Lastensuojeluilmoitus

  • Viestiketjun aloittaja Järkyttynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Asia vaivaa meitä niin paljon, että olemme soitelleet nyt pariinkin otteeseen lastensuojeluun. Halusimme aikaistaa asian selvitystä, mutta on niin ruuhkaista, ettei se onnistunut.

Asia, josta naapuri soitti, ei heidänkään mielestä ole "oikea", mutta joutuvat silti juttelemaan meidän kanssa lain takia. Pahoittelivat jo itsekin että on helppo kiusata tämän uuden lain perusteella. Tulevat siis sillä mentaliteetilla, että valitus on aiheeton, ja sanoivat ettei meidän kannata tästä murehtia ja yöunia menettää. En mä lastensuojelua syytä, tai pidä huonona asiana, päinvastoin, mutta toi naapuri kyllä joutas myös kärsimään tästä kuten mekin, mutta miten. Todella väärin, että me kuunneltiin monta kuukautta heidän riitoja, ja hän ei kestä muiden itkuja ja riitoja.
kai olet tietoinen, että heti kun sossut ovat käyneet teillä ja todenneet ilmoituksen aiheettomaksi voit itse kävellä poliisiasemalle ja tehdä tutkintapyynnön perusteettomasta ilmiannosta jonka perusteella naapurille rapsahtaapi vähintään sakkoja
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kastemato aamuauringon alla:
vaikea tässä on lähteä sun kirjoituksen perusteella puolustelemaan kumpaakaan. jos teiltä jatkuvasti kuuluu noita ääniä, voi se naapurista alkaa tuntua siltä, että lapsi on vaarassa. mutta sit voihan naapuri ilkeyksissäänkin väittää, että teillä tapahtuu tollaista vaikka ei tapahdukkaan. sillo ei auta kuin parhaan kykynsä mukaan selvittää sosiaalipuolelle asia, ja jos mahdollista pyytä muilta naapureilta todistusta asiaan. kun kai se sit muuallekin kuuluu jos teillä tollaista tapahtuu.
No tää on aiheeton ilmoitus. Meiltä on kuulunut riitelyä, mutta ei sen enempää kun muiltakaan. elämässä vain on erilaisia vaiheita, raskaampia ja kevyempiä. Viimeisillään raskaana + synnytysjännitys + esikoisen vakava sairaus kyllä on sellanen yhtälö että itketty on.
Toivottavasti tämä ratkesi hyvin. Onkohan ap:n vauva jo syntynyt??
 
lalalaa
Ei meille vaan kerrottu että kuka oli ilmoituksen takana.. :( Nyt kamala rumba ihan ilman syytä... Menisivät naapuriin tarkistamaan tilanteen, siellä niillä lapsilla ihan oikeasti on hätä!
 
savolaanen
Olemme aina asuneet omassa asunnossa ja opiskeun vuoksi muutimme hetkeksi kerrostaloon. Olemme varmasti erittäin isoääninen perhe, voin myöntää. kaksi todella vilkasta ja voimakastahtoista pojan nassikkaa, mies joka soittaa sähkö kitaraa ja minä joka laulan ja soitan pianoa. Koulutetulla äänelläni saan myös melkolailla kajautettua ääntäkin, jos poikien leikit menevät vaarallisen puolelle. Niinpä olen turvautunut ääneeni ja monesti hyvinkin liioitellusti (tarkoituksella), jotta saan menon lakkaamaan ja pojat pysähtyvät kuuntelemaan. Tämä on ollut minulle ihan tietoinen taktiikka: "mielummin ääntä kuin korvapuusteja". Ja se taktiikka sitten koettiin vääräksi. Nuoret naapurimme tekivät meistä lastensuojeluilmoituksen, lasten metelöinnin ja itkun (uhma) ja lähinnä minun huutoni takia. Tuli sitten opituksi. Sossu totesi heti että ei ole hätää meillä ja pahoittelivatkin pahaa mieltäni. Asiasta on jo kaksi vuotta ja vieläkin saan suunnilleen paniikki kohtauksen jos lapseni tappelevat tms. Pelkään HIRVEÄSTI uutta ilmoitusta (lapset kun ovat edelleen yhtä voimakasluonteisia). Toki oma huuto jäi vähemmälle, mutta tilalle on tullut periksi antaminen. Onko sekään hyvä? Voisivatko naapurit tulla ystävällisesti kysymään että onko kaikki ok?
Alkuperäinen kirjoittaja lalalaa:
Ei meille vaan kerrottu että kuka oli ilmoituksen takana.. :( Nyt kamala rumba ihan ilman syytä... Menisivät naapuriin tarkistamaan tilanteen, siellä niillä lapsilla ihan oikeasti on hätä!
 
nuu
Alkuperäinen kirjoittaja Tutkija:
Periaatteessa sanotaan, että ilmoituksen voi tehdä nimettömänä, mutta kyllä ne kysyy kuka ilmoitusta tekee. Ja he kertovat asianosaisille kuka ilmoituksen on tehnyt.Näin toimii laki Suomessa.
siis jos tekee ilmoituksen ja sanoo että ei halua että nimi sanotaan ni ei kait ne sitä kerro!!!
 
