Lastenkoti vai psykiatrinen osasto

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
1. Hammaslääkäriksi ei opi pelkästään lukemalla, vaan he harjoittelevat vuosikausia valvottuna. Ensimmäiset asiakkaat ovat kaikilla...
2.Lentäjät harjoittelevat alusta saakka simulaattoreilla, mutta lukemattakaan eivät selviä kokeista. Yksin harvempi lentää...
3.Hiukset? Itsekin voi leikata oikein sujuvasti hiuksia:D
4.äiti ei ole kokenut nykyistä koulua oppilaana(y):barefoot:
Joo kerro ihmeessä miten sä leikkaat sun omat hiukset??? On varmaan tosi tosi hienot ja ei kukaan huomaa. Parturikampaajaks joutu lukee kanssa mun tyttö on ollu sellasessa ja ei se selvinny siitä. Se ei oo yhtään helpppoa ja jengi ihan väärässä luulee helppoa mut ei tosiaan oo Ja toi viimenen väite et äitit ei oo käynyt koulua on ihan älytön. Joo ei olla käyty ees koulua blääh bluuh ei tajuta mitän ollaan vai ei tajuta mitään. Tjuunkohan mä mennä kauppaan ai niin mä entajuu mitä ostais?? Ei ees koulua päästy läpi ei nuemroa saatu ei oolu todistusta. silmät kattoo kieroon ja korvat ei kuule paljoa mitään tuu auttaa mua kauppaan ja mä en tiiä miten mä maksan. Lue siitä sun kirjasta mitä mun pitäis tehä mä uskon sitä sun kirjaa se on iahn paras kirja kun siinä lukee kaikki asiat.
 
vierailija
Minä kiinnitin huomioni siihen, että varaatelu on alkanut 9vuotiaana! Miksi asioita puidaan nyt, kun lapsi on 14? Koulu on ilmeisesti mennyt aina heikosti numeroiden osalta, ja oletan tekstin perusteella lapsen aina olleen haastava ja omalla tavallaan toimiva? Miksi siis NYT VASTA asioita aletaan purkaa, kun ongelmat ovat jo sen verran suuria, että tarvitaan enemmän työkaluja! Siihen ekaan varasteluun, ensimmäisiin oireisiin olis pitäny puuttua silloin heti, eikä jäädä päätä silittelemään. Jos lapsi varastaa (vaikkakin vaan kaapista harmittoman keksin), siihen tulee puuttua! Se on aina oire jostain. Pienen lapsen kohdalla voi olla pelkkä huomionhaku tai jännitys, mutta siinäkin tapauksessa asiaan puututaan. Lapsi on saatava ymmärtämään, miksi sääntöjä on, ja miksi niitä kannattaa noudattaa. Nuori vaikuttaa nyt sulkeutuneen, ja ajautuneen oravanpyörään. Kokee, ettei kukaan kuitenkaan ymmärrä. Millä tavoin olet yrittänyt nuorta asioissa lähestyä? Pienikin väärä sana tai ilme/ele, saattaa nuoren silmissä kieliä siitä että et kuitenkaan välitä tai ymmärrä(vaikka parhaasi mielestäsi yrittäisit). Nuoren mieli on mutkallinen. Asiat ovat nyt kuitenkin edenneet siihen pisteeseen, että sairaalajakso voisi olla kohdallaan. Siinäkään tapauksessa, älä hylkää. Ole läsnä, vaikka nuori haukkuis sut paskaks! Näytä että et milloinkaan jätä yksin! Vaikka nuori sanois painu helvettiin, harvoin sitä tarkoittaa. Se on hätähuuto, joku astuu mun reviirille, olen murtumassa, joten mene pois. Nuori ei missään tilanteessa halua näyttää haavoityuvuutta ja heikkoutta vanhemmilleen.
Varastelun on aina puututtu. Välillä ae oli jo poissa ja sitä ongelmaa ei ollut. Sitten alkoi taas uudestaan.

Tavallaan joo on ollut haastava, jouduttu hieman aina keksimään mikä toimii tämän lapsen kohdalla.

