Lapsi itkee syöttötuolissa ja äiti itkee siinä vieressä...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Tota... Totta helvetissä se paino laskee jos lapsella on ongelmia nielemisen kanssa ja te kerta toisensa jälkeen tarjoatte hänelle karkeaa ruokaa... Tärkeintä on että lapsi syö ja saa energiaa. Kaikkein tärkeintä. Tulkoonkin se energia sitten vaikka suklaavanukkaasta - ymmärrätkö? Jätä pois ne hemmetin rönttiruuat elleivät ne kerran mene alas!
Mä en tosiaankaan tarjoa pelkkää karkeaa ruokaa. Mä yleensä annan pienen lusikallisen ennen, kun rupean syöttämään ihan soseutettua ruokaa ja meillä tuo karkea tarkoittaa lähinnä soseutettua kaurapuuroa tai ihan vähän rakeisemmaksi jätettyä sosetta.
ja kunpa se söis edes noita suklaavanukkaita, niin olisi tyytyväinen.
Eli laukaiset sen yökkärefleksin sitten juuri ennen - enpä ihmettele ettei se syöminen luonaa. Jospa ottaisit vähän vähemmän stressiä ja antaisit sen lapsen syödä juuri sitä mikä uppoaa - jätä vaikka ne lämpimät ruuat kokonaan pois, nekin voivat ärsyttää turhaan.

Tutkiahan tuo pitäisi toki, mutta panostapas nyt itsekin siihen sen verran. Menettämättä mielenterveyttäsi. Syötä sille vaikka jätskiä.
Mä kanssa suosittelen ettet anna ensin yhtään sitä karkeaa, et ollenkaan, et viikkoihin. Koska se laukaisee yökkäämisreaktion, se yksikin lusikallinen. Ja lapsi luulee, että sitä samaa tulee lisää tai ainakin kohta taas äiti työntää suuhun jotain mikä saa oksentamaan.

Miksi kiusata lasta niillä karkeammilla nyt ollenkaan kun ongelma ei ole enää pelkästään se että oppii karkeisiin vaan että alkaa ylipäätään syömään niin että pysyy hengissä ja kasvaa?
 
En voi
Alkuperäinen kirjoittaja hilja:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
1,5v eikä syö ku soseita??
kyl sit vois jo kattoo peiliin, ku se karkeempaan ruokaan totuttaminen ois pitäny aloittaa viimeistään 8kk iässä.. ja pikku hiljaa vähän kökömpää ja kökömpää ja siitä se lähtee..
nyt teillä on pitkä tie, mutta se on vaan kuljettava.. =)
niin minäkin tuota mietin. en halua syyllistää, mutta kyllä teidän ois vaan pitäny paljon aiemmin jo alkaa opettamaan niitä karkeempia ruokia syöttää. kyllä meilläki meni se pari kuukautta, että alko syömää muutaki ku sosetta.
Te kaks olette nyt väärässä ketjussa. Tässä lienee jo kysymys vähän muustakin KUN LAPSI EI SYÖ EDES SOSEITA. :headwall: Ihan oikeasti. Kyllä tässä joku ongelma nyt on jos poju painaa 7,5 kg eikä halua syödä.
ymmärtää miten neuvola ja lääkäri ei oikeasti ole tarttunu pojan syömiseen...
meidän puolivuotias oli kuukausi sitten 8,5kg/71cm, nyt jotain reilu 9kg ja pituutta varmaan tullu lisää pari senttiä ainakin...

AP:lle paljon voimia tuohon tilanteeseen...

 
:)
Tuossa ohjelmassahan oli että lapselle annettiin vaan sitä mitä suostu syömään. Mitäs jos tarjoaisit lapselle vaan joka aterialla sitä jugurttia. Ja ostat vielä sokerisinta ja rasvaisinta mitä löytyy. Ettet ees koettaisi muuta kun vaan sitä jugurttia. Jos sitä alkaisi mennä enemmän. Ja sit vähitellen voisi koettaa jotain muuta, esim. vanukasta, soseita tms.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja äitix4:
luitko minun kertomuksen?

lapsellasi voi olla löysämahaportti siksi helposti oksentaa.

lääkärissä vaadit tutkimuksia ja osastolle päivä aikoja jossa tarkkailevat useampaan otteeseen pojan syöntiä! eli oletta aamusta iltaan osastolla esim vko:n jolloin syö mitä syö mutta se dokumentoidaan ja siitä lähtään etiä päin hoitamaan.
Joo, mulla on niin monta rautaa tulessa, ettei meinaa joka paikkaan ehtiä :D

Mä kyllä päätin, että ennen kun tästä tulee aivan mieletön stressi, niin tähän pitää saada joku selvyys. Joka paikasta vaan painotetaan sitä, että poika pitää saada kasvamaan, ja voivotellaan kun paino vaan tippuu, mutta minkäs teet kun ei syö. Kunnon tutkimukset, ennen kun jatketaan.

