Lapsi esikouluikään asti kotona?

  • Viestiketjun aloittaja Mietiskellen
  • Ensimmäinen viesti
Mietiskellen
Minulla on kaksi lasta, 3.5 vuotias sekä 1,5 vuotias ja kolmas tulossa. Aion olla kotona kunnes tuleva lapsi täyttää 2 ehkä 3 vuotta, jos kaikki menee hyvin. Mietityttää vain, miten vanhin lapseni "viihtyy" kotona esikouluikään asti, kuuluisiko hänen opetella ryhmässä olemista ja ikäistensä kanssa leikkimistä jo aiemmin? Onko "pelkästä" kotonaolosta vain haittaa? Me kyllä ulkoillaan päivittäin ja askarrellaan ym. mutta asumme syrjäseuduilla eikä meillä ole päivisin autoa käytössä, joten ikätovereiden kanssa hän ei pääse leikkimään. Kun uusi vauva syntyy, on taas hiukan vähemmän aikaa järjestää ohjattua toimintaa sisaruksille. Päiväkodista kysyin mahdollisuutta tuoda lapsi edes 5 kertaa kuussa sinne puoleksi päiväksi (käytännössä 4 h kerrallaan), mutta sanoivat suoraan, että täyttä on, turha odottaa paikkaa, kun itse olen kotona. Selvittiinhän sitä ennenkin, eikö? :\|
 
Riippuu tietysti lapsesta, mutta täällä tosi reipas ja iloinen eskarilainen, joka aloitti päiväkotiuransa vasta eskarissa - ja nytkin vain sen 4h per päivä. Ja onhan pikkusisaruksista seuraa! Huomaat kyllä, jos ratkaisu ei toimi, meillä teimme näin ja kaikilla oli hyvä mieli. Mitä nyt rahapussia on jouduttu venyttämään..
 
Mietin tässä samaa itsekin. ESikoinen myös 3½ vuotta, toinen melkein 2 ja kolmas tulossa huhtikuussa. jos olen kotona siihen että hän on 3v. niin esikoinen olisi sit ollut "vain" kotona lähes kouluikään... Esikoinen käy kyllä kerhossa kerran viikossa, mistä kovasti pitää ja äiti-lapsi piirissä käydään myös kerran viikossa, siellä tosin ei aina ihan ikäsitä seuraa.Muuten ei tunnu niin kovasti vielä seuraa kaipaavan. Tosin kummatkin ovat tyttöjä ja leikkivät aika lailla kahdestaan.
s
Uskoisin et lapsesta näkee jos ihan alkaa turhautua. Enkä toisaalta usko et kovin helpollla turhautuvat. Riippuu tietty laspesta ja mihin on tottunut. Kotonakin riittää aktiviteetteja. Tsemppiä sulle sinne kotielämään!

Ai niin, itse olen ollut kotihoidossa kouluikään asti ja siitäkin eteenpäin, enkä kovasti koe, et mul ois ollut liian vähän kavereita. Joskus kyllä ajattelin et en ole oppinut kovin sosiaaliseksi kun olen ollut niin paljon kotona Mutta nykyään en usko et kyse on siitä vaan olen onnellinen että olen saanut olla kotona niikin pitkään! :). Mulla on 1v4kk vanhempi sisko jonka kanssa on leikkinyt todella paljon.
 
Kiitos
Kiitos kaikille vastanneille. Sen verran lisään, että seurakunnan kerho täällä toimii kirkonkylällä, jonne matkaa n. 6 km. Ilman autoa sinne ei oikein jaksa lähteä. :( Onneksi meilläkin sisaruksilla ikäeroa vain kaksi vuotta ja nuoremmille tulee 1 v 10 kk, niin todella kivasti leikkivät keskenään, toki myös nahistelevat välillä. Ja nuoremman päiväuniaikaan tehdään vanhemman kanssa juttuja, joita nuorempi ei vielä osaa/pysty, kuten askarrellaan saksilla ja muovaillaan. Minusta on ihana seurata heidän leikkejään ja tosiaan töihin ei kyllä ole minkäänlaista kiirettä, vaikka rahat ovatkin tiukalla!

Ehkä tässä vielä selvitään!! Kiitos vielä kerran! :hug:
 
Anja
Meillä kaikki lapset ovat olleet kotihoidossa kouluikään astia ja isompana olen saanut ainoastaan kehuja heidän taidoistaan ja etenkin käytöksestään. Olemme toki käyneet harjoittelemassa joukossa olemista perhekerhossa silloin tällöin ja tietysti tavanneet muita kavereita. Paljonhan se on itsestä kiinni, mitä jaksaa lapselle järjestää.

Minä uskon, ettei rauhallisesta kotona olosta lapselle ainakaan haittaa ole, kunhan vain jaksaa todella olla sen lapsen kanssa, edes suurimman osan ajasta. Toki kotiin tylsistyy, jos päivät pitkät istuu TV:n ääressä yksikseen... Mutta siihenhän auttavat jo sisarukset. :)
 
Myös meillä lapset ovat olleet kotihoidossa lukuun ottamatta 9kk:n jaksoa, kun opiskelin. Nyt esikoinen on ekaluokalla. Tosin ovat käyneet seurakunnan kerhossa. Eskarissa tyttö oli hyvin ryhmässä ja osasi tarvittavat jutut. Eskaritädit ihmettelivät, kun sanoin, ettei tyttö ole ollut päiväkodissa.
Suosittelen kotihoitoa äideille/isille, jotka jaksavat olla ja viihtyvät kotona.
 
Ilona?ipp?
Meillä on esikoinen ollut aina kotihoidossa (seurakunnan kerhoa lukuunottamatta). Nyt on eskarissa ja hyvin tuntuu pärjäävän. Kyllä minusta lapset kannattaa hoitaa mahdollisimman pitkään kotona, ehtii ne sitten koulussa laitostua...Eli rohkeesti vaan, kyllä kotonakin saa niitä virikkeitä varsinkin jos on sisaruksia. =)
 

Yhteistyössä