Lapsen käytös

Hei!

Mieltäni on jo askarruttanut kauan, että onko lapsellamme jotakin muuta kuin pelkkää uhmaa. Lapsi on 3 vuotias.
Saa aivan käsittämättömiä raivareita ja huutaa, kun henkeä vietäisiin.
Tässä muutama "esimerkki" lapsen käyttäytymisestä.

- Aamulla ensimmäisenä, kun herätään niin alkaa huuto ja kiukuttelu, kun ei halua nousta -> Sängystä noustuaan alkaa seuraava huuto "en mene pissalle" "En pese hampaita"

- Aamulla, kun pitäisi pukea, ei suostu pukemaan itse mitään vaan huutaa ja raivoaa ja makaa vaan lattialla.

- Yrittää koko ajan määräillä ja tiuskii ja korottaa ääntään ja koittaa saada kaiken mitä haluaa.

- Hakkaa, repii itseään raivareiden tullessa.

- Sylkee

- Heittelee lelunsa pitkin seiniä.

- Hajottaa tahallaan leluja.

- Paiskoo huoneen ovea auki ja kiinni jonka jälkeen huutaa kovaan ääneen "äiti älä laita ovea kiinni, päästä minut pois... Joten tuo kuulostanee naapureisa siltä, että lapsi lukitaan huoneeseen.

- Huoneessaan leikkiessä ei pysty keskittymään yhteen leikkiin kerrallaan. Sama ilmenee myös jos menemme esimerkiksi hiekkalaatikolle ja olemme matkalla jo puhuneet, että otamme hiekkalelut mukaan ja leikimme hiekkaleluilla, hiekkalaatikoll. Lapsi pysyy max 4min hiekkalaatikossa jonka jälkeen pitää mennä keinuu-> eiku liukumäkee-> eiku makaan tässä-> eiku meen hepalle-> jne.. Vaikka lapsi ei leikkisi hiekkaleluilla ja niitä alkaa keräämään pois, alkaa huuto kuinka hän leikkii, vaikka ei olisi koskenutkaan leluihin.

- Hermostuu samantien, jos joku ei mene niinkuin hän haluaa.

- Lapsi huutaa myös apua kova äänisesti raivareiden tullen.

- Jäähypenkkiä olemme kokeilleet, mutta emme saa yksinkertaisesti lasta pysymään penkillä..

- Sylissä pitämistä olemme kokeilleet, mutta lapsi ei tunnu rauhottuvan ollenkaan (Ollut yli tunnin sylissä)

- Jäähy "matto" ei toimi.

-Omaan huoneeseen menee aina itse raivarin aikana, mutta heittää kaikki lelut ja rikkoo.. eikä rauhoitu yhtään sen enempää

- Puhua, kun yrittää lapsi ei kuuntele vaan korottaa omaa ääntään ja huutaa puheemme päälle.

- Vaikka sanoisi itse jämäkämmin ja korottaisi ääntään, niin lapsi ei tottele.

- Huutoa ja kiukkuamista on jatkunut jo 2 vuotta.

- Neuvolassa olen asiasta puhunut, mutta asian eteen ei ole mitään tehty.

- Päiväkodissa lapsi on saanut hyvää palautetta ja, että osaa tehdä asioita.

- Uuteen päiväkotiin siirtyessää on kerrottu, että lapsi on todella vilkas ja energinen.

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka paljon, mutta eiköhän tuostakin saa jonkinlaista kuvaa, että minkälainen lapsemme on.
 

Yhteistyössä