Lastensuojeluilmoitus

  • Viestiketjun aloittaja auttakaa
  • Ensimmäinen viesti
hohhoi
Alkuperäinen kirjoittaja sossun täti;22228802:
Aiheettomia ilmoituksia tulee edelleen vähän, ne on vain ne joista eniten keskustellaan. Suurin osa, ylivoimaisesti, on täysin aiheellisia. Kiusallaan tehtyjä on erittäin harva.
Aloittajan viestiin viitaten; onko se ihme että huoli on noussut jos olet todella ollut sairaana ja väsynyt? Siis sitä en ihmettele että huoli on siitä tullut, sitä en tiedä mistä se humalatila siihen on päätynyt. Ja ilmoitus todellakin tehdään huolesta, he olisivat yhtä lailla voineet tehdä ilmoituksen kun ovat huolissaan sun jaksamisesta kun olet näyttänyt niin väsyneeltä.
Juuri toissa viikolla kävi kaks sossun tätiä kylässä aiheettoman ls-ilmotuksen takia. He sanoivat että melkein 90 % ilmotuksia on aiheettomia, kiusallaan tehtyjä. Esim. entinen puoliso toisesta... Ja tosiaan itsekkin olen yh, ja kyllä tuommoinen aiheeton ilmoitus rassaa ja masentaa. Ikävää että nykyisin on niin helppo tehdä ilmoitus. Meillä se koski sitä että kaksi vuotias lapseni huutaa liikaa (ja ihan päivisin, koska meillä nukutaan öisin... taloyhtiössämme ei ole muita lapsiperheitä... :S) No koska on aiheeton, niin lupasivat laittaa semmoisen hienon systeemin ettei enää noita ls-ilmotuksia ainakaan meidän perheestä tule tältä kyseiseltä ihmiseltä...
 
auttakaa
[QUOTE="vieras";22229004]en usko et ap kertoo koko totuutta, varmasti on oikea huoli tuon ilmoituksen takana. Opettajat nähneet jo aiemmin selkeitä lapsen laiminlyöntejä tms.[/QUOTE]

ANTEEKSI MITÄ? Sinä varmaan tiedät meidän asiat paremmin kuin minä. Minkälaisia lapsen laiminlyöntejä mahdat tarkoittaa?
 
itelläni on kans paniikkihäiriö ja tiiän kyllä että ku ahstus iskee päälle niin sitä voi olla vähän sekavan olonen ja kohtauksesta riippuen voi kävellä pitkin seiniä.ite ainaki kävelen kun alkaa huipata.mutta onhan tuo v mäistä ettei ihmiset ikinä ota asioista selvää enneku toimivat,siinä menee maine.ise kutsuin kotiini sossun tädit ja kerroin p.häiriöstä ja masennuksesta ja pyysin apua lasten hoitoon.siispä nyt saan apua jota en muualta saa,nimittäin kolme kertaa viikossa tulee perhetyöntekijä ja voin sanoa että apu on tarpeen.varmasti ku ne oli täs paikal huomasivat että oon kummallinen ku jännitti ja paniikki alko tulla mutta ei ne huomauttanu asiasta.hyvin asiallisia olivat ku kertoi todellisen asian laidan.mutta koita jaksaa,asiat selviää ku tohdit vastatat puhelimeen. :)
 
Voi harmistus
Niin - aika tyynesti kehoittavat suhtautumaan ne , joista ei ole aiheettomia lastensuojeluilmoituksia tai lastensuojeluilmoitusta tehty.
Kyllä se ns kunnon ihmistä kirpaisee aika kovastikin nimenomaan se aiheeton ilmoitus.
Sen jälkeen tuntuu ettei ole lupa lapselle tulla yhtään flunssaa eikä naarmua eikä minkäänmoista harmia . Tunnetasolla näin vaan voi käydä , ikävä kyllä ...

Ja olen eri mieltä , kyllä tuollaisesta tulee huolta . Paljon huolta. Normaali elämän ja jaksamisen lisäksi.
Ihan hienoa jos jonkun elämä on niin vahvoilla, ettei moiset aiheettomat ilmoitukset järkytä mielenrauhaa laisinkaan . Ihmettelen.