Pojalla jää herkästi kaikki tuon yökkäilynkin takia kurkkuun, eli mitään kamalan isoja paloja ei voi edes antaa. Kaikki luulee mua vaan hysteeriseksi, toissapäivänä viimeksi kun selkäni käänsin antoi paappa pojalle keksin kouraan ja tottakai sai heti poikaa olla auttamassa, kun oli pala kurkussa :/
Ja se pala on kurkussa koska hän ei osaa syödä,ja hän ei osaa syödä koska..?Jostainhan sen täytyy johtua.
Jos ne keksit kerta maistuu,niin alkaa opetella sit niillä sitä syömistä.

Äläkä tosiaan ainakana niin tee et antaisit eka karkeaa ruokaa,ja sit sileetä jos lapsi yökkää.
Se on joko tai.Eikä tosiaan yhtäkään sattumaa sileän ruuan joukkoon.

Ei kiisseliä/soppaa söis?

Kielijänne kannattaa tarkistaa.
 
äitix4
viellä lisään että en imettänyt esikoista kuin parikk ja nämä edellä mainittut ongelmat.
kuopusta imetin 1v 3kk asti ja osaa syödä oikeastaan mitä vaan.

ei aina johdu imetyksestä tai äidin väärin tekemästä toimesta nämä ongelmat.

muista pysyä tiukkana lääkäreeille.

voi kun saisitte apua.

niin meillä määrättiin mös närästykseen zantacia ja sillä saatiin yltiöpäinen oksentelu loppumaan ja rauhoittumaan tilanne.

voimia sulle.
 
allergisten äiti
Jos vakuutus tai muuten mahdollisuus niin yksityiselle hyvälle lastenlääkärille, allergiatestit (verikokeet ja prickit) ei välttämättä näytä mitään, meillä ei näyttänyt ja laajat ruoka-allergiat. Meillä lapsi ei suostu syömään mitään jolle on allerginen koska jo suussa tuntuu pahalta. 1v3kk ikäisellä lapsella 3 ruoka-ainetta + erityiskorvike ja yökkii karkeampaa ruokaa. Astma myös ja usein varsinkin aamulla niin limainen että saattaa puuron jälkeen oksentaa kun lima lähtee liikkeelle. Astmalääkitys auttanut. Tsemppiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Tota... Totta helvetissä se paino laskee jos lapsella on ongelmia nielemisen kanssa ja te kerta toisensa jälkeen tarjoatte hänelle karkeaa ruokaa... Tärkeintä on että lapsi syö ja saa energiaa. Kaikkein tärkeintä. Tulkoonkin se energia sitten vaikka suklaavanukkaasta - ymmärrätkö? Jätä pois ne hemmetin rönttiruuat elleivät ne kerran mene alas!
Mä en tosiaankaan tarjoa pelkkää karkeaa ruokaa. Mä yleensä annan pienen lusikallisen ennen, kun rupean syöttämään ihan soseutettua ruokaa ja meillä tuo karkea tarkoittaa lähinnä soseutettua kaurapuuroa tai ihan vähän rakeisemmaksi jätettyä sosetta.
ja kunpa se söis edes noita suklaavanukkaita, niin olisi tyytyväinen.
Eli laukaiset sen yökkärefleksin sitten juuri ennen - enpä ihmettele ettei se syöminen luonaa. Jospa ottaisit vähän vähemmän stressiä ja antaisit sen lapsen syödä juuri sitä mikä uppoaa - jätä vaikka ne lämpimät ruuat kokonaan pois, nekin voivat ärsyttää turhaan.

Tutkiahan tuo pitäisi toki, mutta panostapas nyt itsekin siihen sen verran. Menettämättä mielenterveyttäsi. Syötä sille vaikka jätskiä.
Panosta?! Mä sain tk-lääkäriltä lähetteen korvapolille, kun putkituksen jälkeen epäilin tuota kitarisan kokoa, sielä johtava lääkäri oli sitä mieltä, ettei johdu siitä, eli sinne ei kannata enää mennä. Lastenpolilla ollaan juostu ties kuinka monta kertaa, viimeisin lääkäri, joka antoi lähetteen puheterapeutille, käski heittää sauvasekoittimen roskikseen....eli ei edes epäillyt mitään "vikaa.
Kun ei kukaan tunnu ottavan todesta, vaikka mihinkä suuntaan soittaisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja allergisten äiti:
Jos vakuutus tai muuten mahdollisuus niin yksityiselle hyvälle lastenlääkärille, allergiatestit (verikokeet ja prickit) ei välttämättä näytä mitään, meillä ei näyttänyt ja laajat ruoka-allergiat. Meillä lapsi ei suostu syömään mitään jolle on allerginen koska jo suussa tuntuu pahalta. 1v3kk ikäisellä lapsella 3 ruoka-ainetta + erityiskorvike ja yökkii karkeampaa ruokaa. Astma myös ja usein varsinkin aamulla niin limainen että saattaa puuron jälkeen oksentaa kun lima lähtee liikkeelle. Astmalääkitys auttanut. Tsemppiä!
Nyt yritän saada kaikki mahdolliset allergiatestit, ainoat mitä on otettu, on eläinallergiat.