Asioihin ei ole puututtu muiden taholta koska he eivät ole nähneet tytössä mitään vikaa, tähän asti. Nyt kun ongelmat alkaa näkyä muuallakin/muillekkin ja kotona tilanne vaan pahenee niin nyt niihin puututaan. Nyt myös muut ovat alkaneet huomata että kun säännöt, rangaistukset, palkitsemiset yms ei vaan toimi tämän lapsen kanssa.
 
vierailija
Niin, sun on vaan muutettava systeemi niin, että se ei ole peliä, jossa lapsi on pelinappulana. Luithan ne linkkien takana olevat tekstit?

Nyt voi käydä niin, että esikoinen, joka on saanut olla rauhassa siksi, kun toinen on - heidän onneksi - saatettu noloon tilanteeseen ja se kolmas saa rauhassa kasvaa miten sattuu, kun ei vaan joudu ikinä samaan tilanteeseen? Onhan se silloin tavallaan peliä, jossa se erilainen (tyttö tässä tapauksessa) lapsi on umpikujassa?

Sun siis täytyy tehdä nyt kaikki eri tavalla kuin ennen, kun entiset vaan ovat osoittautuneet huonoiksi keinoiksi(y)

Esimerkiksi sun täytyy puuttua nyt siihen esikoisen porsastamiseen keittiössä yms. Vai meinaatko, että joku neitokainen löytää hänestä unelmien prinssin joskus, jota täytyy auttaa pikkuasioissa:D
 
vierailija
En jaksa edes selittää tähän kaikea mitä on kokeiltu mut on yritetty myös kaikkea positiivista eli hyvästä käytöksestä seuraa palkkio jne..
Se on sitä koirien kasvatusta, mistä Jukka Korpela kertoi yhden linkin takana. Murrosikäinen näkee sen, eikä se siksi enää toimi!

Tässä on ideaa:
"Tämän hetken tietämys lasten kehityksestä kertoo, että vihaisena langetetut rangaistukset eivät toimi pitkällä tähtäimellä. Rankaiseminen voi saada lapsen tottelemaan siinä hetkessä kun se tapahtuu, mutta vaikuttaa kielteisesti itsetuntoon. Asiasta kirjoittaa Psychology Today.

Loogisella seurauksella tarkoitetaan sitä, että lapsi joutuu kärsimään tekonsa suorasta seurauksesta. Esimerkiksi kun lapsi leikkii kiellosta huolimatta maitolasilla ja se kaatuu, häntä ei muistuteta kielloista, sanota kömpelöksi tai kieltäydytä antamasta lisää maitoa vaan kysytään, mitä hänen pitää tehdä seuraavaksi. Hän joko hoksaa luutun käyttämisen itse tai häntä voi neuvoa jälkien siivoamisessa.

Miksi se toimii?

Loogisella seuraamuksella on ilmeinen yhteys väärinkäytökseen, joten lapsen on helpompi oppia miksi käyttäytymistä pitää muuttaa. Rangaistus ei muistuta rikkomuksesta.

Kun keskitytään tekoon eikä tekijään, seuraus ei nöyryytä lasta. Rangaistukset kasvattavat yleensä katkeruutta ja kostomielialaa, eivät opeta. Loogiset seuraukset kannustavat myös lasta ottamaan itse vastuuta omasta käytöksestään sekä lisäävät lapsen turvallisuudentunnetta ja yhteyttä vanhempaan, toisin kuin jäähyt ja muut rangaistukset.--- LIISA LAHTI" Iltalehdessä 4.10.2017
 
vierailija
Kyllä se englanninkielikin paranee, kun on tarpeeksi tärkeää asiaa luettavana, tulee tarve ymmärtää, esimerkiksi tämä, joka liittyy neurologiaan:

"The news reached me in 2000 while I was on a German autobahn, driving to France for my summer holiday. My son called to say that Professor Urpo Rinne had been arrested and was under police investigation for transferring 10 million Finnish marks (£1m; $2m; €1.7m) of research money into his own bank account.

Not again, I thought. Just a year before, Professor Paavo Riekkinen was arrested because he had placed large sums of research money, given for the development of new drugs against epilepsy and dementia, in high interest savings accounts and had kept the income, about two million Finnish marks. He was sent to prison for two years. Soon afterwards his younger son, Paavo Riekkinen Junior, was found guilty of 23 different crimes also involving research money. His sentence was two years, three months. Both have already been released.

