Lapsen ruoka allergia ja ei huomioda

  • Viestiketjun aloittaja altistamista
  • Ensimmäinen viesti
altistamista
Miten suhtaudutte jos teille sanottaisiin että koulu ei huomioi jos lapsellanne on jokin ruoka aine allergia josta tulee kutinaa tai näppyjä vaan vedotaan siihen että kaikkea on pakko maistaa edes vähän ja tämä on eri aineille altistamista.
Lapseni tulevalla koululla tullaan jatkossa toimimaan näin.
Eri asia jos lapsella joku allergia josta hengitystiet turpoaa ja ei saa henkeä, tai laktoosi-intolerantikko tms.
Mutta yksittäiset allergiat niitä ei huomioida jos oireina kutina ja näpyt.

Kiinnostaisi vain tietää että onko tuolla menetelmällä oikeasti onnistuttu parantamaan niitä allergioita? Toki myös pelottaa että eihän ne allergiat vain tuosta innostu pahenemaan?
 
Siedätys on nykyään ihan varteenotettava ja paljon käytetty allergian hoitomuoto.

Tosin mun mielestä se ei ole asia, joka on koulun omalla päätöksellä heidän toteutettavissaan.

Mutta sitten on myös niin, että sulla on oltava lääkärin todistus näyttää siitä allergiasta. Tuskin kovin moni koulu suostuu pelkällä vanhempien sanomisella järjestämään erikoisruokavalioita kenellekään.
 
"aloittaja"
Siedätys on nykyään ihan varteenotettava ja paljon käytetty allergian hoitomuoto.

Tosin mun mielestä se ei ole asia, joka on koulun omalla päätöksellä heidän toteutettavissaan.

Mutta sitten on myös niin, että sulla on oltava lääkärin todistus näyttää siitä allergiasta. Tuskin kovin moni koulu suostuu pelkällä vanhempien sanomisella järjestämään erikoisruokavalioita kenellekään.
Näin meille eilen selitettiin että koulussa mennään nyt tällä lijalla ja näin toimitaan,sanoi esimerkkinäkin jos olet atoopikko ja et voi ottaa raakaa porkkanaa kun se kutittaa suuta, niin sinun täytyy syödä sitä porkkanaa kun se kutina nyt vaan ei ole syy olla syömättä.
Meillä on lapsella tomaatti allergia ja se vetää suupielet punaiseksi ja saattaa jopa joskus joku tomaattilajike aukaistakin ne ihan rokoille :/
Nyt mietin kun tuolta kouluta tuli ohjeet että kannattaa siedättää jo kesän aikana jolloin ei niin pahoiksi oireet pääse.
 
"vieras"
Mun mielestä noissa on ainoa oikea tapa tehdä kuten lääärin kanssa on sovittu. Jos siedätystä ei ole katsottu lapselle oikeaksi hoitotavaksi, ei koululla ole oikeutta sellaista itsekseen toteuttaa. Tartteeko allergioista toimittaa lääkäritodistus kouluun kuten päiväkodissa?
 
"vieras"
Jos teillä on lääkärintodistus niin nostaisin metelin asiasta. Jos lapsi on yliherkkä jollekin, ei se ole koulun asia pakottaa sitä syömään. Minä vaihtaisin koulua jos ei muu auttaisi. Eräs ystäväni on niin allerginen kalalle, että on punainen kun keitetty grapu kalatarjouspäivinä, kun on kaupan kassalla. Ja kun haet sen todistuksen, laitat lääkärin laittamaan lausunto että ei saa missään nimessä syödä, että voi olla turpoamisvaara. Kuinkahan kauan ne moista leikkii, vissiin niin kauan että saavat viedä jonkun ampulanssilla sairaalaan.
 
"aloittaja"
Eli onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kuinka nopeasti tuosta allergiasta paranee altistamalla? Meilläkin tilanne siis se että lapsi rakastaa tomaattia mutta kamala itku aina kun on sitä syönyt?
Ja itse en ole huomannut altistamisella mitään parantavaa vaikutusta kun itse en tavallaan voisi syödä paprikaa (en siis missään muodossa mitään väriä) vaan se heti laittaa röyhtäyttelemään,otan pienen tai ison palan :( Itsekin rakastan paprikaa ja syönkin sitä melkein kerta viikossa oireistani huolimatta :D
 
[QUOTE="aloittaja";23790756]Eli onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kuinka nopeasti tuosta allergiasta paranee altistamalla? Meilläkin tilanne siis se että lapsi rakastaa tomaattia mutta kamala itku aina kun on sitä syönyt?
Ja itse en ole huomannut altistamisella mitään parantavaa vaikutusta kun itse en tavallaan voisi syödä paprikaa (en siis missään muodossa mitään väriä) vaan se heti laittaa röyhtäyttelemään,otan pienen tai ison palan :( Itsekin rakastan paprikaa ja syönkin sitä melkein kerta viikossa oireistani huolimatta :D[/QUOTE]

Siedätyshoito olisi hyvä tehdä aina lääkärin valvonnassa, ja ylipäätäänkin ensin olisi syytä konsultoida allergialääkäriä jo siksikin, että se osaa tod.näk. paremmin sanoa onko se juuri ko. tapauksessa sellainen menetelmä, jota kannattaa edes kokeilla.

