Lapsi ei malta nukkua päiväkodissa enkä tajau miten voisin auttaa asiaa. Vinkkejä??

  • Viestiketjun aloittaja "Vivian"
  • Ensimmäinen viesti
"Vivian"
Lapseni 1v 9kk ei malta nukkua päiväkodissa koska ei halua keskeyttää leikkejä. Ja siis aloitti vasta. Soittivat sieltä että alkoi kiljua äitiä nukutushetkellä ja antoivat hänen sitten leikkiä itsekseen autoilla. Väsytti kuitenkin ihan nähtävästi. No ehdotin että tulen hakemaan aiemmin eli klo 14 ja yritän nukuttaa pienet unet kotona ja menen vaikka itse huomenna paikalle nukutusvaiheessa selostamaan lapselle mitä pitää tehdä ja olemaan läsnä. No sitten he sano että ei ole hyvä tulla kesken päivän "käymään" Ja tällainen kokemuskaan ei ole hyvä että pääsee livistämään leikkeihin kun piti nukkua. Mun pitäis tässä itse palata arkeen, enkä tajua että mitä päiväkoti haluaa että tekisin... Vinkkejä?
 
"vieras"
Ihan turhaan ne sieltä sulle soitteli, kun ethän sä voi töistä kuitenkaan auttaa. Jos tänään jää nukkuminen väliin, niin ehkä jo huomenna nukuttaa. Kunhan tottuu paikkaan.
 
"tiiu"
En usko että sinä voit pahemmin tuossa auttaa. Mutta mitä ihmettä ne sieltä kotiin soittelevat tällaisessa asiassa? Eikö olisi riittänyt että hakiessa kertovat...
 
"vieras"
Meillä poika meni 1 v. hoitoon ja silloin oli ongelmana, ettei kanssa suostunut nukkumaan. Päiväkoti ratkaisi ongelman niin, että hän nukkuin 2 vuotiaaksi asti vaunuissa ulkona. Ja nukkui loistavia päivä unia 2-3h. Kaikki päiväkodit eivät tähän kai suostu, mutta meillä on aivan ihana hoitoryhmä ja henkilökunta sielä. Itse en koskaan saanut poikaa nukkumaan ulkona.
 
hoitsu ja äiti
Jos olisi kyse mun lapsesta niin sanoisin että pieni itku ei haittaa tärkeämpi olisi saada lapsi nukkumaan tai ainakin lepäämään. Lupoaa leikkeihin en antaisi lerpohetken ajaksi. . Kuulostaa aika avuttomalta touhulta jos päiväkodissa lapsi saa itkulla tahtonsa läpi. Toisaalta voi olla että ekoina päivinä hoitajat eivät viitsi "huudattaa" lasta jotta ei tule pelkoa päiväkotia tai hoitajia kohtaan.
 
"heh"
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu ja äiti;24315450:
Jos olisi kyse mun lapsesta niin sanoisin että pieni itku ei haittaa tärkeämpi olisi saada lapsi nukkumaan tai ainakin lepäämään.
Ei se itku varmaan vaarallista olekaan mutta se taas häiritsee niitä muuta 10 lasta jotka yrittävät/haluaisivat nukkua. Mutta munkin mielestä se on päiväkodin henkilökunnan asia saada arki sujumaan, ei vanhempien.
 
"alkup."
Nyt oli siis toka päivä menossa. Eilen mentiin vaan muutamaksi tunniksi ja tänään oli kymmenestä eteenpäin. Minun mielestä olisi ollut parempi tuoda heti aikaseen aamusta että olisi väsynyt ja saanut kunnolla leikkiä ennen kun viiään unille. Mutta kielsivät kun oma hoitaja aloitti vasta kymmeneltä. Mulle kanssa tuli sellainen olo, että mitä mä voin tehdä?? Kuulosti ihan siltä et ne olis halunnu et meen heti hakemaan. Mulla ei ole vielä työt alkanut kun jätin varta vasten muutaman lomapäivän tätä harjoittelukautta varten. Mutta kyllä mulla on tekemistä ollut kun ollaan muutettu ja muuta, ja olen lapsen kanssa kahdestaan. Mutta huomenna pitäisi olla jo eka "täysi" hoitopvä mutta ei oo kauheen luottavaiset fiilikset jos ne heti soittaa ku tulee pieniki probleema...
 
tsemppiä
Meillä on vähän samaa ongelmaa poikani (4 vuotta) kanssa. Kotonakaan ei nuku, mutta kirjan kanssa rauhoittuu makuulle. Päiväkodissa ei saa lukea kirjaa levolla, joten pyörii ja hyörii ja laulaa muita häiriten sitten puolet lepoajasta, kunnes päästävät pois leikkimään. Minusta ihan älyttömän tyhmä systeemi :eek:. Henkilökuntaa riittää kyllä, kyseessä pienryhmä. Siis miksi lapset opetetaan ihme pelleilyihin kuten satu nauhalta, silittelyä ennen nukahtamista..? Meillä nukahdetaan niin että tehdään iltarutiinit, pusut ja halit ja hyvänyöntoivotukset. Poika kiipeää itse sänkyynsä ja ihan ilman silittelyjä sinne nukahtaakin parissa minuutissa.
 
