lapsi pois hoidosta..

  • Viestiketjun aloittaja kakspluskaks
  • Ensimmäinen viesti
mä oon kans sitä mieltä että täysin jokaisen oma asia! en ainakaan mitenkään kärkkäästi sano suuntaan enkä toiseen! yhden kohdalla toimii paremmin yks ja toisella toinen! jotkut lapset ei piittaa yhtä paljoa muista lapsista kuin toiset jne!! itellä on ollu hoidos ja nyt taas ei oo (kts.hoitotädistä jne) 4v ja kummatkin toimii, likka leikkii joidenki lastenkaa, joskus taas voi touhata vain itekseen vaik olis leikkikavereita, tavallaan aika itsenäinen tapaus. kerhossa käy kans nyt sit 2krt vkos ja tykkää kovasti,mut siäki on jotenkin enemmän ehkä ohjaajien kuin lasten perään! ja aina kun hän ei ole hoidossa, yritän käydä sellaisien kavereiden luona jossa on myös lapsia ja puistossa käyn hänenkans paljon.
 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2006 klo 14:53 Äityli kirjoitti:
Nämä virikepaikkalaiset vievät kuitenkin töissäkäyvien päivähoitopaikkoja. Ainakin kasvukeskuksissa päiväkotipaikat ovat kovan taistelun takana, jota itsekkin parhaillaan käyn. Tympäsee, vain kun pienen vauvan äidit kiikuttavat 2v lapsensa päiväkotiin virikkeitä saamaan. Mitä virikkeitä 2v tarvitsee?

Äiti ei vaan viitsi ulkoilla ja touhuilla isomman kanssa kun on vauva hoidettavana. 3v ja 4v välillä on todellakin suuri ero, vaikka joku sitä epäili. 3v viihtyy vielä kotiympyröissä , mutta 4v pitää jo olla kavereita ja toimintaa eritavalla.
Edelleen penään sulta perustelua tuohon, että 3-vuotias ei tarvitse virikkeitä tai kavereita, mutta 4-vuotias tarvitsee. Tuossa vaan lukee, että 3-vuotias viihtyy kyllä kotona, mutta 4-vuotiaalla PITÄÄ jo olla kavereita ja toimintaa eritavalla.
Mihin tuo perustuu???
Tuossa kun ei ole minkäänlaisia persuteluja.

Onko sinulta pois, jos minä vien 3-vuotiaan poikani päivähoitoon?

"En viitsi ulkoilla ja touhuilla isomman kanssa...."
Meinaatko, että en ulkoile/touhuile vauvan kanssa kotona ollenkaan? Itsekö se ruokansa laittaa? Leikkii? Pukee ja hyppää vaunuihin, jonka jälkeen motoroidut vaunut menevät ympäri katuja itsekseen??
Helpompihan se 3-vuotias on. Omatoiminen, leikkii itse, pukee itse, syö itse, puhuu, osaa käydä vessassa.
Eli kyse tuskin on siitä, että ei viitsi.
Ei elämä ole ihan noin mustavalkoista.
Yritä edes ajatella asioita muiltakin kanteilta.

Miksiköhän monet äidit eivät voi suvaita mitään muita ajatusmalleja kuin omansa?? Ja jos joku poikkeaa tästä mallista, he ovat lähestulkoon poikkeuksetta niitä "huonoja äitejä"

Mä ainakin henkilökohtaisesti kunnioitan äitejä, jotka ovat lapsiensa kanssa kotona. Kunnioitan myös niitä joiden lapset ovat päivähoidossa. Ihan samalla viivalla me ollaan kaikki. Jokainen äiti on paras, sille omalle lapselleen.

Unohtakaa ajatusmalli "Tämä on ainoa oikea tapa". Niitä oikeita tapoja on yhtä paljon, kuin on meitä äitejäkin.
 
