lapsilisä ja yhteishuoltajuus??

  • Viestiketjun aloittaja tuumailee
  • Ensimmäinen viesti
tuumailee
Meillä on ex-miehen kanssa yhteishuoltajuus kolmevuotiaasta tyttärestämme.
tytön tapaamis oikeus on viikko-viikko systeemillä. kumpikaan ei maksa siis elatusta puolin ei toisin. Miten lapsilisän kuukuisi mennä tuossa tilanteessa? tyttö on virallisilla kirjoilla minun osoitteessani ja sen mukaan on lapsilisä maksettu mutta nyt mies vaatii siitä puolia. ei ole isosta rahasta kyse mutta virallisesti miten tuon kuuluisi mennä...?
 
"Sirkkeli"
No laittakaa se vaikka tytön tilille, ja säästäkää tai ostakaa sillä jotain tarpeellista hälle. On myös mahdollisuus, että se jolla on pienemmät tulot saa fifty-fifty tilanteissa toiselta elatusmaksua. Onko teillä huimat erot tuloissa?
 
rty
Kumpi maksaa lapsen kulut? Päivähoidon, vaatteet, tarvikkeet ja huonekalut? Lapsilisä on niin pieni summa että se uppoaa nopeasti noihin kuluihin. Jos sopii että se menee päivähoitomaksuun, se koskee tasapuolisesti molempia vanhempia.
 
"vieras"
Me pannaan vuoroviikkoelämässä kaikki kulut puoliksi. Ja myös lapsilisät. Käytännössä niin, että lapsilisä tulee mulle ja maksan puolet siitä suoraveloituksella isälle. Minusta se on reilua.
 
"vieras"
Virallisesti menee juuri niin, että Kela maksaa lapsilisän sille, jonka luona lapsi on kirjoilla. Vanhempien sovittavaksi jää sitten se, onko asia ok. Yleensä kai lapsilisällä kompensoidaan sitä, jos toisella vanhemmalla pienempi elatuskyky.
 
tuumailee
minä en voi tytötn tilille laittaa sitä kun mies lainailee sieltä sitten. Meillä se menee täysin lapsen tarve hankintoihin. minä olen äityyslomalla ja ex mies alkoi juuri opiskelemaan yö työnsä ohella. silloin kun elatussopparia tehtiin olisi miehelle jäänyt maksettavaksi elatusta mutta ei suostunut asiaan ja minä en jaksanut asiasta alkaa rähisemään.
 
tuumailee
Kumpi maksaa lapsen kulut? Päivähoidon, vaatteet, tarvikkeet ja huonekalut? Lapsilisä on niin pieni summa että se uppoaa nopeasti noihin kuluihin. Jos sopii että se menee päivähoitomaksuun, se koskee tasapuolisesti molempia vanhempia.
tyttö käy isänsä viikolla päivähoidossa..minun viikolla ei tarvetta tuohon ole. muutoin kumpikin hommaa tarvittavat tavarat omaan päähänsä. isommat hankinnat kuten talvi kamppeet ym on ostettu yhdessä puoliksi.
 
"vieras"
Meneekö teillä lapsen kulut puoliksi? Päiväkoti, vaatteet, harrastukset, lääkärit ym ym ym ym. Jos menee, niin lapsilisänkin voisi jakaa. Lapsilisäähän voi käyttää vaikka päivähoitomaksun maksamiseen?
 
"killi"
Lapsilisä menee sille jonka luona kirjoilla on. Eikä sinun ole pakko puolia maksaa. Mutta jos molemmat osallistuu hankintoihin tasan puoliksi niin kyllä olisi reilua sillon lapsilisäkin puolittaa.
 
tuumailee
[QUOTE="vieras";26841561]Meneekö teillä lapsen kulut puoliksi? Päiväkoti, vaatteet, harrastukset, lääkärit ym ym ym ym. Jos menee, niin lapsilisänkin voisi jakaa. Lapsilisäähän voi käyttää vaikka päivähoitomaksun maksamiseen?[/QUOTE]

lapsi ei harrasta vielä mitään. on vasta 3v. lääkäri kulujakaan ei vielä kunnallisella puolella ole. mies muutti eron jälkeen 50km päähän ja silloin sovittiin valvojalla että mies hoitaa lapsen kuskaamiset koska syy muuttoon ei ollut työ...vaan "muuten vaan"...
 
Kuulostaa siltä, että jos isä ei kerran maksa elatustukea, vaikka se sinulle lasekttiin kuuluvaksi, isä ei ansaitse osaa lapsilisästä. Sen lisäksi että vielä varastaa sieltä lapsen tililtä, kannattaisi tehdä rikosilmoitus jos sieltä nostelee rahaa ilman molempien vanhempien suostumusta...
 
"vieras"
Kuuluu sulle, koska lapsi sulla virallisesti kirjoilla. Sinulla ei mitään juridista velvollisuutta puolittaa sitä. Onko teidän palkat yhtä isot? Jos isällä on isompi palkka kuin sinulla, niin hänen pitäisi maksaa myös enemmän lapsen kuluista kuin sinun. Jos on isompi, niin on täysin kohtuullista, että lapsilisä tulee sinulle kokonaisuudessaan.
 
"Vieras"
Oikeastiko lapsion hoidossa joka toinen viikko isänsä yötyön ja opiskelujen ajan vaikka voisi ollakotona ihan tavallista rauhallista kotielämää? Eihän tuossa ole mitään järkeä.
 

Yhteistyössä