Lapsen yöhikoilu

Mam
Minua ihmetyttää 5-vuotiaan poikani hikoilu aina alkuyöstä. Hän nukahtaa illalla sänkyyni, ja kun hänet siirrän omaan sänkyynsä mennessäni itse nukkumaan, tyynyni on aina litimärkä, ja joudun joka yöksi vaihtamaan kuivan tyynyliinan. Erityisesti hänen päänsä on hikoillut, ei niinkään muu keho. Hän on kovin vilkas, illallakin, ja ongelmamme on vuosikaudet ollut hänen iltalevottomuutensa ja nukkumaan käymisen vaikeus. Hän saa usein unen vasta 22-23 aikoihin. En tiedä, onko näillä asioilla yhteyksiä, mutta voi olla. Samoja kokemuksia tai tietoa tällaisesta kellään?
 
Itse en ole yöllä asiaa havainnut kun nukkuu aamuun asti omassa sängyssä niin en ole kiinnittänyt huomiota mutta päiväuniltaan herättyään on usein hiestämärkä. Vaikkei olisi päälläkään juuri mitään. Olen vain ajatellut että tuo on helposti hikoavaa tyyppiä. Itselläkin usein päikkäreiltä herättyäni (niinä harvoina kertoina kun tällaiseen on mahdollisuus) on hiki päässä. Kai me vaan ollaan niin lämminverisiä.
 
Hei!
Meillä myös 4,5-v poika hikoilee kovasti alkuyöstä ja nimenomaan vain päästä hikoaa. Ja hikoilua on joka yö. Aina kun menen itse perästä nukkumaan, käyn kääntämässä pojan tyynyn toisinpäin. Menee nukkumaan 20-21 eikä nukkumaanmenoon liity vaikeuksia. Poika on kyllä muuten kovin vilkas. Äitini on kertonut, että pikkuveljilläni on ollut sama vaiva ja pojista oli verikokeitakin tuon takia otettu aikoinaan, mutta mitään syytä ei löytynyt.
 
Mam
Saatiin nyt lähete verikokeisiin ja aika lääkärille, joten asia sitten selkiää tai ei... Tuo märän tyynyn kääntäminen kävi vähän silmään: eikös tyyny ala homehtua (ja tulla epäterveelliseksi käyttää), jos sitä ei kuivata vaan kääntää vain :). Siinähän voisi aina käyttää varatyynyä. Itse poistan heti tyynyliinan ja jätän kuivumaan...
 
Mam
Pieni verenkuva ja kilpirauhasarvot sekä verensokerin pikatesti antoivat normaalit lukemat, joten ehkä tämä on vain "ominaisuus" tai ohimenevä, kasvuun liittyvä aineenvaihduntailmiö...
 
Meidän 4 1/2- poika hikoilee kovasti alkuyöstä. En ole asiaa kovasti pohtinut. Poika vaikuttaa muuten voivan hyvin, joten olen lähtenyt siitä, että kyseessä on ominaisuus. Iskä ja puolivelikin hikoilevat helposti. Mihin hikoilu voi viitata? Meidän poika on tyytyväinen ja iloinen, jakaa touhuta pitkään hyvinsyöneenä ja "viileänä", mutta väsähtää helposti jos verensokeri laskee. Hän myös inhoaa kuumaa. Hän suuttu todella harvoin kunnolla. Tavallisin syy raivariin on nälkä, toiseksi tavallisin kuumuus. En ole huolestunut, mutta vinkkaa, jos tiedät, mihin esim. hikoilu mahdollisesti voisi liittyä. Palasimme juuri matkoilta. Pikku miehemme käyttäytyi kuin maailmanmies muuten , mutta sai hurjat raivarit sopivasti lähtöselvityksessä ja passintakastuksessa :), ja kun kokeilin niskaa, hän hikoili suht. viileässä tilassa aika lailla. Kiitos ja kivaa kesän jatkoa!
 

Yhteistyössä