lapsi juoksee parkkipaikalla

  • Viestiketjun aloittaja säntäilijän äiti
  • Ensimmäinen viesti
säntäilijän äiti
Olen aika kinkkisessä tilanteessa 3-vuotiaan lapseni takia.
Paha uhma siis päällä, ja pienestä pitäen ollaan sanottu että parkkipaikalla ei juosta, eikä myöskään missään missä on autoja jne. Selitetty, että ne voi ajaa päälle ja tulee iso pipi jne. Silti, joka ikinen kerta kun mennään yleisille paikoille niin juoksee suoraa päätä autojen sekaan eikä ollenkaan katso sivuille. RASITTAVAA!!! On ollut tähän asti hyvä tuuri, ettei ole sattunut mitään mutta ei sitä hyvää tuuriakaan kauaa voi enää kestää :/
Kiellän, komennan, huudan jos on tarvis. Eikä mitään reaktioita. Ihan älytöntä. Kertaakaan ei ole pysahtynyt, kun sanon. Sanon joka kerta, että nyt kävellään ja pysähdytään katsomaan tuleeko autoja. Silti vaan juoksee ja joudun joka kerta ottamaan hänet kiinni. Voiko tuon ikäiseltä ylipäätään vaatia tuollaista?
Kummipoikani juoksi 4-vuotiaana auton eteen ja seuraksena tajuttomuus :/ Mitä ihmettä teen?
 
Ns. turvasäännöistä ei neuvotella lapsen kanssa, aikuinen päättää niistä. Kun lapsi ei niitä noudata, sinä pidät lapsestasi kiinni etkä irti päästä. Pitäisi olla itsestään selvää.
 
Kädestä kiinni! Mä en ainakaan luottaisi yhtään tuon ikäiseen vielä, että sana olisi mennyt perille. Jos ei suostu pitämään kädestä kiinni niin sitten käsivarresta kiinni, että pysyy 100% varmuudella siinä vieressä.
 
[QUOTE="vieras";24258924]Anna lapsen istua autossa kun haet ostoskärryt auton viereen ja sitten suoraan istumaan ostoskärryihin .toimii[/QUOTE]

Meillä tehdään näin. Meidän 2-vuotias, kun ei anna pitää kädestä kiinni, alkaa ihan hirvee raivo jos yrittää.. Joskus yritän pitää huomaamattomasti paidasta kiinni tai sit vaan haukkana pyörin sen ympärillä ja oon valmiina nappaamaan kiinni, jos lähtee säntäilemään.
 
alkuperäinen
Täytyy vaan pitää. Siksi se ei ole aina helppoa, kun toisessa kädessä roikkuu jo 2-v uhmakas poika ja toisessa kädessä kauppakassit.
Ihmettelen, kun joidenkin lapset osaa tuossa iässä jo olla juoksematta autojen eteen ja leikkivät yksin tuossa meidän kerrostalon pihalla, missä on iso parkkipaikka vieressä. Mä en vois vielä kuvitellakaan päästäväni lapsia tuohon vielä pitkään aikaan. No, kaipa he on vaan yksilöitä. Jotkut oppii nopeemmin ku toiset.
 
"Kaisa"
Osta sellainen "reppu" joka on samalla valjaat.

Kädestä kiinni tai lapsi kärryihin.. ei voi vielä vaatia et 3v kävelis kiltisti tai odottas autonluono. Sinä teet säännöt ja niitä noudatetaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24259076:
Täytyy vaan pitää. Siksi se ei ole aina helppoa, kun toisessa kädessä roikkuu jo 2-v uhmakas poika ja toisessa kädessä kauppakassit.
Ihmettelen, kun joidenkin lapset osaa tuossa iässä jo olla juoksematta autojen eteen ...
Tuossa iässä se mitataan, kumpi teillä päättää. 15-vuotiaalle on turha enää yrittää sanoa mitään, jos häviää taistelun 2-vuotiaan kanssa.
 
"Kaisa"
Meil on saman ikäinen ja se kyl pysyy siinä auton vieressä sen aikaa ku sanon et odottaa äitiä (siis ei niin päin et elä mene) nostan suoraan 1v:n ostos kärryihin ja 3v ottaa kärryistä kiinni tai sit seisoo siinä seisomalaudalla (tai jos on autokärryt menee kyytiin)
 
Meillä pidetään vaaranpaikoissa kädestä kiinni, ja aivan sama mulle mikä meteli siitä tulee. Suurimman osan kerroista osaavatkin jo nätisti pitää kiinni kun siitä säännöstä ei tingitä.. Korostan yleensä myös sitä lapselle että on aivan sama paljon huutaa, asia ei muutu siitä huutamisesta miksikään.. Ja koska ollaan alueella jossa vois ajaa autoja (tai mikä nyt onkaan syy) niin on vaarallista lasten mennä yksin, äiti pystyy pitämään huolta vain sillä että minua pidetään kädestä kiinni. Minä en pysty pelastamaan jos lapsi juoksee yksin ja auto ajaa päälle, mutta jos minua pidetään kädestä kiinni niin pystyn suojelemaan.

..Mä varmaan jo kälätän niin pitkät liirumlaarumit että lapset hiljenee ja tottelee vain siksi etteivät joutuisi kuuntelemaan joka kerta samoja saarnoja :D Tuo kohta kaksivuotias ei tietysti tajua läheskään niin kuten isoveljensä melkein 3 vuotta, mutta kyllä pienempi sen älyää kun sanon että asia ei muutu miksikään vaikka hän huutaisi kuinka kovaa..
 
"tirppana"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24259076:
Täytyy vaan pitää. Siksi se ei ole aina helppoa, kun toisessa kädessä roikkuu jo 2-v uhmakas poika ja toisessa kädessä kauppakassit.
Ihmettelen, kun joidenkin lapset osaa tuossa iässä jo olla juoksematta autojen eteen ja leikkivät yksin tuossa meidän kerrostalon pihalla, missä on iso parkkipaikka vieressä. Mä en vois vielä kuvitellakaan päästäväni lapsia tuohon vielä pitkään aikaan. No, kaipa he on vaan yksilöitä. Jotkut oppii nopeemmin ku toiset.
viet kärryillä ostokset autonviereen!
 
"mä"
Tuossa iässä se mitataan, kumpi teillä päättää. 15-vuotiaalle on turha enää yrittää sanoa mitään, jos häviää taistelun 2-vuotiaan kanssa.
Täys peesi :)
Näin se vaan on sä olet se aikuinen joka päättää kun on turvallisuudesta kyse.
Nyt jos olet johdonmukainen ja sitkeä niin lapsi oppii sen että todellakin tarkoitat sitä mitä sanot ja pitää totella.
 
meillä näin
Meidän 5-v. ei ole koskaan juossut parkkipaikalla. Pienestä pitäen on opetettu pitämään kädestä kiinni. Nykyisin ottaa itse kiinni joko kädestä tai kassista.

Ota kiinni kädestä ennenkuin käy pahemmin!
 
Suzyanne
No tätä mietin minäkin. Itselläni nuorin on niin pahuksen puupää, että juoksis taatusti sen auton alle vaan sen takia, että kiellän sen...

Käpälästä kiinni ja näytä, miten tehdään ja miten ei.

Uskomatonta.
Ap:han kertoi tuossa että toisessa kädessä on kauppakassit ja toisessa 2-vuotias uhmis. Eli kädestä pitäminen ei onnistu, ellei ole kolmea kättä. :D

Jos lapsi säntäilee eikä usko puhetta, niin niitä valjaita edelleen ehdottaisin. Valjasreput on kivannäköisiä.
 

Yhteistyössä