Letrozol & ovulaatio

@vuuti mulla on suvussa ollut noita kasvaimia, ne kyllä aina säikäyttää. Mutta mun tutuilla kaikki mennyt hyvin niiden kanssa! Onko tullut jo ovisplussaa?

Mä kyllästyin tänään haamujen tulkintaan, kävin ostaa digin ja näytti ”raskaana 1-2”, vaikkakin vasta dpo 11. Voikohan olla tottakaan...
Juuri jostain luin, että raskaus voi näkyä testissä jo dpo11. Raskaushormoni nousee ihmisillä vähän eri tahtia ja siksi raskaus näkyy testissä vähän eri aikoihin.

Mutta ihanaa @Soilemaria :love:

Mulla olisi tänään dpo15. Ei tunnu yhtään siltä että olisin raskaana, mitä nyt rinnat olleet arat ainakin 8 päivää.
Mutta suoraan sanoen tällä hetkellä en vaan uskalla tehdä raskaustestiä, koska asia pelottaa.
Pelottaa jos olisin raskaana ja olisi kamalaa jos en olisi. En siis tiedä miten pitkään nyt olen testaamatta jos menkat ei ala. Olen myös hyvin epäuskoinen, että raskautuisin ensimmäisestä letrokierrosta.
 
@Soilemaria, mahtava testitulos sulla. Onnea! :love:

Ei oo tullut ovisplussaa ei.. Mulla on semmonen tunne, että ovis meni jo mutta en saanut sitä kiinni uusiin tikkuihin. Ne mitä yleensä olen käyttänyt, tulivat postissa vasta tänään. Limat oli ke&to, eiköhän se ollut siinä. (n) No, normitallettelut tehtiin kotona. Toivottavasti ensi kierrossa olisi parempi tuuri, eikä ovis olisi viikonlopun kynnyksellä. Täytyy nyt vielä varuilta pari päivää jatkas ovistestailuja.
 
Uskalsin lopultakin tehdä raskaustestin aamulla ja valmiina löytyikin yksi apteekkarin raskaustesti.
Tänään on dpo16 ja kp33.
Ja tuloksesta tuli ihan selkeä positiivinen, ihan pienesti hailakka, mutta toinen viiva on silti täysin näkyvissä ilman mitään epäselvyyttä.

Huh:whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Soilemaria
@AnnuT, mahtavaa! Onnea odotukseen. :love:

Ei mun ovis vielä mennytkään. Tänään oli testissä melkein tasavahvat viivat ja halut+limat olleet sellaiset, että tulossahan se vasta on. Koko päivän on kivistänyt mahaakin. Epäilen, että voi olla huomenna, joten inseminaatio taitaa nyt joka tapauksessa jäädä tässä kierrossa haaveeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Soilemaria
Moikka! Ajattelin tulla kurkistamaan, löytyisikö täältä "vertaistukea" ja muiden Letrozolin käyttäjien kokemuksia :) Minulla huomattiin juuri PCOS käydessäni lapsettomuuteen erikoistuneella klinikalla tutkimuksissa vuoden yrittämisen jälkeen. Nyt määrättiin Letrozolia kp 3-7 ja seurantaultrat.

Olen kuitenkin ennen tätä diagnoosia ja tutkimuksia kaksi kertaa bongannut luomuovulaation, eli se kuitenkin satunnaisesti tapahtuu, mutta ei joka kuukausi ja hyvin epäsäännöllisinä kiertopäivinä, eli kierron pituus on 27-45 päivää, pari kertaa ennen Terolutin käyttöä huidellut 70 päivässäkin.

Olisinkin kokeneemmilta käyttäjiltä kysellyt, minä kiertopäivänä teillä on ollut ovulaatio Letrozolin kanssa? Onko Letrozol aikaistanut/myöhäistänyt ovulaatiota ja vaikuttanut kierron pituuteen?
 
@AnnuT onneksi olkoon!!

