Lapsi itkee syöttötuolissa ja äiti itkee siinä vieressä...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja viera s:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
1,5v eikä syö ku soseita??
kyl sit vois jo kattoo peiliin, ku se karkeempaan ruokaan totuttaminen ois pitäny aloittaa viimeistään 8kk iässä.. ja pikku hiljaa vähän kökömpää ja kökömpää ja siitä se lähtee..
nyt teillä on pitkä tie, mutta se on vaan kuljettava.. =)
On alotettu, mutta kun ei syö, niin ei syö :headwall: Päivittäin oon koittanu laittaa myös karkeampaa, mutta aina tulee kaikki ylös, eli ei niin helppoa kun kuvittelis =)
ei ole, tiedän kyllä sen, mutta siitä se vaan on pikkuhiljaa aloitettava =) ei ole yks eikä kaks eikä kolmekymmentäkertaa ku esikoistyttöni oksensi aivan kaiken, kun kökkö meni kurkkuun, mutta oppi se, kun opeteltiin =) alkoi syödä kiinteitä 4kk iässä ja vuoden ikäisenä jo söi melko kökköistä ruokaa =)
Ota nyt helkkari huomioon se että perheessä muitakin, isompia lapsia joilla syominen sujuu. Kyse ei ole siis siitä että vanhemmat eivät osaisi opettaa kasta syömään!! :headwall: :headwall: Eli noi neuvot on TODELLA turhia tässä tilanteessa! |O
no jos hän kysyy neuvoa, eikä mikään neuvo ole mieluisa, niin sitten ei tosiaan auta tehdä ku niinku äsken sanoin niin lääkäriin yhteys niin tosissaan, että lapsi ei tosiaan suostu syömään mitään!?
Ja lastenpolilla käynti ei oo tosissaan ottamista?
on, mutta jos ap sanoo, että häntä ei ole tosissaan siellä otettu?? täytyy antaa lääkärin ymmärtää, että kaikki keinot on kokeiltu ja itkeä asiaa sielläkin?? sanoa, ettei pysty lasta ruokkimaan mitenkään, jos asia näin on?? rehellisyys ennen kaikkea!!
 
åitix4
pakko nyt vastata.

voisitko unohtaa kököt ja murut?

olen käynyt pitkän taistelun esikoiseni kanssa huonon syömisen takia.
meillä ei tuossa iässä voinut yksin kertaisesti olla mitään muruja ruuassa.

mä itkin ja vihasin jo ruoka hetkiä.mitään ei mennyt alas.

neuvolasta painotettiin 8kk iässä ettei saa missään nimessä antaa sileetä enään. poika ei enään kasvanut kun noudatin tätä neuvoa.

lopulta sain perhetyöntekijän kotiini joka opasti meitä.
ostin uudelleen näitä sileitä soseita lihaa ja marja yms.niillä herätettiin luottamus ruokaan pojalle.
hän oppi että nyt tulee vaan näitä sileitä.

tilanne laukesi sen verran viikkojen päästä että poika otti jo muutamia peruna muruja lautaselta ihan leikin lomassa lattialla.siis ruokailuun ei yhdistetty kökkö suussa tunnetta. perunaan lisäsin voita ja suolaa että oikeesti oli hyvää.

paistoin lettuja ja niihin poika ihastui.

varovasti rakeisemmat ruuat otettiin ruokapöydälle mutta niihin ei tarvinnnut koskea.

poika söi aamupuuron,hedelmäsoseen,3prk lihasosetta (pieniä) jugutteja taas lihaa hedelmäsosetta puuroa.
öljyä oli joka ateriassa ja maidossa 2rkl


pääsimme puheterapeutille 3v iässä ja saimme määräyksen kielijänteen katkaisuun.tämä esti ruuan käsittelyn suussa koska kieli oli todella tiukka.lapsi koki murusten menevän henkeen yms kun kieli ei ollut mukana syönnissä.


nyt poika syö vihdoin hyvin.edelleen muruset jotka ovat kovia esim jauhelihakastikkeessa ällöttää ja ikää 7v.

toivon sulle voimia.paluu vauvasoseisiin ei ole periksi antamista.lapsi ei tee ehkä ilkeyttään näin vaan kertoo ettei häneltä onnistu nyt tämä homma.
 
