Lasten karkkipäivä Galluppi

=)

Onko teidän lapsilla tarkka karkkipäivä? Onko se kerran viikossa vai kerran kuussa?
Vai saako lapset karkkia vain esim. juhlissa ( synttärit, nimpparit, joulu, pääsiäinen jne. )?

Saako lapsi itse valita karkit karkkipäiväkseen vai valitseekä äiti/isä lapsen puolesta?
Jos lapsi valitsee niin saako valita ihan minkä karkin vain vai annatko ohjeeksi esim. "joku tikkari ja karkkiaski"?
Jos lapsi valitsee itse niin minkälaisia karkkeja yleensä valitsee?

Onko karkkipäivä ehdoton vai saako herkkuja myös muullon jos esim. olette kaupungilla tai kylässä?

Syökö lapsesi niin paljon karkkeja kun on tarjolla ( esim. askillinen/suklaapatukka kerralla ) vai säästeleekö?

Jos lapsen nähtävillä on karkkeja niin syökö lapsi ne heti ( esim. salaa ) vai säästyykö karkit?

:D
 
meillä on lauantai koko perheen karkki päivä tyttö 2,5 vuotta saa valita 2 karkkiaskista kumman haluaa.
itse popsitaan sitten isot pussilliset karkkia :)

muina päivinä ei periaatteessa syödä herkkuja, paitsi erittäin harvinaisesti hyvästä syystä...
 
4v, puhutaan joinakin lauantaina karkkipäivästä, muttei joka lauantai. Vanhemmat ostaa karkit, yleensä Niiskuneiti xylitol-aski. Joskus saa isosta pussista kulhoon myös muutaman "aikuisten karkin" eli oikean karkin. Juhlissa ym. saa ottaa karkkia.

Ekan kerran söi karkin 2,5-vuotiaana, ekan oman askin sai 3v.
 
....
Meillä herkkupäivä on perjantaisin! Jos jokin juhla on keskellä viikkoa ja lapsi syö kakkua tai jotain muuta herkkua siellä , silloin herkkupäivä siirtyy viikolla!
 
<<<
Ei karkkipäiviä, karkkia syödään kun tekee mieli, joskus kerran viikossa, joskus vaan kylässä tai joskus kerran kuussa, miten milloinkin. Joskus saavat valita kaupasta namia, kun äitikin haluaa ja pidetään kunnon mättöpäivä. Lapset 3v 4kk ja 1v. 3kk ja joo pieninkin saa maistaa :).
 
Meillä esikoisella on karkkipäivä, tai oikeastaan on niin että viikonloppuisin herkutellaan. Esikoinen saa halutessaan valita itse kaupasta karkit jos sattuu olemaan kaupassa mukana ( yleensä koitetaan hoitaa ostokset, etenkin näin pöpöaikana, ilman lapsia ).

Esikoinen saattaa ostaa ( eli ostattaa ) myös valmiiksi karkit odottamaan karkkipäivää. Esim. viime sunnuntaina pappa toi karkkeja ja koska lauantaina oli jo syönyt karkkeja niin ei jaksanut niitä sitten syödä. Tyttö laittoi itse karkit oman huoneensa hyllylle odottamaan ja eilen kun käytiin kaupassa, hän valitsi itselleen karkkipäiväksi namia.
Otti fazerin suklaanappirullan ja Pluto-tikkarin =) Ne toi kotiin papan tuomien namien viereen odottamaan karkkipäivää.

Kyselee että "koska on karkkipäivä" ja laskee öitä. Mutta karkkeja ei syö ennen kuin siihen on annettu lupa =) Eli ne säästyy tytön hyllyssä oikein hyvin.
Herkkuja saattaa saada myös muullon, jos esim. ollaan kaupungilla, kylässä tms. Ei ole niin ehdotonta karkin ja herkkujen syönnin kanssa.
Usein tytöltä myös säästyy edellisen herkuttelupäivän herkkuja seuraavallekin viikolle.

Niin, ja luulen että se aika pitkälle johtuu siitä että ei olla niin ehdottomia. Jos karkki ja herkut olisi ehdoton EI kaikkina muina päivinä kuin lauantaisin niin ehkä meilläkin karkit katoais alta aikayksikön parempiin suihin :D

Ollaan siis joustettu mutta kotona ei karkkia syödä kuin juhlina ja karkkipäivänä.


Niin ja ikää on 4½ v tytöllä, nuorin ei vielä vuottakaan eli ei herkuttele muulla kuin parsakaalilla ja pavuilla :D

 
hyvin
5v pojalla joko pe tai la karkki/herkkupäivä(riippuu kummin käydään kaupassa) saa valita joko karkin(laareista muutamia..),suklaan tai jäätelön. usein valkkaa jätskin... ja saa muuten jos on juhlat tms.mutta meillä ei ainakaan ole juuri ikinä arkipäivinä tollasia.. karkkipäivä siirtyy viikolla eteenpäin jos tekee jotain tuhmaa(esim.viimeviikolla piirsi seinään,vaikka puhe monesti ollut ettei nniin tehdä->karkkipäivä siirty viikolla
 
Meillä ei ole mitään tiettyä päivää koska olis karkkipäivä koska en käy tiettyinä päivinä viikossa kaupassa vaan se vaihtelee. Joskus syödään kerran viikossa, joskus ei ollenkaan, joskus useampana päivänä, riippuu täysin viikosta ja tilanteista. Juhlissa saavat, mummolassa tai kylässä saavat ottaa jos tarjotaan ja on sopivaa (nuorin allergikko). Lapset 2-6v. Ja yleensä jos tuon kaupasta jotain, se on tikkari, karkkiaski tai pieni patukka, useimmiten valitsevat popcorni tai sipsipussin jonka jakavat.
 
