Letrozol & ovulaatio

Hei!
Pakko liittyä tänne ja kysyä apua!
Letrozolia söin tässä kierrossa kp3-7 1tbl, ensimmäisen kerran siis. Kuukautiset säännölliset 28-31pv ja pillerit lopetin 2vuotta sitten. Ovulaatiota en tässä kierrossa pongannut tikuttamalla vaikka tuntemuksia oli puolen kierron aikaan. Nyt kp 40!! Raskaustesti näyttää negaa ja mahdolliset oireet saattaa olla kuviteltuja ja niitä on muutenkin usein ennen kun menkat alkaa, kuvottava olo, alavatsa kipeä, Väsymys jne. Toista viikkoa sellainen tunne että menkat alkamassa mutta ei vaan ala.. Mitä mä nyt teen, kuinka todennäköisesti raskaus on alkanut jos se ei vieläkään näy testissä edes haaleena haamuna? Varmaan maanantaina lääkäriin yhteys.. Onko muilla letrozol pidentänyt kiertoa ilman raskautta?
 
Mulla on hankaluuksia noiden ovistestien kanssa...
Huhtikuussa siis gyne ultrasi ja sanoi että ovis tulee muutaman päivän sisään. Tein testejä ja viiva rupesi tummumaan, yhtenä päivänä se oli lähes kontrolliviivan vahvuinen mutta ei kuitenkaan, ja seuraavana päivänä täysin haalea. Menkat kuitenkin tulivat eli ilmeisesti ovulaatio onnistui.

Tässä kuussa aloin tehdä testejä kp8 ja viiva oli jo yllättävän hyvä. Kp11 näytti siltä että kohta ovulaatio varmaankin tulee, viiva oli kohtalainen, tosin paljon haaleampi kuin tuolloin huhtikuussa. Olen lisäksi tehnyt sylkitestejä, ja tuolloin kp11 sylkitesti näytti vahvinta postitiivista mitä olen saanut, mutta sekin vähän "vajaata" eli näytti että se paranisi vielä. Kp12 testit olivat jo kuitenkin täysin negoja ja nyt testiviiva ei edes erotu ovulaatiotesteistä.

Nyt siis märehdin sitä että oliko ovulaatio tuolloin kp11. Ilmeisesti minulla se menee todella vauhdilla ohi ja pitäisi ovulaatiopäivänä testata monta kertaa päivässä jos sen haluaisi saada kunnolla kiinni. Ovislimoja oli ainakin muutamana päivänä tuossa kp11 ympärillä, nyt nekin loppuneet ja rinnat kipeytyneet. Inhottaa kun ei varmaksi tiedä tapahtuiko ovulaatio vai ei eikä voi tehdä muuta kuin odottaa...

Jatkan sylkitestien tekemistä huvin vuoksi ja katson pysyykö tilanne täysin negana. Odottelen menkkoja ja jos niitä ei näy niin sitten aloitan terolutit....

Anzeliina, mahtavaa että ovulaatio onnistui! Toivotaan että nyt vain olisi vahvaa uimaria ja saisitte pienen ihmisen alkuun!

Vuuti, samaa toivon teillekin! Jos saataisiin pian plussauutisia :)
 
AnnasTiina, en huomannutkaan aiemmin viestiäsi.
Mulla eka letrokierto menossa joten kokemusta ei ole...
Sanoisin että todennäköisesti et ole raskaana, ellei ovulaatio ole ollut tosi myöhään syystä tai toisesta. Joskus kierrot vaan heittelee ja voi olla että tämä on ollut ovuloimaton kierto. Pyydä lääkäriltä terolutit, että tarvittaessa saat aina kierron katkaistua :)
 
Tulisin uutena mukaan keskusteluun.
Yritystä takana "vasta" 11 kuukautta, mutta ikää jo sen verran, että olemme aloittaneet hoidot julkisella puolella.
Seuraavassa kierrossa olisi tarkoitus aloittaa letrot. Mikäli sitten joulu ei tule sotkemaan koko juttua, koska pitäisi varata aika ultraan myös.