Tästäkään syystä ei ole koulun asia päättää, että heillä ruvetaan nyt siedättämään allergikkoja.
 
---
[QUOTE="aloittaja";23790756]
Ja itse en ole huomannut altistamisella mitään parantavaa vaikutusta kun itse en tavallaan voisi syödä paprikaa (en siis missään muodossa mitään väriä) vaan se heti laittaa röyhtäyttelemään,otan pienen tai ison palan [/QUOTE]

No sulla kyse ei ole allergiasta....
 
"aloittaja"
Siedätyshoito olisi hyvä tehdä aina lääkärin valvonnassa, ja ylipäätäänkin ensin olisi syytä konsultoida allergialääkäriä jo siksikin, että se osaa tod.näk. paremmin sanoa onko se juuri ko. tapauksessa sellainen menetelmä, jota kannattaa edes kokeilla.

Tästäkään syystä ei ole koulun asia päättää, että heillä ruvetaan nyt siedättämään allergikkoja.
Ok. Täytyy kysellä koululta vielä tarkemmin asiasta, toki hyvähän se olisi jos allergioista eroon pääsisi mutta mutta...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23790743]Tartteeko allergioista toimittaa lääkäritodistus kouluun kuten päiväkodissa?[/QUOTE] Kyllä, jos tahtoo saada erityisruokavalion, oma ilmoitus ei riitä. Jos ei sitä porkkanaa ruokaansa halua, niin silloin siitä allergisuudesta pitää olla lääkärin paperi.
 
"vieras"
Ruoka-aineyliherkälle neuvotaan dieetti, josta voimakkaita oireita aiheuttavat allergeenit koetetaan poistaa. Sen sijaan vähäisiä tai merkityksettömiä allergiaoireita aiheuttavia ruoka-aineita ei useinkaan ole mielekästä karsia, sillä oireilla on tapana hellittää, kun elimistö tottuu kyseiseen ruoka-aineeseen. Lapsen varttuessa useimmat ruokayliherkkyydet häviävät, mutta esimerkiksi kala-allergia säilyy tavallisesti aikuisikään. Aikuisiässä voi kehittyä myös uusia herkkyyksiä. Koivuyliherkät henkilöt saavat usein suun ja limakalvojen oireita tuoreista juureksista, hedelmistä, vihanneksista ja mausteista. Keittäminen ja pakastaminen yleensä tuhoaa niiden allergeenisuuden. Jotkut ruokareaktioreaktiot saattavat olla voimakkaita kuten pähkinän, kalan ja äyriäisten, kananmunan ja kiivi-hedelmän aiheuttamat.
 
"vieras"
Samalla logiikalla voitaisin jättää muutkin erityisruokavaliot pois esim. laktoosi-intolerantikot voisivat käyttää tavallista maitoa, koska eihän siitä tule kuin vähän ilmavaivoja. Onkohan siellä koulussa nyt jokin väärinkäsitys asiasta? Sinänsä ihan nykykäsitykseen perustuvaa tuo, että on parempi vähän altistaa eri aineille kuin vältää kokonaan. Aikamoisen riskin koulu tuossa kuitenkin ottaa ja luulisin, että kanta muttuu jos anafylaktisia reaktioita tulee. Toivottavasti koulussa löytyy sitten myös ensiapuvalmius, koska apua täytyy saada nopeasti.
 
Koulu ei voi ilman lääkärin suostumusta lähteä altistuslinjalle. Jos lääkärintodistuksessa lukee et jotain ruoka- ainetta ei saa ruoka sisältää missään muodossa niin ei ne voi lääkärin yli kävellä. Sehän olisi lapsen terveydellä leikkimistä.