Voisimme aika helposti tehdä lastensuojeluilmoja toistemme lapsista itsekukainenkin - juuri sen huolen nimissä . Joku oikea syy pitää olla, ennenkuin moista menee tekemään.
Minä voin huolestua kun tuon lapsi ei saa aamupalaa /saa väärää aamupalaa / on ihottumaa ( ei käy oikeassa puistossa ulkona /on väärät ulkovaatteet / ei leiki sopivien lasten kanssa / vanhempi on väärän ikäinen, näköinen, kokoinen, värinen , ei sano päivää, toruu lastaan liikaa /liian vähän...
Ihan siis vaikkei ole alkoholia, väkivaltaa , heitteillejättöä tai mitään mun mielestä oikeaa syytä...

Kyllä tämmöinen vääränlainen huoli ei ainkaan auta kenenkään vanhemman , eikä myöskään lapsen asiaa . Millään tavalla . Se ei aja kenenkään asiaa.

Valitettavasti sossuilla on sitten aikamoinen valta - mielivalta ilman aihetodistajia - jatkotoimenpiteissään. Joten kyllä kannattaa olla kieli keskellä suuta ko tilanteessa .
Virallinen potilasasiamiehenkin ohje on olla 'nöyrä' ja 'kuuliainen' ko tilanteessa. Minusta nuo kaksi eivät välttämättä ole muutoin hyvään vanhemmuuteen liitettäviä määrietä - luulin että topakka ja asioita hoitava vanhempi olisi parempi ?
 
auttakaa
[QUOTE="vieras";22229036]JOS et ole ollut humalassa vaan sairaana, niin ei mitään syytä huoleen. Päällepäin kun ei näy hortoilevasta kävelystä ja nuutuneesta olemuksesta että onko kyseessä tauti vai alkoholi.
Eikös ole hyvä että koulu toimii jos on huolissaan lapsestasi?

Lastensuojelusta soitetaan sinulle ja pyydetään tapaaminen. Se on heidän velvollisuutensa selvittää onko lastensuojelutarvetta. Selität tilanteen ja tarvittaessa lääkärintodistus taudista tms, ja he toteavat että kaikki on kunnossa. Oletus siis on että teidän perheessä ON kaikki kunnossa.[/QUOTE]

Olisinko oikeasti niin tyhmä, että lähtisin humalassa koululle lasten kanssa??? Kai mullakin nyt järki on päässä... Enkä siis ole hortoillut, sattuneesta syystä muistan kyllä illan (eli ei kännissä)!

Perheessämme kaikki ok, joten en tiedä mistä tämä johtuu!
 
voi elämä...
Minustakin (olen yh) on tehty viime vuonna 2 perätöntä ls-ilmoitusta, molemmissa oli sellaisia asioita lueteltu, että vain ex-mies olisi voinut niitä keksiä. Olisin odottanut jonkinlaista anteeksipyyntöä tai pahoittelua sossun tädeiltä, mutta sitä ei ikinä tullut. Päinvastoin yrittivät hyssytellä että ei tässä nyt mitään syyllisiä aleta etsimään, ei näitä kukaan tee huvikseen. Eipä...
Tuossa ap:n tapauksessa rehtoria vastaan voisi nostaa kunnianloukkaussyytteen, koska on kuitenkin myöntänyt ilmoituksen lähteneen heidän kauttaan.
 
sossun täti
Onhan tuo nyt aika älytöntä jos:
- vanhempi tai äiti ei saisi KOSKAAN ollaan väsynyt tai nuutnut ---> muuten tehdään ls-ilmoitus , eikä se ole edes paheksuttavaa tai ihmeteltävää tai 'sossun täti ' näkee sen aihelliseksi

Ovatko 'Sossun tädin' mielestä kelpo vanhempia vain AINA pirteät ja super-ihmiset , jotka eivät väsy ja ovat freesejä ?

Kiusallaan tekemiselle on kyllä aika venyvät rajat - itse luen myös besserwisseriyden, oman kasvatustavan parempana pitämisen - sekä armottoman itsekkyyden olevan ihan samalla tapaa 'kiusalla tekemistä'.