Joskus vähän liian helposti heitetään sanonta jokainen äiti on lapselleen se paras. Ei se ihan niin mene. Suurin osa tietysti on,mutta kyllä tähän maailmaan mahtuu paljon lapsia joille joku muu äiti kuin oma olisi parempi.
 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2006 klo 12:50 vieras kirjoitti:
Joskus vähän liian helposti heitetään sanonta jokainen äiti on lapselleen se paras. Ei se ihan niin mene. Suurin osa tietysti on,mutta kyllä tähän maailmaan mahtuu paljon lapsia joille joku muu äiti kuin oma olisi parempi.
Olenpa yllättynyt tälläisesta kommentista. :) Mukavaa, että myös sinä löysit asian pointin :D
Tiedän, että on lapsia joilla kotona ei ole hyvä olla ja lapsen äidillä voi olla ongelmia. Ikävää, että meidän yhteiskuntamme on sellainen ettei apua jokaiselle äidille löydy.
Ikävää, että niilläkin naisilla on mahdollisuus saada lapsia, jotka niitä oikeast eivät edes halua, mutta näin se vaan on.
Mentiin asian vierestä ja pahasti, mutta en mäkään noin sinisilmäinen ole. Kuitenkin uskoin kirjoittaessani, että jokainen joka osaa päätään käyttää tajuaisi asian pointin. Sääli, ettei niin ollut.
 
Luulenpa,että kärkkäimmin muiden tapoja ja äitiyttä haukkuvat ne jotka pönkittävät muita alentamalla omaa oloaan. Tuskinpa kukaan äiti on "täydellinen äiti",jos sellaista itsestään kuvittelee "menee metsään " jossain vaiheessa "kasvatusuraansa" aivan varmasti.

Varmaan upea fiilis kuvitella olevansa niin hyvä ja pyhä,että voi jopa lehteen haukkuma viestejä yleisönosastolle toisista äideistä laittaa. B)
 
Haluaisin selventää, että minulla on kolme alle kouluikäistä lasta, jotka olen viemässä hoitoon 7 kotonaolo vuoden jälkeen. Itse ihmettelin, kun halusin 5v lapselleni päiväkotipaikkaa, että hoitajat sanoivat, että on jopa 1v lapsia joiden äiti saa vauvan ja he jättävät lapsen virikepaikkalaiseksi.
Lapsi kuulemma haluaa kavereita, en voi uskoa sitä.

Taistelujen kautta saan nyt 5v yksityiseen päiväkotiin ja 3v viedään perhepäivähoitoon eri paikkaan ja eskarilainen eri paikkaan. Kunnalla ei ole tarjota päiväkotipaikkaa nuorimille. Päiväkodissakin sanottiin, virikepaikkalaisten olevan todella suuri ongelma, kun heitä ei voi pakottaa luovuttamaan päiväkotipaikkaansa äidin jäätyä äityislomalle. Tulijoita olisi todella paljon. Tämän takia asia suututtaa minua, jos kunnallisia paikkoija olisi riittävästi minulle on ihan sama kuinka kukin hoitaa lapsensa hoidon.

Mielestäni lapsemme kun ovat täyttäneet 4v kavereiden päivittäinen kysely ja tekemisen vähyys alkaa kovasti lisääntyä. Alle 4v leikkii enimmäkseen itse tai sisarusten kanssa. Hän viihtyy ulkona puistossa äidinkin kanssa.
 
kyllästynyt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 15:49 Äityli kirjoitti:
Haluaisin selventää, että minulla on kolme alle kouluikäistä lasta, jotka olen viemässä hoitoon 7 kotonaolo vuoden jälkeen. Itse ihmettelin, kun halusin 5v lapselleni päiväkotipaikkaa, että hoitajat sanoivat, että on jopa 1v lapsia joiden äiti saa vauvan ja he jättävät lapsen virikepaikkalaiseksi.
Lapsi kuulemma haluaa kavereita, en voi uskoa sitä.

Taistelujen kautta saan nyt 5v yksityiseen päiväkotiin ja 3v viedään perhepäivähoitoon eri paikkaan ja eskarilainen eri paikkaan. Kunnalla ei ole tarjota päiväkotipaikkaa nuorimille. Päiväkodissakin sanottiin, virikepaikkalaisten olevan todella suuri ongelma, kun heitä ei voi pakottaa luovuttamaan päiväkotipaikkaansa äidin jäätyä äityislomalle. Tulijoita olisi todella paljon. Tämän takia asia suututtaa minua, jos kunnallisia paikkoija olisi riittävästi minulle on ihan sama kuinka kukin hoitaa lapsensa hoidon.

