Lapsi itkee syöttötuolissa ja äiti itkee siinä vieressä...

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Me asioitiin myös lastenpolilla allergioiden takia tosin. Vaatimalla sai saman lääkärin, nehän automaattisesti vaan tarjosivat vapaata aikaa jossei kysellyt että saisikos sen saman kun viimeksi.
Viili on kyllä happamempaakin kun banaanijugurtti. Syökö itse, vai syötätkö? ts. onko siinä määrässä mitään eroa, että kummalla tavalla ruokailu sujuu
Mä syötän poikaa ja pojalla on aina oma lautanen, josta saa halutessaan syödä itse, muttei vielä oo kertaakaan laittanu suuhun.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anna vaikka niitä vauvasoseita (ihan niitä hienoja 5-6kk) jos niitä suostuisi syömään.
Ja hedelmäsoseita.

Vai oletko kokeillut?
Mä oon aina tehnyt nuo perunasoseet itse, kaupan hedelmäsoseita saattaa joskus maistella, ei niin kamalasti niistäkään välitä.
Kokeile välillä kaupan soseita?Niissähän on vaikka mitä vaihtoehtoja.Ja lihanpalat yms hienoja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Tää saattaa olla ihan idioottimainen ehdotus, mutta ootko koittanu syöttää muualla kuin syöttötuolissa?! Ota vaikka lapsi syliin ja koita sohvalla, lattialla?
Ei auta, mitä omituisimpia keinoja on kokeiltu. Välillä on laitettu isoveljet syöttämään, välillä on syöty parvekkeella...
 
vieras
Onko lapsi osoittanut yhtään kiinnostusta oman lusikan käyttöön? Voisiko motivoida lasta ruokailuun myös uusilla kivoilla lautasilla, mukeilla, lusikalla jne. ja antaa myös hänelle itselleen lusikka aina käteen. Jos ei vielä syö, voi vaikka leikkiä sillä samalla kun yrität sujauttaa ruokaa suuhun.
 
mi
Vaadi, että tutkivat pojan nyt kunnolla.

- ollut refluksia
- syöminen on aina ollut vaikeaa ja hankalaa
- syntynyt keskosena (painosta päätellen)

Tuossa on jo muutama oleellinen syy epäillä rakenteellista vikaa. Lapsella voi olla myös allergia, joka todella voi vaikuttaa hyvinkin rankasti.

Painon lasku ja vähäinen paino ovat myös sen verran hälyttäviä, että kyllä hoitohenkilökunnan tulee reagoida! Äitinä VAADI tutkimuksia. Jos eivät polilla niihin suostu, veisin kyllä sitten vaikka toiseen kaupunkiin yksityiselle, jotta lapsi saadaan tutkittua. Älä jää katselemaan sivusta, jos kukaan muu ei toimi, toimi itse ja varmista, että kaikki kivet ja kannot käännetään, jotta lapselle (ja koko perheelle) voidaan saada apua tilanteeseen.
 
mä olen ton Darwinin lesken kanssa samoilla linjoilla, että älä edes yritä antaa mitään rakeista piiiitkiiin aikoihin. Lisäksi en laittais lasta pöytään ollenkaan vaan tekisin ruokailusta "ei-ruokailua", sohvalle vaikka ja tarjoisin sosetta ihan huomaamatta, ilman mitään puhettakaan syömisestä.

Mites poika muuten juo, mitä ja mistä?
 
ehdotuksia
herneitä,maissia.
Niihin ei ainkaan pitäis tukehtua kun ovat niin pientä kamaa.
Joitain suussa sulavia keksejä.

Söiskö rahkaa?maitorahka-kermavaahto-mangosose.
Tai nuita power cow vanukkaita,vanilja on ainakin aiak löysää vähän ku jugurtti.
Erilaisia kiisseleitä.
 