Ei jumankauta kaikista väsyneistä vanhemmista voi ruveta 'huolen ' nimissä ls-ilmoja tehtailemaan ? Ja sossu pitää niitä vielä asiallisina ???????
Tuo sanotaan ihan lastensuojelulaissa; huolen ilmetessä on tehtävä ls-ilmoitus. Ei se ole mun mielipiteestäni kiinni. Mun mielestä on myös muita ihmisiä kuin pirteitä superihmisiä ja väsyneitä. Miten sitten ilmoituksen tekoa pitäisi vaikeuttaa? Eikö huolestaan ilmaiseminen pitäisi olla helppoa jotta mahdollisesti avun tarpeessa oleva perhe saisi apua?
 
auttakaa
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille :) Yritän olla panikoimatta ja odotella sossun soittoa. Nyt rupeamme lasten kanssa syömään, joten poistun koneelta. Mutta jos haluatte jatkaa keskustelua, käyn myöhemmin lukemassa ja vastailemassa. Tämä antoi paljon voimia, siis tieto etten ole ainoa, josta on aiheeton ilmoitus tehty!
 
En kyllä ymmärrä miten viitsii tehdä ilmoituksen yhdestä kerrasta, kun ihminen vaikuttaa nuutuneelta, väsyneeltä tai vähän sekavalta. Kai nyt kaikki on joskus kunnon flunssassa olleet? Aikamoisia harppauksia tehdään jos tuollaisesta päätellään alkoholismia. Tämä on kyllä niin tätä nykymaailmaa. Saisi mennä jo itseensä jos oikeasti lapsen puolesta huolestuu noin helposti. Ilmoittaisin yksittäistapauksen vain jos kyseessä olisi väkivaltainen tai seksuaalinen käyttäytyminen lasta kohtaan. Mutta jotkut ne kyllä jaksaa. Auttaa tosiaan sitä väsynyttä vanhempaa ihan helkkaristi kun saa stressata vielä päälle sossustakin.
 
"vieras"
Miks ei voi mennä kysymään suoraan että ootko sä humalassa. Jos siis kerta niin paljon kiinnostaa. Vituttaa tollaset jotka tekee omia johtopäätöksiään ihan vaan viiden minuutin kyyläämisen perusteella. Just niitä ämmiä jotka pysähtyy tien toiselle puolelle kolaripaikkaa kauhistelemaan ja voivottelemaan mutta kellekään ei tuu mieleen mennä kysymään että tarviiko apua.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22228584]Joo, ilmoitusten teko on niin pahasti päässyt repeämään valloilleen, ettei ihmiset enää uskalla liikkua[/QUOTE]

PAkko olla samaa mieltä. Toisaalta loistava uudistus, toisaalta ei.
 
"kolmen äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja sossun täti;22228802:
Aiheettomia ilmoituksia tulee edelleen vähän, ne on vain ne joista eniten keskustellaan. Suurin osa, ylivoimaisesti, on täysin aiheellisia. Kiusallaan tehtyjä on erittäin harva.
Aloittajan viestiin viitaten; onko se ihme että huoli on noussut jos olet todella ollut sairaana ja väsynyt? Siis sitä en ihmettele että huoli on siitä tullut, sitä en tiedä mistä se humalatila siihen on päätynyt. Ja ilmoitus todellakin tehdään huolesta, he olisivat yhtä lailla voineet tehdä ilmoituksen kun ovat huolissaan sun jaksamisesta kun olet näyttänyt niin väsyneeltä.
Siis miten joku ventovieras pystyy määrittelemään, milloin joku toinen näyttää liian väsyneeltä???? Ihanko oikeasti sellaisesta pitäisi muka tehdä lastensuojeluilmoitus?? Jos naapurin äiti näyttää esim. minun mielestäni väsyneeltä! HUH HUH!!!!
 
auttakaa
Minä tulin kans siihen tulokseen, etten enää osallistu mihinkään koulun tapahtumiin, enkä eilenkään olisi mennyt vaan en halunnut lapsille tuottaa pettymystä ja tämän sain sit palkaksi...
 
Jos mä olisin koulun tilaisuudessa, missä joku äiti olisi minun ja useamman muun mielestä selkeästi juopuneen oloinen, niin tottakai huolestuisin perheen lapsista, ja saattaisin jopa ls-ilmoituksenkin tehdä.

En ilkeyttäni, en siksi että minulla ei ole elämää tms, vaan siksi että olen nähnyt selkeästi juopuneen oloisen naisen lastensa kanssa koulun tilaisuudessa, ja muutkin vanhemmat ovat nähneet saman.

Vaikka onkin taatusti suuri shokki kuulla olevansa ls-ilmon kohteena, niin mitään seurauksiahan tuosta ei tule, jos ja kun perheessä on asiat ihan hyvin.

