lapsi pois hoidosta..

  • Viestiketjun aloittaja kakspluskaks
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2006 klo 18:01 Elviira harmaana kirjoitti:
Ja kyllä, aion viedä myös nuoremman lapsen hoitoon vuoden ikäisenä.
En tokikaan aio itse jäädä kotiin makaamaan. Mutta kuitenkaan en jää lapsen kanssa 3-vuotiaaseen asti kotiin. Niin kuin täydelliset äidit tekevät. :)
:LOL: :LOL: :LOL: Kyllä huomaa hyvin ettet tosiaan ole paljoakaan kotona lastesi kanssa viihtynyt. Siis oikeesti.. Makaamaan :LOL: Eipä paljon kerkee lakisääteisiä kaffepausseja pitään saati vessas rauhassa käymään. Vielä :LOL: :LOL:
 
Kotiin makaamaan hah hah! Nämä ovat juuri niitä äitejä, jotka eivät paljoa olleet lastensa kanssa ja tinkivät joka asiassa. Jos haluat tarjota lapsillesi parasta niin makoilemaan et ehdi aikakaan jos perheessä on useampia lapsia. Ulkoilut, ruuan laittamiset, pukemiset, yms. vievät aikaa ja energiaa paljon. Toisilla on rima ylempänä kuin toisilla. Täytyy todeta tässäkin asiassa.
 
Elviira harmaana
Onko teillä lukihäiriö? Vai ettekö muuten ymmärrä lukemaanne??
Tarkoitin, että siinä vaiheessa, kun vien nuoremman lapseni hoitoon, niin en itse tule kotiin makaamaan. En tarkoittanut, että ne äidit jotka ovat lastensa kanssa kotona makaavat siellä.
Miten te voitte olla noin pienisieluisia??

Miksiköhän minä en kuitenkaan häpeä yhtään? Lapset on niin pienen hetken pieniä. Meinaatteko, että pidän lastani päiväkodissa aamu kuudesta ilta yhdeksään? Etten ole hetkekääkään hänen kanssaan?

Ja meidän päiväkodissa on kyllä naapurintädillekkin paikka, etten kenenkään paikkaa vie.

Miksette voisi vain tuijottaa edelleen sinne omaan napaanne ja lakata miettimästä mitä muut tekee. Tarpeeksi kauan, kun huolehditte muiden asioista niin huomaatte, että ei siellä omassa kodissa kaikki niin kovin täydellistä olekkaan.
Mua ei ainakaan kiinnosta hevon vertaa, monenko lapsi on päiväkodissa ja missä vanhemmat aikaansa viettävät. Kyllä se on heidän oma asiansa ihan täysin.

Perisuomalainen kateus :)
Jokainen tehköön tyylillään. Niin myös te täydelliset äidit, jotka olette lastenne kanssa kotona siihen asti kun he täyttävät 18-vuotta, jonka jälkeen vingutte Siwan kassalla, kun eläke on niin pirun pieni :LOL:

Sitten nämä kotiäidit vielä jaksavat vinkua siitä, kun he eivät saa tarpeeksi rahaa. Siitä, että hoitavat itse lapsensa kotona. Miksi ihmeessä siitä pitää maksaa? Eikö tässäkin voi esittää kysymyksen, miksi niitä lapsia pitää tehdä, jos niiden hoidosta pitää maksaa?? :) Kyllä, provosoin, sitähänä ei taas joku tajunnut ja hernepalko on kokonaisena nekussa :)
 
erityislapsen äiti
Niimpä... Aina kaikki ei ole niin hyvin, kuin voitaisiin kuvitella.
Meidän lapsi saa toivottavasti sisaruksen kun on 3-vuotias. Pistettiin juuri hoitopaikka-anomus sisälle. Mutta hoitopaikkaa tuskin saamme ennen elokuuta.

Esikoinen joutui olemaan sairaalassa puoli vuotta syntymänsä jälkeen eikä ole takeita syntyisikö sisarus elossa tai selviäisikö hän lyhyemmällä sairaalajaksolla kuin esikoinen.