@vuuti hyvä että oot saanut oviksen noin selvästi bogattua, tsemppiä!! Vaikka harmi, että sattui viikonlopulle :(

@Hipsu_2019 mulla ei tosiaan ollut minkäänlaista kiertoa ilman teroluteja tai no pari kertaa vuodessa menkat luomusti... Letroilla jouduin tosiaan käymään kolme seurantaultra kun kypsyttivät niin hitaasti, ja ovulaatio varmistettiin ovitrelle ovulaatiopistoksella. Pistoksen otin kp 20 ja ovulaatio kp 22. Eli aika pitkä kierto oli letroillakin...
 
@Hipsu_2019, minulla on letrojen kanssa ollut ovis n. Kp 15 tai 16, paitsi yhdessä kierrossa vasta joskus 22 tai 23 (tai sitten sitä ei ollut ollenkaan, kierto oli 40pv). Letrojen avulla kierto on säännöllisempi (ennen 23-32 pv, nyt yleensä 30) ja luteaaliaika piteni, ennen letroja oli 12pv, nyt 14.

Nyt kp 25 ja dpo 9. Kaikenlaisia oireita on ollut nippailuista ja tissikivusta närästykseen. Mutta yhtä hyvin nämä voi olla vaan harhaluuloja. Meillä meni eka inssi ohi kun ovis tuli viikonlopulle, kunpa olisikin tärpännyt nyt viimeisellä mahdollisuudella ihan luomusti.
 
Eel
Moikka! Mä just lukasin koko ketjun ja päätin liittyä seuraan. Tosiaan tammikuussa sain pcos diagnoosin mitä olin epäillytkin ja nyt olisi ensimmäinen letro kierto menossa. Ovulaatio plussa tuli eilen illalla ja maanantaina ultrassa olikin ollut 19mm folli ja hyvän paksunen limakalvo. :) Hirveät oviskivut tänään sitten iskikin, ei oo ikinä ollu näin pahat, tosin en varmaan joka kierrossa oo aiemmin ovuloinut kun 35-45 päivää yleensä kierrot ollu. Nyt jopa vaikuttas siltä että tää kierto on 30 päivää jos mun luteaalivaihe pysyy samana kun aiemmin eli 14 päivää.
 
Hei!

Minä myös liityn tähän keskusteluun kun seuraavasta kierrosta täytyy letrot ensimmäistä kertaa aloittaa.

Taustaa sen verran että miehen kanssa yritetty lasta 1v 4kk. Kierukka otettiin pois 1,5 vuotta sitten ja sen jälkeen luomumenkat hyvin harvassa. Viime kesänä aloitin terot ja silloin menkatkin tuli. Sitten kun 3kk teroja oli takana, yritin pitää väliä ja odottaa luomumenkkoja. Kun niitä ei kuulunut, pääsin tammikuussa julkiselle puolelle polille ja sain uudet terot. Ekan terokierron jälkeen menin kp 22 verikokeisiin, jonka tuloksena tultiin siihen tulokseen etten ovuloi. Nyt sit kyseisen kierron kp 26 ja odottelen menkkoja jotta pääsen aloittamaan letrot kokeilemaan.
Mitään muuta ongelmaa minussa ei ole todettu.

Paljon ihmiset tässä keskustelussa puhuu ultraamisesta jolla ovulaatiota seurataan, mutta minulle lääkäri ei ole puhunut mitään siitä. Sain vain jatkuvan lähetteen noihin kp 22-23 verikokeisiin.
 
Tervetuloa uusille! Toivottavasti letroista olisi teille apua ja saisitte toivomanne tuloksen pian.

Mieletön fiilis. Olen tehnyt nyt jo kolmena päivänä positiivisen RASKAUStestin! :love: Tämän piti olla ensimmäinen inssikierto, vaan ovulaatio sattui viikonlopulle. No, se ei näköjään haitannutkaan. 2 vuotta yritystä takana ja 4 letrokiertoa. Yksi keskenmeno taustalla aiheuttaa ylimääräistä stressiä. Ja aika kulkee tosi hitaasti.. Huomenna vasta pitäis menkkojen alkaa, mutta clearbluen testi oli tänään hetkessä positiivinen, joten jospa tämä olisi hyvän merkki ja meidän kierto!
 
