lasten hampaiden reikiintyminen

  • Viestiketjun aloittaja paska äiti
  • Ensimmäinen viesti
paska äiti
minkä ikäisillä teillä on reikiä ollut?

meillä 6v. tyttö ja reikiä löytyi 5kpl.

ja ennen kuin kvitätte, niin hampaista on pidetty kyllä huolta, pestään 2krt päivässä, fluoritabletit päivittäin, purkkaa ja xylitolipastillia on joka aterian jälkeen.

hammaslääkäri vain todella syyttävästi mua torui lapsen hampaiden hoidosta, tuli todella paha mieli ja kauheet itsesyytökset.
 
km
niin, meillä ei oo ollu reikiä vielä yhtään, lapset 5 ja 2. hampaat pestään iltaisin, ei koskaan oo pesty kahta kertaa päivässä, kuten en oo pessy ikinä minäkään, karkkia syödään eikä käytetä xylitolia. Itsellänikään ei oo kuin yksi aikuisena tullut reikä.
 
Sanna
Alkuperäinen kirjoittaja km:
niin, meillä ei oo ollu reikiä vielä yhtään, lapset 5 ja 2. hampaat pestään iltaisin, ei koskaan oo pesty kahta kertaa päivässä, kuten en oo pessy ikinä minäkään, karkkia syödään eikä käytetä xylitolia. Itsellänikään ei oo kuin yksi aikuisena tullut reikä.
Meillä kolmivuotias jonka hampaat pestään myös vain iltaisin, aamulla pitää suoriutua niin nopeesti päikkyyn et jää aina pesemättä, viikonloppu aamuisin tulee kyl yleinsä pestyä.
Ksylitolia käyttää vain kerran päivässä päiväkodissa, kotona ei ole käytössä.
Karkkia syödään mut reikiä 0
Minulla, kolmikymppisellä äidillä on 1 reikä ja samaan tapaan hoidan omia hampaitanikin kun lapseni..
 
Alkuperäinen kirjoittaja km:
niin, meillä ei oo ollu reikiä vielä yhtään, lapset 5 ja 2. hampaat pestään iltaisin, ei koskaan oo pesty kahta kertaa päivässä, kuten en oo pessy ikinä minäkään, karkkia syödään eikä käytetä xylitolia. Itsellänikään ei oo kuin yksi aikuisena tullut reikä.
5v ja 7v ei reikiä. Minä kohta 26v ei reikiä. Kerran päivässä (illalla) pestään hampaat. :D
 
karies
Onko lapselle annettu suukkoja suulle tai syötetty aikuisen maistamalla lusikalla tai "puhdistettu" lapsen tuttia omassa suussa tms.? Mitä nuoremmalle lapselle kariesbakteeri pääsee suuhun, sitä helpommin hampaat reikiintyvät. Jos karieksen tartuttamista on varottu ainakin 2-vuotiaaksi, lapsen hampaiden reikiintyminen ei taatusti ole sinun syysi! Luulisi hammaslääkärin tietävän, että syy lapsen hampaiden reikiintymiseen voi olla kovin paljon muussakin kuin vanhemmissa! :hug:
 
jep
Ja tosiaan tuo geeniperimä on vaikuttava asia myös- minulla a lasten isällä ollut aina reikiä ja nyt lasten kohdalla pestään 2x päivässä ja syödään fluoria jne. silti 6veellä on 3 reikää, vanhimmalla ei yhtään 8vee. 4 v yksi alkava. ja kaikki pesevät samanlailla-
 
ap
luultavasti on mennyt kariesbakteeri suukotellessa sitten, minä en ole ainoa joka lasta suulle on suukottanut, itselläni ei reikiä ole ollut koskaan. miehellä sitävastoin on paljon reikiä ollut elämänsä varrella, myös mummoilla ja papoilla huonot hampaat..joten liekö sitten joltakin meistä tuon tartunnan saanut.

ihmetytti vain tuo lääkärin toruminen, ja vielä lapsen kuullen, mielestäni asiasta olisi voinut keskustella rakentavastikkin.
 
Mamma
Meillä koululaisella ei taida olla yhtään reikää, mutta neljä vuotiaalla on monta. On jopa jouduttu muutama paikkaamaankin. JOhtuu kuulemma aikas paljon syljestä, Samalla tavalla ollaan pesty molepien poikien hampaita, mutta näin se menee. Miehelläni oli kuulemma pienenä myöskin maitohampaissa reikiä.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:
Meillä koululaisella ei taida olla yhtään reikää, mutta neljä vuotiaalla on monta. On jopa jouduttu muutama paikkaamaankin. JOhtuu kuulemma aikas paljon syljestä, Samalla tavalla ollaan pesty molepien poikien hampaita, mutta näin se menee. Miehelläni oli kuulemma pienenä myöskin maitohampaissa reikiä.
Näinpä:)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
luultavasti on mennyt kariesbakteeri suukotellessa sitten, minä en ole ainoa joka lasta suulle on suukottanut, itselläni ei reikiä ole ollut koskaan. miehellä sitävastoin on paljon reikiä ollut elämänsä varrella, myös mummoilla ja papoilla huonot hampaat..joten liekö sitten joltakin meistä tuon tartunnan saanut.

ihmetytti vain tuo lääkärin toruminen, ja vielä lapsen kuullen, mielestäni asiasta olisi voinut keskustella rakentavastikkin.
Mullakaan ei ole yhtään reikää hampaissa, mutta syljestä otetun näytteen mukaan karisbakteeri on kuitenkin suussa.

 
että näin
Toki vanhempien tulee huolehtia lapsen hampaista sekä välttää samoilla aterimilla syömistä jne. Mutta entäs sitten pienet lapset, jotka ovat tekemisissä keskenään ja leikkivät samoilla leluilla esim. kyläpaikassa tai päiväkodissa, kerhossa tms. Lelu on ensin käynyt yhden suussa ja vahingossa sen ehtii suuhunsa laittaa sitten toinenkin...Olen kiinnittänyt myös huomiota, että esim. neuvoloissa odotustilojen leluilla leikkii useammat vauvat sekä leikki-ikäiset. Onko siis aihetta epäillä, että niistäkin voisi tartunnan saada? Edellisen kuolaama lelu päätyy epähuomiossa oman lapsen suuhun, ennenkuin ennätät ottaa sen pois, on jo myöhäistä...
 
"jenni"
Alkuperäinen kirjoittaja että näin;30053755:
Toki vanhempien tulee huolehtia lapsen hampaista sekä välttää samoilla aterimilla syömistä jne. Mutta entäs sitten pienet lapset, jotka ovat tekemisissä keskenään ja leikkivät samoilla leluilla esim. kyläpaikassa tai päiväkodissa, kerhossa tms. Lelu on ensin käynyt yhden suussa ja vahingossa sen ehtii suuhunsa laittaa sitten toinenkin...Olen kiinnittänyt myös huomiota, että esim. neuvoloissa odotustilojen leluilla leikkii useammat vauvat sekä leikki-ikäiset. Onko siis aihetta epäillä, että niistäkin voisi tartunnan saada? Edellisen kuolaama lelu päätyy epähuomiossa oman lapsen suuhun, ennenkuin ennätät ottaa sen pois, on jo myöhäistä...
Jos kaikki aikuiset pitäisivät sylkensä omassa suussaan, niin pikkulapset voisivat huoletta nuolla samoja leluja.
 
kiitos
No kiitos. Meillä valkaistiin ihan kotikonstein. Ensin pepsidin triplawhaittia pari viikkoa ja sitten ihan vaan kynsiviila. Kynsiviilalla lähtee tummat kohdat hampaista. Sitten vielä suuvettä päälle.
 
Pojat 14v ja 18v ei reikiä minä 46v ei reikiä. Koskaan ollu kellään.

Hampaas pestään sillon ku muistetaan/jaksetaan. Minä nyt pesen iltasin mut en ole koskaan pessy kahta kertaa päivässä.... Pojat ei kai muista jaksa viitti pestä sitäkää vähää. isompi tosin ei edes asu kotona enää joten en siitä tiiä.

Pitää vielä muokata sen verran että poika (tää nuorempi siis) juo liki pelkästään mehuja ja limuja. Karkkia tai ,uuta makeeta meillä ei just kukaan syö.
 
Viimeksi muokattu:
"näin meillä"
Meillä 5-vuotiaalla kolme reikää, jotka paikataan muutaman viikon päästä. Hampaat pesty aamuin illoin tahnalla erittäin huolellisesti. Myös xylitol-pastillit käytössä sekä janojuomana vesi. Silti niitä reikiä vaan on tullut :(
 
jfsdklö
Meillä vanhemmilla monta paikattua hammasta suussa, kun ei lapsena huolehdittu hampaiden pesusta. Lapsilla 18v, 9v sekä kaksoset 8v ei yhtään reikää kenelläkään.
Pesut aamuin illoin eikä juuri xylitoltuotteita käytetty. Kukaan ei ole syönyt tuttia eikä syötetty samalla lusikalla aikuisen kanssa.
Mutta meillä on aina ollut karkit ja mehut yms. makea aivan minimissään esim. juhlissa, kylässä tai jos meille on tullut vieraita. Sekä säännöllinen ruokarytmi. Ei syödä pitkin päivää.
 
"jenni"
Alkuperäinen kirjoittaja rasvaa lisää;30053873:
Sokeri tekee reikiä eli mehut, limsat ja karkit pannaan ja jos ei riitä niin myös leivät, pastat ja riisit.
Sokeri ei hampaita reikiinnytä vaan streptococcus mutans -bakteeri. Toki sokeri antaa bakteerille elinvoimaa, mutta niin kaikki muukin möhnä, joka hampaiden pinnalla muhii. Kohta varmaan väität, että porkkana vahvistaa hampaita, kuten 70-luvulla laulettiin.
 

Yhteistyössä