Lastensuojeluilmoitus

  • Viestiketjun aloittaja Järkyttynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
ap
Miksi jotkut pelkäävät että sosiaalitoimi olisi ovella, jos kaikki on kunnossa? Mä en pelkää, koska tiedän että me olemme ihan normaali perhe, jossa on elämää ja tempperamenttia löytyy, ääntä lähtee kuin myös kolikon kääntöpuolena rauhaa ja rakkautta paljon, turvallisuutta, rajoja ja sääntöjä uhmaikäiselle.


Mua vaan suututtaa todella, että naapuri joka on esiintynyt niin mukavana ja sosiaalisena, onkin tälläinen selkäänpuukottaja. Jo ensi hetkestä kun hänen kanssaan juttelin, tiesin että tuosta ihmisestä kannattaa pysyä kaukana, hän avautui vähän liikaa tuikituntemattomalle naapurille, joten seuraavina kertoina tervehdin enkä enää jäänyt juttelemaan. Kenties hän suivaantui jo silloin minulle?

Tuntuu hurjalta, että kuka tahansa voi häiritä näin toisten perhe-elämää. Suorastaan horjuttaa sitä jollain tasolla. Meidän perhettä ei noin vain horjuteta, sen verran hyvällä pohjalla on mieheni ja minun pitkä parisuhde, vaikka lapset ovatkin vasta pieniä, taapero ja vauva.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miksi jotkut pelkäävät että sosiaalitoimi olisi ovella, jos kaikki on kunnossa? Mä en pelkää, koska tiedän että me olemme ihan normaali perhe, jossa on elämää ja tempperamenttia löytyy, ääntä lähtee kuin myös kolikon kääntöpuolena rauhaa ja rakkautta paljon, turvallisuutta, rajoja ja sääntöjä uhmaikäiselle.


Mua vaan suututtaa todella, että naapuri joka on esiintynyt niin mukavana ja sosiaalisena, onkin tälläinen selkäänpuukottaja. Jo ensi hetkestä kun hänen kanssaan juttelin, tiesin että tuosta ihmisestä kannattaa pysyä kaukana, hän avautui vähän liikaa tuikituntemattomalle naapurille, joten seuraavina kertoina tervehdin enkä enää jäänyt juttelemaan. Kenties hän suivaantui jo silloin minulle?

Tuntuu hurjalta, että kuka tahansa voi häiritä näin toisten perhe-elämää. Suorastaan horjuttaa sitä jollain tasolla. Meidän perhettä ei noin vain horjuteta, sen verran hyvällä pohjalla on mieheni ja minun pitkä parisuhde, vaikka lapset ovatkin vasta pieniä, taapero ja vauva.

Ni sitä vielä että mistä tiedätte ketä on tehnyt ilmoituksen teistä me ollaan noitten asiakkaita nyt molempien lasten kanssa. Ekaks oltiin kun tää murrosikäinen touhusi vähän väärissä seuroissa ja sitten tuli vähän pahempaa, lapsi siis uhrina, josta syyte tehtiin asianomaisena. Ja kuopuksen kanssa siksi että saatiin tukitoimena tarhapaikka kun olen yh ja isä ei missään tekemisissä ole. Ei ole valittamista ainakaan käyvät noin 2 kertaa vuodessa koti käynnillä kuulemassa kuulumiset.
 
kirsuli
Joo mutta kyllä siihenkin pitäisi joku roti saada ettei kuka tahansa voi katkeruuksissaan sekaantua toisten ihmisten elämään=asianmukainen rangaistus perättömästä ilmiannosta !Liian helppoa tehdä toiselle perheelle kiusaa ilman sen kummempia seurauksia.Ja tarkoitan nyt vain niitä tapauksia joissa kaikki on tosiaankin kunnossa.
 