Heippa,
Ollaan oltu vuosi lapsettomuustutkimuksissa ja oon nyt syönyt 5 kiertoa letrozolia kp3-7. Ovulaatiota on ollut hankala bongata parissa kierrossa, ja kolmesti se on ollut ihan selvä.
Ennen kierto oli kaikkea 28-56 välillä ja letrojen kanssa 27-32.
Joka kierrossa on ihan eri oireita. Hulluksi tulee kun samalla elättelee toiveita että olisi napannut. Tässä kierrossa uutta oli menkkamainen jomotus joka alkoi 4 päivää ovulaation jälkeen ja on kohta kestänyt viikon. Menkkoja odotellessa...
Ultrassa on joka kerta todettu että kaikki on hyvin ja ei muuta kun tekemään sitä lasta. Eli vikaa ei ole. Yhdessä kierrossa lääkäri jopa neuvoi pistämään jalat välittömästi ristiin, jos emme ole valmiita kaksosiin.
Onko muita joilla letrot näyttää toimivan eikä muuta vikaa ole löytynyt: mitä teille on suunniteltu seuraavaksi?:)
 
Moikka, liityn mukaan keskusteluun. Yritystä takana reilu 1,5v ja letroja takana kolme kiertoa tuloksetta. Syön myös kp 3-7 tupla-annoksella, ensimmäisessä kierrossa ultrattiin ja sain ovitrelle irrotuspiikin, koska näytti niin hyvältä.. ovuloin normaaliati ja kierto tasainen. kummastakaan ei mitään selvää syytä löytynyt.. ei yhtäkään raskautta takana parin viikon päästä seuraava käynti, katsotaan mitä sitten tehdään. Julkisen puolen asiakkaita ollaan ja kaikki edennyt tähän mennessä hyvin tiedättekö mikä tästä on seuraava askel jos ei letroilla tärppää?
 
Heippa taas ja paljon onnea plussanneille ! <3
Täällä pysytty poissa palstoilta ihan oman mielenterveyden vuoksi ja siirrytty enemmän tuonne instargramin maailmaan lueskelemaan.
Tosiaan meillä ei letrot tuoneet toivottua tulosta ja edessä mahdollisesti ensiviikolla ensimmäinen inseminaatio. Letrot menee kp 5-9 5mg, oireita on enemmän ja vähemmän niistä, turhauttavaa hommaahan tämä on, :(
 
Hei kaikille, liityn mielelläni mukaan jos vaan sopii Ensimmäinen kierto letroilla menossa ja ovulaatiota en saa bongattua viivat olleet 3 päivää lähes yhtä tummat kuin kontrolli viiva muttei kuitenkaan plussaa tullut. Nyt menossa kp 17 eikä viiva ole vahvistunut. Voiko siis olla että tämä 2.5 mg kerran päivässä kp 3-7 ei ole riittävä? Gyne sanoi että tuplaus ensi kuussa jos ei toimi. Asia vaivaa kun ei mitään verikoetta tai muuta ole annettu niin ei voi varmaksi tietää mitä kropassa on tapahtunut. Uskallanko tuplata ne ensi kuussa ja ottaa siihen ultra?..Tsemppiä hurjasti kaikille ja ihanaa kevään alkua !
 
@Noelle minullakin letrot alkoi annoksella 1pilleri kp3-7. En löytänyt muuta kuin kontrollin vahvuisen viivan ja ohjeen mukaisesti tuplasin annoksen, ja vasta sen jälkeen sain kirjeitse lausunnon verikokeista: keltarauhanen OK ja ovulaatio on varmasti tapahtunut. En vaan ollut löytänyt sitä. Suuremmalla annoksella ultrassa todettiin että vaste oli liiallinen ja palasin vähäisempään. Välillä ovulaatio on löytynyt, välillä ei. Pitäisi varmaan aina tehdä huolelliset rituaalit ennen testiä... älä juo/käy vessassa neljään tuntiin, tee aina samaan aikaan klo 10-17 välillä. Minulle ainakin hankalaa.
 