Ai niin, jouduin vielä erikseen ilmoittamaan että myös ketsuppi on kielletty :kieh:
 
Harlekiini
[QUOTE="aloittaja";23790756]Eli onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia kuinka nopeasti tuosta allergiasta paranee altistamalla? [/QUOTE]

Vasta murrosiällä helpotti meikäläisellä allergiat. Sekä ruoka- että eläinallergiat. Entisestä multiallergikosta miltei oireettomaksi.
 
se on PAKKO huomioida jos sinulla on asiasta lääkärintodistus. muuten eivät nykyisin usko. koska esim. mun paikkakunnalla ennen tätä käytäntöä, oli vanhemmat ilmoittaneet vain asiasta ja erikoiruokaa tarvitsojoita tällä perusteella oli 60 prosenttia. enää ei vanhemman oma ilmoitus riitä
 
tiedoksi
[QUOTE="vieras";23790804]Samalla logiikalla voitaisin jättää muutkin erityisruokavaliot pois esim. laktoosi-intolerantikot voisivat käyttää tavallista maitoa, koska eihän siitä tule kuin vähän ilmavaivoja. Onkohan siellä koulussa nyt jokin väärinkäsitys asiasta? Sinänsä ihan nykykäsitykseen perustuvaa tuo, että on parempi vähän altistaa eri aineille kuin vältää kokonaan. Aikamoisen riskin koulu tuossa kuitenkin ottaa ja luulisin, että kanta muttuu jos anafylaktisia reaktioita tulee. Toivottavasti koulussa löytyy sitten myös ensiapuvalmius, koska apua täytyy saada nopeasti.[/QUOTE]

Joillain laktoosi-intoleranssi häviää kun juo maitoa paljon, ja oireet alkavat/palaavat jos ei vähään aikaan juo maitoa. Lähes jokainen ihminen on laktoosi-intolerantikko.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23791051:
se on PAKKO huomioida jos sinulla on asiasta lääkärintodistus. muuten eivät nykyisin usko. koska esim. mun paikkakunnalla ennen tätä käytäntöä, oli vanhemmat ilmoittaneet vain asiasta ja erikoiruokaa tarvitsojoita tällä perusteella oli 60 prosenttia. enää ei vanhemman oma ilmoitus riitä
Kun nyt kyse onkin siitä että vaikka olisi kymmenen lääkärintodistusta mutta jos oireet on kutinaa ja punoitusta koulu alkaa altistamaan lasta ja kaikkea on maistettava.
Ja en minä täällä paniikissa ole hysterisoimassa, ihmettelen vaan kun meille ei ole lasten neuvolassa ja lääkärissäkään ikinä puhuttu että tuo allergia katoaa kun sitkeästi syötän sitä tomaatttia.
Toki neuvottu on että kannattaa joskus kokeilla ja joskus ollaankin kokeiltu ja aina on oireita.
Nyt mietin että tilaanko ajan tai mistä pyydän lisä ohjetta kun neuvottiin vain että altistakaa jo kesän aikana lastanne kotona.
 
[QUOTE="aloittaja";23791087]Kun nyt kyse onkin siitä että vaikka olisi kymmenen lääkärintodistusta mutta jos oireet on kutinaa ja punoitusta koulu alkaa altistamaan lasta ja kaikkea on maistettava.
Ja en minä täällä paniikissa ole hysterisoimassa, ihmettelen vaan kun meille ei ole lasten neuvolassa ja lääkärissäkään ikinä puhuttu että tuo allergia katoaa kun sitkeästi syötän sitä tomaatttia.
Toki neuvottu on että kannattaa joskus kokeilla ja joskus ollaankin kokeiltu ja aina on oireita.
Nyt mietin että tilaanko ajan tai mistä pyydän lisä ohjetta kun neuvottiin vain että altistakaa jo kesän aikana lastanne kotona.[/QUOTE] no mä kyllä tossa tapauksessa sanoisin lapselle, että vaikka jälki-istuntoon jättäävät, niin ei tarvii syödä. jos on allerginen niin sitten on ja ei ole koulun asia päättää miten sitä hoidetaan
 
tiedoksi
Juuri tuli telkkarista ruotsalaisen lääkärin ohjelma allergioista. Siinä sanottiin että tomaatista tulevat lievät oireet eivät ole allergiaa vaan yliherkkyyttä, jota on tosi monella. Sen takia ei pidä lopettaa tomaatin syöntiä. Allergiaa se on vasta jos hengitys vaikeutuu. Itsellänikin tulee välillä tomaatista oireita vaikka en ole allerginen.
 
"aloittaja"
Juuri tuli telkkarista ruotsalaisen lääkärin ohjelma allergioista. Siinä sanottiin että tomaatista tulevat lievät oireet eivät ole allergiaa vaan yliherkkyyttä, jota on tosi monella. Sen takia ei pidä lopettaa tomaatin syöntiä. Allergiaa se on vasta jos hengitys vaikeutuu. Itsellänikin tulee välillä tomaatista oireita vaikka en ole allerginen.
Eli punoitus ja suupielien meneminen auki on normaalia kun syö tomaattia?
Meneekö tuo sitten ohi jos syö jokapäivä tomattia vai miten se altistaminen tulee tapahtua?
 