Erityistarpeisen lapsen kanssa eläminen on hieman erilaista, kuin normaalin lapsen. Koko ajan pitää valvoa, hengittääkö lapsi ja jos muuttuu siniseksi niin pitää aloittaa toimet hengityksen normalisoitumiseksi. Syöttämiseen kuluu päivässä kolme tuntia ja ylivilkkaus takaa puuhaa ja perässäjuoksemista yli omien tarpeiden.

Mikä onkaan parempi aika lähteä tutustumaan sosiaaliseen elämään, kuin aika jolloin vanhemmista toinen on kotona ja lapsen sairastuminen ei aiheuta katastrofia töissäkäyvälle. Lääketieteellisistä syistä meillä on ollut kielto viedä lasta tarhaan, kauppakeskuksiin ja kontaktit toisiin lapsiperheisiin on jouduttu minimoimaan. Ulkona on saatu leikkiä muiden lasten kanssa. Nyt kun terveydentila alkaa olla niin vakaa, että nuhakuume ei vie lasta automaattisesti takaisin sairaalaan voidaan muiden lasten tapaaminen aloitella.

Tilanne on kotona niin hyvä, että kelan sairaan lapsen erityishoitotukea emme enää saa, mutta siitä huolimatta kotona olevan vanhemman aika ei riitä mihinkään muuhun, kuin perässäjuoksuun ja virikkeiden tarjoamiseen plus tietenkin syöttämiseen. Siivooja käy kotona ja sukulaisten apua tarvitaan usein tilanteen koossapitämiseksi.

Onhan siinä muiden lasten kanssa olemisessa se hyvä puoli, että toivottavasti puheen kehitys alkaa normalisoitua ja ruokailu parantua ja vaipoista voitaisiin päästä eroon. Ehkä lapsen leikeistäkin muodostuisi jotain muuta, kuin lelujen rikkomista ja nukkien pään hakkaamista seinään ja silmien repimistä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2006 klo 21:26 Sarita kirjoitti:
Muuten jokainen tehköön miten parhaaksi katsoo,mutta kyllä mua inhottaa viedä lastani KAUEMMAS joka aamu hoitoon kun lähempänä kotia,kävelymatkan päässä, olisi ollut pk missä(tiedän kyllä)hoidossa näitä
lapsukaisia joiden äidit kotona!!!! :kieh:
Tämä se taitaa olla suurin syy haukkumiseen, ei se että lapsen olisi olla parempi kotona. Tuskin noita hoitopaikkoja näin montaa olisi, jos ei olisi virikepaikkoja. Jokainen päättää tapansa lakien puitteissa. Omasta mielestäni alle neljävuotiaille ei tarvitsisi virikepaikkoja, mutta nelivuotiaalle se voi tehdä jo hyvää. Tosin kerhotoiminta on hyvä, jos sellainen sattuu paikkakunnalla olemaan. Yleensä nuo kerhot tuppaavat olemaan seurakunnan kerhoja, ja tämä ei kaikille käy.

Suuri osa pitää osapäiväisenä juuri sen takia, että ei menettäisi paikkaa. Ainakin täälläpäin pätkätyöt ovat yleisiä, jolloin muutaman kuukauden työttömyysjakson takia ei lasta halua ottaa pois hoidosta.
 
On tosi surullista että äidit syyttelevät toinen toisiaan kaikissa lastenhoitoasioissa. :'( On se kumma, ettei mene jakeluun, että JOKAISELLA perheellä on omat ratkaisunsa arkeen ja elämiseen. :whistle: Eikä se tee kenestäkään sen parempaa äitiä vaikka hoitaisi lapsensa 24/7 hautaan asti...päinvastoin voi olla haitaksikin.