Mielestäni lapsemme kun ovat täyttäneet 4v kavereiden päivittäinen kysely ja tekemisen vähyys alkaa kovasti lisääntyä. Alle 4v leikkii enimmäkseen itse tai sisarusten kanssa. Hän viihtyy ulkona puistossa äidinkin kanssa.
Just joo. :headwall: Aivan kuin se olisi näiden hoitoon jättävien vanhempien syy että paikkoja on vähän! Valittakaa asiasta päiväkotiin ja kunnanvaltuustoon ehdokkaillenne, että paikkoja pitäisi saada lisää! AIVAN YHTÄ LAILLA TYÖSSÄ KÄYVÄN PERHEEN LAPSI VIE TOISILTA HOITOPAIKAN SIINÄ MISSÄ PERHE JOSSA TOINEN VANHEMMISTA KOTONA! Subjektiivinen päivähoito-oikeus on laissa määrätty joten siihen ei oo nokan koputtamista. :whistle: Eikö nyt jo mene jakeluun että haukut väärää puuta, kun syytät em. vanhempia?!?!?!!!! Että sinä ja kaltaisesi jaksatte............ :whistle:
 
hoh hoijaa
Mua ärsyttää aina kun joku kunnianarvoisesti kertoo kuinka hänelle on "lastentarhanopettajat ja hoitajat kertoneet kuinka nämä virikepaikkalaiset ovat ongelma". Voi pyhälehmä sua polleaa ihmistä joka olet niin parempi arvoinen,että ihan hoitohenkilökunta jakaa sun kanssa tämän tiedon!!!!!!!

Jotenkin uskomatonta,että hoitohenkilökunta alentuisi tällaista puhumaan...Onko kovin luotettava ja ammattitaitoinen henkilökunta edes tällaisessa tapauksessa???Itse en luottaisi jos ruvetaan muita morkkaamaan,mitäpä puhuu sinun lapsistasi muiden venhemmille???

Ja toinen juttu kun tälla palstalla joku aina vetoaa itse olevansa töissä pk.ssa ja kertoo jos mitä juttua,mietin aina liekkö henkilö sittenkin esim. laitos-siivooja joka ylentää itsensä ja keroo tarinaa kuin mikäkin ammattilainen...huh huh!!!!
Jos yhtään on ammattietikkaa ja todellista ammatitaitoa ei tuollaisia suustaan päästä!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 10:03 hoh hoijaa kirjoitti:
Mua ärsyttää aina kun joku kunnianarvoisesti kertoo kuinka hänelle on "lastentarhanopettajat ja hoitajat kertoneet kuinka nämä virikepaikkalaiset ovat ongelma". Voi pyhälehmä sua polleaa ihmistä joka olet niin parempi arvoinen,että ihan hoitohenkilökunta jakaa sun kanssa tämän tiedon!!!!!!!

Jotenkin uskomatonta,että hoitohenkilökunta alentuisi tällaista puhumaan...Onko kovin luotettava ja ammattitaitoinen henkilökunta edes tällaisessa tapauksessa???Itse en luottaisi jos ruvetaan muita morkkaamaan,mitäpä puhuu sinun lapsistasi muiden venhemmille???

Ja toinen juttu kun tälla palstalla joku aina vetoaa itse olevansa töissä pk.ssa ja kertoo jos mitä juttua,mietin aina liekkö henkilö sittenkin esim. laitos-siivooja joka ylentää itsensä ja keroo tarinaa kuin mikäkin ammattilainen...huh huh!!!!
Jos yhtään on ammattietikkaa ja todellista ammatitaitoa ei tuollaisia suustaan päästä!!
Ensin ihan yleiskommentti näistä keskusteluista. Taivasten taivas mikä polemiikki tästä hoitoasiasta on tullut! Olen kyllä ihmeissäni osista kommenteista, onko todellakin joillain äideillä kova tarve pönkittää omaa itsetuntoaan ja näyttää olevansa muka parempi äiti?! :whistle: Ei voi muuta kuin ottaa osaa em. tapausten vuoksi. Onneksi täällä on kuitenkin avarakatseisempiakin äitejä kommenteilla heittäneet! =) :hug:

Niin samaa minä olen miettinyt kuin "hohhoijaa", ettei todellakaan ole ammattimaista päivähoitohenkilökunnalta mennä puhumaan muiden lasten vanhemmista toisille vanhemmille! :eek: Asiasta pitäisi kyllä keskustella oman päiväkotihoitokunnan kanssa ettei vain siellä toimita yhtä kyseenalaisella tavalla! Aivan pöyristyttävää huomata että jossain paikoissa juorutaan toisten asioista.. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 16:39 harmis kirjoitti:
On se vähän outoa hoidattaa lastaan vieraalla jos itse on kotona.
jotkut vievät lapsen "hoitoon" osapäiväiseksi. Jotkut vievät lapsen "leikkimään" osapäiväiseksi. Ihmiset ajattelevat asiasta eri tavalla.
 