Naapurin täti
Alkuperäinen kirjoittaja kirsuli:
Joo mutta kyllä siihenkin pitäisi joku roti saada ettei kuka tahansa voi katkeruuksissaan sekaantua toisten ihmisten elämään=asianmukainen rangaistus perättömästä ilmiannosta !Liian helppoa tehdä toiselle perheelle kiusaa ilman sen kummempia seurauksia.Ja tarkoitan nyt vain niitä tapauksia joissa kaikki on tosiaankin kunnossa.
Tässä on se riski, että kukaan ei uskalla sitten tehdä enää ilmoituksia, jos sossu vaikkapa toteekin ilmoituksen turhaksi. Jotkut ovat niin psykopaatteja, että osaavat näytellä sossulle kotikäynnillä täydellistä perheidylliä. Ja ilmoitttaja saisi sitten rangaistuksen.

Olis kyllä kamalaa, jos itselle tapahtuis tuollainen, että joku tekis lastensuojeluilmoituksen. Olisin varmaan paniikissa, vaikka kaikki kunnossa onkin. Olen vähän sellaista säikkyjätyyppiä, pelkään pahinta herkästi... että ne jostain keksisi laiminlyönnin merkkejä... en tiiä, miksi olen niin epäluuloinen.
 
tossuliini
Täällä ainakin on sellasia "kyyläreitä" jotka oikein nauttii kun saavat kyylätä ihmisten asioita ja yleensä on yh:t näitten hampaissa ja sitten tehään perättömiä ilmotuksia. En sano etteikö olisi välillä aihettakin mutta ite olen yrittänyt olla iisi mutsi tytölle, en sitä kielläkään etteikö pinna pala myös tuolla ulkona jos mulle ryppyillään ja sanotaan vastaan. Kyllä siinä tulee huudettua kaikenlaista vaikkei sitä tarkoitakaan mitä sanoo suutuspäissään, vituttaa vaan sillä hetkellä niin peevelisti ettei aattele mitä suustaan päästää ja sitten nämä nutturapäiset ym tädit saavat syyn ilmotella sossuun että taas se huusi lapselle yms. Tiedän että kohta varmaan tulee kutsu sossuun eilisestä kun jouduin hiiltymään neidille siitä parturikäynnistä mutta kun iso neiti käyttäytyy kuin 2-vuotiaat niin mitä siinä tilanteessa voisi muuta tehä kuin että pinna palaa ja lähtee kävelee tai ajamaan pyörällä. Mutta saatiin sekin homma sitten sovittua eilen, neidin hiukset on taas ok kun harjas ja kampas ne eilen ite, teki työtä 2-3 tuntia niitten kanssa ja meinasi väsyä välillä ja valitteli ym.
 
MySelene
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Muita saman kokeneita?
no siis mustakin on tehty last.suoj.ilm. kolme kertaa. ei ihan aihetta mutta joo..samaa olen kokenu siinä mielessä että nyt käydään sossulla juttelemassa ja selvitys on käynnissä. :|
 
Beibi
Mun kaverista on tehty ilmoitus kun hänellä oli vaikeaa ja juopotteli kotona ja riiteli exänsä kanssa.Kävi juttusilla ja se jäi siihen.Mutta kaipa sitä jossain seurannassa silti on.Mutta ainakaan täällä pääkaupungissa niillä on niin paljon töitä etteivät pysty seuraamaan tarpeeksi hyvin.
 
vaikea tässä on lähteä sun kirjoituksen perusteella puolustelemaan kumpaakaan. jos teiltä jatkuvasti kuuluu noita ääniä, voi se naapurista alkaa tuntua siltä, että lapsi on vaarassa. mutta sit voihan naapuri ilkeyksissäänkin väittää, että teillä tapahtuu tollaista vaikka ei tapahdukkaan. sillo ei auta kuin parhaan kykynsä mukaan selvittää sosiaalipuolelle asia, ja jos mahdollista pyytä muilta naapureilta todistusta asiaan. kun kai se sit muuallekin kuuluu jos teillä tollaista tapahtuu.
 