Ja se on fakta että ei siellä kotona kukaan ehdi makaamaan siis kellä on lapsia oli niistä osa hoidossa tai ei. Hassua että joku voi niin edes ajatella. :LOL:

Mitä näiden viestin tulkitsemiseen tulee, niin toiset lukevat täällä mitä itse haluavat, ei sitä mitä joku on kirjoittanut tai tarkoittanut. :headwall: Mitä enemmän on kuohuissaan sitä enemmän tulee väärinymmärryksiä. :whistle:

Olkaa ystävällisiä ja koettakaan tajuta, että MEITÄ ON ERILAISIA eivätkä kaikki tavat ja säännöt välttämättä päde jokaiseen. :wave: Jokainen vanhempi rakastaa lapsiaan ja tekee ratkaisunsa oman perheensä kantilta. Kaikkea totuutta kun kukaan täällä tuskin paljastaa. :whistle: En ainakaan minä. Piste. :xmas:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 23:37 Äiti kirjoitti:
Naurettavaa tuo, et 3v tarvisi ystäviä ja toimintaa päiväkodista, jos äiti on kotona. Kerhot ovat hyviä ja onhan perhekerhoja jonne voi mennä koko porukalla, kunhan vauva on hiukan isompi.Puistot ovat täynnä lapsia aamupäivisin lapsia. Itselläni on 2,5v lapsi enkä kyllä raskisi häntä hoitoon laittaa jos itse olen kotona.Jos jäät hoitovapaalle menetät kotihoidon tuen, jos lapsesi on hoidossa. Kalliiksi tulee hoito.

Onhan se tietysti kiva köllötellä vauvan kanssa kotona ja laittaa isopi muiden hoidettavaksi. Miltä lapsesta tuntuu kun äiti jää vauvan kanssa kotiin ja hän lähtee hoitoon? Mieti vielä kerran.
No just. Miksi ihmeessä on aina ruvettava syyllistämään? Ihmiset, ÄIDIT, tekevät asioita eri tavalla. Silti lapsista kasvaa useimmiten ihan normaaleja tiitiäisiä. Kyllä minunkin tekisi mieli nyt räväyttää tähän sinun kirjoitukseesi että jaahas, taitaa olla rahasta kiinni tämäkin mielipide ("Jos jäät hoitovapaalle menetät kotihoidon tuen, jos lapsesi on hoidossa. Kalliiksi tulee hoito.")

Itse ainakin jatkan 4.v esikoisen viemistä hhoitoon kun tämä seuraava vauva syntyy, olemme onnellisempia koko perhe kun esikoinen saa pitää päivärytminsä ja itse saan rauhassa aloitella vauva-arkea....
 

Onhan se tietysti kiva köllötellä vauvan kanssa kotona


tästä lauseesta tuli mieleeni että kuinka monen vauva on oikeasti sellainen että sen kanssa köllötellään kotona? ei meillä ainakaan suostuttu päivisin nukkumaan. Ees taas piti vauvaa sylissä roikuttaa ja veivata vaunuissa että nukkui sellaset 15 min. Ja kun oli hereillä niin piti ohjelmaa olla jatkuvasti, muuten korvia vihlovaa huutoa.
 
Harmittaa vaan, ettei päiväkotipaikkaa todella tarvitsevat saa sitä kun on näitä pieniä alle 3v virikepaikkalaisia, jotka vievät kahden isomman päiväkotipaikan. Yli 4v kohdalla virikepaikka voi olla perusteltua.

Alle 3v ei kyllä tarvitse mitään virikkeitä ja kavereita mitä kotiympäristö ja vauvan kanssa kotona oleva äiti ei voisi tarjota.
Kyllä vauvat kuitenkin yleensä ottaen nukkuvat aika ison osan päivästä, jolloin voi isomman kanssa touhuilla jos haluaa.

 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 15:22 Äityli kirjoitti:
Harmittaa vaan, ettei päiväkotipaikkaa todella tarvitsevat saa sitä kun on näitä pieniä alle 3v virikepaikkalaisia, jotka vievät kahden isomman päiväkotipaikan. Yli 4v kohdalla virikepaikka voi olla perusteltua.