Voi hitsi viini....te onnen pekat.

Voitte ihan päättää itse haluatteko laittaa lapsenne hoitoon kun tulee no.2.
Henkilökoht. laittaisin poikamme (2,5v) lennossa päivähoitoon koko päiväseksi 3xvko jos siihen olisi mahdollisuus, mutta koska asumme ulkomailla, täälä ei ole tarhapaikkoja eikä hoitajia mailla eikä halmeilla.

Toinen syntyy huhtikuun alussa ja itsellä pikkasen komplikaatioita raskauden kanssa. Ei auta itkut markkinoilla, pitää vaan vetää kun muuli päivästä toiseen puiston ja kodin väliä.
Kun asuimme eräässä toisessa maassa sielä poikamme oli englannin kielisessä tarhassa 3xvko vaikka en ollut edes raskaanakaan. Oli mahtavaa kun oli omaa aikaa ja sai tehtyä asiat rauhassa ja omaan tahtiin. Poika nautti sosiaalisesta kanssa käymisestä ja oli onnellinen.

Itse en pysty täälä kotona tarjoamaan samaa kuin tarhassa; ohjattua toimintaa ja muita lapsia. Täälä kun toi leikkipuisto huokaa tyhjyyttään...Välillä käy oikein sääliks poikaa kun ei ole kavereita.
Täälä kyllä mennään 3v kouluun mutta ei paljoakaan lohduta. Haluan pojan hoitoon nyt hänen omaksi parhaakseen ja heti koska itse en jaksa hoitaa joka pvä. Kun pikkukakkonenkin syntyy, olisi mahtavaa jos hänellä olisi oma kaveripiiri niin säästyis mustis kohtauksiltakin.

:wave:
 
Elviira harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.12.2006 klo 15:49 Äityli kirjoitti:
Haluaisin selventää, että minulla on kolme alle kouluikäistä lasta, jotka olen viemässä hoitoon 7 kotonaolo vuoden jälkeen. Itse ihmettelin, kun halusin 5v lapselleni päiväkotipaikkaa, että hoitajat sanoivat, että on jopa 1v lapsia joiden äiti saa vauvan ja he jättävät lapsen virikepaikkalaiseksi.
Lapsi kuulemma haluaa kavereita, en voi uskoa sitä.

Taistelujen kautta saan nyt 5v yksityiseen päiväkotiin ja 3v viedään perhepäivähoitoon eri paikkaan ja eskarilainen eri paikkaan. Kunnalla ei ole tarjota päiväkotipaikkaa nuorimille. Päiväkodissakin sanottiin, virikepaikkalaisten olevan todella suuri ongelma, kun heitä ei voi pakottaa luovuttamaan päiväkotipaikkaansa äidin jäätyä äityislomalle. Tulijoita olisi todella paljon. Tämän takia asia suututtaa minua, jos kunnallisia paikkoija olisi riittävästi minulle on ihan sama kuinka kukin hoitaa lapsensa hoidon.

Mielestäni lapsemme kun ovat täyttäneet 4v kavereiden päivittäinen kysely ja tekemisen vähyys alkaa kovasti lisääntyä. Alle 4v leikkii enimmäkseen itse tai sisarusten kanssa. Hän viihtyy ulkona puistossa äidinkin kanssa.
Ymmärrän toki, että suututtaa, jos lapset eivät pääse samaan paikkaan. Silti kummastuttaa, kun täällä sanotaan, että eri asia jos äidillä on psyykkisia ongelmiaym. silloin ymmärretään äitejä ja sitä että heidän lapsensa ovat hoidossa. Mun mielestä näitä äitejä ei pitäisi sen enempää kategorisoida, kuin niitäkään kellä niitä ongelmia ei ole.