Minä kanssa kannatan nyt tuota, että ei mitään karkeeta ruokaa vaan vaikka sitä banaanijogurttia jos sitä suostuu syömään, että saa nyt energiaa edes siitä! Ja mennä vaikka itkua vääntämään sinne lastenpolille asiasta, että kaikki tutkimukset nyt HETI tai sinä jäät lapsen kanssa asumaan niiden aulaan, jos eivät ala ottamaan enemmän kantaa asiaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko lapsi osoittanut yhtään kiinnostusta oman lusikan käyttöön? Voisiko motivoida lasta ruokailuun myös uusilla kivoilla lautasilla, mukeilla, lusikalla jne. ja antaa myös hänelle itselleen lusikka aina käteen. Jos ei vielä syö, voi vaikka leikkiä sillä samalla kun yrität sujauttaa ruokaa suuhun.
Oma lautanen on ollut jo kauan aina kun ollaan syöty, lusikoita on jos jonkinlaisia ja lautasiakin. Aina poika ruokaa pyörittelee lusikalla ja nostelee sitä mun lautaselta omalle lautaselle ja toisin päin. Jos pojalle yrittää sujauttaa jotain suuhun, niin siitä vasta mekkala alkaa, ruoka pitää kaivaa pois suusta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Loore29:
Minä kanssa kannatan nyt tuota, että ei mitään karkeeta ruokaa vaan vaikka sitä banaanijogurttia jos sitä suostuu syömään, että saa nyt energiaa edes siitä! Ja mennä vaikka itkua vääntämään sinne lastenpolille asiasta, että kaikki tutkimukset nyt HETI tai sinä jäät lapsen kanssa asumaan niiden aulaan, jos eivät ala ottamaan enemmän kantaa asiaan.
Peesi !!

 
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
mä olen ton Darwinin lesken kanssa samoilla linjoilla, että älä edes yritä antaa mitään rakeista piiiitkiiin aikoihin. Lisäksi en laittais lasta pöytään ollenkaan vaan tekisin ruokailusta "ei-ruokailua", sohvalle vaikka ja tarjoisin sosetta ihan huomaamatta, ilman mitään puhettakaan syömisestä.

Mites poika muuten juo, mitä ja mistä?
Viime viikolla lopetin imetyksen, nyt juo tavallista maitoa kupista hörppyyttämällä. Ei oo koskaan oppinut/halunnut juoda nokkamukista, eikä tuttipullosta, kuinka vaan joi, niin aina meni ihan kunnolla väärään kurkkuun. Nyt mä oon kaatanu kuppiin niin pienen lirun, että osaa ottaa siitä itse sen yhden huikan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
mä olen ton Darwinin lesken kanssa samoilla linjoilla, että älä edes yritä antaa mitään rakeista piiiitkiiin aikoihin. Lisäksi en laittais lasta pöytään ollenkaan vaan tekisin ruokailusta "ei-ruokailua", sohvalle vaikka ja tarjoisin sosetta ihan huomaamatta, ilman mitään puhettakaan syömisestä.

Mites poika muuten juo, mitä ja mistä?
Tää on myös hyvä. Koska tosta ruokailusta on selvästikin tullut jo raastava tilanne ainakin äidille, kyllä se lapsi sen nyt hyvänen aika vaistoaa.

Ja minä vaistoan jotain sellaista "minähän teen lapseni ruuat itse" -mentaliteettia tässä myös. Yhtään syyllistämättä. KOKEILE kaikkea mahdollista. Kaikkia eri jogurtteja, vanukkaita, pillillä juotavia kiisseleitä, KAIKKEA. Ja anna ne muualla kuin pöydässä. Tee siitä KIVAA kun sinne suuhun saadaan menemään jotain.

Ja kaikki hemmetin perunat ja rönttiruuat POIS!