[QUOTE="aloittaja";23791087]Kun nyt kyse onkin siitä että vaikka olisi kymmenen lääkärintodistusta mutta jos oireet on kutinaa ja punoitusta koulu alkaa altistamaan lasta ja kaikkea on maistettava.
Ja en minä täällä paniikissa ole hysterisoimassa, ihmettelen vaan kun meille ei ole lasten neuvolassa ja lääkärissäkään ikinä puhuttu että tuo allergia katoaa kun sitkeästi syötän sitä tomaatttia.
Toki neuvottu on että kannattaa joskus kokeilla ja joskus ollaankin kokeiltu ja aina on oireita.
Nyt mietin että tilaanko ajan tai mistä pyydän lisä ohjetta kun neuvottiin vain että altistakaa jo kesän aikana lastanne kotona.[/QUOTE]

Jos lääkäri todistuksessa/lausunnossa kieltää ruokavaliosta allergisoivan aineen kokonaan ja siitä huolimatta koulu ruokaa lapselle tyrkyttää, he syyllistyvät rikokseen. Jos lääkäri ei sulle altistamisesta ole mitään puhunut tai siitä et sillä tavalla allergia katoaa niin silloin se lääkäri uskoo ettei se altistaminen lapselle ainakaan hyvää tee. Eli mars koulun keittolaan ja ilmoitat että lapselle on tarjottava lääkärin todistuksen mukaisesti erityisruokavalio, muussa tapauksessa kyseessä on pahoinpitely. Ja tässä asiassa et anna periksi. Ei keittola voi yhdenkään lääkärin yli kävellä. Muutenhan jokainen kokki ja emäntä olisi päteviä tekemään allergialääkärin hommia.

Sitäpaitsi, meillä ei todistuksessa lukenu mitään oireista vain se ettei tomaattia saa tarjota missään muodossa. Joten ei niitä oireita tarvitse keittolaan kertoa.
 
atoopikko
Itse sain nuorempana satunnaisesti oireita varsinkin talvisaikaan tietyntyyppisistä ruoka-aineista, kuten kypsentämättömästä omenasta tai tomaatista suupielet ja huulet halkesivat kipeästi ja paraneminen kesti sitten viikkoja. Välttelin sitten jo ensi oireista alkaen näitä aineita, silloin kun oireita sattui ilmenemään.

Allergiatesti ei paljasta läheskään kaikkia yliherkkyyksiä ja on muutenkin epätarkka. Yliherkkyys usein vaatii nimenomaan altistumista, eli vaikkapa kuukauden tauon jälkeen pystyy syömään vähäisessä määrin oireiden aiheuttajaa, ja kun altistus jatkuu, oireet pahenevat. Tämän takia moni epäilty aine ei aiheuta esim. prick-testissä reaktiota. Itse sain ainoan reaktion (histamiinin lisäksi) pujosta, josta en oikeassa elämässä ole koskaan oirehtinut, vaikka samaan aikaan samassa paikassa pujolle allerginen äitini on ollut melko pahana. Ja on siis myös syytä huomata, että allergia ja yliherkkyys ovat kaksi eri asiaa, vaikka rajanveto onkin vaikeaa.

Ruokavalion säätäminen näissä tapauksessa on niin paljon yksilöstä kiinni, ettei erikoisruokavaliota yleensä kannata edes vaatia. Riittää, jos yliherkälle annetaan mahdollisuus välttää esim. juuri porkkanaraastetta tai muita kypsentämättömiä allergeeneja - eipä aiheudu keittäjälle ylimääräistä vaivaa. "Kasvattajilla" tosin on usein se näkemys, että ei vaan lapselle kelpaa kun ei ole kotona opetettu, valitettavasti. Rajanveto voi olla hankalaakin ja sääntöjen pitäisi toki olla kaikille samat...
 
"miä"
itse oli lapsena allerginen tomaatille, sitrushedelmille, raaoille vihanneksille jne. En syönyt niitä, koska tuli oireita aina kun söi. säännöllisesti kuitenkin kokeilin ja iän myötä suurin osa allegioista hävisi. Teini ikäisenä söin jo melkein kaikkia pieniä määriä Nyt aikuisena tuosta listasta on jäljellä enää raaka porkkana.
Muta ruokaallergioihin vaikuttaa monet tekijät mm. siitepölyt, homealtistusket ym. Itsellenä ruoka-allergiat paheni edellisen työpaikan homeongelman myötä
 

Yhteistyössä