Lapsen kaverin vanhempi irtisanoi itsensä vastuusta

  • Viestiketjun aloittaja "poikien äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"poikien äiti"
Olen nyt vähän hämmentynyt lapseni kaverin äidin käytöksestä. Lapsi on ekalla ja on kaveria toisen pojan kanssa. Tulevat hyvin toimeen ja tässä on aloiteltu kaverikyläilyjä ihan hyvässä hengessä vanhempien kanssa asiasta sopien. Lapsen kaveri on ollut nyt meillä pariin kertaan ja sovittiin että seuraavalla kerralla meidän poika vierailisi kaverinsa luona.

Nyt tämä kaverin äiti halusi selventää minulle, että kun lapseni tulee heille kylään hän ei sitten ota vastuuta meidän lapsesta. Siis suoraan ilmoitti, että lapsemme kyläillessään heillä on kylässä omalla vastuulla (tai vanhempien vastuulla) eli jos jotain sattuu heidän kotonaan, tämä kaverin äiti ei aio ottaa vastuuta lapsestamme.

Olin ihan hämmentynyt tällaisesta ilmoituksesta. Itse kyllä koitin sanoa, että kyllähän tuon ikäisten perään täytyy katsoa ja itse ainakin olen poikien leikkejä vahtinut heidän ollessaan meillä, antanut ruokaa kaverille jne. Kyllä mielestäni vastuussa on se aikuinen, joka lähimpänä kaveruksia on. Ymmärsinköhän tuon äidin jotenkin väärin vai mitä mahtoi ilmoituksellaan tarkoittaa? Vai uskallanko antaa pojan vierailla kyseisessä perheessä lainkaan?
 
täh?
Siis vastuussa mistä? Onko heillä kotona jotain vaarallisia aineita tai purevia koiria vai mitä ihmettä?

En mä ole kokenut koskaa olevani erityisesti vastuussa meidän lasten kavereista, vaikka nyt vähän pidänkin silmällä mitä lapset puuhailee.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja täh?;27892669:
Siis vastuussa mistä? Onko heillä kotona jotain vaarallisia aineita tai purevia koiria vai mitä ihmettä?

En mä ole kokenut koskaa olevani erityisesti vastuussa meidän lasten kavereista, vaikka nyt vähän pidänkin silmällä mitä lapset puuhailee.
Sun mielestä 7-vuotiaat pärjää kaikessa keskenään?
 
En varmaan uskaltaisi antaa lapseni mennä kylään paikkaan jossa aikuiset ovat tuolla asenteella liikenteessä... Meinaan jo ihan tuota minun mielestäni välinpitämätöntä asennetta. Mä olen itse "ottanut vastuun" oman tyttöni jo teini-ikäisistäkin kavereista. Huolehdin aina, että miten menevät kotiinsa meiltä (matkaa kuitenkin on...) ihan samalla tavalla kuin huolehdin omistanikin.
Ja jos kyseessä on pieni lapsi niin kyllä niistä oikeasti pitää huolehtia vaikka olisivatkin jo"isoja" ja "pärjäävät" itsekseenkin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja täh?;27892669:
En mä ole kokenut koskaa olevani erityisesti vastuussa meidän lasten kavereista, vaikka nyt vähän pidänkin silmällä mitä lapset puuhailee.
Enkä todellakaan oleta, että naapuripojan vanhemmat olisivat vastuussa meidän lapsista kun he ovat siellä. Niin kauan, kun en uskalla antaa heidän leikkiä ilman valvontaa, en anna heidän yksin kylään mennä. Kun voivat ilman valvontaa leikkiä, niin sitten ovat kyläilykelpoisia.

Ja sama toisin päin. Vaikka toisella silmällä katson, mitä lapset puuhailee, niin en todellakaan ota vastuuta muusta kun omasta lapsestani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh?;27892669:
Siis vastuussa mistä? Onko heillä kotona jotain vaarallisia aineita tai purevia koiria vai mitä ihmettä?

En mä ole kokenut koskaa olevani erityisesti vastuussa meidän lasten kavereista, vaikka nyt vähän pidänkin silmällä mitä lapset puuhailee.
Kyllähän 7-vuotiaat ovat jo "isoja" ja pärjäävät itsekseen tai keskenään. Siinä tuskin kamalasti tarvitseekaan olla vahtimassa ja huolehtimassa, mutta onpas kummallinen asenne silti. Kyllä lasten perään tarvitsee aina vähän katsoa. Vaikka talossa ei olesi vaarallisia eläimiä...
 
täh?
[QUOTE="vieras";27892683]Sun mielestä 7-vuotiaat pärjää kaikessa keskenään?[/QUOTE]

Joo, siis niistä asioista, mitä 7-vuotiaan ylipäätään kuuluu tehdä. Mä olen ollut töissä kun mun 7-vuotias on tullut koulusta kaverinsa kanssa, en mä niitä herkeämättä ole vahtinut.