Alle 3v ei kyllä tarvitse mitään virikkeitä ja kavereita mitä kotiympäristö ja vauvan kanssa kotona oleva äiti ei voisi tarjota.
Kyllä vauvat kuitenkin yleensä ottaen nukkuvat aika ison osan päivästä, jolloin voi isomman kanssa touhuilla jos haluaa.
Voitko perustella, mikä tekee sen eron 4-vuotiaan ja 3-vuotiaan kohdalla? 3-vuotias ei tarvitse virikkeitä tai kavereita samalla tavalla kuin 4-vuotias???
Hämmästyttää tuollainen.
Samalla tavalla, kuin me aikuisetkin niin lapsetkin ovat erilaisia.
Ei lapsia voi tuolla tavalla kategorisoida.

Oliivipuu oli hienosti kirjoittanut oman tekstinsä.
Miksei voisi antaa kaikkien elää omaa elämäänsä, eikä tujottaisi niin paljon sitä mitä se naapuri tekee.

Ymmärrän niitä äitejä, jotka eivät saa lastaan päviäkotiin sellaisissa tapauksissa, että työttömän äidin lapsi vie paikan.
Meidän päiväkodissa kuitenkin paikkoja on vapaana kokoajan. Eli en vie kenenkään paikkaa.
Kyllä olen valmis ottamaan pojan pois siinä vaiheessa, kun paikat loppuvat kesken ja joku työssäkäyvä tarvitsee poikani paikan. Tästä ei kuitenkaan ole kyse.

Vaan suuriosa täällä perustelee asiansa sillä, että huonot äidit vievät lapsensa hoitoon, kun ei halua olla niiden kanssa. Miksi niitä on edes tehty.
Me ollaan jokainen niin erilaisia. Kunnioitan jokaista äitiä, joka on lapsensa kanssa 24/7 18-vuotta. Mutta mä en lukeudu siihen joukkoon.
En silti koe olevani huono äiti. Ja silti poikani rakastaa mua :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 15:22 Äityli kirjoitti:
Harmittaa vaan, ettei päiväkotipaikkaa todella tarvitsevat saa sitä kun on näitä pieniä alle 3v virikepaikkalaisia, jotka vievät kahden isomman päiväkotipaikan. Yli 4v kohdalla virikepaikka voi olla perusteltua.
missä asut? meillä ainakin käytäntö on se, että virikepaikkalaiset ovat aivan oma lukunsa. Esim. jos on 20 koko päiväistä hoitolasta, niin heillä on se 5 hoitajaa ja nuo osapäiväiset eli virikepaikkalaiset ovat siinä vain lisänä, eivät siis vie kenenkään paikkaa. Näin ainakin kertoi minulle tuttuni joka on samassa päiväkodissa hoitajana missä poikani on.
 
Kyllä kasvukeskuksissa on hoitopaikat kortilla. Asun Oulun naapurikunnassa. Aloitan työt 6,5v jälkeen ja joudun viemään 3 lasta 3 eri hoitopaikkaan. Minulle ainakin sanottiin et virikepaikkalaiset vievät paikan tuntimäärästä riippuen. Alle 3v vie 2 isomman lapsen päiväkotipaikan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.11.2006 klo 16:52 Äityli kirjoitti:
Kyllä kasvukeskuksissa on hoitopaikat kortilla. Asun Oulun naapurikunnassa. Aloitan työt 6,5v jälkeen ja joudun viemään 3 lasta 3 eri hoitopaikkaan. Minulle ainakin sanottiin et virikepaikkalaiset vievät paikan tuntimäärästä riippuen. Alle 3v vie 2 isomman lapsen päiväkotipaikan.
Ootteko te tosiaan niin yksinkertaisia että uskotte joka sanan mitä siellä tarhassa sanotaan?! :headwall: :headwall: no sehän on NIIN HELPPOA syyllistää näitä "virikepaikkalaisia"! Missähän se alkuperäinen syy on että paikkoja on ylipäätään vähän??!!!! Olisikohan mahdollisesti kyseisen kunnan säästötoimissa?! :headwall: :headwall: :headwall: Prkle että ottaa päähän, kun ollaan syyttämässä vanhempia siitä että vievät lapsensa hoitoon ja samalla vievät toisten lasten hoitopaikat. Aivan yhtä lailla sitä muutkin kuin kotona olevat vanhemmat vievät joltain muulta hoitopaikan, hohhoijaa! :whistle: Tää on niin tätä nykyajan tylyä suuntausta, sortukoon heikot elon tiellä...