Under no circumstances should money be given directly to researchers

What had happened to my fellow neurologists? Rinne was professor of neurology in Turku, Riekkinen professor of neurology and neuroscience in Kuopio, and Riekkinen Jr a lecturer in neurology at the same university. Furthermore, Rinne's elder son Jaakko, a neurosurgeon in Kuopio, and his younger son Juha, a neurologist and professor at the positron emission tomography unit in Turku, were fined for crimes related to their father's misappropriations, such as using research money to hire nannies for their children.

Finland has only five medical faculties. I was professor of neurology in Helsinki while most of the crimes were committed, and I thought I knew my colleagues well. I first met Riekkinen and Rinne in the 1960s, when they both worked at the anatomical institute in Turku. We are of the same age and collaborated for decades in administration, research, and teaching. The unexpected news was so devastating that I collected relevant documents, went to several of the court sessions, and finally last autumn published the story as a book. How ignorant had I been, how little did I know!

The whistleblower was Kari Syrjänen, professor of pathology and dean of the medical faculty in Kuopio, who himself was caught for tax fraud involving research money he received from a tobacco company. He was fired and given a probationary prison term. Because he was aware that Riekkinen had obtained 100 million marks from drug companies but failed to manage the money properly he reported him to the police.

Syrjänen started a chain reaction. Riekkinen Jr was the next researcher to be arrested. He was found guilty of various frauds, for example making false expenses claims and falsifying signatures on legal documents. At age 35 he claimed not to know the university's administrative rules and considered the research money his own.

Rinne's misappropriations came to light during the police's investigation of Riekkinen Jr. As a well known specialist on Parkinson's disease he had received numerous grants for drug development. These were supposed to cover costs such as laboratory examinations and assistants' salaries. Rinne took all the money, even that provided through a private neurology foundation, and let the patients, communities, and university pay. The total sum is unknown, but the sum for just the last decade was equivalent to £6m, possibly the largest amount ever collected by one medical researcher. Earlier transactions have not been investigated.

The monetary loss to the university alone is estimated at £4m. One grant from a British drug company amounted to £0.8m, and another from a German company was DM7m (£2.4m). For handling these businesses Rinne needed 180 banking accounts, many in Switzerland, where he may still have some 15 million Swiss francs (£6.4m). He was sentenced to prison for fours years.

Riekkinen and Rinne had long clinical careers and held important posts at the Academy of Finland, where they were responsible for supervising the ethical status of scientific projects nationwide. These achievements make their motives puzzling. The explanation given by a psychologist was “squirrel syndrome”: hiding money as squirrels hide food. The squirrels' aim, however, is to survive, while the doctors had plenty of everything. The price they paid was high, because they lost both their status in Finland and their international reputation. I feel that such a loss could never be compensated by any amount of money—but probably they don't share my view.

Years before these events became public I initiated the foundation of a clinical research institute at my university hospital. Its main purpose was to channel and control research money, a function it has served well. I conclude that under no circumstances should money be given directly to researchers—a practice that may still be common in many institutions and companies. On the other hand, clever but arrogant individuals can always find loopholes in bureaucratic barriers, as our colleagues have shown—misplaced creativity, to put it mildly."
-Jorma Palo.
 
vierailija
Jos lapsella on oppimisvaikeuksia niin tottakai koulu menee päin mäntyä.
Itseään matikka on ollut ain vaikeeta, pn edelleen, harjoittelu auttaa vähän mutta ei kyllä muuta asias muuksi
 
vierailija
Jos lapsella on oppimisvaikeuksia niin tottakai koulu menee päin mäntyä.
Itseään matikka on ollut ain vaikeeta, pn edelleen, harjoittelu auttaa vähän mutta ei kyllä muuta asias muuksi
 
vierailija
Jos lapsella on oppimisvaikeuksia niin tottakai koulu menee päin mäntyä.
Itseään matikka on ollut ain vaikeeta, pn edelleen, harjoittelu auttaa vähän mutta ei kyllä muuta asias muuksi
Oikasti se ei pitäisi olla vaikeaa, koska se on niitä harvoja asioita, missä on selvä logiikka. Opettajan taidoilla on paljon suuremoi merkitys kuin oppilailla. Enpä viitsi muistella menneitä, mutta ne muodolllisesti pätevät eivät välttämättä osaaopettaa niin, että oppilaat oppisi - tarkoitan koko luokkaa. Edellinen asia t ä y t y y olla täysin selvä kaikille ennen kuin voi oppia uutta, askel kerrallaan. En ymmärrä, miten tuo asia ei ole muuttunut vieläkään. Mitä järkeä on opettaa vain muutama luokasta laskemaan luotettavasti?
 
