"Lapsi tarvitsee rajoja" - mistä tämä totuus on peräisin?

  • Viestiketjun aloittaja vierus
  • Ensimmäinen viesti
vierus
Keskustelussa tästä aiheesta huomasin, että jopa kasvatusalan ammattilaiset pitävät tätä itsestäänselvänä totuutena, jota ei tarvitse sen enempää perustella, eikä kukaan oikein tiedä mihin esim. tutkimukseen tämä perustuu?

jos joku viisas osaisi antaa lisätietoa niin olisin tosi iloinen:) pakko siitä on jotain pohjatutkimustaki löytyä.

kiitos:)
 
"höh"
Meinaatko että sun lapsilla ei oo rajoja vai? Jos lapsella ei ole rajoja niin mistä hän oppii mikä on väärin ja mikä oikein? Tai mitä saa tehdä ja mitä ei.. Ja vielä, kuinka lapsi oppisi noudattamaan sääntöjä, joihin törmää kuitenkin viimeistään koulussa ellei hänelle ole asetettu rajoja?
Aikuistenkin täytyy noudattaa tiettyjä sääntöjä ja nämä säännöthän ovat niitä rajoja...
 
vierass
rajat kompensoivat lapsella tajuamisen puutetta eli lapsen ei anneta jatkuvasti oppia vaan virheistaan mika olisi itsetunnollekin haitallista ja jattaisi lapsen turvattomaksi.
 
"ööööö"
Ettäkö lapselle ei saisi sanoa, että "älä pure naapurin Pirkittaa"?
Tai "älä kaiva pyllynreikää ruokapöydässä"?
Tai "rantaan ei saa yksin mennä"?

Ettäkö pitäisi jättää opettamatta lapselle se, että toinen ihminen on koskematon eikä toista saa satuttaa?
Tai se, että on olemassa tiettyjä hygieniasääntöjä, jotka pitävät ihmisen terveenä?
Tai että on uimataidottomalle hengenvaarallista mennä veden ääreen?

Esimerkiksi tälllaisia rajoja meillä asetetaan eikä tulisi mieleenkään kyseenalaistaa näiden hyötyjä.

Minkälaisia rajoja oikein tarkoitat?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän;29389727:
Joskus vanhempien/pk-ihmisten ym. "rajat" ovat lähempänä ankaruutta ja kovuutta kuin rakkautta. Ymmärrän aloituksen varsin hyvin.
Perustelisitko tämän väitteen. Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää.
Itse olen kokenut, että rajat ovat rakkautta ja välittämistä. Huolenpitoa.
 
"alkup"
No voi vitsi, just tätä mä tarkotin, tai siis että haluaisin jotain muutakin vastausta kuin "no näin se ny vaan on" :) Ehkä aloitus oli vääränmuotoinen, tottakai rajoja on kaikilla kokoajan, mutta se ajatus että aikuisen _on pakko_ asettaa ne rajat lapselle --> nyt ei siis ole kyse luonnollisita rajoista tai seurauksista. Että mihin (muuhunkuin mutuun) perustuu se, että lapsi ei itse tajua mitään jos aikuinen ei varta vasten laita rajoja.

vastaukseksi jollekin: lapsen täytyy syödä että se selviää hengissä.
jatka sä: aikuisen pitää määrätä lasten rajat siksi että.....
 
"alkup"
Ja oikeestaan mun tarkoitus ei ollut ees alkaa vääntää tästä, vaan kysyä jos joku tietäis mihin tää ajatus alunperin perustuu ja millaista tutkimustietoa aiheesta on?

koska eihän tuo mll:n yms. "tieto" ole ainoa jonka mukaan mennään. toisillakin keinoilla kunnon ihmisiä kyllä kasvatetaan.
 
[QUOTE="alkup";29389840]No voi vitsi, just tätä mä tarkotin, tai siis että haluaisin jotain muutakin vastausta kuin "no näin se ny vaan on" :) Ehkä aloitus oli vääränmuotoinen, tottakai rajoja on kaikilla kokoajan, mutta se ajatus että aikuisen _on pakko_ asettaa ne rajat lapselle --> nyt ei siis ole kyse luonnollisita rajoista tai seurauksista. Että mihin (muuhunkuin mutuun) perustuu se, että lapsi ei itse tajua mitään jos aikuinen ei varta vasten laita rajoja.

vastaukseksi jollekin: lapsen täytyy syödä että se selviää hengissä.
jatka sä: aikuisen pitää määrätä lasten rajat siksi että.....[/QUOTE]
.... lapsi ei vahingoittaisi vahingossa itseään (tai muita).

- Ei saa esim juoksennella parkkipaikalla koska silloin voi helposti jäädä auton alle.
- Ei saa syödä / laittaa suuhunkaikkea minkä maasta löytää, ettei vahingossa syö jotain myrkyllistä


jne...
 
vierass
[QUOTE="alkup";29389840]
vastaukseksi jollekin: lapsen täytyy syödä että se selviää hengissä.
jatka sä: aikuisen pitää määrätä lasten rajat siksi että.....[/QUOTE]

tuota voi jatkaa ihan yhtälailla, että se selviää hengissä ja pärjää elämässä
 
"alku"
.... lapsi ei vahingoittaisi vahingossa itseään (tai muita).

- Ei saa esim juoksennella parkkipaikalla koska silloin voi helposti jäädä auton alle.
- Ei saa syödä / laittaa suuhunkaikkea minkä maasta löytää, ettei vahingossa syö jotain myrkyllistä


jne...
ok, tänks:)

tästä en jaksa alkaa vääntää, ymmärrän kyllä logiikan. yritän ehkä nyt vaan päästä vähän syvemmille alkulähteille.
 
"miuku"
[QUOTE="alkup";29389840]

vastaukseksi jollekin: lapsen täytyy syödä että se selviää hengissä.
jatka sä: aikuisen pitää määrätä lasten rajat siksi että.....[/QUOTE]

... että se selviää hengissä.
... osaa käyttäytyä meidän yhteiskunnsa sen vaatimalla tavalla.
... jotta lapsi kokee olonsa turvalliseksi
...lapselle muodostuu perusluottamus
 
[QUOTE="...";29389860]Mistä sä oot ton ajatuksen saanut? jos ei kukaan ikinä olis sulle hokenu tota mantraa niin oisiko esim. vaisto saanu tekemään toisin?[/QUOTE]

Itse asiassa tämä perustuu ihan omaan kokemukseen. Lapsuudessani mulla oli kaveri jolla ei ollut mitään rajoja. EI kotiintulo aikaa, ei mitään. Ja hän koki kyllä, että hänen vanhempansa eivät hänestä välittäneet. Tai että minun vanhempani välittivät musta enemmän. Olin usein todella pahoillani kaverini vuoksi.

...Jatkan vielä...

Kyllä mulle itselleni usein tulee mieleen, että vanhempana mun täytyy ohjeistaa lapsiani, antaa ohjeita ja jopa ihan sääntöjä ja rajoja, jotta lapsilla olisi turvallisempaa. Kaikkein helpointa olisi vaan antaa olla, olla välittämättä ja antaa lapsen kokea kaikki itse. Oppia joka juttu kantapäänkautta. Yksinkertaisesti kaikkein helpointa olisi olla välittämättä lapsen hyvinvoinnista. ANtaa vaan olla.
Rakkaudesta lapseeni mä kannan huolta ja haluan varmistaa että hänellä on hyvä olla. Siksi luon rajoja ja sääntöjä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä