Lapsettomuushoidot yksityisellä

Tiedän, että on täysin yksilöllistä, mutta kertoisitteko mitä summia teillä on mennyt yksityisellä ja mitä sillä rahalla on tehty?

Meillä tutkimukset tehty julkisella, 6 clomi kiertoa takana ja vielä on 7 jäljellä. Julkiselle saatiin lähete viikko sitten. Silloin lähettävä gyne lupasi ajan kolmen kuukauden päähän viimeistää. Nyt postista jo tupsahti aika polille joka on vasta kesäkuun lopussa ja heinäkuun on poli kiinni joten, meidän hoidot aloitetaan vasta syksyllä/talvella. Tutkimuksetkin haluavat tehdä uusiksi, joten siihenkin menee tuehaa aikaa. Alustavasti olin jo yhteydessä yksityiselle, jossa sanottiin, ettei uusia tutkimuksia tarvitse siellä tehdä vaan katsovat entiset joiden perusteella pääsisi heti suunnittelemaan hoitoja. Ongelma on se, että säästötilillä on vain 5000 euroa ja nekin on ollut tarkoitus pitää siellä siltä varalta jos jotain yllättävää menoa tulee, kuten nyt kiitos pakkasten tuli. Pankista tuntuisi aivan kauhealta ottaa lainaa hoitoja varten kun ei edes ole mitään takuita siitä, että ne onnistuisivat ja on asuntolainakin maksettavana. Ihan kamala tilanne, stressaa nin paljon ettei öitä pysty nukkumaan ja se ei ainakaan paranna mahdollisuuksia onnistua. Kiitos kaunis purkauksesta.
 
Tuolla viidellä tonnilla teette tosi monta inseminaatiota yksityisellä. (Niin monta kuin nyt on edes järkevää tehdä) Ainakin yhden IVF-hoidonkin sillä saa tehtyä...


Meillä on tehty kaikki alkututkimukset, kolme inseminaatiota, kolme ICSI:tä PAS:seineen ja lisäksi vino pino lisätutkimuksia kilpirauhaskokeista mm. X-fragileen ja siittiöiden DNA-fragmentaatio-tutkimuksiin. Rahoja en ole enää edes laskenut, mutta päälle kymppitonni on mennyt - kuitenkin alle 15 000. Hoidoissa ollaan oltu yli kaksi vuotta, joten aina välillä on ehtinyt hieman säästämään seuraavaa hoitoa varten - sinänsä ei ole tehnyt tiukkaa. Ollaan pystytty maksamaan talolainaakin ihan hyvää tahtia pois. Meillä on noin muuten aika säästäväinen elämäntapa..
 
Viimeksi muokattu:
Me oltiin alusta lähtien jonossa julkiselle, mutta odoteltaessa mentiin yksityiselle. Tarvittaviin alkututkimuksiin meni n. 500 eur. Siihen sisältyi 2 siemennestenäytettä, pari ultraa, hormoniverikokeet ja munatorvien aukiolotutkimus.

Näiden jälkeen siirryttiin ivf-hoitoon (lopulta tehtiin icsi). Siinä hoitoihin reilut 2000 eur ja lääkkeisiin n. 700 eur. Eli yhteensä n. 3500 eur. Eka hoitokerta tärppäsi ja nyt menossa rv 8.

Alkututkimukset ei ole kalliita ja yksityisellä ne saa tehtyä tosi nopeasti. Jos inseminaatio todetaan sopivaksi hoidoksi, se ei ole kallis. Itse voi kuitenkin päättää, miten kauan hoitoja jatkaa eli jos tekee taloudellisesti tiukkaa, voi pitää taukoa. Meillä myös yksityisesti tekemät alkututkimukset osittain hyväksyttiin julkisella eli kaikkia ei tarvinnut tehdä tuplasti. Sekin nopeuttaa asiaa. Itse tykkäsin yksityisellä siitä, että hoidot saatiin nopeasti käyntiin ja odotteluaika sitä kautta minimiin.
 
