ei todellakaan nyt oo varaa mennä kylpylään etiksille.. niin ilmeisesti mies on sit heti #&%?$!* isä...?? en edelleenkään ihmettele et yhlla on raha ahneen #&%?$!* mainen.. sitä kattokaas saa mitä tilaa...
Ei, vaan elareiden pitäisi mennä elatuskyvyn mukaan, lähivanhemmankin tietenkin osallistuttava elatukseen kykynsä mukaan. Ja oishan se kiva jos se etäkin joskus pistäis lapsensa etusijalle. Aina se vaan ei mene niin. Ei puolin tai toisin. Jotkut kostaa lastensa välityksellä, jotkut on vaan yksinkertaisesti välinpitämättömiä. Meitä on joka junaan. Ei tarvii aina alkaa keuhkoomaan =)
 
no voi sun saat
Niin..mikä ihme ja kumma siinä on niin hemmetin vaikeeta ja väärin (???!?!?!?) jos LASTEN OMA ISÄ osallistuisi tasapuolisesti tai edes lähelle sitä OMIEN LASTENSA kuluihin ? Kertokaa nyt hitossa mikä siinä on niin väärin. Millä ihmeen perusteella lähiäidin täytyy maksaa kaikenkaikkiaan kuluista noin 80 % (meidän tapauksessamme). On se ihmeellistä että tälläsellekin löytyy ymmärtäjiä. :eek: :eek:

Mun exä sanoi kun erottiin ettei hän lapsista eroa...just joo. Ottaa luokseen heidät peräti 4-6 kertaa vuodessa. Lomilla ei KOSKAAN. Seisoo kyllä ylpeänä isänä sit urheilukentän reunalla kun lapsi pärjää. Mutta kun keskustellaan lisenssimaksuista, urheiluvälineistä jne. niin isää ei kiinnosta tippaakaan.

Ylpeä isä ? Hah. :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2007 klo 09:22 no voi sun saat kirjoitti:
Niin..mikä ihme ja kumma siinä on niin hemmetin vaikeeta ja väärin (???!?!?!?) jos LASTEN OMA ISÄ osallistuisi tasapuolisesti tai edes lähelle sitä OMIEN LASTENSA kuluihin ? Kertokaa nyt hitossa mikä siinä on niin väärin. Millä ihmeen perusteella lähiäidin täytyy maksaa kaikenkaikkiaan kuluista noin 80 % (meidän tapauksessamme). On se ihmeellistä että tälläsellekin löytyy ymmärtäjiä. :eek: :eek:

Mun exä sanoi kun erottiin ettei hän lapsista eroa...just joo. Ottaa luokseen heidät peräti 4-6 kertaa vuodessa. Lomilla ei KOSKAAN. Seisoo kyllä ylpeänä isänä sit urheilukentän reunalla kun lapsi pärjää. Mutta kun keskustellaan lisenssimaksuista, urheiluvälineistä jne. niin isää ei kiinnosta tippaakaan.

Ylpeä isä ? Hah. :eek:
Meillä kyllä lastenvalvoja ihan sanoi isälle, että EI tarvitse maksaa mitään ylimääräistä vain se elatusmaksu! Eli minä maksan lisenssit ja urheiluvälineet. Ja minä kyllä ymmärrän isejä. Täytyyhän heidänkin ELÄÄ! He eivät saa ASUMISTUKEA, eikä sossusta niinkuin moni yh täällä saa!
Ja munkin exä maksaa omaa asuntoa, josta lapset saavat sitten oman osuutensa aikanaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2007 klo 17:55 nöppönen kirjoitti:
no kertokaa nyt sit ihmeessä et miten sen pitäis mennä? eli jos etävanhempi on hommannut asunnon jossa on tilaa lapsille niin se pitää vähentää elatusmaksusta ettei samasta asiasta makseta kahta kertaa. jos etävanhempi ostaa itsensä luokse lapsilla vaatteita niin nekin vähennetään ja kun etävanhempi ostaa ruokaa lapsilleen vierailun aikana niin sekin kuuluisi vähentää.. ja tietenkin lasten vakuutukset taas luonnollisesti kuuluisi mennä lähivanhemman pussista koska lapset ovat enemmän hänen luonaan ja näin ollen on suurempi todennäköisyys että jotain tapahtuu hänen luonaan kuin etävanhemman, lasten päivähoitomaksut myös vain lähin pussista, koska lapsethan vierailevat etällään vain viikonloppuisin, ei siis koske häntä, koulut ym menee samaan syssyyn, sillä ei ole mitään väliä onko lapset lähivanhemman luona 25päivää kuukaudessa vai aina, pääasia ettei etävanhemman tarvitse osallistua lapsensa lapsensa elämään rahallisesti ja tavata saa silloin kun huvittaa.
Ei elatusmaksuista mitään pitäisi vähentää, vaan alunperinkin laskettaisiin elatuksen tarve siten, ettei etävanhempi esim. maksa asumisesta lähivanhemman luona tai vaatteista ja urheiluvälineistä, jos etänkin luona ne kaikki on. Huomioon otettaisiin kyllä ruokailu, päivähoitomaksut, yhdessä sovittu harrastus, yhdessä sovittu vakuutus, puhelin jne. Ja sitten kokonaissummasta vähennettäisiin lapsilisät. Mutta myös suuret matkakulut jaettaisiin MOLEMMILLE. Ja jos etällä ei ole lapsista vaikka asuinkuluja, silloin ne tietysti huomioitaisiin. Siis tapauskohtaista harkintaa!!
Minä en ole koskaan väittänytkään, että se olisi reilua, että etävanhempi maksaa vain minimaalisesti, mutta jos etävanhempi käyttää lapsiin huomattavasti enemmän kuin lähivanhempi, niin ei se ole YHTÄÄN SEN ENEMMÄN oikein. Kaikki vaan vastaavat aina omista lähtökohdistaan, eivätkä ota huomioon, että muunlaisiakin tapauksia on...
 

Yhteistyössä