Tiedän
Ei lapsia ihan huvin vuoksi oteta huostaan, suomessa laitoshoito aika kallista. Minäkin pelkään että meistä joku tekee ilmotuksen kun lapsi itkee öisin aika paljon, mutta tiedän itse et meillä on kaikki ok..
 
juudith
Alkuperäinen kirjoittaja Tiedän:
Ei lapsia ihan huvin vuoksi oteta huostaan, suomessa laitoshoito aika kallista. Minäkin pelkään että meistä joku tekee ilmotuksen kun lapsi itkee öisin aika paljon, mutta tiedän itse et meillä on kaikki ok..
Koliikkiako? Tsempit sinne.
 
Enkä kerro
Jos on tehnyt ilmoituksen nimettömänä niin on vaikea kertoa kuka soitti. Minä soitin nimettömänä ja ilmoitin että veljeni (sanoin hänen nimen ja osoitteen) käyttää huumeita ja lapsi on nälissään eikä hän anna tulla käymään tuomaan ruokaa. Sosiaalityöntekijä kävi samana päivänä heillä ja koko perhe sai apua. Nyt veli on kuivilla ja haillä käy apua usein. En ole kertonut veljelle että soitin,hän luulee että joku naapuri teki sen mutta on iloinen että saivat apua.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Enkä kerro:
Jos on tehnyt ilmoituksen nimettömänä niin on vaikea kertoa kuka soitti. Minä soitin nimettömänä ja ilmoitin että veljeni (sanoin hänen nimen ja osoitteen) käyttää huumeita ja lapsi on nälissään eikä hän anna tulla käymään tuomaan ruokaa. Sosiaalityöntekijä kävi samana päivänä heillä ja koko perhe sai apua. Nyt veli on kuivilla ja haillä käy apua usein. En ole kertonut veljelle että soitin,hän luulee että joku naapuri teki sen mutta on iloinen että saivat apua.
Hienoa, että teit ilmoituksen! Oli oikeasti aihetta. Ja hienoa, että veljelläsi menee paremmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Ei varmaan ole kivaa mut musta on silti parempi muutama perätön ilmotus kun sit muutama tarpeellinen ilmotus liian vähän.
Jos kaikki on kunnossa niin mitä siä jännäämään, ihmisten kans on aina mukava turista turhia. Jos joku meistä ilmotuksen tekis niin tottakai ennemmin haluisin saada asian pois päiväjärjesyksestä mahd pian. Aina sitä voi sossutädeille kahvit keittää jos ovelle asti vaivautuvat.
Näin on. Se rangaistusuhka estäisi ihmisiä tekemästä niitä ilmoituksia. Parempi muutama turha ilmoitus kuin yksikin ilmoitus liian vähän. Meille saa tulla kyllä sossutätikin katsomaan että kaikki on kunnossa. Ei stressiä, se on välittämistä naapureiltakin, että ajattelevat meidän lasten parasta-
 
Malla
Alkuperäinen kirjoittaja lisko:
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
Ei varmaan ole kivaa mut musta on silti parempi muutama perätön ilmotus kun sit muutama tarpeellinen ilmotus liian vähän.
Jos kaikki on kunnossa niin mitä siä jännäämään, ihmisten kans on aina mukava turista turhia. Jos joku meistä ilmotuksen tekis niin tottakai ennemmin haluisin saada asian pois päiväjärjesyksestä mahd pian. Aina sitä voi sossutädeille kahvit keittää jos ovelle asti vaivautuvat.
Näin on. Se rangaistusuhka estäisi ihmisiä tekemästä niitä ilmoituksia. Parempi muutama turha ilmoitus kuin yksikin ilmoitus liian vähän. Meille saa tulla kyllä sossutätikin katsomaan että kaikki on kunnossa. Ei stressiä, se on välittämistä naapureiltakin, että ajattelevat meidän lasten parasta-
Hyvin paljon on silti sitä, että ex-puolisot/anopit jne. tekevät kiusallaan ilmoituksia(ystäväpiirissä kokemusta, itsellä ei) Lastensuojeluilmoitus ei saa olla väline kiusanteolle. Itse teen aina siksikin omalla nimellä, koska ilmoitus otetaan silloin vakavammin, kun tekee omalla nimellä.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä pelkään kanssa tollaista joka päivä. Ihmiset on paskoja, jopa omat "ystävät"

