Lapsen käsienpesu pottailun/WC:n jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja Tiiteni harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Tiiteni harmaana
Mitenkäs olette tehneet käsienpesun kanssa kun lapsi opettelee pottailua. Juoksetteko perässä ja viette heti käsienpesulle, jos lapsi on käynyt hiplaamassa pottaa (vaikka olikikin tyhjä). Entäs, jos potatat lapsen niin pesetkö myös lapsen kädet sen jälkeen (omasi peset tietenkin :) ). Entäs jos käytät lastasi vessanpytyllä? Entäs jos vaihdat lapselle vain vaipan?

Minä pesen lapsen kädet, jos istuu pöntöllä supistajan kanssa (siinä kun istuvat muutkin ja lapsen kädet kuitenkin koskevat pöntön reunoja jossain vaiheessa). Silloin en välttämättä pese, jos roikotan lasta sillain pöntöllä, ettei saa käsiään pöntön reunaan.

Potalla käytön jälkeen en aina pese lapsen käsiä, jos ollaan siis omalla potalla kotosalla. Sitä pottaa eivät muut käytä. Tietysti, jos räplää pottaa sisäpuolelta niin kyllä mä pesen oli sitten vain tutustumassa pottaan tai istumassa sillä.
En pese myöskään, jos "vain" vaihdan vaipan. Jos lapsi räpeltää alapäätään siinä yhteydessä niin silloin pesen tai ainakin pyyhin puhdistuspyyhkeellä kädet, riippuuvähän missä ollaan.
 
"Noo"
Kyllä mä johdonmukaisesti kotonakin potalla käynnin jälkeen pesisin kädet. Ihan vaan siksi, että oppii, että vessassa käynnin jälkeen pestään AINA kädet. Inhottaa joka kerta julkisissa vessoissa nähdä aikuisia, jotka ei pese käsiään....
 
tätä on itsekin tullut mietittyä.. Meillä kun tyttö ramppaa potalla välillä monta kertaa tunnissa, etenkin jos sokerit sekaisin ( diabeetikko ) ja lisäksi tytöllä paha atopia, ja jos joka kerta pesee kädet niin illalla on kädet kirkkaan punaiset ja todella kipeät..
Meillä yleensä tehdään niin että kakalla käymisen jälkeen pestään kädet, ja jos haluaa niin pissalla käymisen jälkeen myös, mutta se ei ole pakko, joka kerta.
Jos käy vessassa juuri ennen ruokaa niin kädet pestään ( jos siis huomaan ) ja esim ulkoa tullessa myös pestään kädet, eli kyllä sitä käsien pesua päivään mahtuu, mielestäni ei kuitenkaan ole järkevää useita kymmeniä kertaa päivässä niitä käsiä pestä ja ihoa rikkoa.
 
3 lapsen isä
Lapsen kasvattaminen on helppoa kun sen tekee helpoksi. Ole johdonmukainen, kun asioilla käydään pestään aina kädet. sama pätee kaikkeen muuhunkin luo rutiinit. Kielloissakin pätee ei ole olemassa osittain kiellettyä. Poikkeukset tulevat kuvaan mukaan sitten kun lapsi jo pystyy ymmärtämään syy ja seuraussuhteita.
 
tiiteni harmaana
[QUOTE="Noo";28166938]Kyllä mä johdonmukaisesti kotonakin potalla käynnin jälkeen pesisin kädet. Ihan vaan siksi, että oppii, että vessassa käynnin jälkeen pestään AINA kädet. Inhottaa joka kerta julkisissa vessoissa nähdä aikuisia, jotka ei pese käsiään....[/QUOTE]

Samalla tavalla ollaan tehty myös nyt 6-vuotiaan esikoisen kanssa ja pesee kätensä omatoimisesti vessareissun jälkeen HUOLELLISESTI, vaikkei pottailua harjoitellessa ihan joka kerta pestykään. Onko sulla siis lapsia kun kirjoitat, että "pesisit" kädet myös potalla käynnin jälkeen? Meillä kun ei pottailla vessassa vaan kodinhoitohuoneessa ;). Ja joo, mä inhoan myös, jos ei joku aikuinen tai lapsi pese käsiään VESSAssa käynnin jälkeen (jos siis kerran vessassa osaa jo itse käydä). Mä pesen pienen lapsen kädet ihan sen mukaan onko tarvetta pestä (=onko koskenut johonkin, jonka jälkeen pitäis kädet pestä). Isompi lapsi osaa pestä ne kädet sitten johdonmukaisesti kyllä vessanpöntöllä käytyään kun on siihen ohjattu.

Meillä ei ole sairastettu vatsatauteja aikoihin. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on pari oksennustautia ollut ja tällä pottailijalla (eikä meillä muillakaan hänen syntymänsä jälkeen) ole ollut yhtään. Ei ainakaan ole siis tullut mitään haittoja tästä käytännöstä. Vieraassa paikassa pestään kädet aina vessa-asioinnin jälkeen ja kotiin tullessa pestään kädet vaikkei olisi oltu kuin omalla pihalla. Tää nyt meni jo aiheen ohikin.
 
tiiteni harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lapsen isä;28167010:
Lapsen kasvattaminen on helppoa kun sen tekee helpoksi. Ole johdonmukainen, kun asioilla käydään pestään aina kädet. sama pätee kaikkeen muuhunkin luo rutiinit. Kielloissakin pätee ei ole olemassa osittain kiellettyä. Poikkeukset tulevat kuvaan mukaan sitten kun lapsi jo pystyy ymmärtämään syy ja seuraussuhteita.
Ookkei... Siis kun aloitin potatuksen 6kk ikäisellä vauvalla, niin käsienpesulle siis sen jälkeen... ettei mene rutiinit sekaisin. Minkä ikäinen lapsi saa sitten poiketa rutiineista?
 
"Ttt"
En pese käsiä pottailun jälkeen. En omia, enkä lapsen. En pese omiakaan käsiä vessassa käytyä, en näe siihen tarvetta. Eri asia, jos käsin joutuu koskemaan pönttöön, ja harvemmin joutuu.
 

Yhteistyössä