Sitä mä tarkoitin sillä panostamisella. Ei ne lääkärit voi tilannetta pelastaa vaikka jonkin diagnoosin saisittekin lapselle, se työ on teidän tehtävä siellä kotona.
 
voimahalit
Meillä oli tuollainen lapsi, tosin oli allerginen. Annoin korviketta pullosta aina, kun oli pahin syömislakko. Sitä hän joi ja siitä sai vitamiinit. Mitään ravintolisiä hänen vatsansa ei olisi kestänyt, lakko olisi pahentunut. Myös d-vitamiinit pahensivat vatsakipuja ja syömättömyyttä. Alkoi syömään vasta kolmevuotiaana hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
mä olen ton Darwinin lesken kanssa samoilla linjoilla, että älä edes yritä antaa mitään rakeista piiiitkiiin aikoihin. Lisäksi en laittais lasta pöytään ollenkaan vaan tekisin ruokailusta "ei-ruokailua", sohvalle vaikka ja tarjoisin sosetta ihan huomaamatta, ilman mitään puhettakaan syömisestä.

Mites poika muuten juo, mitä ja mistä?
Viime viikolla lopetin imetyksen, nyt juo tavallista maitoa kupista hörppyyttämällä. Ei oo koskaan oppinut/halunnut juoda nokkamukista, eikä tuttipullosta, kuinka vaan joi, niin aina meni ihan kunnolla väärään kurkkuun. Nyt mä oon kaatanu kuppiin niin pienen lirun, että osaa ottaa siitä itse sen yhden huikan.
Prismassa tai Cittarissa myydään vauvatarvikkeissa sellaisia sporttipulloja, joissa on pehmeä pilli. Kannattaa kokeilla, meidän tyttö juo siitä oikein mielellään. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
mä olen ton Darwinin lesken kanssa samoilla linjoilla, että älä edes yritä antaa mitään rakeista piiiitkiiin aikoihin. Lisäksi en laittais lasta pöytään ollenkaan vaan tekisin ruokailusta "ei-ruokailua", sohvalle vaikka ja tarjoisin sosetta ihan huomaamatta, ilman mitään puhettakaan syömisestä.

Mites poika muuten juo, mitä ja mistä?
Viime viikolla lopetin imetyksen, nyt juo tavallista maitoa kupista hörppyyttämällä. Ei oo koskaan oppinut/halunnut juoda nokkamukista, eikä tuttipullosta, kuinka vaan joi, niin aina meni ihan kunnolla väärään kurkkuun. Nyt mä oon kaatanu kuppiin niin pienen lirun, että osaa ottaa siitä itse sen yhden huikan.
Kyllä tää haisee vähän rakenteelliselta vialta joo. Ja toivottavasti pääsette pian tutkimuksiin. Mutta silti siitä syömistapahtumasta pitäisi nyt tehdä jotenkin semmonen ei-katastrofaalinen tilanne ihan kaikille osapuolille.
 
vieras
Ei taida nyt olla kyse lusikan muodosta, syöttötavasta tai pöydän mallista. Meillä tuttavan poika oli todella huono syömään ja yökkäsi esimerkiksi aina, jos vauvana syötti liian nopeasti (koko mahalaukun sisältö pöydälle) . Kieltätyi kaikesta karkeasta ja uudesta ruuasta.
Nyt on 6v ja saanut asperger-diagnoosin. Puheesta ei saada selvää, kielijänteen kanssa ongelmia. Käynyt puheterapeutilla jo vuosia ja saanut pienryhmäpaikan päiväkodista. Ei osaa toimia ryhmässä, käyttää paljon nyrkkejä. MUTTA erittäin fiksu poika muuten.
Ota siis poikasi asia vakavasti, kyse on nyt varmasti muusta kuin vain siitä, että poikaa olisi opetettu väärällä tavalla syömään. Vaadi, sillä kukaan muu ei ole oikeasti kiinnostunut lapsestasi kuin sinä itse. Tsemppiä teille, asiat kyllä ratkeavat, kun jaksat olla sitkeä.
Älä vaan tuudittaudu siihen, että "toiset lapset nyt vaan syö huonosti, kyllä se siitä".
 