Sitten kerroit perustelun kysymykseeni miksi 4-vuotias tarvitsee kavereita, mutta 3-vuotias ei.
Huomasitko, puhuit omista lapsistasi. :)
Sinun lapsesi ei kirjoituksen mukaan olleet silloin 3-vuotiaana päivähoidossa joten miten he voisivat kaivata jotain sellaista mistä eivät mitään tiedä?
Aiemmin koitin myös sanoa, että jokainen lapsi on erilainen. Minä väitän, että minun 3-vuotiaani ei todellakaan pidemmän päälle viihtyisi edes kotona. Vaan haluaa mennä päiväkotiin.
Yhtenäkään aamuna meillä ei tapella päiväkotiin menemisestä vaan poika lähtee sinne mielellään, paljolti siksi että siellä on kavereita. Kotona kun on VAAN vauva ja äiti.

En halua kritisoida sinun käyttäytymismallejasi, toivoisin vain, että laajentaisit ajattelumaailmaasi :)
 
En ole halunnut ketään syyllistää asialla. Ihmettelen vaan kyseistä ilmiötä. Eivätkö äidit halua olla isomman lapsen kanssa kotona, jos kerta mahdollista. Annatteko lapsen 3v päättää asioista?

Mikäli vanhemalla on mielenterveysongelmia tai muu sairaus asia on tietysti toinen.

 
Meilläpäin on sellainen tilanne, että hoitopaikoista on huutava pula. Lapsia on yhteensä n. 100 jonossa ns. omaan päiväkotiin. Samaan aikaan olemassa olevat päiväkodit pursuavat lapsia, joiden äiti on vauvan kanssa kotona, mutta sisarus on jätetty hoitoon ns. varaamaan paikkaa, koska usein sisarukset otetaan kuitenkin samaan päiväkotiin.
Ne vanhemmat, jotka käyvät töissä, saavat kuskata lapsensa kilometrien päähän hoitoon. Kyllähän tuohon touhuun joku tolkku pitäisi saada.....

Itselleni oli päivän selvää, että esikoinen jää kotiin, kun kakkonen syntyy, oli silloin 3 v. Nyt 4 ja puoli, enkä päivääkään vaihtaisi tästä ajasta pois, kun ei tarvitse herätyskellolla herättää ja hoputtaa, että keritään. Kolmas lapsi syntyy tammikuussa, joten onneksi ei tarvitse edes miettiä noita päivähoitokuvioita vielä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2006 klo 10:06 Äityli kirjoitti:
En ole halunnut ketään syyllistää asialla. Ihmettelen vaan kyseistä ilmiötä. Eivätkö äidit halua olla isomman lapsen kanssa kotona, jos kerta mahdollista. Annatteko lapsen 3v päättää asioista?

Mikäli vanhemalla on mielenterveysongelmia tai muu sairaus asia on tietysti toinen.
Täysi peesi sulle äityli.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.12.2006 klo 10:06 Äityli kirjoitti:
En ole halunnut ketään syyllistää asialla. Ihmettelen vaan kyseistä ilmiötä. Eivätkö äidit halua olla isomman lapsen kanssa kotona, jos kerta mahdollista. Annatteko lapsen 3v päättää asioista?

Mikäli vanhemalla on mielenterveysongelmia tai muu sairaus asia on tietysti toinen.
tuo kuulostaa ihan siltä, että lapsi ei olisi kotona ollenkaan. Jos lapsi on osapäiväisenä pk:ssa, niin hoitotunteja tulee viikossa se 6-8. ja viikossa on tunteja 168 :whistle:
 
kamalasti taas tästä juttua.

onko meitä aikuisia erilaisia ja eri luontoisia? toinen haluaa tutkia ja tutustua, bilettää ja toinen viihtyy kotona leipoen ja lukien, viettäen rauhallista koti iltaa.jos joku väittää ett olemme kaikki samanlaisia niin sitten ei kannata enää lukea tätä eteenpäin.

mutta jos aikuisia on eri luontoisia niin kaipa silloin lapset voivat olla eriluontoisia. toinen tykkää lukea "itse"", leikkii omia leikkejään "yksin" tai vabhenpien kanssa, vierastaa uusia aikuisia, vaati pitkän ajan että hyväksyy muut kuin äidin. Toiset sitten ovat iloisia ja valoisia persoonia pienestä asti, touhuavat koko ajan jotain, leikkivät, haluavat kaverin aina mukaan, "ovat esiintyviä taiteilijoita", eivät viihdy kauaa yhdessä paikassa, kädentaidot ovat hyvät ( askartelu, yms) jne.

nämä kaksi ääripään tyyppiä ovat erilaiset ja kaipaavat erilaista hoitoa.

