Lapsuudessa koettu henkinen kaltoinkohtelu ja sukupolvien väliset suhteet

Ovatko vanhempasi kohdelleet sinua huonosti, kun olit lapsi?

Pohditko, miten se näkyy elämässäsi nyt kun olet itse äiti tai isä?


Liity mukaan tutkimusta varten perustetulle keskustelupalstalle!

Väitöskirjatutkimuksessani olen kiinnostunut lapsena koetusta henkisestä kaltoinkohtelusta ja myöhemmistä kolmen sukupolven välisistä suhteista. Henkisellä kaltoinkohtelulla voidaan tarkoittaa kaikkea sellaista vanhempien ja lapsen välistä sanallista ja tunnetason vuorovaikutusta tai laiminlyöntiä, joka voi olla haitallista lapsen kehitykselle. Minua kiinnostaa, millaiset asiat juuri sinä olet kokenut henkisenä kaltoinkohteluna vanhempiesi taholta, miten kokemuksesi tällä hetkellä näkyvät suhteissasi lapsiisi ja vanhempiisi ja millaiset asiat ovat tukeneet sinua vanhemmuudessasi.

Tutkimusta varten on perustettu keskustelupalsta. Siellä voi esiintyä nimimerkillä, mutta minä tutkijana pystyn tunnistamaan kaikki osallistujat. Foorumi on tarkoitettu vertaiskeskustelujen areenaksi ja osallistumisen väyläksi. Palstoilla kirjoitettuja tekstejä käytetään tutkimusaineistona. Kuka tahansa saa halutessaan aloittaa siellä keskusteluja haluamistaan aiheista ja kommentoida muiden tekstejä, kysyä ja jakaa kokemuksiaan, ideoitaan ja vinkkejään. Minä tiedotan siellä tutkimuksen etenemisestä, kysyn tarkentavia kysymyksiä, jaan tutkimustietoa sekä myöhemmin myös alustavia tutkimustuloksia, joita kaikki osallistujat saavat myös kommentoida. Keskustelufoorumille liittyminen on täysin vapaaehtoista ja jokainen osallistuja saa itse päättää kuinka paljon, milloin ja miten haluaa tutkimukseen osallistua.

Palstalle liittyäksesi sinun tulee olla täysi-ikäinen ja olet oman tulkintasi mukaan kokenut lapsena henkistä kaltoinkohtelua vanhempiesi taholta. Sinulla on myös vähintään yksi alaikäinen lapsi. Sivustolle päästäksesi sinun tulee lähettää minulle sähköpostia, jossa kerrot oikean nimesi, ikäsi, lastesi iät sekä mistä kuulit tutkimuksesta. Nämä tiedot tulevat vain tutkimuskäyttöön. Tiedot säilytetään lukitussa tilassa eikä luovuteta muille. Lähetän sinulle linkin sivustolle ja lisätietoa tutkimuksesta. Lisätietoa mm. http://sannalaine.webnode.fi/


Ystävällisin terveisin

Sanna Laine

Väitöskirjatutkija

laine.sanna.m(at)student.uta.fi
 
Nostan tätä :) Tervetuloa mukaan! Tutkimuksen tavoitteena on tehdä näkyväksi koettua henkistä kaltoinkohtelua ja sen moninaisuutta. Lisäksi tarkempi fokus on siinä, miten kokemusten koetaan heijastuvan elämään kun on itse tullut isäksi tai äidiksi. Tutkimus on ehdottoman voimavaralähtöinen, siksi sen tavoitteena on tehdä haasteiden lisäksi näkyväksi myös erilaisia keinoja, joilla on aktiivisesti pyritty katkaisemaan henkisen kaltoinkohtelun ketjua. Tule mukaan kertomaan omat vinkkisi ja kuulemaan mitä muut ovat tehneet. Voit myös saada ja jakaa vertaistukea!
Sanna
 

Yhteistyössä