Ei ole. Annan silloin vanukasta kun käyttäydytty esim kauppareissulla kerran viikossa ja sekin jälkiruuaksi. Joskus leipoessani saa pullaa tms sitten vielä ja pitsaa jne teen välillä ihan ruuaksi itse tekemänä. Pelkkää karkkia kaupasta en osta ikinä. Itse syön jonkun verran herkkuja, mutta silloin kun lapset nukkuu. Näin siis 3 ja 1.5 vuotiaalla. Tosin tämä nuorempi ei vielä saa juuri milloinkaan. Itse en pidä siitä, että muksut hiljennetään karkeilla ja annetaa jopa vauvoille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Meillä 4vee,2vee ja 1vee. Karkkipäivää ei ole eikä tule tähän perheeseen.
Vanhimmalla muksulla on diabetes niinku itelläki. Karkit korvataan hedelmillä ja marjoilla.
Kun ei saa 4vee ei syö myöskään 2vee eikä 1vee tulevaisuudessa.
Keksin saa sillon tällön ja sekin oltava kauraa ym päällystämätöntä
. :)
No aika julmaa lapsien kannalta :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Meillä 4vee,2vee ja 1vee. Karkkipäivää ei ole eikä tule tähän perheeseen.
Vanhimmalla muksulla on diabetes niinku itelläki. Karkit korvataan hedelmillä ja marjoilla.
Kun ei saa 4vee ei syö myöskään 2vee eikä 1vee tulevaisuudessa.
Keksin saa sillon tällön ja sekin oltava kauraa ym päällystämätöntä
. :)
No aika julmaa lapsien kannalta :(
Eihän se niiden vika ole jos isompi lapsi on sairas :eek:
 
Ei ole karkkipäivää. Poikamme 3.5v saa karkkia silloin tälläin esim. kauppareissun yhteydessä ja kylässä ja synttäreillä saa tietenkin syödä ihan mitä vaan tarjolla on. Ja jos kaupasta kotiin jotain karkkia ostetaan niin se syödään sitten ruoan jälkeen jälkiruoaksi, ei pitkin päivää ettei hampaat mene rikki.
 

Lauantai on karkkipäivä ja joskus käydään karkkikaupassa-saavat ottaa itse karkkinsa,joskus kaupassa,mistä valitseevat namutsinsa itse pussiin,joskus tuodaan me mitä tuodaan..
Jos vkolla itse syödään namuja,niin lapset saa niistä vähän(harvoin nykyään syödään enää )
Saa juhlissa ja kylässä syödä herkkuja.
5,5vee säästää karkkeja. 4vee taasen vetelee melkeinpä samointein kaiken ..
 
äiti-ihminen
Meillä karkkipäivä on perjantai. Lapset saavat silloin 1e, jolla saavat ostaa mitä haluavat. Yleensä yhdessä lasketaan, että saisiko sillä esim tikkarin, lakun ja pienen suklaapatukan (vastaus on, että saa, jos kaikki on pieniä).

Jos tiedossa on synttäreitä ym lauantaina, niin yleensä sovimme, että karkkipäivää siirretään päivällä. Mutta en ole supertarkka tästä asiasta. Jos olemme jossain kylässä ja lapsille tarjotaan karkkia, niin he saavat yleensä ottaa vaikka ei olisikaan karkkipäivä. Näitä tilanteita ei kuitenkaan tule hirveän usein.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:
Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Meillä 4vee,2vee ja 1vee. Karkkipäivää ei ole eikä tule tähän perheeseen.
Vanhimmalla muksulla on diabetes niinku itelläki. Karkit korvataan hedelmillä ja marjoilla.
Kun ei saa 4vee ei syö myöskään 2vee eikä 1vee tulevaisuudessa.
Keksin saa sillon tällön ja sekin oltava kauraa ym päällystämätöntä
. :)
No aika julmaa lapsien kannalta :(
Eihän se niiden vika ole jos isompi lapsi on sairas :eek:
Ei tietenkään olekkaan,mutta tulis vaan pahamieli isommalle kun muut sais.
Periaate on että kaikki tai ei kukaan.
Ei vaan voi jättää yhtä ilman.
Ja sitä paitsi 1vee ja 2vee ei edes tarvitse karkkia vielä vuosiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Meillä 4vee,2vee ja 1vee. Karkkipäivää ei ole eikä tule tähän perheeseen.
Vanhimmalla muksulla on diabetes niinku itelläki. Karkit korvataan hedelmillä ja marjoilla.
Kun ei saa 4vee ei syö myöskään 2vee eikä 1vee tulevaisuudessa.
Keksin saa sillon tällön ja sekin oltava kauraa ym päällystämätöntä
. :)

Eikös nyky-ymmärryksen mukaan herkut ovat sallittuja, kunhan päivittäinen insuliini vastaa sitten hiilihydraatteja tms. Tyyliin "kohtuus kaikessa"...
 
Ei ole karkkipäiviä ja aika harvakseltaan ostetaan karkkia, ehkä noin jokatoinen tai joka kolmas kuukausi. Joskus voi olla pidempikin karkkitauko. Synttäreillä, pääsiäisenä, jouluna ym saavat herkutella.

Ihme kyllä ei noi lapset osaa edes kaivata sitä karkkia kovinkaan usein.
 

Yhteistyössä