Mulle ei oo tärkeää, että poika söis just perunaa, mutta tuntuu, ettei se millään voi jaksaa pelkällä jugurtilla ja muutamalla lusikalla puuroa. Neuvolassa, lastenpolilla ja tk-lääkärissä on ollut aina niin tärkeää vain se, että lapsi syö, useimmiten on vaan naureskeltu mikä sihtikurkku poika on, kun oon huolistani puhunu.
Viimeksi lastenpolilla tuli vastaan kerrankin lääkäri, joka tuntui tajuavan tämän tilanteen ja laittoi lähetteen sinne puheterapeutille.

Pojalla on aina ollut älyttömän herkkä oksennurefleksi, yökkii pienimmästäkin asiasta, maissinaksulla ei voi edes koskea suuhun, kun jo tulee oksennus. Silloin kun joskus harvoin syö hyvin, niin ei huomaa kylläisyyden tunnetta (eli ei kieltäydy ruuasta), vaan syö niin kauan että oksentaa :|

Päivittäin annan sormiruokaa ja kaikenlaista uutta lautaselle ja itse tiskaan tai laitan ruokaa, niin poika saa rauhassa tutkia ruokia, mutta ei kumminkaan laita suuhun. Ja jos mä laitan pojalle jotain uutta suuhun, niin ei suostu enää syömään mitään, eli sitä ei ainakaan kannata tehdä.

Huomenna ajattelin soittaa sinne polille ja vaatia parempaa tutkimusta, allergiat ja kaikki mahdolliset. Pojalla putkitettiin korvat ennen joulua ja silloin pyysin kurkkaamaan kitarisaa samalla, mutta kun poika tuli heräämöön, niin eipä ne sielä mitään ollu kurkannu... syy oli se, ettei sitä kumminkaan olisi poistettu nyt :headwall: Mutta olis ainakin tienny, että onko se iso vai ei |O

Pojan paino oli kolme viikkoa sitten 25% miinuksella, ja nyt varmasti vieläkin enemmän :/
 
Tota... Totta helvetissä se paino laskee jos lapsella on ongelmia nielemisen kanssa ja te kerta toisensa jälkeen tarjoatte hänelle karkeaa ruokaa... Tärkeintä on että lapsi syö ja saa energiaa. Kaikkein tärkeintä. Tulkoonkin se energia sitten vaikka suklaavanukkaasta - ymmärrätkö? Jätä pois ne hemmetin rönttiruuat elleivät ne kerran mene alas!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
1,5v eikä syö ku soseita??
kyl sit vois jo kattoo peiliin, ku se karkeempaan ruokaan totuttaminen ois pitäny aloittaa viimeistään 8kk iässä.. ja pikku hiljaa vähän kökömpää ja kökömpää ja siitä se lähtee..
nyt teillä on pitkä tie, mutta se on vaan kuljettava.. =)
Hohhoijaa. Tylyä ja tietämätöntä.
 
äitix4
luitko minun kertomuksen?

lapsellasi voi olla löysämahaportti siksi helposti oksentaa.