Toivottavasti ketju pysyy aktiivisena, tsemppiä kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Hei, minäkin tulisin uutena mukaan. :) Yritystä takana kaksi vuotta ja yksi keskenmeno. Lapsettomuushoidossa kunnallisella. Alkututkimusten tuloksena kummastakaan ei löydetty mitään vikaa, mutta oma ovulointi jäi kysymysmerkiksi sillä pitkä ja epäsäännöllinen kierto. Letrot 2,5mg x 1 kp 3-7 määrättiin minulle ovulaatiota tukemaan. Ekassa letrokierrossa tuli tosi kovat oviskivut, mutta en saanut tikutettua ovulaatiota. Aavistelin sitä silti tapahtuvaksi ja myöhemmin verikoe varmistikin sen tapahtuneen, mutta yrityksistä huolimatta ei vaan tärpännyt. Nyt menossa kolmas letrokierto. En ole saanut tässä kierrossa tikutettua haamuviivaa kummempaa :( tuntuu, että letrojen vaikutus oli ja meni.

Yritetään pitää keskustelua yllä! Kyllä tässä jo alkaa laivata vertaistukea. :)
 
Hei, minäkin tulisin uutena mukaan. :) Yritystä takana kaksi vuotta ja yksi keskenmeno. Lapsettomuushoidossa kunnallisella. Alkututkimusten tuloksena kummastakaan ei löydetty mitään vikaa, mutta oma ovulointi jäi kysymysmerkiksi sillä pitkä ja epäsäännöllinen kierto. Letrot 2,5mg x 1 kp 3-7 määrättiin minulle ovulaatiota tukemaan. Ekassa letrokierrossa tuli tosi kovat oviskivut, mutta en saanut tikutettua ovulaatiota. Aavistelin sitä silti tapahtuvaksi ja myöhemmin verikoe varmistikin sen tapahtuneen, mutta yrityksistä huolimatta ei vaan tärpännyt. Nyt menossa kolmas letrokierto. En ole saanut tässä kierrossa tikutettua haamuviivaa kummempaa :( tuntuu, että letrojen vaikutus oli ja meni.

Yritetään pitää keskustelua yllä! Kyllä tässä jo alkaa laivata vertaistukea. :)
Meillä pääsyy taitaa olla se, etten vain ovuloi. Pco-munasarjat löytyy myös,vaikka muita oireita ei oikein olekaan. En ole kertaakaan luomukierroissa saanut ovulaatiota tikutettua. Nyt vain odotellaan uuden kierron alkamista.
 
Mahtavaa saada tänne lisää porukkaa, tervetuloa!

@AnnasTiinakk , minulla ei varsinaisesti kierto pidentynyt, kun se vaihtelee muutenkin 28-32 pv, mutta luteaalivaihe piteni kahdella päivällä. Toivottavasti saat pian tilanteeseesi selvyyden!

Täällä ovulaatio oli kivuista päätellen torstaina, joten nyt jo dpo 4. Onneksi tämä viikko on hyvin ohjelmoitu, jospa menisi äkkiä. Kamala flunssa päällä.

Toivottavasti tässä ketjussa olisi nyt plussaonnea!
 
Hei! AnnuT juu, minäkään en ole ikinä saanut tikutettua ovulaatiota. Ihan tosi ärsyttävää :D Enkä nytkään, kun tämä Letrohoito aloitettu. Lääkäri on puhunut, että enää 1-3 kiertoa halutessani letroja ja sitten kokeillaan lisäksi pistoshoidot. Jos vieläkään ei apua niin inseminaatio ja sitten...onko sitä seuraava vaihe jo koeputkihedelmöitys...?

Mikä on AnnasTiinan tilanne??? :)
 
Tervetuloa mukaan kaikki uudet! :)

Neilikoita, mulla oli myös tuo etten saanut kunnon viivaa ovistestiin, tosin mistään en nyt tiedä olenko ovuloinut...

Mittaileeko teistä kukaan lämpöjä? Itse olin hyvillä mielin ja varma ovulaation tapahtumisesta, kunnes eilen tarkistin iltalämmön joka oli vaan 36,3 eli tosi matala. Tänä aamuna 36,2 eli jos lämpöjä on uskominen niin tuskin on ovulaatio tapahtunut... Mutta eihän tässä muuta voi kuin odottaa ja katsoa tuleeko menkat tai plussa! :) Toivottavasti jompikumpi eikä täysin turha ovuloimaton kierto :cautious:
 
Kiitos :)

Annustiini, en ole ainakaan itse mittaillut lämpöjä. Oliko sinulla menossa eka letrokierto? Toivotaan plussaonnea! Ja jos ei sitä ihan vielä, niin hyvähän se menkkojenkin säännöllinen tulo on. Ilman kumpaakaan, ei hyvä. :)

Anzeliina kirjoittelit lokakuussa, mikä mahtaa olla teidän tilanne? Tärppäsikö? Ainakin mahtavan kokoinen follikkeli oli ollut ja ovisplussa! :)
 
Tervetuloa kaikille uusille, kivaa saada lisää samassa tilanteessa olevia mukaan keskusteluun. :) Itsellä oli kontrolliultra ja ovitrelle pistos tosiaan viime viikon alussa ja nyt odotellaan. Parhaamme mukaan hyödynnettiin ovulaatiota. Hankaluuksia tuotti se, että mies oli flunssassa ja nyt tällä hetkellä minä olen vuorostani sairaana o_O menkat pitäisi alkaa laskujeni mukaan ensi viikon perjantaina eli sinne asti jännäillään tilannetta. Jos ei tärppää niin toivotaan, että ehditään kolmannelle ja viimeiselle letro-kierrolla ennen joulutaukoa.
 