Kielijännettä ei oo tutkittu, mutta sen kai tuo puheterapeutti osaa sitten katsoa?
 
Täällä kanssa yksi äiti tuskailee tytön syömisten kanssa. Syö kyllä kotona ihan kohtis hyvin,mutta vai purkkíruoka,kasvissosekeitto,jotkut keitot menee. Ne mitkä saa sosemaiseksi. Ei siis syö "kuvia" ruokia (lasange,makaronilaatiikko,jauheliha ym.) tarhassa juuri pitivät 2vkoa ruokapäivä kirjaa yllä kauhistutti kun luki 3tl nakkikeittoa. Meillä meni kanssa tosi pitkään et päästiin edes tähän vaiheeseen. Taisi olla vuoden vanha kun alkoi syömään 8kk ruokia,haarukalla soseutettuna.

Olin kova stressaamaan syömättömyydestä ja nyt päikyn aloituksen stessi taas nostanuy päätään. Juuri keskiviikkona juttelin neukku-tädin kanssa kuinka pahalta syöttää noin #isolle# tytölle purkkiruokaa,totesi et annat mitä syö,jossakin vaiheessa sekoitat purkkia ja tavis ruokaa keskenään. Meidän neiti oli 1.5v neuvolassa 76cm vajaa 9kg,meillä toi pienikokisuus saattaa johtua paljosta sairastelusta,mä oon sitä mielt' et tyttö vaan on lyhyt. Samoin kävo un esikon kanssa oli kanssa pienikokoinen ilman mitään syytä. Ravattiin kaikki kasvupolit,allergia ja altitus testit. Mitään vikaa ei löytynyt. Edelleen 11v luokkansa lyhin.
Mutta yritä olla ressaamatta,meillä ainakin tyttö sit tais kyllästyä niihin pikkupurkkirn mauttomuuteen.
Täällä joku ehdotti,et jos joku muu tulisi välillä lasta syöttämään PEESI tälle. Mä en oo 1v synttäreitten jälkeen saanut tota ipanaa syömään puuroa. Kaapissa on ainakin 5 eri laatua ja sit tietty ihan kaurapuuroa. Tarhassa syö puuroa,vaihtelevalla menestyksellä. MUTTA to mun äiti oli täällä tytön kanssa illan kun mulla tärkeä meno. Oli vetässy lautasellisen puuroa ja aina vaan pyytänyt hedelmäsosetta lisää. Multa ei syö. :headwall:
TSEMPPIÄ ja toivottavasti tilanne paranee. :hug: niin ja ihan pahimpina aikoina meillä meni vaan niitä danone pikkurahkoja...hyvin se menee. Mulle neukkutäti sanoi et jos ei 2v:nä syö tavallista ruokaa,siite huolestutaan ei aikaisemmin.
 
vieras
Kuulostaapa tosi vaikealta tilanteelta. Kuinkahan kauan joudutte sitä puheterapeuttia odottamaan? Itse tuossa tilanteessa antaisin nyt vain sileitä soseita niitä mitä suostuu syömään enkä edes yrittäisi mitään kökköjä ja veisin jollekin yksityiselle lääkärille vielä, joka ottais tilanteen tosissaan, jotenkin tuntuu että joku ongelma siellä on taustalla pakko olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja allergisten äiti:
Jos vakuutus tai muuten mahdollisuus niin yksityiselle hyvälle lastenlääkärille, allergiatestit (verikokeet ja prickit) ei välttämättä näytä mitään, meillä ei näyttänyt ja laajat ruoka-allergiat. Meillä lapsi ei suostu syömään mitään jolle on allerginen koska jo suussa tuntuu pahalta. 1v3kk ikäisellä lapsella 3 ruoka-ainetta + erityiskorvike ja yökkii karkeampaa ruokaa. Astma myös ja usein varsinkin aamulla niin limainen että saattaa puuron jälkeen oksentaa kun lima lähtee liikkeelle. Astmalääkitys auttanut. Tsemppiä!
Nyt yritän saada kaikki mahdolliset allergiatestit, ainoat mitä on otettu, on eläinallergiat.