vieras
http://www.sanasol.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=22

Saako mitään vitamiineja?
Kannattaa kysyä saako tuota antaa.
Jos vaikka suostuisi ottamaan.Maistuu appelsiinille.
 
jeps, peruna pois, jopa mua, ilman mitään ongelmia, joskus ahdistaa perunan syönti. Se jää hirmu helposti kitalakeen kiinni. En sitä enää syökään.

ootko sä ap ihan oikeasti kokeillut kaikkia muitakin kasvisoseita? Ja oletko vielä kokeillut juottaa muutakin ku maitoa? Vaikka porkkanamehua, hedelmä- ja marjamehuja? Niillä voisi olla hyvä totutella uusiin makuihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
mä olen ton Darwinin lesken kanssa samoilla linjoilla, että älä edes yritä antaa mitään rakeista piiiitkiiin aikoihin. Lisäksi en laittais lasta pöytään ollenkaan vaan tekisin ruokailusta "ei-ruokailua", sohvalle vaikka ja tarjoisin sosetta ihan huomaamatta, ilman mitään puhettakaan syömisestä.

Mites poika muuten juo, mitä ja mistä?
Tää on myös hyvä. Koska tosta ruokailusta on selvästikin tullut jo raastava tilanne ainakin äidille, kyllä se lapsi sen nyt hyvänen aika vaistoaa.

Ja minä vaistoan jotain sellaista "minähän teen lapseni ruuat itse" -mentaliteettia tässä myös. Yhtään syyllistämättä. KOKEILE kaikkea mahdollista. Kaikkia eri jogurtteja, vanukkaita, pillillä juotavia kiisseleitä, KAIKKEA. Ja anna ne muualla kuin pöydässä. Tee siitä KIVAA kun sinne suuhun saadaan menemään jotain.

Ja kaikki hemmetin perunat ja rönttiruuat POIS!

Sitä mä tarkoitin sillä panostamisella. Ei ne lääkärit voi tilannetta pelastaa vaikka jonkin diagnoosin saisittekin lapselle, se työ on teidän tehtävä siellä kotona.
Mä oon tehny kotona ruuat, kaikki lapset on niitä pienestä asti syöny, niin ei ne enää suostu syömään purkkiruokia, vaikka on kuinka koeiltu. Vanukkaita, rahkoja, viilejä, pillimehuja... on kokeiltu, oikeastaan ainut joka menee on tuo banaanijugurtti ja lähestulkoon sillä on menty viimeiset kolme viikkoa kun ei edes avaa suuta muille ruuille.
Ja kun jokainen lääkäri käskee antaa karkeampaa ruokaa, heittämään sauvasekoittimen pois ja muuta yhtä älykästä, niin on vaikea saada kunnollista apua. Jos saan tk:sta lähetteen jatkotutkimuksiin, niin ollaan taas samojen lääkäreiden edessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
jeps, peruna pois, jopa mua, ilman mitään ongelmia, joskus ahdistaa perunan syönti. Se jää hirmu helposti kitalakeen kiinni. En sitä enää syökään.

ootko sä ap ihan oikeasti kokeillut kaikkia muitakin kasvisoseita? Ja oletko vielä kokeillut juottaa muutakin ku maitoa? Vaikka porkkanamehua, hedelmä- ja marjamehuja? Niillä voisi olla hyvä totutella uusiin makuihin.
Mä oon tehny vaikka mitä soseita, mutta suurin ongelma on melkeen se, kun ei poika suostu edes maistamaan, eikä sitä ruokaa sinne suuhun voi väkisin laittaa, tulee vaan kamala kammo. Pillimehuja oon ostanu ja niitä saattaa ottaakin, jos ruiskauttaa suuhun (ei oo vielä hoksannut sitä imemistä ).
 

Yhteistyössä