Letrozol & ovulaatio

@W.we, mulla on PCO ja normaalitilassa ovistestit näyttää plussaa päiväkausia, en siis voi luomuna niitä käyttää. Letrozolin käyttö pitäisi mun kohdalla nimenomaan aiheuttaa normaali toiminta ovistestiin, mutta en ole vielä plussaa saanut niissä kahdessa letrokierrossa joissa olen testannut. Tänään alkaa kolmas letrokierto, ja samalla eka letrokierto keskenmenon jälkeen.

Olisi kyllä hyvä tietää, miksi joskus tulee päiväkaupalla tuota plussaa. Onko mulla luomuna siis hormonit jotenkin ylikierroksilla, ja sulla nyt sitten letrojen myötä?
 
@Disco Volante ompa erikoista.
Hassua että samalla lääkkeellä voi olla kahteen eri kroppaan aivan päinvastainen vaikutus :eek:
Saako udella vielä että käytkö jossain hoidoissa ?
Minulla inseminaatioita, joista viimeinen tekemättä ja letroilla piti tehostaa.
Mutta sekin jäi nyt tekemättä, kun tuo ovispäivä epäselvä
 
@W.we Joo ollaan lapsettomuushoidoissa, aloitettiin tutkimukset maaliskuussa ja eka letro-kierto oli kesäkuussa. Annos saatiin heinäkuussa kohdilleen, mutta en tullut siitä raskaaksi. Elo-syyskuu pidettiin hoidoista taukoa lomien ja läheisen kuoleman vuoksi, tulin sitten syyskuussa luomuna raskaaksi mutta meni heti kesken. Raskaushormonin laskua odoteltiin lokakuu ja nyt siis letrokuuri parhaillaan meneillään! Lasta ollaan yritetty about 1,5v.
 
@W.we Joo ollaan lapsettomuushoidoissa, aloitettiin tutkimukset maaliskuussa ja eka letro-kierto oli kesäkuussa. Annos saatiin heinäkuussa kohdilleen, mutta en tullut siitä raskaaksi. Elo-syyskuu pidettiin hoidoista taukoa lomien ja läheisen kuoleman vuoksi, tulin sitten syyskuussa luomuna raskaaksi mutta meni heti kesken. Raskaushormonin laskua odoteltiin lokakuu ja nyt siis letrokuuri parhaillaan meneillään! Lasta ollaan yritetty about 1,5v.
Toivottavasti tämä olisi nyt teidän onnistumiskierto, joka kestää loppuun asti!
On tämä vaan niin henkisesti rankkaa touhua
 
Moikka, oon hetken jo seurannut ketjua ja lueskellut kun on tullut jotain mielen päälle letroista. Ensimmäistä kiertoa käytössä täällä, aloitin annoksella 2,5mg/vrk kp 3-7. Meillä tilanne että ensimmäistä yhteistä yritetty 14kk, miehellä ennestään yksi lapsi. Perusjutut on tutkittu kummastakin, progesteroni arvo mulla vähän alhainen. Diagnoosina määrittämätön naisen hedelmättämyys. Letrot siis tukemassa ja vahvistamassa ovulaatiota.

Oon tehny sillon tällön ovulaatiotestejä ja niissä kierroissa sen ainakin tikkuun saanut kp10 tai kp11, nyt tietenkin sitä kytännyt jo ihan liian aikaisin, kp6 asti ja eilen kp13 lopetin kun se vähäinenkin viivan näköinen, jonka sain kp10 ja kp11, hiipui kokonaan pois. Eli vaikuttaa etten ovuloinut :cry: olin todella pettynyt eilen kun odotukset niin korkeat letroihin. Yksinäisyys tässä painaa kovasti myös, kukaan läheinen ei ymmärrä näitä asioita kun ei ole kokemusta, siksi päädyinkin tänne avautumaan. Miehelle olen avoimesti puhunut ja yrittää kyllä ymmärtää parhaansa mukaan ja olla tukena.