joku vaan
Onneksi asutaan omakotitalossa, ei sataa metriä lähempänä yhtäkään naapuria! Nimittäin jos lapsen kovaääninen leluillaan leikkiminen, vauvan koliikki-itku iltaisin ja miehen kantapäitä lattiaan hakkaava kävelytyyli ja perheen muutenkin äänekäs elämäntyyli on syitä lastensuojeluilmoituksen tekemiseen..
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
vaikea tässä on lähteä sun kirjoituksen perusteella puolustelemaan kumpaakaan. jos teiltä jatkuvasti kuuluu noita ääniä, voi se naapurista alkaa tuntua siltä, että lapsi on vaarassa. mutta sit voihan naapuri ilkeyksissäänkin väittää, että teillä tapahtuu tollaista vaikka ei tapahdukkaan. sillo ei auta kuin parhaan kykynsä mukaan selvittää sosiaalipuolelle asia, ja jos mahdollista pyytä muilta naapureilta todistusta asiaan. kun kai se sit muuallekin kuuluu jos teillä tollaista tapahtuu.
No tää on aiheeton ilmoitus. Meiltä on kuulunut riitelyä, mutta ei sen enempää kun muiltakaan. elämässä vain on erilaisia vaiheita, raskaampia ja kevyempiä. Viimeisillään raskaana + synnytysjännitys + esikoisen vakava sairaus kyllä on sellanen yhtälö että itketty on.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja joku vaan:
Onneksi asutaan omakotitalossa, ei sataa metriä lähempänä yhtäkään naapuria! Nimittäin jos lapsen kovaääninen leluillaan leikkiminen, vauvan koliikki-itku iltaisin ja miehen kantapäitä lattiaan hakkaava kävelytyyli ja perheen muutenkin äänekäs elämäntyyli on syitä lastensuojeluilmoituksen tekemiseen..
Voithan sinä saada vihollisen vaikka leikkipuistosta. Jonkun joka haluaa tehdä kiusaa sinulle ja perheellesi. Eihän sen välttämättä tarvitse olla naapuri. Kuka vaan voi tehdä ilmoistuksen ja kiusata.

Mä silti käsitin ettei ennen tapaamista ainakaan kerrottaisi kuka ilmoituksen on tehnyt, mutta me saatiin heti puhelimitse tietää kuka naapuri on ollut kyseessä ja menihän meidän arvaus ihan nappiin. Sama jonka hampaissa ollaan oltu jo pidemmän aikaa.

 
tossuliini
Mä kävin ite varaamassa ajan sossuun ja menen huomenna juttelemaan tulevaisuudesta että miten kestää neidin äksyilyt yms kun tulee murkkuikään koska sellanen on ihan lähellä meillä ja välillä tuntuu ettei oíkein jaksais, sillä on hyvä kysyä vinkkejä niiltä jotka sen osaa ja tietää eikä nuo sossun tädit syyllistä, sen tiedän kun tuntevat kuitenkin mutkin aika hyvin vaikken niitten seurannassa olekaan mutta välillä on hyvä puhua ulkopuolisen kanssa jos tuntuu siltä ettei jaksa, voi olla että antavat vinkin myös että menisin perheneuvolan puolelle juttelemaan. Kyllä mä sinne voinkin mennä mut tyttöä sinne en väkisin vie. Itelle tässä haluaa vinkkejä että miten noi osaa ottaa sillai ettei menetä hermojaan aivan täysin.
 
joku vaan
Lähinnä tarkotin sitä, millasia ääniä meidän asuminen kerrostalossa aiheuttais. Lapsen itkua illalla ja öisinkin (koliikkivauva), ukko tömpsöttää menemään kun vanha norsu (töminää,kolinaa), 3v. lapsen kovaäänistä leikkimistä ja kiljahtelua, sekaan meikäläisen kovaäänisiä "Nyt riittää sitten!" tai "Nyt loppu se homma!" -komennuksia joihin yleensä 3v. kimittää vastalauseitaan. Jos näillä äänillä kerran oli teistäkin ilmotus tehty. Ihan vaan elämää, ei sen enempää! Mutta oltaisiin siis ilmeisesti syynissä mekin..
 