Henkkoht oon pahoillani että joudut viemään jokaisen lapsesi eri hoitopaikkaan, mutta ole hyvä äläkä syytä siitä toisia äitejä/isiä vaan KUNNAN SOSIAALIVIRANOMAISIA, päättäjiä jotka ovat hanakoita vähentämään näitä hoitopaikkoja. :hug:
 
Kyllä se niin on että niin pitkään kun minä olen kotona en vie ainakaan muilta hoitoa tarvitsevilta hoitopaikkaa. Ei tullut mieleenkään viedä tuota vanhinta tai keskimmäistä hoitoon,kun uusi vauva syntyi. Kyllä maailma on täynnä kerhoja, muskareita,uimahalleja yms. Eikun katras autoon ja menoksi. Oma mielikin on paljon virkumpi kun pääsee muiden seuraan,kuin vaan vatkaisi niitä uuden vauva vaunuja kotona. Ilmankos sitä valitellaan,jatkuvasti,että seinät kaatuu päälle,kun kotona vain vauvan kanssa pyöritään. Isommat lapsethan ne luo päivään kunnon rytmin. Ja huom! sen rytmin voi luoda myös kotona ei rytmiä ole vain päivähoidossa. Aamulla aamupala sitten ulos tai kerhoon,syömään, päiväunet jne.Kyllä ne lapset kerkiävät olla hoidossa ja koulussa sekä työelämässä koko loppuikänsä,ei sinne vielä pitäisi olla niin kiire varsinkin jos OMA äiti on kotona,pienemmän lapsen kanssa. Pitäisi funtsia tosiaan, että tarvitseeko edes toista lasta tehdä jos ei ensimmäistä jaksa vauvan ohessa hoitaa.
 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.11.2006 klo 13:56 pähkinä kirjoitti:
Kyllä se niin on että niin pitkään kun minä olen kotona en vie ainakaan muilta hoitoa tarvitsevilta hoitopaikkaa. Ei tullut mieleenkään viedä tuota vanhinta tai keskimmäistä hoitoon,kun uusi vauva syntyi. Kyllä maailma on täynnä kerhoja, muskareita,uimahalleja yms. Eikun katras autoon ja menoksi. Oma mielikin on paljon virkumpi kun pääsee muiden seuraan,kuin vaan vatkaisi niitä uuden vauva vaunuja kotona. Ilmankos sitä valitellaan,jatkuvasti,että seinät kaatuu päälle,kun kotona vain vauvan kanssa pyöritään. Isommat lapsethan ne luo päivään kunnon rytmin. Ja huom! sen rytmin voi luoda myös kotona ei rytmiä ole vain päivähoidossa. Aamulla aamupala sitten ulos tai kerhoon,syömään, päiväunet jne.Kyllä ne lapset kerkiävät olla hoidossa ja koulussa sekä työelämässä koko loppuikänsä,ei sinne vielä pitäisi olla niin kiire varsinkin jos OMA äiti on kotona,pienemmän lapsen kanssa. Pitäisi funtsia tosiaan, että tarvitseeko edes toista lasta tehdä jos ei ensimmäistä jaksa vauvan ohessa hoitaa.
Onneksi olet noin avarakatseinen ja suvaitsevainen. Ihan kateeksi käy :flower:
 
Peesaan tota Elviiraa. Maailma on aikas lujaa menossa tuohon tekopyhyyden hurmokseen...tai mihin lie...mut ku äidit täällä itseään oikein kehuvat kun "minä teen näin niin olen tosi hyvä kun kaikki muutkin tekisivät näin niin kaikki asiat maiilmassa olisivat hyvin" Ihan on kuin missi-kisa tunnelmissa "toivon maailman rauhaa ja sillei..".