Ulkopuolinen ei voi tietää, ettei päihtyneeltä vaikuttava äiti olekaan päihtynyt.
 
ei hätää
Kyllä siellä sossussa on ihan järkeviä ihmisiä ja jso ilmoitus on aiheeton niin näin toteavat. Työtänsähän vain tekevät.

Itse tiedän tapauksen jossa ex-mies teki ls-ilmoituksen ex-vaimostaan, jonka luona lapset asuvat. Lopputulos oli se että sossu totesi ettei tämä nainen tarvitse lastensuojelun asiakkuutta mutta mies tarvitsee. Kaikki toimenpiteet kohdistuvat nyt tähän ilmoituksen tekijään, hänet on siis tarkoitus saada ymmärtämään omien lastensa maailmaa ja saada tukea vanhemmuuteen.
 
"voi itku"
Perättömät syytökset tuntuu tosi kurjilta :(

Mutta miksi ihmeessä ap olit sairaana siellä, eikö olisi ollut parempi ihan tartunta syistäkin jäädä kotiin sairastamaan?
 
Jos mä olisin koulun tilaisuudessa, missä joku äiti olisi minun ja useamman muun mielestä selkeästi juopuneen oloinen, niin tottakai huolestuisin perheen lapsista, ja saattaisin jopa ls-ilmoituksenkin tehdä.

En ilkeyttäni, en siksi että minulla ei ole elämää tms, vaan siksi että olen nähnyt selkeästi juopuneen oloisen naisen lastensa kanssa koulun tilaisuudessa, ja muutkin vanhemmat ovat nähneet saman.

Vaikka onkin taatusti suuri shokki kuulla olevansa ls-ilmon kohteena, niin mitään seurauksiahan tuosta ei tule, jos ja kun perheessä on asiat ihan hyvin.

Ulkopuolinen ei voi tietää, ettei päihtyneeltä vaikuttava äiti olekaan päihtynyt.
Niin, itse en kyllä osaa sanoa miten tuollaisessa tilanteessa tekisin. Sekava voi kyllä olla muutenkin kuin alkoholista joten ehkä ei oikein haastattelemaankaan uskalla mennä jos sattuisi olemaan sekaisin lääkkeistä/huumeista. Onhan näitä.
Mutta en ap syytä sinua mistään, uskon tarinasi! Mietin vain kuinka itse toimisi jos olisi sattunut tuollaiseen tilanteeseen!
 
:=
Alkuperäinen kirjoittaja sossun täti;22228802:
Aiheettomia ilmoituksia tulee edelleen vähän, ne on vain ne joista eniten keskustellaan. Suurin osa, ylivoimaisesti, on täysin aiheellisia. Kiusallaan tehtyjä on erittäin harva.
Aloittajan viestiin viitaten; onko se ihme että huoli on noussut jos olet todella ollut sairaana ja väsynyt? Siis sitä en ihmettele että huoli on siitä tullut, sitä en tiedä mistä se humalatila siihen on päätynyt. Ja ilmoitus todellakin tehdään huolesta, he olisivat yhtä lailla voineet tehdä ilmoituksen kun ovat huolissaan sun jaksamisesta kun olet näyttänyt niin väsyneeltä.
jopas pomppas,sinun mielestä on oikein tehdä ilmoitus äidistä koska on väsynyt ja sairas? ei ihme että sossussa pitää kiirettä ;)
 
Soittoa odottelen minäkin... Kävin hakemassa apua masennukseen ja sain tietää sen tyypin, jonka kanssa keskustelin, tehneen musta ls-ilmoituksen. Vaikka nimenomaan painotin, että jaksan kyllä lapsista pitää hyvän huolen, jaksan ulkoilla ja leikkiä heidän kanssaan, antaa läheisyyttä jne. En vain jaksanut sitä omaa oloani enää. Ihmettelen kyllä, mitä tämä kyseinen tyyppi on ajatellut. Tosi mukavaksi teki avun hakemisen :( Mutta koitan silti jaksaa uskoa, ettei ne, joiden kanssa jatkossa asiaa hoidon, ole yhtä ääliöitä. Älä säkään ap anna niiden ihmisten vaikuttaa, mene vaan sinne koululle jatkossakin.
 

Yhteistyössä