Mua on vaivannut nämä verikokeiden määrätyt päivät, mun kierto on aika lyhyt, 23pv. Eka kerralla mut määrättiin progesteroni kokeeseen kp22, soitin vielä erikseen siitä sen määränneelle taholle että onko nyt kuitenkin liian myöhä ja ne epäröiden sanoi että ei. Noh yllättäen progesteroni oli 4 kun uusi kierto alkoi 2pv päästäo_O olin tuolloin menossa toisen paikkakunnan lääkärille jonka alaa lapsettomuus on, hän oli myös sitä mieltä että oon käyny liian myöhään ja määräsi käymään uudestaan ja nyt kp18. Arvo oli korkeampi. Tämä lääkäri määräsi mulle letrot, ei seurantaa, vain verikoe ja taas kp22?! Kysyin vielä hoitajalta puhelimessa että kun tämä oli viimeksi liian myöhä niin meinaako he että letrot pidentää mun kiertoa, ei osannut sanoa. Nyt tähän letrokiertoon tekemieni ovulaatiotestien perusteella tosiaan en välttämättä ovuloinut, mutta jos se tapahtui niin oli taas kp10 tai kp11, eli kierto ei ilmeisesti lyhene joten eikö se kaiken järjen mukaan taas ole liian myöhäistä mennä verikokeeseen kp22:unsure: jotenki tämä julkisen puolen homma täällä ei nyt vakuuta..

Niin ja letroista ei tullut oireita, vasta päivä tai pari kp7 jälkeen hieman kuumia aaltoja. Kp12 heräsin aamulla aikaisin kovenevaan kipuun vasemmassa munasarjassa, töihin lähdin kuitenkin ja siellä tuntui välillä että en pysty olemaan kun niin julmettu kipu, alkoi helpottaan muutaman tunnin kuluttua. Melkeen iltaan asti piti kävellä varovasti. Oletin sen olevan follin kasvukipua kun en ollut saanut ovisplussaa mutta mitä lie oli sitten:oops:
 
Moikka, oon hetken jo seurannut ketjua ja lueskellut kun on tullut jotain mielen päälle letroista. Ensimmäistä kiertoa käytössä täällä, aloitin annoksella 2,5mg/vrk kp 3-7. Meillä tilanne että ensimmäistä yhteistä yritetty 14kk, miehellä ennestään yksi lapsi. Perusjutut on tutkittu kummastakin, progesteroni arvo mulla vähän alhainen. Diagnoosina määrittämätön naisen hedelmättämyys. Letrot siis tukemassa ja vahvistamassa ovulaatiota.

Oon tehny sillon tällön ovulaatiotestejä ja niissä kierroissa sen ainakin tikkuun saanut kp10 tai kp11, nyt tietenkin sitä kytännyt jo ihan liian aikaisin, kp6 asti ja eilen kp13 lopetin kun se vähäinenkin viivan näköinen, jonka sain kp10 ja kp11, hiipui kokonaan pois. Eli vaikuttaa etten ovuloinut :cry: olin todella pettynyt eilen kun odotukset niin korkeat letroihin. Yksinäisyys tässä painaa kovasti myös, kukaan läheinen ei ymmärrä näitä asioita kun ei ole kokemusta, siksi päädyinkin tänne avautumaan. Miehelle olen avoimesti puhunut ja yrittää kyllä ymmärtää parhaansa mukaan ja olla tukena.

Mua on vaivannut nämä verikokeiden määrätyt päivät, mun kierto on aika lyhyt, 23pv. Eka kerralla mut määrättiin progesteroni kokeeseen kp22, soitin vielä erikseen siitä sen määränneelle taholle että onko nyt kuitenkin liian myöhä ja ne epäröiden sanoi että ei. Noh yllättäen progesteroni oli 4 kun uusi kierto alkoi 2pv päästäo_O olin tuolloin menossa toisen paikkakunnan lääkärille jonka alaa lapsettomuus on, hän oli myös sitä mieltä että oon käyny liian myöhään ja määräsi käymään uudestaan ja nyt kp18. Arvo oli korkeampi. Tämä lääkäri määräsi mulle letrot, ei seurantaa, vain verikoe ja taas kp22?! Kysyin vielä hoitajalta puhelimessa että kun tämä oli viimeksi liian myöhä niin meinaako he että letrot pidentää mun kiertoa, ei osannut sanoa. Nyt tähän letrokiertoon tekemieni ovulaatiotestien perusteella tosiaan en välttämättä ovuloinut, mutta jos se tapahtui niin oli taas kp10 tai kp11, eli kierto ei ilmeisesti lyhene joten eikö se kaiken järjen mukaan taas ole liian myöhäistä mennä verikokeeseen kp22:unsure: jotenki tämä julkisen puolen homma täällä ei nyt vakuuta..