Minäkin pelkään, vaikka olemme päihteetön, normaali perhe.
Eihän tuollaista pelkää sellainen ihminen jolla ei oikeasti ole mitään aihetta pelkoon.Jos tuollaista pelkää niin eiköhän silloin ole jo jotain pielessä?
 
ggg
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä pelkään kanssa tollaista joka päivä. Ihmiset on paskoja, jopa omat "ystävät"

Minäkin pelkään, vaikka olemme päihteetön, normaali perhe.
Eihän tuollaista pelkää sellainen ihminen jolla ei oikeasti ole mitään aihetta pelkoon.Jos tuollaista pelkää niin eiköhän silloin ole jo jotain pielessä?
Esim. ihmisellä voi olla vihamiehiä, työ sellainen, missä saa uhkauksia jne. Mielenterveysongelmista kärsivä naapuri tms. Tokihan ei mitään hätää ole, jos asiat kunnossa, mutta se on silti järkytys perheelle, vaikka perheellä olisi kaikki kunnossa, kun sosiaaliviranomaiset tekevät käynnin tai ottavat yhteyttä. Harva pystyy varmaan ottamaan sen olankohautuksella. Meillä ei kokemusta ls-ilmoituksista, ystäväperheestä tehtiin, äiti on sosiaalityöntekijä ja joku teki kostoksi nimettömän ilmoituksen(äiti sai myös uhkauksia) Sossu teki käynnin, eikä tietenkään mitään seurannut, mutta se oli järkytys perheelle.
 
Maija
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä pelkään kanssa tollaista joka päivä. Ihmiset on paskoja, jopa omat "ystävät"

Minäkin pelkään, vaikka olemme päihteetön, normaali perhe.
Eihän tuollaista pelkää sellainen ihminen jolla ei oikeasti ole mitään aihetta pelkoon.Jos tuollaista pelkää niin eiköhän silloin ole jo jotain pielessä?
Kyllähän esim. moni koliikkivauvan perhe, joka asuu kerrostalossa pelkää, että naapuri tekee ilmoituksen, koska vauva itkee paljon. Tai erityislapsen perhe pelkää ilmoitusta, koska lapsella diagnosoitu joku sairaus. Turhia pelkoa tai ei, niin kyllähän moni niitä sossuja pelkää, vallalla on sellainen, että niitä moni pelkää, vaikka ovat vain ihmisiä hekin ja yrittävät auttaa. Minä en osaa pelätä, mutta en ihmettele niitä, jotka pelkäävät. Pelkäänhän minäkin ukkosta, vaikka tiedän, ettei sitä tarvitse pelätä.
 
ap
Tän oli joku nostanut eilen, merkkasin.... Vanha ketjuhan tämä, viime vuoden toukokuulta.

Meille sanottiin, että voi tehdä nimettömänä, ja jos nimellään ilmoittaa ja se kerrotaan ellei erikseen pyydetä ettei. Meille kerrottiin pyytämättäkin, että se oli naapuri.

Kaksi työntekijää kävivät silloin meille, koska meidän olisi ollut niin vaikeaa lähteä sosiaalitoimistoon vastasyntyneen kanssa. Käynti oli ihan lyhyt ja mukava, työntekijät oli tosi mukavia ja huumorintajuisia. Istuttiin olkkarissa, eikä muuten tarjottu mitään. ;)

Käynti oli siis turha, ja meille tuli sitten jälkikäteen vielä muistiinpanot tapahtuneesta. (Oli kirjoitettu kaikki kirjaimet isolla mikä ihmetytti ja muutenkin epäselvää tekstiä, eikä kaikki ihan pilkulleen oikein, mutta...)

Naapuri muutti saman kuun aikana pois. Täyttä kiusaa siis, kun ei tarvinnut enää naamaansa meille näyttää, ei näyttäytynyt enää kertaakaan lapsensa kanssa pihalla, niin kuin aiemmin aina!
 