Onko teillä muilla voimistunut ovulaatiotuntemukset ja "oireet" ovulaation ja menkkojen välissä letrokiertojen aikana?

Minulla ovulaatio oli huomattavasti kipeämpi ja selkeämpi ja viime kierrossa tuli rinnat araksi jo paljon ennen menkkoja, yleensä en oo noin selvästi tuntenut. Tässä kierrossa tuntui eilen ,dpo 6, hassu poikittaisvihlaisu vatsassa ja sen jälkeen on rinnat taas kipeytyneet. Herää toiveet, mutta ei ne viime kierrossakaan mitään tarkoittaneet.
 
Vuuti, minulla oli ekassa letrokierrossa vahvempia tuntemuksia oviksen ja menkkojen välillä. Minulla vihloi alavatsaa aika paljon. Kohdallani valitettavasti oireet eivät viitanneet siihen, mitä toivoin. Tässä kierrossa ei ole vuorostaan ollut mitään oireita. En tiedä, voiko olla että kroppani on ns tottunut letroihin ja nyt tokassa kierrossa ei ole enää niin vahvoja oireita.

Vuuti, tuntemuksesi voivat olla hyvä merkki :):) toivon, että teille tulisi plussa ja pidän kaikki mahdolliset sormet ristissä :) milloin ajattelit testata vai odotatko, kunnes menkat on myöhässä? Minulle lääkäri sanoi, että irroituspiikin jälkeen voi 2 viikon kuluttua tehdä testin, mutta tämä ajankohta on 3 päivää ennen kuin menkkojen pitäisi alkaa. Itse varmaan odottelen sinne asti.
 
Vuuti minulla oli ekassa letrokierrossa todella kovat oviskivut, hyvä jos kivun aiheuttamasta kippurasta pääsin suoristamaan itseäni. Ajattelin, että no nyt tapahtuu joten hyvä, mutta ei sitten kuitenkaan johtanut plussaan :( . Toisessa letrokierrossa oviskivut olivat aika pientä ja tässä kolmannessa letrokierrossa myös lievät oviskivut kestivät vain hetken. Voi että Vuuti toivotaan plussaonnea :) sormet ristissä ollaan täälläkin!!

Itseäni alkaa harmittaa, kun tuntuu ettei letroista ole mitään apuja... ja varsinkin se epätietoisuus, miksi lapsettomuutta... toivottavasti tämä letrovaihe on äkkiä ohi ja pääsee kokeilemaan lisää keinoja taaaii sitten vaan kävisi se maailman parhain tärppi <3 :)
 
Hei! Liityn mukaan keskusteluun. Ensimmäinen letrokierto menossa, ja valitettavasti kahdenkaan ultran jälkeen vastetta ei tullut, eli selkeää johtofollia ei näkynyt, isoin oli nyt 11 mm. Lääkärin mukaan tämä kierto on on menetetty. Harmittaa, koska oireita oli: vatsan juilintaa ja ovulaatiolimaa, ja ehdin jo elätellä toiveita ovulaation tulosta.

PCOS löytyy ja seuraavaan kiertoon nostetaan annos kahteen tablettiin. Nyt sitten vain odottelemaan, että seuraava kierto alkaisi.
 
Hei Pihlaja87,

tervetuloa mukaan! :) Toivotaan lääkkeen nostosta vastetta!