"Tiina"
[QUOTE="Vivian";24315355]Lapseni 1v 9kk ei malta nukkua päiväkodissa koska ei halua keskeyttää leikkejä. Ja siis aloitti vasta. Soittivat sieltä että alkoi kiljua äitiä nukutushetkellä ja antoivat hänen sitten leikkiä itsekseen autoilla. Väsytti kuitenkin ihan nähtävästi. No ehdotin että tulen hakemaan aiemmin eli klo 14 ja yritän nukuttaa pienet unet kotona ja menen vaikka itse huomenna paikalle nukutusvaiheessa selostamaan lapselle mitä pitää tehdä ja olemaan läsnä. No sitten he sano että ei ole hyvä tulla kesken päivän "käymään" Ja tällainen kokemuskaan ei ole hyvä että pääsee livistämään leikkeihin kun piti nukkua. Mun pitäis tässä itse palata arkeen, enkä tajua että mitä päiväkoti haluaa että tekisin... Vinkkejä?[/QUOTE]

Alku on aina hankala. Kyllä lapsi tottuu nukkumaan parin vkon sisällä.

Itse olen tämän viikon harjoittelemassa päiväkodissa lasteni kanssa. Huomenna, to ja pe on ohjelmassa lapsen nukuttaminen. Saapa nähdä miten onnistuu. Tärkeintä kuitenkin, että äidin kanssa käydään nukkumistilanne ja oma sänky yms. rutiinit läpi. Eivät tule sitten niin yllätyksenä lapselle.
 
[QUOTE="alkup.";24315481]Nyt oli siis toka päivä menossa. Eilen mentiin vaan muutamaksi tunniksi ja tänään oli kymmenestä eteenpäin. Minun mielestä olisi ollut parempi tuoda heti aikaseen aamusta että olisi väsynyt ja saanut kunnolla leikkiä ennen kun viiään unille. Mutta kielsivät kun oma hoitaja aloitti vasta kymmeneltä. Mulle kanssa tuli sellainen olo, että mitä mä voin tehdä?? Kuulosti ihan siltä et ne olis halunnu et meen heti hakemaan. Mulla ei ole vielä työt alkanut kun jätin varta vasten muutaman lomapäivän tätä harjoittelukautta varten. Mutta kyllä mulla on tekemistä ollut kun ollaan muutettu ja muuta, ja olen lapsen kanssa kahdestaan. Mutta huomenna pitäisi olla jo eka "täysi" hoitopvä mutta ei oo kauheen luottavaiset fiilikset jos ne heti soittaa ku tulee pieniki probleema...[/QUOTE]

Pidäppänpuolesi!!! Kun olet tainnut sanoa että olet kotona nämä muutamat päivät eivät tykkää siitä!!!
Lastasi saatetaan kohdella huonosti kun aikuinen purkaa häneen turhautumista tietosena että äiti on kotona. Varsingin tuo soittelu että ei nuku kielii hoidontasosta!
Sinulla on oikeus viedä lapsi aamulla tarhaan jos on kokopäiväinen juuri siihen aikaan kun tarvitset. Se että teil on harjoitteluaika ei kuulu henkilökunnalle tippaakaan.
Jos nyt alat pomppii henkilökunnan pillintahtiin olet todella sopassa hetken päästä!
Naljailua ja keljuilua piisaa jos et olekaan hakemssa lasta juuri kun he haluavat! Sinulla on oikeus lapsellesi hoitoon sopimuksen mukainen aika. Ilman lyhentelyjä vaikka omahoitaja ei ole paikalla.
Siinähän pitäisi puolet lapsista ottaa vastaan silloin 10 kun tämä kyseinen hoitaja saapuu!!! Eihän homma näin toimi!
Ole tarkkana miten kohtelevat lastasi kun itkee yms. Aika julmaa ja tunteetonta toimintaa useimissa päiväkodeissa missä olen ollut harjoittelemassa yms.
 
tsemiä
Todella asiatonta soitella tuollaisen asian takia kesken päivää! Ihan normaalia että ensi alkuun on ongelmia esim. syömisen tai nukkumisen kanssa. Kyllä ne ajan kanssa helpottavat.
Oma tyttöni aloitti 1-v päiväkodissa. Häntä nukutettiin rattaissa "eteisessä" muutaman viikon ajan, kun oli juurikin itkullaan herättänyt muut. Sitten tottui ja alkoi nukkumaan sängyssä hyvin kuten muutkin.
 