@K123 Vahvimman viivan sain kp 16 joka oli lähes kontrolli viivan tummuinen. Minulle ei määrätty mitään verikoetta joten en tiedä tapahtuiko ovulaatiota. Kaikenlaisia tuntemuksia oli mutta niihin en enää luota :unsure: Testaamisen ajoittaminen myös hankalaa, kun teen vuorotyötä (n) Sinulla kierto tasaantunut letrojen avulla kuitenkin ? Minusta tuntuu että parin viikon päästä joudun syömään taas primolut kuurin että saan menkat.. Niin ja yksi työkavereistani on raskaana, vissiin ihan ekalla kierrolla pillereiden lopettamisen jälkeen tuli o_O On aika vaikeaa sivusta seurata kasvavaa vatsaa ja selkäkivuista valittamista :unsure: Mitenkäs te jaksatte tsempata itseänne, sillon kun tuntuu että aina odottaa joko ovista, menkkoja tai testin tekemistä ? Ja kerrotteko miehillenne avoimesti miltä teistä tuntuu tai kun testailette ?
 
@Noelle- teitkö silloin kp16 useamman testin pitkin päivää? Oon itse huomannut miten viiva vahvistuu päivä päivältä ja sitten pyrin tekemään useamman testin ettei piikki mene ohi. Ja joo, minullakin oireet vaihtelee ihan miten sattuu niin niihin ei kyllä voi luottaa.
Kierto tasaantui aiemmasta mutta edelleen vaihtelee 27-32.
Näin tässä yksi päivä instasta että yksi opiskelukaveri on raskaana. Hän on ollut koko ikänsä ylipainoinen ja viini maistuu aika tiuhaan. Huomasin olevani hänelle rehellisesti kateellinen. Ihan naurettavaa tietysti Minä olen mukamas kaikin puolin terve ja ei vaan onnistu. Minusta on todellakin tulossa katkera ämmä, miten hirveä minusta sitten tulee keski-ikäisenä jos lapsia ei ikinä tule... tuo on kyllä vielä kurjempaa että kuuntelee raskausjuttuja käytännössä koko ajan!:(
En viitsi puhua aiheesta hirveästi miehelle koska tuntuu, että siten siitä kasvaa miehellekin vielä suurempi taakka.
 
@K123 Joo tein kp 16 aamulla ja iltapäivällä. Aamun testi vähän tummempi kuin iltapäivän. Nyt kp 18 testit tänään selkeästi haaleampia kuin eilen, joten tältä kierrolta ovistestit tehtynä :unsure: Saanko kysyä mitä ehkäisyä käytitte ennen ? Itse käytin minipillereitä jonka aikana ei tullut yksiäkään kuukautisia ja tuntuu että kroppa ei tasaannu niistä millään eikä osaa enää ovuloida kunnolla.. Todella yksinäistähän tämä on, hienoa että on tämä keskustelu palsta niin pääsee lukemaan muiden tarinoita ja avautumaan omastakin. Olen myös miehelle mahdollisimman vähän puhunut, ovulaatio jutuista en oikeastaan lainkaan. En myöskään halua luoda paineita, sillä hän on rennompi asian suhteen. Toisaalta tuntuu väärältä että kantaa itse kaikki huoli vaikka yhteinen asia onkin :unsure: Onko sinulla ketään läheistä ystävää kenen kanssa olisit päässyt puhumaan huolista ja murheista ?
 
Hei kaikille, liityn mielelläni mukaan jos vaan sopii Ensimmäinen kierto letroilla menossa ja ovulaatiota en saa bongattua viivat olleet 3 päivää lähes yhtä tummat kuin kontrolli viiva muttei kuitenkaan plussaa tullut. Nyt menossa kp 17 eikä viiva ole vahvistunut. Voiko siis olla että tämä 2.5 mg kerran päivässä kp 3-7 ei ole riittävä? Gyne sanoi että tuplaus ensi kuussa jos ei toimi. Asia vaivaa kun ei mitään verikoetta tai muuta ole annettu niin ei voi varmaksi tietää mitä kropassa on tapahtunut. Uskallanko tuplata ne ensi kuussa ja ottaa siihen ultra?..Tsemppiä hurjasti kaikille ja ihanaa kevään alkua !
Tervetuloa! :p Kannattaa ehdottomasti mennä ultran, varsinkin jos annosta nostetaan. Meidän lääkäri ei olisi edes antanut nostaa annosta ilman ultraa. Meillä siis ensimmäinen kierto juuri tuolla annoksella ja ovuloimaton. Elämäni pisin kierto tuli siitä, 44 päivää. Henkisesti olin nuo viimeiset pari viikkoa niin rikki, että luulin sekoavani. Siihen lääkkeeseen oli jotenkin luottanut niin paljon, että huh huh mitä tunteita kävi läpi.