lääkärissä vaadit tutkimuksia ja osastolle päivä aikoja jossa tarkkailevat useampaan otteeseen pojan syöntiä! eli oletta aamusta iltaan osastolla esim vko:n jolloin syö mitä syö mutta se dokumentoidaan ja siitä lähtään etiä päin hoitamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Tota... Totta helvetissä se paino laskee jos lapsella on ongelmia nielemisen kanssa ja te kerta toisensa jälkeen tarjoatte hänelle karkeaa ruokaa... Tärkeintä on että lapsi syö ja saa energiaa. Kaikkein tärkeintä. Tulkoonkin se energia sitten vaikka suklaavanukkaasta - ymmärrätkö? Jätä pois ne hemmetin rönttiruuat elleivät ne kerran mene alas!
Mä en tosiaankaan tarjoa pelkkää karkeaa ruokaa. Mä yleensä annan pienen lusikallisen ennen, kun rupean syöttämään ihan soseutettua ruokaa ja meillä tuo karkea tarkoittaa lähinnä soseutettua kaurapuuroa tai ihan vähän rakeisemmaksi jätettyä sosetta.
ja kunpa se söis edes noita suklaavanukkaita, niin olisi tyytyväinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Tota... Totta helvetissä se paino laskee jos lapsella on ongelmia nielemisen kanssa ja te kerta toisensa jälkeen tarjoatte hänelle karkeaa ruokaa... Tärkeintä on että lapsi syö ja saa energiaa. Kaikkein tärkeintä. Tulkoonkin se energia sitten vaikka suklaavanukkaasta - ymmärrätkö? Jätä pois ne hemmetin rönttiruuat elleivät ne kerran mene alas!
Mä en tosiaankaan tarjoa pelkkää karkeaa ruokaa. Mä yleensä annan pienen lusikallisen ennen, kun rupean syöttämään ihan soseutettua ruokaa ja meillä tuo karkea tarkoittaa lähinnä soseutettua kaurapuuroa tai ihan vähän rakeisemmaksi jätettyä sosetta.
ja kunpa se söis edes noita suklaavanukkaita, niin olisi tyytyväinen.
Eli laukaiset sen yökkärefleksin sitten juuri ennen - enpä ihmettele ettei se syöminen luonaa. Jospa ottaisit vähän vähemmän stressiä ja antaisit sen lapsen syödä juuri sitä mikä uppoaa - jätä vaikka ne lämpimät ruuat kokonaan pois, nekin voivat ärsyttää turhaan.

Tutkiahan tuo pitäisi toki, mutta panostapas nyt itsekin siihen sen verran. Menettämättä mielenterveyttäsi. Syötä sille vaikka jätskiä.
 
mutsi
Joo siis en ymmärrä, miksi tuossa tilanteessa enää koittaakaan antaa mitään "normaalia ruokaa", vaan pääasia että lapsi saisi JOTAIN! Vaikka sitten sitä tissiä olisin jatkanut ja kaikkea mahdollisimman sileää ja hyvää...:flower:
 
En jaksa lukea onko tätä ehdotettu mutta: onhan kielijänne tarkistettu, ettei ole liian kireä?

Sitten: tiedän yhden lapsen joka söi vain jos äiti syötti omilla SORMILLA. Lusikkaa ei antanu laittaa suuhun.

Mutta voimia teille, varmasti oottee kokeillu kaikkea :hug:
 
ä
ja jos sulla on lapsella vakuutus käy yksityisellä lastenlääkärillä.sieltä saat lähetteen sitte sairaalaan jos tarvis.

älä anna mitään karkeaa unohda kokonaan.ne kerkiää oppia myöhemmin.tuo tilanne pitäää saada laukeamaan.

sun stressaus hermostuttaa lapsen ja noidan kehä on valmis.

koita saada apua sun ei tarvi yksin olla tämän asian kanssa. etkä ole epäonnistunut sillä lapsia on jotka ei saa karkeaa ruokaa ennen 3v lemppariruuakseen onnistumaan vaan oksentavat sen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitix4:
luitko minun kertomuksen?

lapsellasi voi olla löysämahaportti siksi helposti oksentaa.

lääkärissä vaadit tutkimuksia ja osastolle päivä aikoja jossa tarkkailevat useampaan otteeseen pojan syöntiä! eli oletta aamusta iltaan osastolla esim vko:n jolloin syö mitä syö mutta se dokumentoidaan ja siitä lähtään etiä päin hoitamaan.
Joo, mulla on niin monta rautaa tulessa, ettei meinaa joka paikkaan ehtiä :D

Mä kyllä päätin, että ennen kun tästä tulee aivan mieletön stressi, niin tähän pitää saada joku selvyys. Joka paikasta vaan painotetaan sitä, että poika pitää saada kasvamaan, ja voivotellaan kun paino vaan tippuu, mutta minkäs teet kun ei syö. Kunnon tutkimukset, ennen kun jatketaan.