vierailija
vierailija
Kokemuksia saa edelleen kertoa mutta olemme päättäneet että tytölle pyydetään eka lähete tutkimusjaksolle sairaalaan ja tarvittaessa sitten lastenkotiin.
Mitään lääkitystähän me ei aloiteta ellei sitä oikeasti tyttö tarvitse.
Mutta haluamme selvittää mikä tyttöä vaivaa jotta saadaan puututtua asioihin oikealla tavalla.
Miten lastenkodissa joku tervehtyy? Jos itseni olisi sinne laitettu lapsena, kun murrosikäni oli ahdistava, niin hylätyksi tulemisen tunne ja pelko olisi ollut hirveä. Olisin mennyt lopullisesti tolalta ja tehnyt vaikka mitä. Joten tätä en ikinä vanhempana tekisi. Leimaa mielen loppuiäks ja muistot. Siitä ei ikinä selviä. Se on lapsen mielessä sama kuin aikuiselle vankila.
Voiko lähipiirissä olla joku aikuinen, joka hyväksi käyttää lasta? Sitä on usein vaikea uskoa.
 
vierailija
Miten lastenkodissa joku tervehtyy? Jos itseni olisi sinne laitettu lapsena, kun murrosikäni oli ahdistava, niin hylätyksi tulemisen tunne ja pelko olisi ollut hirveä. Olisin mennyt lopullisesti tolalta ja tehnyt vaikka mitä. Joten tätä en ikinä vanhempana tekisi. Leimaa mielen loppuiäks ja muistot. Siitä ei ikinä selviä. Se on lapsen mielessä sama kuin aikuiselle vankila.
Voiko lähipiirissä olla joku aikuinen, joka hyväksi käyttää lasta? Sitä on usein vaikea uskoa.
Onko miehesi lapsen oma isä?
Ja millainen suhde heillä on? Luottaako lapsi häneen? Kumpaa teistä enempi arvostaa?
 
vierailija
Jos lapsella on oppimisvaikeuksia niin tottakai koulu menee päin mäntyä.
Itseään matikka on ollut ain vaikeeta, pn edelleen, harjoittelu auttaa vähän mutta ei kyllä muuta asias muuksi
LAPSEN YKSILÖLLISYYDEN OHITTAMINEN KOULUSSA VOI PILATA ELÄMÄN. PELKÄLLÄ VÄÄRÄLLÄ MATEMATIIKALLA.
Elävästä elämästä:
Kauppalaskennossa on kunnon logiikka ja muuta suurin osa ihmisistä ei eläissään tarvitse. Sitä ihminen oppii nopeasti jopa leikin varjolla. Mutta kun mennään x:iin ja y:hin ja janoihin, niin ihminen, jolla on syntymästään asti vähänkin ongelmia hahmottamisessa, kärsii 'väärän alan' matematiikoista. Kaikki hänen voimansa menevät niiden ymmärtämiseen, silti edistymistä ei tapahdu, ja sen vuoksi ei muita läksyjä ehdi ja jaksa lukea.

Itse olin haka kauppa- eli elämän mittaisessa laskennossa. Olen tarvinnut juuri sitä koko työikäni. Rimaa hipoen pääsin luokiltani, kun algebrat ja geometriat eivät löytäneet aivosolujani. Ilman niitäkin löysin hyväpalkkaisen asiantuntijatyön.