jos äiti on vähän huono askartelemaan ja touhuaan kädentaitoja ( kuten minä) niin miksi tukahduttaa lapsen ilo siinä? tietenkin jos äiti jaksaa aina tehdä samoja juttuja mit' pk:ssakin tehdään niin hyvä sitten.

olen sitten varmaan se huono äiti joka on pitänyt kahta vanhinta10 päiväsenä hoidossa vaikka vauvan kanssa olis kotona. meillä lapset ( nyt tämä nuorinkin reilu 1v ) ovat juuri näitä touhukkaita lapsia jotka haluavat ja tarvitsevat ohjattua toimintaa.
ei kuitenkaan joka päivä. tottakai kotona ollaan ja lapsia rakastetaan ja touhutaan muita juttuja mistä lapse pitävät kotona. ulkoillaan tms.
ei se tarkoita että lapsi on 2pvää viikossa hoidossa niin sitä ei enää rakasteta ja unohdetaan johonkin keittiön nurkkaan.
itse nostan kyllä hattua niille äideille joilla 4-5 lasta kotona hoidossa ja yks ihan vauva. riippuen tietysti millainen vauva on, kuten meillä tämä juniori oli aika itkusita sorttia koliikkeinen päivät ja yöt niin kaipasit vähän lepoa hoitopäivien ajan että jaksoin lopun viikosta olla hyvä äiti kaikille lapsille. kahden kanssa on paljon helpompaa ( jos molemmat on kotona) mutta meilläkin kohta jo neljä.

tällä hetkellä kaikki ovat hoidossa kun itse töissä. mutta toinen syy miksi pidin lapset 10 päiväisenä hoidossa oli se että lapseni pääsivät aivan mahtavaan hoitopaikkaan´josta ei johtajankaan mukaan lapsia oteta pois ellei ole muuttoa tms suurta muutosta. tämä on yksityinen ja aivan eri maata kuin kunnallinen hoitopaikka. jos olisin vauvan synnyttyä ottanut lapset pois niin hoitopaikkaa en olisi varmaankaan saanut takaisin koska kyseiseen pkhon on aina jonoa. ehkä siinä tapauksessa olisin ottanut pois jos káupunki lupaisi kirjallisesti että saan samanhoitopaikan takaisin kun palaa takaisin töihin. tällainen lupaus vois vähän vähentää näitä äippälomalaisten hoitopaikkoja. tietysti jos hoitopaikka on huono niin silloin ei väliä vaikka ottaiskin lapset pois mutta meidän tapauksessa en tee sitä. ja on helpompi saada nuorimmalle hoitopaikka kun on vain 1 paikanhakija kuin 3 tai 4 hakijaa yhteen hoitopaikkaan.
 
Meille tuli vauva toukokuussa, ja kesäkuun alusta 3,5-vuotias jäi pois päiväkodista. Minulle ratkaisu oli aivan selkeä - jos minä tai mies on kotona, isompi lapsi ei ole hoidossa.

Meillä on mennyt oikein hyvin. 3,5-vuotias viihtyy ihan hyvin kotona, ja vauvan nukkuessa minullakin on aikaa puuhailla ja leikkiä hänen kanssaan. Koko kesä siis mentiin näin, ja syksyllä vanhempi meni kerhoon (2 kertaa viikossa 2,5 tuntia). On viihtynyt sielläkin kivasti.

Haluan vain omalla esimerkillä rohkaista kaikkia hoitamaan isommat lapset kotona, jos taloon tulee vauva. Ei niin pienent kuin 3-4-vuotiaat kaipaa "seuraa" tai "kavereita", he kaipaavat normaalia kotielämää ja vanhempia!
 
pörrö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 21:21 RiikkaTii kirjoitti:
Meille tuli vauva toukokuussa, ja kesäkuun alusta 3,5-vuotias jäi pois päiväkodista. Minulle ratkaisu oli aivan selkeä - jos minä tai mies on kotona, isompi lapsi ei ole hoidossa.

Meillä on mennyt oikein hyvin. 3,5-vuotias viihtyy ihan hyvin kotona, ja vauvan nukkuessa minullakin on aikaa puuhailla ja leikkiä hänen kanssaan. Koko kesä siis mentiin näin, ja syksyllä vanhempi meni kerhoon (2 kertaa viikossa 2,5 tuntia). On viihtynyt sielläkin kivasti.