"paula"
Ihmeellistä että soittivat! :O Olen pph ja en koskaan soita vanhemmille töihin tai virikehoidon lapsista kotiin jos ne eivät ole kipeitä ja pitäisi sairauden vuoksi hakea! Jos lapsi ei väsy muiden kanssa se otetaan erilleen toiseen huoneeseen lepämään ja jos on kovin itkuinen, yritän nukuttaa rattaisiin tai luen kirjaa sohvalla pötkötttäen tai IHAN mitä vaan, paitsi soita kotiin et mitä minä teen kun tämä ei nuku..Älyvapaata, eihän se vanhempi osaa auttaa siihen, ahdistuu vain itse et mitenhän se lapsi siellä hoidossa pärjää...monesti tuo alku voi tahmata ja myöhemmin oppii nukkumaan kun huomaa et muutkin tekee samoin. Älä sinä hyppää niiden pillin mukaan, sinä teet omaa työtä ja hoitajien työ on pärjätä sen lapsesi kanssa!
 
asiatonta
Alkuperäinen kirjoittaja aä;24315708:
Pidäppänpuolesi!!! Kun olet tainnut sanoa että olet kotona nämä muutamat päivät eivät tykkää siitä!!!
Lastasi saatetaan kohdella huonosti kun aikuinen purkaa häneen turhautumista tietosena että äiti on kotona. Varsingin tuo soittelu että ei nuku kielii hoidontasosta!
Sinulla on oikeus viedä lapsi aamulla tarhaan jos on kokopäiväinen juuri siihen aikaan kun tarvitset. Se että teil on harjoitteluaika ei kuulu henkilökunnalle tippaakaan.
Jos nyt alat pomppii henkilökunnan pillintahtiin olet todella sopassa hetken päästä!
Naljailua ja keljuilua piisaa jos et olekaan hakemssa lasta juuri kun he haluavat! Sinulla on oikeus lapsellesi hoitoon sopimuksen mukainen aika. Ilman lyhentelyjä vaikka omahoitaja ei ole paikalla.
Siinähän pitäisi puolet lapsista ottaa vastaan silloin 10 kun tämä kyseinen hoitaja saapuu!!! Eihän homma näin toimi!
Ole tarkkana miten kohtelevat lastasi kun itkee yms. Aika julmaa ja tunteetonta toimintaa useimissa päiväkodeissa missä olen ollut harjoittelemassa yms.
Tämä oli hyvä kirjoitus ja valitettavasti myös todenmukainen. Oma lapsemme on pienryhmässä ja jopa siellä alkoi kellonkyttääminen kun tiesivät minun olevan kotona- alkoi tulla kommenttia siitä, voisinko hakea aikaisin ja tuoda tiettyyn aikaan niin olisi heille helpompaa...seuraavaksi piti jäädä riisumaan/pukemaan lapsi koska heillä oli kiire...paras tuli kesän alussa, kun ihan toisen ryhmän hoitaja tuli valittamaan minulle pojan hoitoajoista! Olin kyllä niin puulla päähän lyöty ettei tosikaan.
 
"Tiina"
Tämä oli hyvä kirjoitus ja valitettavasti myös todenmukainen. Oma lapsemme on pienryhmässä ja jopa siellä alkoi kellonkyttääminen kun tiesivät minun olevan kotona- alkoi tulla kommenttia siitä, voisinko hakea aikaisin ja tuoda tiettyyn aikaan niin olisi heille helpompaa...seuraavaksi piti jäädä riisumaan/pukemaan lapsi koska heillä oli kiire...paras tuli kesän alussa, kun ihan toisen ryhmän hoitaja tuli valittamaan minulle pojan hoitoajoista! Olin kyllä niin puulla päähän lyöty ettei tosikaan.
Lapsen parasta ne vaan ajattelee! Ettekö te hyvät äidit itse ajattele! Miten te voitte olla kotona, jos tiedätte, että 1v9kk itkee silmiä päästään päiväuniaikana!!!! Eri asia on, jos on pakko olla töissä, josta apuun ei pääse! Menkään nyt sinne päiväkotiin ja laittakaa itse se lapsi nukkumaan, jos teillä aikaa kerta on! Siten se pienokainen siihen tottuu!
 