hei
Me asutaan krs.talossa jossa normaali puhekin kuuluu läpi,saatikka huuto!!! Meille muutti uudet naapurit maalta omakotitalosta ja heille oli kova paikka sopeutua krs.talon elämän rytmiin;ettei ihan kymmenen jälkeen enää huudeta huoneesta toiseen ja leikitä ja hypitä miten sattuu ja vanhemmat tv.tä huudata ja viinilasin jälkeen pienessä hiprakassa puhelimeen "huuda" ja kylhän sitä usein aikamoinen stressi muuton jälkeen on koo perheellä uuteen paikkaan sopeutuminen ja pinna palaa kaikilla herkemmin ja ääntä korotetaan sit suutuksissaa.
Pahaltahan se kuulosti meille naapuriin,kaikkiin naapureihin kun tosiaan joka huusolliinn kuluu :).
MUT ihan on kiva, mukava, normaali perhe, enkä ihan usko,että ilmoitusta pitää tehdä; 4 v UHMIS koettelee omia ja vanhempiensa hermoja aina välillä jne. normaalia ikävaiheisiin kuuluvaa.
Sitä vaan jotenkin itsekin herkistyy omas elämässään,et mitähän naapurit MEISTÄ ajattelee ja pelkää jo jokaista äännähdystään ja lapsen huutokin on jo kuin maailman loppu.Suoraan sanottuna mulle tuli itselleni stressi vaimentaa kaikkia ääniä ja hiljaa supistaan aina iltaisin!!! :)
 
ap
Asia vaivaa meitä niin paljon, että olemme soitelleet nyt pariinkin otteeseen lastensuojeluun. Halusimme aikaistaa asian selvitystä, mutta on niin ruuhkaista, ettei se onnistunut.

Asia, josta naapuri soitti, ei heidänkään mielestä ole "oikea", mutta joutuvat silti juttelemaan meidän kanssa lain takia. Pahoittelivat jo itsekin että on helppo kiusata tämän uuden lain perusteella. Tulevat siis sillä mentaliteetilla, että valitus on aiheeton, ja sanoivat ettei meidän kannata tästä murehtia ja yöunia menettää. En mä lastensuojelua syytä, tai pidä huonona asiana, päinvastoin, mutta toi naapuri kyllä joutas myös kärsimään tästä kuten mekin, mutta miten. Todella väärin, että me kuunneltiin monta kuukautta heidän riitoja, ja hän ei kestä muiden itkuja ja riitoja.
 
LEP
No mieluummin muutama perätön ilmoitus, kuin jätetään ilmoittamatta ja oikeasti olisi tarvetta ilmoittaa! Jos kaikki kerta hyvin on niin mitä siitä? Ei silloin ole mitään pelättävää asiassa. Nykyisin tuntuu ennemminkin ettei ihmiset välitä vaikka näkisivätkin jonkun lapsen kärsivän jossain oikeasti. Niin mieluummin näinpäin, että ilmoitus on vaikka perätönkin. Joskus ne asiat vaan saattaa näyttää naapurin puolelta katsoen erilaiselta.
 
Ei varmaan ole kivaa mut musta on silti parempi muutama perätön ilmotus kun sit muutama tarpeellinen ilmotus liian vähän.
Jos kaikki on kunnossa niin mitä siä jännäämään, ihmisten kans on aina mukava turista turhia. Jos joku meistä ilmotuksen tekis niin tottakai ennemmin haluisin saada asian pois päiväjärjesyksestä mahd pian. Aina sitä voi sossutädeille kahvit keittää jos ovelle asti vaivautuvat.
 
Tuhkim*
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jotkut naapurit tekevät tuota ihan kiusallaan. Soittiko sosiaalityöntekijä teille vai tuliko kutsu tulla käymään? Voimia sinulle, kaikki on varmaan ihan kunnossa, sanotte, että teillä ihan normaalia elämää.

