Lapseni lonkkaluksaatio :/

Meijän tytöllä todettiin 8kk iässä lonkkaluksaatio. Ensimmäistä kipsiä pidettiin 6 viikkoa ja nyt on toisen kipsin kanssa oltu viikko ja edessä siis vielä 5 viikkoa. Kaikki suunnitelmat meni uusiks. Olin suunnitellut palaavani töihin koska ei ole oikein varaa jäädä kotio enää pitkäksi aikaa, mutta nyt sitten kuitenkin joudun jäämään kotiin. Vaikka mielelläni hoidan lasta kotona, mutta rahallisesti se vaan on ongelma. Tämän toisen kipsin laiton jälkeen edessä on lastahoito ja jos siitäkään ei ole apua niin edessä on leikkaus. Puolisen vuotta tähän nyt ainakin menee. Mutta en ole oikeutettu saamaan mitään erityishoidon tms tukia koska olen lapsen kanssa kotona. Mitään töiden hakua ei voi edes miettiä koska ei ole tietoa koska tämä on ohitse.

Itseäni on alkanut suunnattomsti ahdistaan koko tilanne. Mulla on tuttuja joilla on saman ikäisiä lapsia, mutta kiinnostus tällä hetkellä nähdä niitä on nollassa. Ei huvita kuunnella sitä kuinka hienoa on kun opetellaan käveleen ja kaikkee uutta kun tuntuu et oma tyrä on vankina siinä kipsissä. Halua olis tehdä vaikka mitä mutta kun ei voi. Kaikki yrittää piristää sanomalla et kohta se on ohi ettet huomaakkaan. No eipä tällä hetkellä piristä. Lapsi on pääosin ihan tyytyväinen mutta kyllä huomaa että sitäkin se vaivaa kun ei pääse liikkeelle kunnolla.

Tiedän et on kamalempiakin asioita, mutta tällä hetkellä mieli on vaan niin maassa. Onko täällä muita kenen lapsella on huomattu lonkkaluksaatio myöhäisessä vaiheessa? Saa kertoa ihan kaikkea. No kipsin kanssa elämisestä onkin jo kokemusta mutta mites se lasta, mimmonen se on. Kauan jouduttu pitämään? Saako sen otta pois vaan kylvyn ajaks? Olis kiva tietää vähän mitä tuleman pitää et vois vähä valmistautua. Ja mites sit kun koko hoito on ohi, kuinka nopeeta jalat palautuu?? jne..
 
Moikka minellam! Mun tyttärellä todettiin heti synnärillä lonkkaluksaatio. Piti olla helppo, lievä tapaus, hoituu itsekseen kuukaudessa. Joo niimpä niin...

Kuukauden iässä sai Pavlikin valjaat. Näillä paranee kyllä! Kahden viikon välein käytiin sairaalassa ja kuukauden jälkeen lonkat oli vaan pahentunu. Niitä lonkkia ei pitäny saada valjaissa pois paikoiltaan, mutta meidän neiti sai!

2kk iässä katkaistiin toisesta jalasta jänne ja kipsattiin 6,5 viikoks Paavo Nurmi asentoon. Seuraava kipsi oli tasan 6vko.

Nyt neiti on 6kk vanha ja ollaan käytetty lastaa 3vko. Edessä vielä reilu 2kk lastailua.

Lasta laitetaan vaatteiden päälle. Sen saa ottaa pois aina vaipanvaihdon ja pesujen yhteydessä. Lastaa pitäisi lääkärin mukaan käyttää väh. 20h/vrk, mutta meillä tulee helposti 23h täyteen melkein päivittäin.

Fysioterapeutin mukaan lapsi saa liikkua lastan kanssa miten haluaa, vaikka kävellä! Meillä neiti oppi ryömimään reilu viikko lastan saatuaan -tosin taaksepäin =)

Kipsin jälkeen lasta on tosi kevyt ja helppo kapistus. Vaikkakin jalat on yhtälailla leveässä sammakkoasennossa...

Vaikka me ollaan jo näin pitkällä hoidoissa ja tyttö on koko ajan ollut iloinen hymyilevä itsensä. Nä olen ollut katkera, vihainen, syytelly itteeni , kaikki tunteet käyny läpi vuoronperään. Monta unetonta yötä takana, etsiny vertaistukea netistä -turhaan. Paljon oon löytäny niitä, joilla on riittäny muutaman viikon von Rosen lasta (en ole varma nimestä).

Koko ajan on pelko, heiluttaako lapsi liikaa jalkojaan vaipanvaihdon yhteydessä? Voiko lonkat lähteä paikoiltaan, jos annan maata hetken lattialla ilman lastoja?
Mitä jos nääkään hoidot ei auta?
 

Yhteistyössä