Välipalaa kaapista, leikkimistä, pelailua, ulkoilua. Minä puhelimen päässä, jos tulee jotain kysyttävää.

Sitä lähinnä ihmettelen, että mitä asioita tuo kyseinen vanhempi mahtoi tarkoittaa?
 
"kolmen äiti"
Meillä kouluikäisten kyläilyistä ei ole enää sovittu aikuisten kesken. Ehkä oma asenteesi on ollut sen verran "suojeleva", että kaveri äiti halusi halusi sinunkin ymmärtävän, että heillä kouluikäiset menevät vapaammin kuin teillä. Itse en esim. koskaan lähtisi kauppaan, jos alle kouluikäisellä on kaveri kylässä, mutta jo ekaluokkalaiset menevät ja tulevat aika vapaasti, enkä tosiaankaan heitä "vahdi". Lähden jumppaan tai kauppaan riippumatta siitä, onko kaverita kylässä vai ei.
 
Lähinnä olen ottanut vastuun siitä, että lapsi on luvan kanssa kylässä yms.
Muuten homma on mennyt aika rennosti, ellei vanhemmat ole jotain erityistä pyytäneet.
Omituiselta tuntuu, että erikseen mainitaan, ettei vastuuta oteta.
Ehkä äiti on rahakeskeinen ihminen ja tarkoittaa, ettei sitten missään tapauksessa korvaa mitään.
 
"vieras"
[QUOTE="kolmen äiti";27892722]Meillä kouluikäisten kyläilyistä ei ole enää sovittu aikuisten kesken. Ehkä oma asenteesi on ollut sen verran "suojeleva", että kaveri äiti halusi halusi sinunkin ymmärtävän, että heillä kouluikäiset menevät vapaammin kuin teillä. Itse en esim. koskaan lähtisi kauppaan, jos alle kouluikäisellä on kaveri kylässä, mutta jo ekaluokkalaiset menevät ja tulevat aika vapaasti, enkä tosiaankaan heitä "vahdi". Lähden jumppaan tai kauppaan riippumatta siitä, onko kaverita kylässä vai ei.[/QUOTE]

Näin juuri, nimimerkkiä myöden. :)
 
"piitu"
Mäkin toivon, että tuo oli vain kömpelö yritys sanoa, että hän ei sitten ole kokoajan vahtimassa lapsia tai esimerkiksi estä sinun lastasi lähtemästä kotiin jos aikoo mennä? Jos minun 4-vuotiaallani on kaveri kylässä, niin katson perään ja vien takaisin ihan ovelle asti jos on kotiin menossa, enkä päästä esimerkiksi yksin kauppaan.. :D Sen sijaan jos tuolla ekaluokkalaisella on kaveri kylässä, niin hän saa mennä ja tulla miten tahtoo. Puutun jos jotain ihan idiotismia näen, mutta jos hän ilmoittaa lähtevänsä lähikauppaan niin sanon, että siitä vaan, kiitos kun kävit ja hyvää päivänjatkoa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27892749]Näin juuri, nimimerkkiä myöden. :)[/QUOTE]

Onneksi yhteiskunta säästää tässä nyt paljon, koska iltapäiväkerhot ym voidaan lopettaa tähän paikkaan, koska ekaluokkalaiset pärjäävät ihan hyvin ilman aikuisen valvontaa :)

p.s. meillä kyllä ekaluokkalaisten kesken sovitaan vanhempien kanssa kyläilyistä. JA vahditaan, mutta eihän kaikki tietysti kykene :)
 
"vieras"
Ei tuossa vastuu-kysymyksessä nyt mitään ihmeellistä ole. Mitäpä sen ihmeellistä vastuuta sitä pitääkään ottaa, kunhan nyt pikkuisen katsoo perään... Jos sormeen tulee haava, niin tuskin sinä muutenkaan sitä äitiä siitä alkaisit syyttämään.

Mutta se mikä on huolestuttavaa on, ettei tuollaisia sanota kenellekään erikseen ääneen. Kyseessä on jonkin sortin hullu tai mielipuoli ja sellaiselle en lastani päästäisi.
 
kolmen äiti minäkin
En minäkään ottaisi VASTUUTA lapseni kouluikäisistä kavereista, joista suurin osa kuitenkin tulee meille omia aikojaan ja lähtee kotiinsa omia aikojaan. Ja jotka ulkoilevat jo keskenään. Miten edes voisin ottaa??? Voisihan tuossa matkalla tapahtua jotakin tms. Kyllä lapset ovat minusta vanhempiensa vastuulla. Jos vanhemmat katsovat, että heidän lapsi on riittävän kypsä liikkumaan itsekseen meille jne, niin he kantavat päätöksestään vastuun, jos jotakin tapahtuisi.