Kohta ne loppuu kunnalliset hoitopaikat KAIKILTA..ollaan lujaa vauhtia menossa yksityistämiseen..rahalla saa ja hevosella pääsee.

Taistellaan vaan me naiset täällä palstalla SILLÄ AIKAA päättäjät,miesporukalla päättävät,että nääkin rahat tarvitaan ihan muualla, hoitakoon kaikki naiset lapset kotonaan,sitä vartenhan ovat...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.11.2006 klo 15:12 Elviira harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.11.2006 klo 13:56 pähkinä kirjoitti:
Kyllä se niin on että niin pitkään kun minä olen kotona en vie ainakaan muilta hoitoa tarvitsevilta hoitopaikkaa. Ei tullut mieleenkään viedä tuota vanhinta tai keskimmäistä hoitoon,kun uusi vauva syntyi. Kyllä maailma on täynnä kerhoja, muskareita,uimahalleja yms. Eikun katras autoon ja menoksi. Oma mielikin on paljon virkumpi kun pääsee muiden seuraan,kuin vaan vatkaisi niitä uuden vauva vaunuja kotona. Ilmankos sitä valitellaan,jatkuvasti,että seinät kaatuu päälle,kun kotona vain vauvan kanssa pyöritään. Isommat lapsethan ne luo päivään kunnon rytmin. Ja huom! sen rytmin voi luoda myös kotona ei rytmiä ole vain päivähoidossa. Aamulla aamupala sitten ulos tai kerhoon,syömään, päiväunet jne.Kyllä ne lapset kerkiävät olla hoidossa ja koulussa sekä työelämässä koko loppuikänsä,ei sinne vielä pitäisi olla niin kiire varsinkin jos OMA äiti on kotona,pienemmän lapsen kanssa. Pitäisi funtsia tosiaan, että tarvitseeko edes toista lasta tehdä jos ei ensimmäistä jaksa vauvan ohessa hoitaa.
Onneksi olet noin avarakatseinen ja suvaitsevainen. Ihan kateeksi käy :flower:
avarakatseinen ja suvaitsevainen :LOL:
 
Elviira, Milli ja muut :wave: peesiä!

Miksi äidit ovat tälläisiä ihme jeesustelijoita mitä näilläkin palstoilla on tullut vastaan? "MINÄ teen ainakin näin ja MINUN tapani on se ainoa oikea, MINÄ MINÄ MINÄ..." Eikö voida hyväksyä sitä että on useita eri tapoja tehdä sama asia, eikä se tarkoita sitä että jokin toinen tapa olisi väärä??

:attn: Suvaitsevaisuutta kiitos :attn:
 
Nämä virikepaikkalaiset vievät kuitenkin töissäkäyvien päivähoitopaikkoja. Ainakin kasvukeskuksissa päiväkotipaikat ovat kovan taistelun takana, jota itsekkin parhaillaan käyn. Tympäsee, vain kun pienen vauvan äidit kiikuttavat 2v lapsensa päiväkotiin virikkeitä saamaan. Mitä virikkeitä 2v tarvitsee?

Äiti ei vaan viitsi ulkoilla ja touhuilla isomman kanssa kun on vauva hoidettavana. 3v ja 4v välillä on todellakin suuri ero, vaikka joku sitä epäili. 3v viihtyy vielä kotiympyröissä , mutta 4v pitää jo olla kavereita ja toimintaa eritavalla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.11.2006 klo 19:26 788 kirjoitti:
Kyllä se on eri asia lapselle olla puolipäiväisenä pk.ssa kuin,että joka pv raahat eri kerhoihin jossa eri ohjaajat,eri lapset ja äidit,isot ryhmät ja jotka kestävät n. 1,5 h. Ei siinä lapsi ehdi luoda pysyviä suhteita,oppia nimiä, tuntea olevansa yksi porukasta siis kuuluvansa johonkin,jossa muut sanovat häntä nimeltä, tutustuvat kunnolla,ottavat huomioon ja auttavat,opastavat ja ohjaavat kehityksessä eteenpäin.