Alkuun ei juuri puhuttu miehen kanssa, ainakaan niin tarkkaan, just tuon takia, ettei toiselle tule paineita. No nyt tänä aamuna ihasteltiin viidesti tummunutta ovis-testiä yhdessä, pikku hiljaa siitä on tullut tosi iso juttu molemmille. Aihe on kuitenkin niin rankka ja tulee iholle, että se jos mikä hitsaa suhteessa yhteen.

Ja sitten noihin ovistesteihin... Uskoisin itse, että jos viivat ovat edes lähes yhtä tummat, ovulaatio on tapahtunut tai tapahtumassa? (n) Kaksi lääkäriä on todennut omalla kohdalla, ettei ne testit vaan toimi, joten ei liikaa luottoa niihinkään. Edellisen plussan sain toukokuussa 2017, nyt tänä aamuna sitten vahvan viivan, jota totisesti pidän plussana.

Ja katkeruuteen, suruun, kateellisuuteen ymym. Aina ne lyö maahan. Sattuu ja riipii, sillon pyrin sulkemaan somen. Se ei ole todellakaan itseltä pois vaan silti sattuu. Itseä potkii eteenpäin se ajatus, että miten hyvälle se onnistuminen tuntuu sitten, kun tietää minkä taipaleen sen eteen on käynyt. Tsemppiä !! <3

Eilen oli ensimmäinen inssi, pitää ehkä katsella hiljalleen jotain inssiläisten ketjua. :( Riski kaksosraskauteen kuulema olemassa, oikealla puolella kaksi 18mm follia. No se jo on saavutus tässä kierrossa, että ovulaatio on varmistettu ja tapahtuu. :barefoot:
 
@Noelle- Käytin e-pillereitä ja kierto oli ennen niitäkin epäsäännöllinen, niin sinänsä ei tullut yllätyksenä että kun ne lopetti niin kierto tasaantui tosi hitaasti. Tai siis ei se kunnolla tasaantunut ollenkaan. En tiedä ovuloinko ollenkaan ilman letrozoleja, koska luomuna en olisi yhtään tiennyt milloin testata enkä halunnut stressata siitä.
Tää on kyllä loistava palsta avautumis- ja analysointitarpeeseen:) Minulle miehen mietteet ilmenee lähinnä ohimennen heitetyistä kommenteista kuten ”sitten jos ei tule lasta niin otetaan tollanen koira”, ”no se siitä vielä ois puuttunut että X on raskaana, myö yritetään kaksi vuotta eikä mitään”. Ihan samoja ajatuksia mitä itselläkin ja vähän pelkään että oma toivo murenee, jos me yhdessä surkutellaan tätä hommaa.
Oon kertonut lapsettomuudesta parille ystävälle mutta heille perheen perustaminen ei ole ajankohtaista niin eivät suoraan sanottuna ymmärrä prosessia, eivätkä osaa/kehtaa ihan hirveästi kysellä. Tai no tietysti kyselee kyllä miten homma etenee. Mites sinulla/teillä?:)
 
@henttis mahtavaa että ovis on löytynyt:)! Ja ihanaa että testailusta on tullut teille yhteinen juttu. Se kuitenkin konkretisoi koko aihetta ja saahan siitä nyt toivoa kun aikaansaa kaksi viivaa tikkuun. Edes ovulaatiotikkuun!
Meillä oli monikkoriski yhdessä letrokierrossa ja otettiin kuitenkin riski. Eipä tullut yhtä eikä kahta lasta... Minkälainen kokemus inssi oli? Oliko hormonien suhteen rankka hoito?
Meidän pitäisi käydä verikokeissa asap, jotta ensi kierron alkuun parin viikon päästä päästään ekaan inssiin. Pitääkin muistaa varata pe aamulle verikokeaika...
 

Yhteistyössä