Meillä menny alkututkimuksiin varmaan pyöreesti semmoset 500€. Eka clomikierto menossa ja pco todettiin just. Lapsettomuusklinikan lääkäri sanoi että jos simpat kunnossa niin inssi tavallaan turha. ja keinohedelmöitys maksaa semmoset pari tonnia/kerta. Toivotaan että clomit ja metut toimis eikä tarttis maksaa itteään kipeeksi. Kyllähän sitä vaikka päällään seisoo jos se tarkoittaa sitä että pieni ihme tulee :) Vois sanoa että kaikki verikokeet yms. on n.50€ kerta, itse sain muutamat työterveyden piikkiin. Jos clomit tms tulee käyttöön niin siihen lisäksi kontrolliultrat, meillä maksaa semmosen satasen verran/kerta.
 
Löysin tämän ketjun googlaillessa yksityisen sektorin hintoja ja tuli mieleeni kysyä erästä asiaa (jos tätä lukee sellainen, jolla on kokemusta molemmista).

Meillä on takana yksi ennen punktiota keskeytynyt IVF/ICSI ja nyt tulokseton ICSI, kun yhtään solua ei hedelmöittynyt.
Seuraava hoito on vasta loppuvuodesta tai ensivuoden alussa ja mietinkin, että jos rahatilanne antaisi periksi, kävisimme tässä välissä yhden hoidon yksityisellä puolella..

Siitä seuraakin sitten joukko ???

1. Miten se käytännössä onnistuu? Eli pitääkö yksityisellä käydä kaikki kokeet ja testit uudestaan? Jos julkisen puolen testejä ja tutkimuksia voi käyttää hyväksi, niin mistä ne testi- ja tutkimustulokset saa?

2. Vähentääkö yksityisellä hoidossa käyminen julkisen puolen hoitokertoja? Eli pitääkö yksityisen puolen hoidoissa käydä "salaa" vai onko julkisella puolella jokatapauksessa raja se 3 tai 4 hoitoa (jos ei yhtään lasta/vain yksi lapsi)?

3. Kelan lääkekorvauksista sen verran, että loppuuko se maksukatto jossain vaiheessa? Eli kun nyt on maksukatto ostettu täyteen, niin saisinko minä kahden hoidon lääkkeet sillä omavastuuosuudella, jos loppuvuonna tehtäisiin kaksi hoitoa vai alkaako ne kelasta penäämään sitä rahaa takasin kun jatkuvaan ravaan hoidoissa?

4. Hedelmöityshoito hinnat - Hinnasto - Fertinova
Tuolla sivulla puhutaan hoidon hinnasta ja sitten vieressä on omavastuu-osuus. Mitä se oikein tarkoittaa? Jos olen julkisella puolella käyttänyt jo kaikki ilmaiset hoitokerrat, niin loppuuko se kela-korvaus noista julkisen puolen hoidoistakin ja loput hoidot pitää maksaa itse kokonaan?

Kysymyksistä varmasti huomaa, että olen totaalisen pihalla näistä jutuista, siis etenkin siitä, miten se toimii yksityisellä ja miten yksityinen ja julkinen puoli pelaa yhteen. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tekisin jotain laitonta, jos kävisin yksityisellä hoidossa tässä julkisen puolen hoitoja odotellessa.

Kiitos vaan kovasti, jos joku osaa vastata :)
 
Moi Iloksi, löysin tieni tänne ketjuun ja voin vastata ainakin osaan kysymyksistä:

1. Pakolliset testit/tulokset mitä yksityisellä tarvitaan ovat infektionäytteet ja siemennesteanalyysi. Meiltä ei ainakaan muita tarvittu joten oletan niiden olevan pakollisia. Jo olemassa olevat testitulokset saat kun soitat teitä hoitaneeseen klinikkaan ja pyydät että he faxaavat tai lähettävät postitse kopiot niistä tiedoista mitä tulette tarvitsemaan. Syytä sinun ei tietenkään tarvitse sanoa, teillä on oikeus saada nuo dokumentit myös itsellenne. Jos ei klinikka niitä vaikkapa hoidon jatkumisen takia teille luovuta, ne voi joutua otattamaan yksityisellä, hintaa noille tuli meillä muistaakseni muutama satanen.