"Vieras"
[QUOTE="Tiina";24315824]Lapsen parasta ne vaan ajattelee! Ettekö te hyvät äidit itse ajattele! Miten te voitte olla kotona, jos tiedätte, että 1v9kk itkee silmiä päästään päiväuniaikana!!!! Eri asia on, jos on pakko olla töissä, josta apuun ei pääse! Menkään nyt sinne päiväkotiin ja laittakaa itse se lapsi nukkumaan, jos teillä aikaa kerta on! Siten se pienokainen siihen tottuu![/QUOTE]

No eihän sinne nyt vanhemmat voi päiväuniaikaan ryysätä lastaan nukuttamaan! Siitä se vasta soppa syntyis kun vanhemmat ruokiksella juoksee tekemään hoitajien hommat! Kylläpä sä aliarvioit lapsia. Ei ne ole niin avuttomia kun sä luulet. Jos mun pomo suostuis tekemään mun hommat kunhan vähän tiedotan niin saattaisin aika usein vääntää krokotiilin kyyneleet kun ei kiinnostais. Lapset on fiksuja.
 
No eihän lasten vanhemmat voi pomppia töistä lasta nukuttamaan, siis mikä soppa syntyisi. Alku voi olla noinkin pienelle hankalaa, mutta luulis henk.kunnan taidot riittävän . Ikävä helpottaa, kun lapsi oppii, että äiti tulee aina hakemaan jne.
Saahan olla oma unilelu mukana? Kyllä asia varmasti onnistuu, kun uusi asia ja uusi ympäristö tulee lapselle tutuksi :hug:
 
"äippä"
[QUOTE="alkup.";24315481]Nyt oli siis toka päivä menossa. Eilen mentiin vaan muutamaksi tunniksi ja tänään oli kymmenestä eteenpäin. Minun mielestä olisi ollut parempi tuoda heti aikaseen aamusta että olisi väsynyt ja saanut kunnolla leikkiä ennen kun viiään unille. Mutta kielsivät kun oma hoitaja aloitti vasta kymmeneltä. Mulle kanssa tuli sellainen olo, että mitä mä voin tehdä?? Kuulosti ihan siltä et ne olis halunnu et meen heti hakemaan. Mulla ei ole vielä työt alkanut kun jätin varta vasten muutaman lomapäivän tätä harjoittelukautta varten. Mutta kyllä mulla on tekemistä ollut kun ollaan muutettu ja muuta, ja olen lapsen kanssa kahdestaan. Mutta huomenna pitäisi olla jo eka "täysi" hoitopvä mutta ei oo kauheen luottavaiset fiilikset jos ne heti soittaa ku tulee pieniki probleema...[/QUOTE]

Monelta lapsi siis tännän heräsi? Herätä hänet yhtä aikaisin kun on jatkossa tarkoitus herätä hoitoon lähtiessä ja ulkoile lapsen kanssa puistossa tms. niin väsyy yhtä lailla kuin kotona tai päiväkodissa ollessakin, ja on sitten päiväunille mennessä väsynyt. Ota mukaan tuttu unilelu tai äidin tuoksuinen vaate tms. niin helpottaa eroahdistusta nukkumaan käydessä. Ja ota itse vaan rauhallisesti, kyllä lapsi uuteen rytmiin ja paikkaan tottuu ajan kanssa, hyvä että teillä on totutteluaikaa.
 
"äippä"
[QUOTE="Tiina";24315824]Lapsen parasta ne vaan ajattelee! Ettekö te hyvät äidit itse ajattele! Miten te voitte olla kotona, jos tiedätte, että 1v9kk itkee silmiä päästään päiväuniaikana!!!! Eri asia on, jos on pakko olla töissä, josta apuun ei pääse! Menkään nyt sinne päiväkotiin ja laittakaa itse se lapsi nukkumaan, jos teillä aikaa kerta on! Siten se pienokainen siihen tottuu![/QUOTE]

Älä nyt viitti syyllistää, ahdistaa äitejä muutenkin jättää pienet hoitoon. Sitä varten siihen hoidossa oloon varataan totutteluaikaa, että saataisiin alkuhankaluudet ohi ja lapset tottuisi tulevaan päivärytmiinsä ja hoitopaikkaansa. Lasten on vaan totuttava hoitajiinsa ja siihen, ettei äiti ole paikalla kun päiväkodissa nukutaan.
 

Yhteistyössä