Lastenkoti vai psykiatrinen osasto

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Okei. Ja sekä oikeuttaa lapsen varastamaan jne?
Miksi ei sitten kerro kenellekään ongelmistaan? Ei edes rakkaalle kummitätilleen?
Se varastaa sen takia koska se ei saa jotain selasta mitä se haluu. Se ei välttämättä oo se minkä se pööllii mut se on se ainoo tie siihen. Se kertoo sen vaan sulle. Voi olla et joudut haastaa sen ja tapella mut puristat siitä ne tiedot ja sitte sanot että sä tuut puolustaa sitä aina taphtu mitä vaan. Sitä se sulta haluaa. Selität että sulle se ei saa valehdella ja kaiki mitä se sanoo on vaan sun tiedossa. Älä ikinä lähetä sitä pois ja älä rankase niin että se ahdistuu tai tuntee et se on nurkassa. Sillon se pakenee ja häipyy ja sillon susta tuntuu että sä kuolet siihen tuskaan ija ikävään. Sen pitää tuntea että sä elät sitä varten ja että ootte sama lihaa ja verta.
 
vierailija
No kerro joku sattunu juttu mitä ihmetyt?
Siis lapsi varastaa rahaa kotoa, pöllii herkkuja kaapista vaikka tietää että ne on esim kahville kun ystävä tulee kylään, varastaa sisarustensa välipalat mitkä on näiden omissa repuissa.

Valehtelee asioista mitkä voin todistaa että pitävät paikkaansa esim. Oli yksin kotona 1 h ja sillä välin vienyt puhelimensa vaikka se oli arestissa. Käyttänyt puhelintaan ja lähettänyt kavereilleen viestejä. Väitti ettei ole koskenut kännykkäänsä.

Kertoo perättömiä asioita meistä perheenä esim että olemme mieheni kanssa eroamassa mikä ei pidä paikkaansa.

Nää on näitä kevyempiä asioita, kaikkein pahimpia en edes viitsi kertoa..
 
vierailija
Se varastaa sen takia koska se ei saa jotain selasta mitä se haluu. Se ei välttämättä oo se minkä se pööllii mut se on se ainoo tie siihen. Se kertoo sen vaan sulle. Voi olla et joudut haastaa sen ja tapella mut puristat siitä ne tiedot ja sitte sanot että sä tuut puolustaa sitä aina taphtu mitä vaan. Sitä se sulta haluaa. Selität että sulle se ei saa valehdella ja kaiki mitä se sanoo on vaan sun tiedossa. Älä ikinä lähetä sitä pois ja älä rankase niin että se ahdistuu tai tuntee et se on nurkassa. Sillon se pakenee ja häipyy ja sillon susta tuntuu että sä kuolet siihen tuskaan ija ikävään. Sen pitää tuntea että sä elät sitä varten ja että ootte sama lihaa ja verta.

Jotenki tulee tunne et sä luulet etten ole parhaintani koittanut.. olen yrittänyt puhua tytön kanssa mut tyttö ei avaudu. Ei se osaa edes selittää miks tekee tyhmyyksiä. En jaksa edes selittää tähän kaikea mitä on kokeiltu mut on yritetty myös kaikkea positiivista eli hyvästä käytöksestä seuraa palkkio jne..
 
vierailija
Mä en ymmärrä miks tää ei lähetä mun vastausta....

Eli siis valehtelee, varastaa, huutaa, raivoaa, rangaistukset ei auta, agressiivinen, oppimisvaikeuksia, ahdistuneisuutta. Pilannut kaverisuhteensa valehtelemalla, ongelmia arkitoiminnoissa jne...
Mitä tarkoittaa ongelmat arkitoiminnoissa?
Onko tytöllä tarpeeksi rahaa, että voi ostaa riittävästi kunnollisia kuukautissuojia? Ihania alusvaatteita, joista pitää itse hyvän huolen?
Milloin olet valmistanut häntä siihen?
 
vierailija
Mitä tarkoittaa ongelmat arkitoiminnoissa?
Onko tytöllä tarpeeksi rahaa, että voi ostaa riittävästi kunnollisia kuukautissuojia? Ihania alusvaatteita, joista pitää itse hyvän huolen?
Milloin olet valmistanut häntä siihen?
Kotona on aina siteitä yms.
Tyttö saa rahaa sen mukaan miten hoitaa koulun, kotityöt ja käyttäytyy. Kuitenkin aina jonkun verran. Vaatteisiin saa erikseen rahaa.

Tyttöä joutuu arjessa muistuttamaan kaikista tapaamisista, läksyistä, kokeista, peseytymisestä, ruuanlaitosta tarvii avustusta jne.
 
vierailija
Siis lapsi varastaa rahaa kotoa, pöllii herkkuja kaapista vaikka tietää että ne on esim kahville kun ystävä tulee kylään, varastaa sisarustensa välipalat mitkä on näiden omissa repuissa.

Valehtelee asioista mitkä voin todistaa että pitävät paikkaansa esim. Oli yksin kotona 1 h ja sillä välin vienyt puhelimensa vaikka se oli arestissa. Käyttänyt puhelintaan ja lähettänyt kavereilleen viestejä. Väitti ettei ole koskenut kännykkäänsä.

Kertoo perättömiä asioita meistä perheenä esim että olemme mieheni kanssa eroamassa mikä ei pidä paikkaansa.