Kiinnitin erityisesti huomiota follikkelien kokoon. Minun follikkelit ovat aina olleet kokoa 10-13, eikä lääkäri ole kertaakaan sanonut, että se ei riittäisi... Itse tosin olen epäillyt riittävyyttä, koska mitä lueskelen niin tuntuu, että muiden follit ovat seurantaultrassa lähelle about 20millisiä. Pitääkin minun kysyä asiasta ensi kerralla. En myöskään ole koskaan saanut tikutettua ovulaatiota, mutta yksi verikoe ensimmäisessä letrokierrossa kertoi sen kuitenkin tapahtuneen, jonka vuoksi annosta ei nostettu. Minä olisin valmis nostamaan annosta... ehkä soitan polille ja kysyn siitäkin :D
 
Kiitos tsempeistä @Anzeliina ja @Neilikoita!
Rinnat edelleen todella arat ja mies kysyi tänään saunassa, että onko rinnat turvonneet kun näyttää niin isoille. Voi kunpa olis tärpänny viimein, on me jo 1v10kk ooteltu plussaa! Tänään dpo9. Vannotin itselleni, että testaan vasta kun menkat myöhässä, mutta tänään kun tajusin että huomenna voisi jo hyvällä tuurilla jotain testissä näkyä, niin saa nähdä maltanko olla testaamatta. :LOL:

@Pihlaja87 , tervetuloa! Onpa harmillista, että ensimmäisessä kierrossa ei letroista ollut mitään hyötyä, varmasti turhauttaa.
@Neilikoita , kannattaa kyllä kysyä follien koosta jos yhtään mietityttää. Meillä ainakin sanottiin, että voi olla yhteydessä, jos jotain kysyttävää vain mieleen tulee. Mulla taisi olla folli sillon 17mm. Nyt tässä toisessa kierrossa en käyny ultrassa ollenkaan, ei tarvinnut kun annos pysyi samana ja ekassa oli vastetta.
 
@vuuti no täytyypä kyllä kysästä. Kummallista kun minulle puhutaan, että 11mm folli ollut "selvä johtofollikkeli". :O en kyllä ymmärrä tällaisaisia eriasteikoita :D tai sitten ne vaan sanovat niin, koska se on ollut silloin selvästi se suurin.

Niin ja vuuti: Minua niiiiin jännittää tuleeko teille pian plussaonnea :) testasitko sinä jo? :)

Mekin ollaan jo pari vuotta toivotta lasta, joka kestäisi matkassa mukana. Yksi raskaus takana, joka päättyi hyvin varhaisessa vaiheessa jo keskenmenoon. On kyllä raskasta, kun ei tiedä miksi minun on niin vaikea raskautua. Vaan Ei auta. Pittää vaan toivoa parasta! :)
 
@Neilikoita, pitkä on ollut teidänkin tie. Toivottavasti saisitte pian plussan ja saisitten siitä vauvan syliin asti!
Vielä maltoin olla testaamatta. Viime kierrossa tuli finnit naamaan jo dpo8, nyt niitä ei oo vielä tullu ja rinnat kyllä tosi arat. Vitsit että kyllä taas petyn pahasti, jos menkat ensi viikolla alkaa.
 
Kyllä pitkältä ajalta se vaan tuntuu:( ja jotenkin, vaikka ei saisi niin kyllä minä oon miettiny, että olenko yksi niistä, jotka eivät koskaan saa lapsia.. noh, ei mietitä sitä täällä. Onnistaisipa vaan :)

Ai sinä maltoit! :D No jännitetään sitten vielä hetki ja kumpa se olisi plussa, pliiis. Voih...Minä myös todellakin tiedän sen pettymyksen tunteen. Joka kertahan sitä pettyy, kun menkat alkaa, mutta erityisesti silloin jos menkat muuten vaan myöhässä tai ajattelee hyvän ovulaation olleen ja mielessä raskaus (jipii loistavalla mielikuvitukselle). Niin voi elämä sitä pettymyksen määrää! Huh...
 
:poop: Kaikista lupaavista merkeistä huolimatta menkat alkoi dpo13. :poop: Huomenna alkaa viimeinen letrokierto. Menkat ollu kivuliaammat kuin moneen vuoteen, oli semmosta repivää kipua alaselässä. Lienee kivutkin letroista johtuvia kun oviskivutkin kovempia. Tällä kertaa ei itkettäny, vaikka toiveet oli korkealla, tähän on jo niin tottunut. Ei mitään toiveita enää viimeseen kiertoon.
 
Mulla ei oo menkat alkaneet ja raskaustestit on olleet negaa, eli letrot eivät toimineet tällä annostuksella kuten pelkäsinkin.

Koko lapsentekoprojekti jää meillä nyt tauolle. Sain niin pahat traumat siitä gynekologista ja sen "sun ei edes pitäisi saada lapsia"-kommenteista (en edes ole sen kokoluokan tankkeri!) että lääkäriin en kertakaikkiaan uskalla hakeutua ennen kuin olen saanut painoa reilusti pois. Nyt yritän keskittyä työhön ja mieheen, suunnitelmissa on lähteä keväällä kuukaudeksi Italiaan.