Mä olen nyt työtön työnhakija,teen kyllä keikkatöitä,mutta sitä pysyvää päivätyötä en vielä ole löytänyt. Poika aloitti puolipäiväisenä pk.ssa ja voi,että hän on tyytyväinen. Viime vuoden kävimme urakalla todella harrastamassa:muskarissa,jumpassa,srk.n kerhossa, mll.n perhekerhossa,että poika sosiaalistuu jne.kaikki ne mahdolliset litaniat jotka kaikki kunnon äidit edelläkin ovat luetelleet kerhoista jne.

Mutta höpön höpö,olen huomannut,että tämä pysyvyys,turvallisuus ja todellakin henkilökohtainen huomiointi pojalle on tehnyt 100 kertaa paremman vaikutuksen kuin se joka paikassa poukkoilu.

Itse en juurikaan nuista kerhoista pitänyt.Teennäisiä parin tunnin tuttavuuksia kerran vko.ssa,huh huh. Kait siellä joitakin jo ennestään tuttuja äitejä jotka yhdessä siellä kävivät,mutta enpä huomannu,että sieltä kukaan mitään ystävää itselleen olisi löytänyt ja sama pätee lapsiin.

Tämä tietysti vain minun kokemukseni,mutta kaikilla oikeus omiin valintoihin ja tunteisiinsa.
Oliivipuu, Elviira, Hay-D, 788 jne. peesaan. On erittäin virkistävää nähdä myös tämänsorttisia mielipiteitä kun tuntuu että muuta ei kuule kuin niiden äitien, jotka syystä tai toisesta jatkavat esikoisen/vanhempien lapsien päivähoitoa vauvan synnyttyä, syyllistämistä. Se on juuri niin, että jokainen perhe taplaa tyylillään ja varmasti tekee omat ratkaisunsa oma tilanteensa huomioonottaen parhaalla mahdollisella tavallaan. Nainen on naiselle todella susi. Miksi ihmeessä niin moni äiti ottaa niin hirveän henkilökohtaisesti toisten perheiden valinnat ja puolustelee itseään ja omia valintojaan? Meitä on moneksi, niin äitejä ja lapsia ja perhetilanteita. Annettaisiin jokaisen kukan kukkia ja lopetetaan toi turhanpäiväinen moralisointi. PLIIS!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 14:53 Äityli kirjoitti:
Nämä virikepaikkalaiset vievät kuitenkin töissäkäyvien päivähoitopaikkoja. Ainakin kasvukeskuksissa päiväkotipaikat ovat kovan taistelun takana, jota itsekkin parhaillaan käyn. Tympäsee, vain kun pienen vauvan äidit kiikuttavat 2v lapsensa päiväkotiin virikkeitä saamaan. Mitä virikkeitä 2v tarvitsee?

Äiti ei vaan viitsi ulkoilla ja touhuilla isomman kanssa kun on vauva hoidettavana. 3v ja 4v välillä on todellakin suuri ero, vaikka joku sitä epäili. 3v viihtyy vielä kotiympyröissä , mutta 4v pitää jo olla kavereita ja toimintaa eritavalla.
Kysyisin montako lasta siis olet nyt viemässä itse hoitoon??
Jos itselläsi vain yksi,onko kenties lisää tulossa??Anteeksi utelu,mutta ehkäpä näet asiat joskus vielä toisin silmin????
 
kodinhoitaja
Kumpikohan loppujen lopuksi tulee kalliimmaksi yhteiskunnalle, isompien lasten vieminen tarhaan vai niin että kodinhoitaja käy näitä "urheita" äitejä auttamassa jotka hoitavat "itse " omat lapsensa kotona. Kotiapu voi meinaan jatkua vuosia lapsiluvun lisääntyessä hiljalleen, eikä kyse ole välttämättä edes vanhempien fyysisistä tai psyykkisistä vajavuuksista, vaan tällä palstalla suitsutetuista PERIAATTEISTA.
 