Kielijännettä ei oo tutkittu, mutta sen kai tuo puheterapeutti osaa sitten katsoa?
Kyllä varmaan puheterapeutti sen osaa kattoa. Kunpa teillä asiat helpottais pian :hug:

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulostaapa tosi vaikealta tilanteelta. Kuinkahan kauan joudutte sitä puheterapeuttia odottamaan? Itse tuossa tilanteessa antaisin nyt vain sileitä soseita niitä mitä suostuu syömään enkä edes yrittäisi mitään kökköjä ja veisin jollekin yksityiselle lääkärille vielä, joka ottais tilanteen tosissaan, jotenkin tuntuu että joku ongelma siellä on taustalla pakko olla.
Täälä tulee yksityiselläkin vastaan nuo samat sairaalan lääkärit, nyt on asiat sen verran hyvin, että ollaan jo lastenpolin asiakkaita ja päästään suoraan sinne, ilman TK:ssa käyntiä.
 
pp
itselläni on poika jolla autismikirjon dg, kuulostaisi siltä että lapsella voisi jokin tälläinen olla.
Olisi hyvä pyytää lähetettä lastenpsykiatrian polille, saisitte ymmärtävämpää ja kannustavampaa tukea ongelmaan.
 
Sssalla
Pienellä vauvallahan kielijänteen katsominen on helppoa, vauva ei muistaakseni silloin saa keiltä suusta ulos. Pyydä lasta näyttämään sulle kieltä, irvistämään?
Maistuuko esim kermavaahto?
Ja tuolla olikin, että mahd rasvaista ja sokerista jugurttia mikä on sileää, ainakin banaani ja vaniljajugurtit on aina varmasti sileitä!
Onko teillä lastenpolilla vaihtuva lääkäri, vai aina sama? Jos edelliskertainen lääkäri tuntui hyvältä, vaadi uusi aika sitten vaan samalle lääkärille!
Ei siihen kannata lähteä mukaan että aina lääkäri vaihtuu, aina se ajatus ongelman lähteestä vaihtuu, saa selittää kaiken uusiksi joka kerta ja pian unohtaa mainita jotain jne.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pp:
itselläni on poika jolla autismikirjon dg, kuulostaisi siltä että lapsella voisi jokin tälläinen olla.
Olisi hyvä pyytää lähetettä lastenpsykiatrian polille, saisitte ymmärtävämpää ja kannustavampaa tukea ongelmaan.
No just juu...Ihania nää ihmiset, jotka jaksaa tyrkyttää omien lastensa diagnooseja joka paikkaan. Jos lapsi muuten ihan normaali, mutta huono syömään, ei kait se nyt kenestäkään autistia vielä tee?!
 
Kata-76
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä kanssa suosittelen ettet anna ensin yhtään sitä karkeaa, et ollenkaan, et viikkoihin. Koska se laukaisee yökkäämisreaktion, se yksikin lusikallinen. Ja lapsi luulee, että sitä samaa tulee lisää tai ainakin kohta taas äiti työntää suuhun jotain mikä saa oksentamaan.

Miksi kiusata lasta niillä karkeammilla nyt ollenkaan kun ongelma ei ole enää pelkästään se että oppii karkeisiin vaan että alkaa ylipäätään syömään niin että pysyy hengissä ja kasvaa?
Peesi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Pienellä vauvallahan kielijänteen katsominen on helppoa, vauva ei muistaakseni silloin saa keiltä suusta ulos. Pyydä lasta näyttämään sulle kieltä, irvistämään?
Maistuuko esim kermavaahto?
Ja tuolla olikin, että mahd rasvaista ja sokerista jugurttia mikä on sileää, ainakin banaani ja vaniljajugurtit on aina varmasti sileitä!
Onko teillä lastenpolilla vaihtuva lääkäri, vai aina sama? Jos edelliskertainen lääkäri tuntui hyvältä, vaadi uusi aika sitten vaan samalle lääkärille!
Ei siihen kannata lähteä mukaan että aina lääkäri vaihtuu, aina se ajatus ongelman lähteestä vaihtuu, saa selittää kaiken uusiksi joka kerta ja pian unohtaa mainita jotain jne.
Saa kyllä kielen ainakin jonkin verran ulos suusta.
Kermavaahdosta ei tykkää, mutta just tuo banaanijugurtti on niitä harvoja asioita, mitä poika syö. Vanukkaat on sen mielestä liian paksuja, samoin viilit.

Lastenpolilla on aina vaihtunut lääkäri, muutama sielä on oikein hyviä lääkäreitä ja osa taas tuntuu olevan ihan hukassa.
 
Sssalla
Me asioitiin myös lastenpolilla allergioiden takia tosin. Vaatimalla sai saman lääkärin, nehän automaattisesti vaan tarjosivat vapaata aikaa jossei kysellyt että saisikos sen saman kun viimeksi.
Viili on kyllä happamempaakin kun banaanijugurtti. Syökö itse, vai syötätkö? ts. onko siinä määrässä mitään eroa, että kummalla tavalla ruokailu sujuu
 

Yhteistyössä