Nää on näitä kevyempiä asioita, kaikkein pahimpia en edes viitsi kertoa..
Noihan on ihan pieniä juttuja. Kaikesta ihmiset kans stressaa....mä arvaan jo että se on vanhin ja koska se on vanhin niin sen takia se on pomo. Toi et se otaa muilta on just sitä. Ei tollasten takia pidä laittaa mihinkään. Eroominen vois olla aika hyvä koska se on sille ongelma ihan selvästi ja se että ei saa sulta sitä huomiota mikä sille kuuluis. ehkä sen jälkeen sä voisit ymmärtää sitä. Sekoilijan kans menee kaiksta eniten aikaa ja hermot mut on se tosi hauskaaki. Mä en oo saa kenekään muun kanssa nauraa niin paljon kun tollasen. apina on ihan kauhee välillä mut on se osaa olla nii älyttömän hauska ja ihana kanssa.
 
vierailija
Noihan on ihan pieniä juttuja. Kaikesta ihmiset kans stressaa....mä arvaan jo että se on vanhin ja koska se on vanhin niin sen takia se on pomo. Toi et se otaa muilta on just sitä. Ei tollasten takia pidä laittaa mihinkään. Eroominen vois olla aika hyvä koska se on sille ongelma ihan selvästi ja se että ei saa sulta sitä huomiota mikä sille kuuluis. ehkä sen jälkeen sä voisit ymmärtää sitä. Sekoilijan kans menee kaiksta eniten aikaa ja hermot mut on se tosi hauskaaki. Mä en oo saa kenekään muun kanssa nauraa niin paljon kun tollasen. apina on ihan kauhee välillä mut on se osaa olla nii älyttömän hauska ja ihana kanssa.

No niin nuo on vielä suht pieniä. Mut kun en oikeasti viitti niitä pahimpia tässä kertoa...ja vaikka noi on pieniä asioita niin jos ne tapahtuu usein niin sekö on normaalia?
Eikö kodin yhteisiä sääntöjä tulisi noudattaa varsinkin kun ne on yhdessä perheenä tehty?

Joo on esikoinen mutta ei määrää täällä vaikka kuinka yrittää!

Ja siis mun pitäis erota mun miehestä, lapsen isästä vaan siksi kun lapselle se on ongelma että ollaan yhdessä eikä erota niin kuin muut??

Onko susta normaalia että nuori valehtelee kavereilleen? Jatkuvasti.
 
vierailija
Huomautan vielä että jos koulu, perheneuvola, perhetyö on huolissaan tytön käytöksestä myös niin eiköhän nekin kuitenkin osaa työnsä ja jos ovat mun kanssa samaa mieltä että kun tilanne vaan pahenee koko ajan että jotain on tehtävä niin enköhän mä kuitenkin niihin luota.

Mä lähin täältä enemmänkin hakemaan kokemuksia noista tukimuodoista mutta onhan tää hauskaa keskustelua myös näin :)
 
vierailija
Mun nuoruudessa ei edes lukiolainen tehnyt sellaisia asioita, ei koskaan - tuttavissa. Mun kotona oli pakko.
Niin meidänkin kotona.

Huomautan et tyttö ei pääse itse edes sängystä ylös itse ellen käy 10 x huutamassa herää. Ei herää herätyskelloon.
Ei osaa paistaa edes kananmunia.
Ei käy pesulla ellen sano et nyt on pakko.
Hampaiden pesusta muistutan aamuin illoin.
Lähtee kouluun T-paita ja sukkahousut jalassa ellen vahdi mitä pukee.
Jne...
 
vierailija
Tarviiko pojat keittiössä apua vai kokkaavatko koko perheelle ilokseen?
6 v auttaa mielellään. 11 v osaa tehdä enemmän kuin 14 v esikoinen.
Tää esikoinen siis on keittiössä sähläri, polttaa sormensa, ruoka jää raa-aksi tai palaa ellen seuraa/avusta vieressä. Ohjeistettuna osaa toimia mut vaatii aikuisen läsnäolon, ei osaa lukea ohjeesta mitä tehdä.
 
vierailija
6 v auttaa mielellään. 11 v osaa tehdä enemmän kuin 14 v esikoinen.
Tää esikoinen siis on keittiössä sähläri, polttaa sormensa, ruoka jää raa-aksi tai palaa ellen seuraa/avusta vieressä. Ohjeistettuna osaa toimia mut vaatii aikuisen läsnäolon, ei osaa lukea ohjeesta mitä tehdä.
Osaapas lukea! Onko tytön oltava siinä taitavampi siksi vaan kun on tyttö?

Tietysti tuonikäiset tarvfitsevat aikuisen läsnäolon muutenkin. Ketä syytät, jos levy unohtuu päälle, tulee vedet tiskikoneesta lattialle jne?

Koko ongelma ratkeaa sillä että hommaat apulaisen, sisäkön tai pyydät miehesi palkkaamaan sellaisen:)
 
vierailija
Kummitätiä hän ei ole itse valinnut:whistle:
Ei ole sellaista automaattia olemassa, että sille puhutaan yhtään mitään. Taitaa olla vain puhtaasti nolaamista, kun kerrot hänelle asioita, mitä lapsi ei haluaisio_O
 

Yhteistyössä