Pojalla jää herkästi kaikki tuon yökkäilynkin takia kurkkuun, eli mitään kamalan isoja paloja ei voi edes antaa. Kaikki luulee mua vaan hysteeriseksi, toissapäivänä viimeksi kun selkäni käänsin antoi paappa pojalle keksin kouraan ja tottakai sai heti poikaa olla auttamassa, kun oli pala kurkussa :/
 
lähes samankokenut
Kuulostaa ihan mun pojalta, tai siltä millaista oli kun oli pieni. Jouduin lopettamaan imetyksen 1v iässä kun olin niin loppu kun lapsi roikkui kaikki yöt rinnassa ja päivällä ei avannut suuta ruoalle. Nesteet meni alkuun hörpyttämällä, soseita maisteli aikansa kunnes teki stopin kokonaan, siis määrät oli ihan järkyttävän vähäisiä, ihan kuten teillä ja paino laski, pituus hidastui, eikä mua otettu todesta neuvolassa, ei lastenlääkärissä ei missään.

Lopulta vein yksityiselle, tehtiin allergiatestit ja taustalla maitoallergia. Kun sai erityiskorvikkeen, jota edelleen annoin hörpyttämällä niin alkoi kasvukin edetä. Onhan teillä poissuljettu allergiat?

Mutta se syöminen oli edelleen tosi huonoa, kakoi kaiken ulos. Lattialta saattoi laittaa suuhunsa esim leivänmuruja ja vitsailtiin että heitetään pojan ruoka suoraan lattialle, jospa se syö sen sieltä...

1v4kk iässä satuttiin koko perhe thaimaalaiseen ravintolaan ja poika nappasi käteen kananpalan, jota alkoi jostain syystä jyystää, imeskeli, maisteli, pureskeli ja nieli. Ja otti seuraavan. siitä lähtien meillä oli mausteista kanaa joka ikinen päivä ja sen kanssa tarkosin milloin mitäkin, poika kelpuutti joskus jotain, joskus ei mitään, mutta aina pikkusen enemmän päästiin eteenpäin. Ja 2 vuotiaana oikeasti jo söi, ihan annoksia ruokaa. Nyt on jo koululainen ja edelleen nirso monelle ruoka-aineelle, mutta kun muistaa mistä ollaan lähdetty liikkeelle niin olen tosi tyytyväinen tilanteeseen.

En nyt sano, että anna mausettua kanaa, mutta joku makuelämys voi joskus pian tulla etene, josta lapsi innostuukin ja alkaa harjoitella syömistä, kunhan vaan jaksatte tarjota vaihtoehtoja vaikka se tuntuisikin tosi rankalta.

Ja tosiaan, kannattaa sanoa siellä osastokäynnillä tai lääkärissä, että nyt et enää jaksa etkä pärjää vaan tarvitset ihan oikeasti apua saadaksesi lapsesi syömään. Toivon todella, että pian teilläkin helpottaa!
 
hilja
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
1,5v eikä syö ku soseita??
kyl sit vois jo kattoo peiliin, ku se karkeempaan ruokaan totuttaminen ois pitäny aloittaa viimeistään 8kk iässä.. ja pikku hiljaa vähän kökömpää ja kökömpää ja siitä se lähtee..
nyt teillä on pitkä tie, mutta se on vaan kuljettava.. =)
niin minäkin tuota mietin. en halua syyllistää, mutta kyllä teidän ois vaan pitäny paljon aiemmin jo alkaa opettamaan niitä karkeempia ruokia syöttää. kyllä meilläki meni se pari kuukautta, että alko syömää muutaki ku sosetta.
Te kaks olette nyt väärässä ketjussa. Tässä lienee jo kysymys vähän muustakin KUN LAPSI EI SYÖ EDES SOSEITA. :headwall: Ihan oikeasti. Kyllä tässä joku ongelma nyt on jos poju painaa 7,5 kg eikä halua syödä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Entäs yleiskunto, onko lapsi päivisin ihan naatti ja uuvuksissa vai onko ihan touhuavainen ja tyytyväinen?
Kyllä poika on kova hommailemaan ja leikkimään. Tyytyväisenäkin jaksaa hyvin leikkiä. Koko ajan meitä tuntuu joku flunssa vaivaavan, nytkin on poika viimeiset kolme viikkoa ollut flunssassa ja hometalossa asuminen teki vielä alttiimmaksi kaikille taudeille :(
 

Yhteistyössä