yhtä juttua mun on vaikeeta ymmärtää tässä keskustelussa. Nimittäin sitä, että elämä ei oo koskaan musta-valkoista. Perhetilanteet on erillaisia, lapset on erillaisia jne. Vaikeeta on kommentoida/arvostella toisen ratkaisuja tuntematta koko tilannetta. Meillä on ollut se tilanne, että mun mies on ollut päivähoidon aktiivinen puollustaja (hän itse oli ollut lapsena tosi pienestä asti päivähoidossa). Itse olen ollut suht epäilevällä kannalla päivähoidon hyödyllisyydestä 2-4 v lapselle, koska en itse ole koskaan ollut päivähoidossa (isovanhemmat hoitivat minua lapsena päivisin). Lapsen kanssa oon ollut nyt kotiäitinä ja käyty ihan pienestä asti yhdessä paljon yhteisissä harrastuksissa/tavattu toisia lapsia jne eletty aika aktiivista elämää. Perhetilanne on myös se, että meillä ei oo oikeestaan lähellä ihmisiä, joille lapsen vois välillä jättää hoitoon ees pariksi tunniksi että päästäis joskus miehen kanssa vaikka yhteiselle iltalenkille. Siitä on ollut seurauksena se, että lapsi on takertunut vanhempiin tosi tiukasti. Esim. muskarissa olessa istui vain minun sylissäni ja tuli heti huuto, jos lähdin vaikka vessassa käymään viereisessä huoneessa. Nyt ollaan vähitellen harjoteltu pojan kanssa osa-aikaista iltapäivähoitoa siitä lähtien kun hän täytti 2,5v yksityisellä(2 kertaa viikossa 3h kerralla). Ja täytyy sanoa, että vähitellen poika on tullut paljon rohkeammaksi. Olen huomannut myös sen, että ton 2,5v saamisen jälkeen poika on alkanut selvästi kaivata enemmän ikäistään seuraa. Ennen viihtyi tuntikausia vaikka kahdestaan äidin kanssa pihalla leikkimässä. Nyt kysyy usein, onko siellä toisia lapsia? :wave: Niin, että oon itse joutunut muuttamaan katsantokantaani avarammaksi ton päivähoidon suhteen. Ainakin meidän pojalle tuntuu olevan paras ratkaisu kultainen keskitie mun ja mieheni mielipiteen välissä - osa-aikainen hoito parina päivänä viikossa pienessä ryhmässä.
 
788:lle:
En tiedä miten teilläpäin kerhotoiminta pelaa,mutta itse olen sitä mieltä että lapseni on saanut pysyviä ihmissuhteita kerhossa(samat srk:n kerho-ohjaajat paikalla),missä käy aamupäivisin klo9-12 kaksi kertaa viikossa ja samojen ohjaajien läsänäollessa kerran viikossa perhekerhossa.Päiväkerhossa on samat lapset(joku tietysti voi aina olla pois)ja perhekerhossakin käy tutut äidit ja lapset.Tietysti uusiakin tulee perhekerhoihin silloin tällöin,mutta nimet ym.on kyllä ohjaajien muistissa ym.eli en ainakaan täälläpäin olevaa kerhoa voi sanoa pinnalliseksi.Äitien kanssa pulestaan syntyy perhekerhoissa hyviä keskusteluja ym.

Sehän on selvää että jos lasta kiikutetaan moneen eri paikkaan(uinti,muskari ym),niin tietysti aikuiset/lapset vaihtuu ja pää voi mennä pyörälle isommaltakin!Mutta itsehän me saamme viikkoaikataulumme luoda ja päättää mihin lastamme viemme,mikä on tarpeellista ja tarpeetonta kellekin.
Ja mitä päiväkotiin tulee...niin siellähän se henkilökunta vasta vaihtuukin(sijaisia paljon),joten eipä se taida sen pysyvämpää/turvallisempaa kasvuympäristöä taata..Mukavaa joulun odotusta kaikille!
 

Yhteistyössä