Joten älkää viekö oppilaan voimia osa-alueille, jotka turhauttavat hänet ja lannistavat ihmisenä. Olemme yksilöitä aivoiltamme. Pienestä pitäen. Eikö sitä jo tällä vuosituhannella käsitetä? Maassa, joka on täynnä professoreja ja lääkäreitä!
 
vierailija
Tuolle puheena olevalle teinitytölle voisi sopia ensin loma ja sitten sopivan pituinen asuminen toisessa kodissa. Siellä olisi askaretta perheen kanssa ja muita nuoria omia lapsia. Kaikkia tervehdyttää välillä muu kuin kotiympäristö.
 
vierailija
Pienistä asioista se hyvä olo koostuu aina. Muistutan asiasta, jotka evira on tiedottanut kauan sitten:

"Kaari- lehdessä vuoden 2006 numerossa 4 Anja Hallikainen kertoo bentseenistä ja sitähän on mm. virvoitusjuomissa.

"Bentseeniä käytetään suuria määriä kemian teollisuudessa ja lääketeollisuudessa liuottimena. Se on väritön, haihtuva ja helposti syttyvä liuos, jossa on miellyttävä aromaattinen haju. Se liukenee heikosti veteen ja paremmin esimerkiksi alkoholiin.

Vuonna 1982 IARC luokitteli sen ihmiselle syöpävaaralliseksi aineeksi, josta on riittävä tieteellinen tutkimusaineisto. Koe-eläimille syötettynä bentseeni aiheuttaa syöpää, esimerkiksi rintarauhassyöpää. Työperäinen pitkäaikainen altistuminen voi aiheuttaa ihmiselle verisyöpää eli leukemiaa.

Jo vuonna 1993 amerikkalaisessa tieteellisessä julkaisussa (Journal of Agricultural and Food Chemistry) kerrottiin, että bentsoehaposta ja askorbiinihaposta syntyy bentseeniä, kun metalli on katalysaattorina. Artikkelissa kerrottiin, että bentseenin syntymiseen vaikuttavat erityisesti askorbiinihapon määrä ja pH. Joten asia on tunnettu monta vuotta.

Se putkahti uudelleen esiin, kun juomateollisuudesta erotettu kemisti katkerana paljasti, että syöpävaarallista bentseeniä voi olla virvoitusjuomissa.---

---Toinen puoli sivun 14 artikkelissa käsittelee Furaania, joka aiheuttaa maksasyöpää ja leukemiaa, mutta sitä en ala kopsaamaan tähän. Sen lopussa kuitenkin lukee, näin:

"Mielenkiintoista on, että furaania syntyy samoissa olosuhteissa kuin akryyliamidia eli pelkistäviä sokereita kuumennettaessa aminohappojen läsnäollessa. Askorbiinihappo näyttää lisäävän sekä furaanin että bentseenin syntymistä."
 
vierailija
Oppimisvaikeuksista täytyy aloittaa. Koulukirjat esille, alusta asti niin, ettei mikään jää lukematta. Ilman sitä ei ole muillakaan toimilla mitään merkitystä. Loput hoituu sillä, että ei aika riitä muuhun. Nukkua täytyy ainakin 10 tuntia vuorokaudessa, että oppii ne asiat NYT.
Tietysti okainen on yksilö. Moni ei esimerkiksi opi niin helpolla kielioppia, vaikka oppii puhumaan ja toisilla se on päinvastoin. Kuunnelkaa tämä samalla kun katsotte:
Kokeilemalla löytyy sopivat metodit, mutta eteenpäin ei saa mennä, ennen kuin on edellinen opittu. Siinä koululaitos ei tee yhtään mitään - tai siis pilaa toisten oppimiskokemuksen, kun jättää huomioimatta. Kai heillä on tarkoitus vaan mahdollisimman nopeesti tuottaa tohtoreita - työttömäksi kaikki, kun ei kukaan halua palkata töihin itseään oppineempaa:D
Vakavasti ajatellen, tuo on hirvittävä vääryys kaikille:censored:
 
vierailija
Kaikki epäilykset ovat sittenkin osoittautuneet todeksi, selvisi tänään:

"Mielialalääkkeitä määrätään yhä enemmän.
Lääkärit vetoavat Käypä hoito -suosituksiin ja tutkimuksiin, jotka usein ovat lääketeollisuuden rahoittamia. Toimittajana Nina Malmberg.
Näkyy arenalla
Tuo ohjelma uusitaan TV ykkösellä 16.15 tänään, siis kohta.
Ilmoitta tuttavillekin, kun se nyt vaan on niin tärkeä ohjelma, joka täytyy kaikkien nähdä, ettei tule höynäytetyksi(y)
 

Yhteistyössä