Eli siis minä jään taustailemaan. Toivon kaikille teille muille parempaa onnea letrojen kanssa sekä plussia testeihin! <3
 
Vuoti, harmi ettei teillä napannut tästä kierrosta :unsure: oireesi kuulosti niin lupaavilta. Meilläkään ei toinen Letrozol-kierto tuottanut tulosta vaan menkat alkoi jälleen :( miehelle tämä otti koville. Hänen uskonsa meidän projektiin kasvoi, kun pääsimme hoitoihin ja sain lääkityksen. Itseltä pääsi itku ja ihan hyvä niin, sain pahaa oloa purettua ja olo on nyt parempi. Minua harmitti eniten se, kuinka pettynyt ja surullinen mieheni oli.

Meidän poli jää ensi viikon perjantaina joulutauolle ja minulle otollisin ultra-aika olisi ollut ensi viikon jälkeinen viikko, mutta poli on jo suljettu silloin. Hoitajakin sanoi, että ensi viikolla ultraaminen on liian aikaista ja ovulaation ja irroituspiikin oton ennustaminen ei välttämättä onnistu. Eli meidän kolmas ja viimeinen Letrozol-kierto seurantaultrineen siirtyy suosiolla ensi vuodelle. Olen silti harkinnut, että ottaisin itsenäisesti letrot tässä kuussa ja tikuttelisin ovulaatiota, vaikka ultraseurantaa ei olisi. Minulla on kuitenkin vaste ollut hyvä, molemmissa aiemmissa kierroissa oli yksi johtofollikkeli ja kaikki on ollut ok. Harkitsen tätä vielä.

Anustiini, harmi että myöskään sinulla ei Letro-kuuri toiminut tässä kierrossa. Harmittaa myös suuresti sinun kokemuksesi lääkäreistä. Toisaalta on hyvä välillä hengähtää ja teidän Italian loma kuulostaa ihanalta :) itse varmaan myös hiljennyn hetkeksi (loppuvuodeksi) ja nautin joulusta ja yhteisestä ajasta mieheni kanssa. Palailen linjoille ensi vuoden aikana, silloin myös selviää meidän projektin jatko, jos viimeinen letro-kuuro ei tuota tulosta. Olen jo asennoitunut siihen, että joudumme siirtyä astetta järeämpiin hoitokeinoihin.

Toivon sinulle Anustiini ja kaikille muillekin mukavaa joulun odotusta:love::love:
 
@Anustiini , ihanat suunnitelmat teillä! Tsemppiä painonpudotukseen, yritä jättää sen törppö-gynen sanat toisarvoisiksi!

@Anzeliina , harmi ettei teilläkään tärpännyt ja polikin juuri pahasti joulutaolla. Peukut pystyssä plussan puolesta!

Minä soittelen maanantaina omalle polille ja kyselen verikokeen (kilpirauhanen) tuloksia yms. Tänään aloitin viimeisen letrokierron (niitä määrättiin kolmeksi kierroksi).

Ihanaa joulun aikaa kaikille, plussaonnea!
 
Vuuti: Voi ei, ettei vieläkään tärpännyt... :( ymmärrän turhautuneisuutesi. Ei minullakaan ole mitään raskauteen liittyviä toiveita enää letrojen suhteen. Olisin niin valmis siirtymään eteenpäin. Tsemppiä, voimia ja iloa joulukuuhun.

Anustiini: ikävä kuulla kaikesta. Toivottavasti, et enää ikinä koe mitään mikä aiheuttaa sinussa näiden asioiden tiimoilla pelkoa, lääkäreiden pitäisi olla meidän puolellamme auttaen. Lomanne kuullostaa aivan ihanalta! Rakkautta ja rentoja talvipäiviä. Kiva, kun jäät kuulolle:)

Anzliina: voi itku.... olen kovin pahoillani teidänkin puolesta. Minua harmittaa tosi kovin myös aina aika ajoin se, kun tiedän miten mieheni haluaisi jo lapsia ja minä se tässä kehoni kanssa hidastan molempien toivetta. Ps. Minä sain tehtäväkseni syödä 2kin letrokiertoa ilman seurantaultraa. Mikäli päädytte "ultrattomaan kokeiluun" niin tuhannesti onnea yritykseen!!! Hyvää joulun odotusta ja palailehan ensi vuonna. Meidänkin jatkot selviää vasta ensi vuonna, mahd. Helmi-maaliskuussa.

Toivon kaikille vielä rauhallista joulua. Mennään sitkeästi eteenpäin <3
 

Yhteistyössä