2. Olen ymmärtänyt että yksityisen hoidot vähentävät julkisella tehtäviä. Tosin miksi niistä pitäisi kertoakaan, jos hoitoväli kuitenkin antaa myöden yksityisellä tehtäviin.

3. Kelan maksukatto on per vuosi, riippumatta mihin lääkkeisiin tai hoitoihin se raha on mennyt. Kun raja ylittyy, saat kaikista kelan korvaukseen oikeuttavista lääkkeistä korvauksen, ts. maksat sen jonkun minimisumman lääkkeistä. En ole kuullut etteikö kela korvaisi jos esim.tietyt tutkimukset tai kokeet pitäisi uusia eikä hoitokerroistakaan ole kelan sivuilla mitään mainintaa. Ainoa määräävä tekijä näyttäisi olevan ikä ja jos hedelmöityshoidon syy on tahallinen, esim.sterilointi tms. Tällöin Kela ei korvaa.

4.Omavastuu on se hinta josta kelakorvaus on vähennetty. Sillä ei ole kai mitään tekemistä sen kanssa missä hoito on tehty aikaisemmin tai monta hoitoa on tehty. Hoitava klinikka kai pitää kirjaa kun hoitoja on tehty "tarpeeksi", esim.julkisella se (IVF/ICSI) 3 kertaa ja yksityiselläkin taitaa olla n.5 kertaa semmoinen hoitojen "järkevyyden" raja. Tuo ajan kuluminen on mielestäni ihan hyvä syy kokeilla myös yksityisellä hoitoja ja siellä varmasti ymmärtävät asian vaikka julkisella hoito myöhemmin jatkuisikin.

Mä en kertoisi julkisella jos tekisin yksityisellä hoitoja, ihan vaan varmuudeksi ettei jää ilmaiset hoidot saamatta. Tuo syy hoitoihin kun on jo tarpeeksi tuskaa tuottava saati että hoitojen saamisestakin pitäisi vielä tapella. Yksityisellä ovat vaitiolovelvollisia , ainakaan ilman lupaa eivät ilmoita teidän asioista mitään julkiselle. Yksityisellä voi kertoa julkisen hoidoista ja kannattaakin, jos se voi jopa nopeuttaakin prosessia.
 
Suuri kiitos Jensar:flower:

Minulla on ollut sellainen käsitys, että yksityisen puolen hoidot vähentävät julkisen hoitoja, mutta oikein mistään en ole löytänyt selvää vastausta.

Tuota tietojen kyselyä hoitavalta klinikalta mietin, sillä käsittääkseni sitä pitäisi saada kaikki itseään koskevat tiedot kyllä, jos sellaisia pyytää. Toisaalta infektioseulat vanhentuvat nopeasti (olikohan se se puoli vuotta..? ) ja jos tässä alkaa kovasti viivyttelemään, niin ne on pian taas otettava. Siemennestenäyte on varmaan hyvä jokatapauksessa tutkia, sillä meidän kohdalla siinä on ollut paljon vaihteluita.

Tuo Kela lääkemaksukatto on ollut jollain tavalla epäselvä, kun en ole oikein vielä sisäistänyt, että mikä laitos vaikuttaa mihinkin juttuun. Ja en ole ollut ihan selvillä, että mistä se määrätään, Kelalta vai hoitavasta yksiköstä, että milloin hoitoja ei enää tehdä. Olen jotenkin ajatellut, että sen määrän rajoittaa Kela. Sen vuoksi epäilin tuota maksukattoakin, että toimiiko.