Haluan vain omalla esimerkillä rohkaista kaikkia hoitamaan isommat lapset kotona, jos taloon tulee vauva. Ei niin pienent kuin 3-4-vuotiaat kaipaa "seuraa" tai "kavereita", he kaipaavat normaalia kotielämää ja vanhempia!
Ihanaa lukea tälläistä tekstiä. Nykyaikana vain on niin valloillaan käsitys,että lapsella pitäisi koko päivän olla aamusta iltaan jotain aktivoivaa puuhaa. Sakset vauhdissa ja kynä sauhuten pitäisi joka päivä askarrella jotain ja kymmenen tenavaa oltava pihassa lapsella seurana jotta hän nyt viihtyisi kotona, kun se minun lapsi nyt on niin kamalan virkeä ettei viihdy muuten kotona. Kyllä minä olen sitä mieltä,että lapsen paras paikka on kotona,jos äiti on kotona vauvan kanssa. Lukekaa muutaman viikon takainen Annakin,siellä ihan ammatti-ihmisen suusta voi kuulla ko asian myös. Ai niin mutta kun se oma tenava tietty just sulla on niin virkku,ettei se kotona viihdy...Surku lapselle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 21:21 RiikkaTii kirjoitti:
Ei niin pienent kuin 3-4-vuotiaat kaipaa "seuraa" tai "kavereita", he kaipaavat normaalia kotielämää ja vanhempia!
pikkasen puhut nyt ristiin... tuon ikäinen ei mielestäsi tarvitse seuraa ja kavereita.. miksi veit sitten lapsesi kerhoon??

kuten tässä on todettu, osapäivähoito ja kerhot ovat aika lähellä toisiaan. Tuo tekstisi on aikamoista jeesustelua suoraan sanottuna.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2006 klo 10:09 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.12.2006 klo 21:21 RiikkaTii kirjoitti:
Ei niin pienent kuin 3-4-vuotiaat kaipaa "seuraa" tai "kavereita", he kaipaavat normaalia kotielämää ja vanhempia!
pikkasen puhut nyt ristiin... tuon ikäinen ei mielestäsi tarvitse seuraa ja kavereita.. miksi veit sitten lapsesi kerhoon??

kuten tässä on todettu, osapäivähoito ja kerhot ovat aika lähellä toisiaan. Tuo tekstisi on aikamoista jeesustelua suoraan sanottuna.
Peesaan. Hyvin sanottu.
 
Elviira harmaana
Penään taas kovasti perusteluja. Asioita on helppo vaan sanoa, että näin se on mutta harvoin mitään perusteltua saa kuulla/lukea.

Äityli. Miksi asia on eri jos on mielenterveysongelmia tai muuten sairas?? Miksi mielenterveysongelmaisen äidin lapsi voisi olla kokopäivähoidossa, mutta ei terveen? Pienen perustelun, jos saan.
Toki perusteluna voi käyttää sitä, että ehkä se mielenterveysongelmainen äiti ei jaksa hoitaa niitä kahta lasta, mutta miksei tälle äidille esitetä samaa kysymystä kuin terveelle äidille: Miksi niitä lapsia pitää tehdä jos niitä ei halua/jaksa hoitaa??

Vastauksena, ei meillä 3,5vuotias poika päätä omia asioitaan. Ei todellakaan, minä se olen joka meillä sanoo miten tehdään. Mutta sekä kesälomalla, että talvilomilla olen huomannut lapsesta kuinka paljon se kavereitaan kaipaa, kun ei päiväkodissa ollakkaan.
Eli olen sataprosenttisen varma, että ainakin minun kolmivuotiaani kaipaa kavereita, vaikka kenenkään muun kolmivuotias ei vielä kaipaisi. Siksi, en jaksa uskoa tuota perusteluna.

Sen ymmärrän, että pk:t ovat täynnä ja paikkoja menee. Mutta meidän päiväkodissa on kyllä tilaa monelle muullekkin lapselle vielä. Enkä asu missään susirajalla, vaan Tampereella. Joten sekään ei ole syy.

Mutta siitä huolimatta olen huono äiti, kun vanhempi lapseni on hoidossa, vaikka minä hoidan pienempää kotona. Olen myös ehkä moralisoitavan huono, kun en aio pienemmänkään kanssa jäädä kotiin kolmeksi vuodeksi vaan hän aloittaa päivähoitotaipaleensa ensi syksynä, isoveljensä seurana.

Mutta hyvää uutta vuotta kaikille täydellisille äideille :))
 

Yhteistyössä