Miksi kukaan tekisi tuollaista kiusallaan? En kyllä voi käsittää.

Tämä samainen naapuri on käynyt meillä valittamassa lapsen lelujen aiheuttamasta metelistä kun hänen unensa häiriintyvät. Hän on hiljattain eronnut ja ilmeisesti voi pahoin ja kostaa sen naapureihin? Näin epäilemme mieheni kanssa.

Jääkö näistä lapsen papereihin jotain merkintöjä, vaikka olisi aiheettomiakin yhteydenottoja?
Silloin kun itse olin yh ja asuin lapseni kanssa kahden niin yläkerran lesbo pariskunta teki musta aiheettoman ilmoituksen lastensuojeluun.Ilmoittivat että olen naiskennellut kuulema rappukäytävässä ja humalassa olin kuulema koko ajan.Ja sit olin vielä jättänyt lapseni useiksi päiviksi rappukäytävään ja en antanut ruokaa ja lapsi kulki kakkavaipoissa...oli todella hienoa asua siinä talossa kun tommosta paskaa puhuttiin.Ensinnäkin lapseni oli hoidossa, itse opiskelin artesaaniksi,lapseni ei ollut käyttänyt vaippoja vuoteen siihen mennessä ja jos harvoin jonnekkin pääsin ulos tai jaksoin ylipäätään lähteä niin lapsi oli minun vanhempieni luona hoidossa.Kaiken lisäksi lapsesta näki päällepäinkin että oli onnellinen ja hyvin hodettu.
Vituttaa vieläkin, vuosien päästä, tuommoiset kateelliset paskat.Tekivät mun elämästä valvonnan alaista hetkeksi.
 
yhisukki
Mielenkiintoinen ketju. Ole yh isä ja eksä haluaisi keskimmäisen lapsemme itselleen, joten kun ei saa, niin väittää lapsella olevan kouluvaikeuksia ja saanut open mukaan että kaikki ei oisi kunnossa, ja lastenvalvojan kautta sitten ilmoitus liikkeelle. Aiheena: koulu ja äiti huolissaan... Käsittämätöntä että valvojatkin menevät tuollaiseen leikkiin mukaan!
 
tossuliini
Ihmiset on tosi paskoja, koko ajan pitää olla niin ettei tulisi mitään väärinkäsityksiä, ei saisi riidellä, ei huutaa, ei kiroilla eikä muutakaan ns. normaalia meteliä pitää ettei joku jo kiireesti mee tekemään lastensuojeluilmoitusta. Mullakin teki tässä taannoin kun neiti oli sellanen pari vuotias kun en suostunut neitiä viemään hampurilaiselle vaan tiukkasin kovaan sävyyn neidille että ei ehdi kun pitää ehtiä kotiin kun tultiin hakemaan kylään. Niin tää yksi mamma otti ja soitti lastensuojelun tädeille että mä huusin lapselle. No, sitten soittivat mulle ja mä menin käymään sossussa ja kerroin tilanteen niin eipä siitä mulle mitään tullut sen enempää. Kyseistä naista inhoon edelleen ja se muija mulkoilee mua aina kun näkee mut kaupassa. Mutta ap en usko että teillä mitään hätää on.
 
wattu
Mun mielestä tälläiset perättömät jutut ovat sen takia todella väärin,koska se vie hurjasti aikaa näiltä sossunihmisiltä,jotka raahautuvat sinne oven taakse. Se aika on pois monelta,jotka oikeasti kaipaa apua elämäänsä!
Mun mielestä siksi noille perättömille ilmoittajille kuuluis jonkinlainen "varoitus",jo ihan siks että kaikkien naapurit eivät innostu soittamaan sossuun,kun lapset ovat viikon itkeneet vaik vesirokossa sisällä.Ja jopa öisin.
 

Yhteistyössä