Samasta syystä, kun en tiennyt kuka määrää hoitojen määrän, epäilin tuota yksityisen hoitojen omavastuuosuus-asiaa, sillä ajattelin, että Kela puuttuu asiaan jossain vaiheessa ja sanoo, että nyt loppuu tuo hoidoissa ravaaminen.

Olen jokusesta paikasta lukenut, kuinka ihmiset käyvät vuoronperään julkisella ja yksityisellä hoidoissa. Siitä se ajatus tuli sitten mieleen, että olisiko se mahdollista.

Toisaalta tuntuu, että tauko tekee ihan hyvää ja painoakin pitäisi vielä saada pois, joten tässä olisi siihen oikein sopivaa aikaa.

Kiitos vielä kerran Jensar kattavasta vastauksesta :)
 
Iloksi: Tuo hoitokertojen vähentyminen voi olla ihan klinikastakin kiinni ja aina siitä voi kysyäkin jos arveluttaa. Eihän se kysyminen kuitenkaan tarkoita vieä sitä että suoraapäätä olette mihinkään menossa.

Voi tosiaan olla viisainta otattaa nekin ja varsinkin jos aikaisemmat alkaa olemaan jo vanhenemaan päin. Mun ohjeissa lukee että infektionäytteet vanhentuvat 18 kk:ssa.

Mä oon yrittänyt kanssa katsoa Kelan sivuilta mutta en oo törmännyt kohtaan jossa Kela rajoittaisi hoitojen määrää...:confused: Ainoastaan ikä ja hoidon peruste oli mainittuna siellä.Klinikalla ainakin osaavat vastata tuohon jos se vielä olisi epäselvää siinä vaiheessa kun asia on ajankohtainen. Luinkin oman klinikan sivuilta että kela korvaa kolme hoitoa yksityisellä suoraan ja lopuista asiakas hakee itse Kelalta korvauksen lääkärin kirjoittamalla lausunnolla hoitojen tarpeellisuudesta. En tiedä miten tuo vaikuttaa julkisen hoitoihin vai vaikuttaako mitenkään...

Kannattaa tosiaan katsoa ihan olon mukaan, itselläni on olot vaihtuneet ja oon aina mennyt sen mukaan kun sillä hetkellä tuntuu oikealta. Yksityisellä tosiaan pääsee aika nopeasti etenemään asioissa ja aikoja ei ole tarvinnut odotella juuri ollenkaan. Yksi kuukausi pitää ainakin olla hoitojen välissä tai sitä suositellaan, toki tapauksesta riippuen tuokin arvioidaan.
 
Ihme homma tuo infektioseulojen vanheneminen tai erot niitten voimassaolosta!? Tuolla se lääkäri sanoi, että alunperin piti ottaa useamminkin, mutta saivat sitten venytettyä sen 6kk mittaiseksi sen kelpoisuusajan, kun perustelivat sillä, että hoidoissa on pareja joiden ainakin oletusarvoisesti voidaan kuvitella harrastavan sukupuolista kanssakäymistä vain keskenään (joten riski saada tauti on pienempi). Mistähän tuokin oikein riippuu...? Weird.
Meillä jokatapauksessa otetaan ne pari kertaa vuodessa..

Seuraava hoito ajoittuu meillä ilmeisesti tuonne marras-joulu-tammikuu akselille, joten aikaa kyllä olisi. Toisaalta elokuussa pitäisi ottaa yhteyttä tuonne polille ja kysellä, mitä tehdään. Jos on peruutuspaikkoja tullut, niin sellaiseen on ehkä mahdollisuus. Jokatapauksessa ilmeisesti aloitan clomifenit sitten syksyllä, jotta kierrot pysyy kurissa.

Kesän yli varmaan mietin nyt asiaa, sillä tässä on paljon tekemistä kesälle. Syksyllä täytyy katsoa tilannetta, kun tietää vähän valuuttapolitiikastakin paremmin... paljonko kesän remontit syövät rahaa jne.

Kiitos sinulle tästä :) Ehkä otan jossain vaiheessa yhteyttä klinikalle ja kyselen asioista.
 

Yhteistyössä