Lupa saada apua
Alkuperäinen kirjoittaja Pohjis harmaana:
Ei se lastensuojelu ole niin kamala mitä luullaan,tein itse "ilmoituksen" itsestäni,kun sairauksien takia jaksaminen oli mitä oli,nyt alkaa rullaamaan paremmin,saan kerta viikkoon perhetyöntekijän ja apua on tullut tarpeeksi.
Kiitos sinulle joka kirjoitat positiiviseen sävyyn lastensuojelusta:)
En ymmärrä mitä pelkäätte. Lastensuojelun tarkoitus on SUOJELLA LASTA. Tarjota lapsiperheille apua kun itse eivät pärjää.
Mielestäni kohtuuttomaan mekastukseen (aikuisten kiroiluun, huutoon) lapsiperheessä pitää ja saa puuttua. Lapsilla on oikeus turvalliseen kasvuympäristöön. Onko vanhempien huuto ja kiroilu mielestänne turvallista lapselle... Perusteluna "itsekin elin sellaisessa perheessä" kuulostaa ajattelemattomalta. Haluaisitko itse elää/työskennellä sellaisten auktoriteettien kanssa jotka huutaa ja kiroilee?
Sitäpaitsi lastensuojelu näin lamavuosina on harvojen etuoikeus. Harmi!
 
ira
Alkuperäinen kirjoittaja wattu:
Mun mielestä tälläiset perättömät jutut ovat sen takia todella väärin,koska se vie hurjasti aikaa näiltä sossunihmisiltä,jotka raahautuvat sinne oven taakse. Se aika on pois monelta,jotka oikeasti kaipaa apua elämäänsä!
Mun mielestä siksi noille perättömille ilmoittajille kuuluis jonkinlainen "varoitus",jo ihan siks että kaikkien naapurit eivät innostu soittamaan sossuun,kun lapset ovat viikon itkeneet vaik vesirokossa sisällä.Ja jopa öisin.
No ihan totta. Kaveri on töissä lastensuojelussa ja vaikka hän ei mitään tarinoita sieltä voikaan kertoa, niin olen ymmärtänyt että heillä on ihan yllin kyllin työtä todella helvetillisissä oloissa elävien lasten ja perheiden kanssa, ja näillekään ei riitä tarpeeksi resursseja.

Joten kun sellainen lastensuojelutäti tulee kylään niin hän osaa kyllä nähdä mikä koti on normaali ja mikä ei, sen verran uskomattomia olosuhteita Suomestakin löytyy.
 
juuh
Mä en myöskään ymmärrä miksi pelätään ilmotuksia?

Jos ja kun on kuulunut riitelyä yms meteliä ni naapuri on tehnyt ihan oikein ilmotuksensa kanssa. Sitten tulee sossu käymään ja jos ja kun kaikki on kunnossa ni se siitä.

Mielummin 9 turhaa ilmotusta ja yks oikea kuin että se yksikin oikea jää tekemättä. Niin paljon on lapsia, jotka voivat huonosti eikä kukaan siihen puutu.

minä ainakin otan tädit vastaan ihan iloisin mielin, jos meille haluavat. :)


 
sss
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Mä en myöskään ymmärrä miksi pelätään ilmotuksia?

Jos ja kun on kuulunut riitelyä yms meteliä ni naapuri on tehnyt ihan oikein ilmotuksensa kanssa. Sitten tulee sossu käymään ja jos ja kun kaikki on kunnossa ni se siitä.

Mielummin 9 turhaa ilmotusta ja yks oikea kuin että se yksikin oikea jää tekemättä. Niin paljon on lapsia, jotka voivat huonosti eikä kukaan siihen puutu.

minä ainakin otan tädit vastaan ihan iloisin mielin, jos meille haluavat. :)
Niin, mutta oletko innoissasi myös siitä että jatkossa sit sun papereista näkee että olet ollut tutkinnassa ls-ilmoituksen takia - vaikkakin aiheetta?
 
Hanna
Lapsia voi kasvattaa muutenkin kuin huutamalla! Yleensä kun keinot loppuu huutaminen alkaa. Tuskin naapurista oli muutenkaan kiva kuunnella moista menoa. Huutaminen on henkistä väkivaltaa ja todennäköisesti siksi naapurit tekivät ilmoituksen.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Mä en myöskään ymmärrä miksi pelätään ilmotuksia?

Jos ja kun on kuulunut riitelyä yms meteliä ni naapuri on tehnyt ihan oikein ilmotuksensa kanssa. Sitten tulee sossu käymään ja jos ja kun kaikki on kunnossa ni se siitä.

Mielummin 9 turhaa ilmotusta ja yks oikea kuin että se yksikin oikea jää tekemättä. Niin paljon on lapsia, jotka voivat huonosti eikä kukaan siihen puutu.

minä ainakin otan tädit vastaan ihan iloisin mielin, jos meille haluavat. :)
Niin, mutta oletko innoissasi myös siitä että jatkossa sit sun papereista näkee että olet ollut tutkinnassa ls-ilmoituksen takia - vaikkakin aiheetta?
Nyt mä vastahuomasin, et tää olikin vanha ketju mut jatketaan silti, että mitä väliä sillä on jos ja kun ne kerta ovat aiheettomia? Siis jos siellä merkintöjä olisi? Missä kohtaa ne mua haittais?

 

Yhteistyössä