Toki sen aikaan kun ovat meillä sisällä, niin katson vähän perään
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27892794]
JA vahditaan, mutta eihän kaikki tietysti kykene :)[/QUOTE]

Ja luojan kiitos eivät edes halua. :) Näitä ylisuojeltuja Nicopetteritä on tämä maa täynnä. Antaisitte hyvät ihmiset lasten olla lapsia ja leikkiä lasten leikkejä ilman jatkuvaa valvontaa. Eikös se yksi kasvatusgurukin sanonut, että lasten motoriset taidot ovat nykyään taantuneet, kun he eivät saa kiipeillä puissa, jne, vanhempien jatkuvat vahtimisen takia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27892811]
Mutta se mikä on huolestuttavaa on, ettei tuollaisia sanota kenellekään erikseen ääneen. Kyseessä on jonkin sortin hullu tai mielipuoli ja sellaiselle en lastani päästäisi.[/QUOTE]

Hassua. Minusta taas aloittaja ennemmin vaikutti ylisuojelevalta "hullulta tai mielipuolelta". Kyseessä oli täysin normaali lause, jossa toiselle osapuolelle tehdään selväksi, ettei voi siirtää vastuuta omasta lapsestaan naapurille.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27892854]Ja luojan kiitos eivät edes halua. :) Näitä ylisuojeltuja Nicopetteritä on tämä maa täynnä. Antaisitte hyvät ihmiset lasten olla lapsia ja leikkiä lasten leikkejä ilman jatkuvaa valvontaa. Eikös se yksi kasvatusgurukin sanonut, että lasten motoriset taidot ovat nykyään taantuneet, kun he eivät saa kiipeillä puissa, jne, vanhempien jatkuvat vahtimisen takia.[/QUOTE]

Ja tämähän estää sen kaiken tekemisen? :) Voi sinua parkaa, se että otetaan lapsista vastuu, tarkoittaa ihan jotain muuta kuin kaiken tekemisen estämistä! *pyrsk*
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27892878]Voi sinua parkaa, se että otetaan lapsista vastuu, tarkoittaa ihan jotain muuta kuin kaiken tekemisen estämistä! *pyrsk*[/QUOTE]

Kyllä se siitä sinullakin helpottuu, nimittäin se vanhempana olemisen tuska *paijaa päätä*. :)
 
..
Ehkä niillä on joskus tapahtunut jotain ja äiti saanut loat niskaan? Tökerösti ilmaistu, mutta ehkä halusi vain selventää, että aikoo tehdä asiat oman aikataulunsa mukaan, oli teidän lapsi paikalla tai ei.

Mulla ei ole vielä sen ikäisiä lapsia, jotka pärjäävät hetkeäkään yksin. Jos olis niin en olettaisi, että lastani kukaan muu "vahtii" tai että kaverin äiti jättäisi jumppaan tai kauppaaan menemättä siksi, että mun lapsi on kylässä. Jos en uskaltaisi lasta päästää ilman valvontaa, en päästäisi kaverinkaan luo sopimatta vanhempien kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27892892]Kyllä se siitä sinullakin helpottuu, nimittäin se vanhempana olemisen tuska *paijaa päätä*. :)[/QUOTE]

Tuleeko tästä sulle jotain tuskia? Mä en ole huomannut mitään :) 8 lasta ja elämä... onnekasta!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27892907]Tuleeko tästä sulle jotain tuskia? Mä en ole huomannut mitään :) 8 lasta ja elämä... onnekasta![/QUOTE]

Ni-iin. Onnekasta varmasti vanhemmalle, joka kasvattaa lapsiaan niin, että itsellä on kontrollifriikkinä hyvä olla. Lapsille ei ehkä niinkään onnekasta...
 
vastuuton sitten...
Onpa outo ketju ja täynnä outoja vastauksia!

Minä itse sitten taidan olla se vastuuton, tökerö, hullu, mielipuoli, jne., sillä olen monesti sanonut meillä kylässä olevien lasten vanhemmille, että meidän piha ei ole rakentamisen jäljiltä vielä lapsiystävällisessä kunnossa ja jokainen vanhempi antaa lapsensa leikkiä siellä omalla (vanhemman) vastuullaan. Meidän lapset saavat leikkiä siellä, mutta en todellakaan ota vastuuta siitä, mikäli naapurin lapsi astuu siellä esim. naulaan tms.
 

Yhteistyössä