Niin ja letroista ei tullut oireita, vasta päivä tai pari kp7 jälkeen hieman kuumia aaltoja. Kp12 heräsin aamulla aikaisin kovenevaan kipuun vasemmassa munasarjassa, töihin lähdin kuitenkin ja siellä tuntui välillä että en pysty olemaan kun niin julmettu kipu, alkoi helpottaan muutaman tunnin kuluttua. Melkeen iltaan asti piti kävellä varovasti. Oletin sen olevan follin kasvukipua kun en ollut saanut ovisplussaa mutta mitä lie oli sitten:oops:
Tekisin vielä ovistestejä ainakin kp16 saakka varmuuden vuoksi, jos ovis onkin myöhässä. Itellä oli tummahko viiva jo kp11 ja siitä vaaleni, mut tein testejä kp17 asti ja kp16 sain sitten hymynaaman cb:n testiin ja tooosi tumman viivan onestepiin.
 
Tekisin vielä ovistestejä ainakin kp16 saakka varmuuden vuoksi, jos ovis onkin myöhässä. Itellä oli tummahko viiva jo kp11 ja siitä vaaleni, mut tein testejä kp17 asti ja kp16 sain sitten hymynaaman cb:n testiin ja tooosi tumman viivan onestepiin.
Aijaa, se voi niinkin tehdä:rolleyes: sitten onkin valinnan vaikeus että oottelenko ja testailen vielä ja käyn sitte kp22 verikokeessa, vai soitanko huomenna hoidosta vastaavalle taholle ja koitan vielä kysyä onko ne ihan varmoja tosta verikokeen päivästä ja tungen sinne kp18:cautious:
 
Aijaa, se voi niinkin tehdä:rolleyes: sitten onkin valinnan vaikeus että oottelenko ja testailen vielä ja käyn sitte kp22 verikokeessa, vai soitanko huomenna hoidosta vastaavalle taholle ja koitan vielä kysyä onko ne ihan varmoja tosta verikokeen päivästä ja tungen sinne kp18:cautious:
Minulle määrättiin tuo verikoe, jossa mitataan progesteronin tasoa, tehtäväksi 7 päivää oviksen jälkeen. Eli varmaan oviksen mukaan varminta mennä?
 
Viimeksi muokattu:
Minulle määrättiin tuo verikoe, jossa mitataan progesteronin (LH) tasoa, tehtäväksi 7 päivää oviksen jälkeen. Eli varmaan oviksen mukaan varminta mennä?
Niinhän se olisi kyllä, mutta jos ovulaatiota ei varmaksi tiedä.. Oon ymmärtänyt että sen tapahtuminen pitäisi testata (eli progesteroni) 5-8pv ennen uutta kiertoa. En vaan ymmärrä tän lääkärin logiikkaa nyt..o_O
 
Niinhän se olisi kyllä, mutta jos ovulaatiota ei varmaksi tiedä.. Oon ymmärtänyt että sen tapahtuminen pitäisi testata (eli progesteroni) 5-8pv ennen uutta kiertoa. En vaan ymmärrä tän lääkärin logiikkaa nyt..o_O
Itse jätin menemättä verikokeeseen siinä kuussa, jossa ovulaatio jäi epävarmaksi (hoitajan ohjeen mukaan). Menin sitten seuraavassa kuussa. En tosin käyttänyt letroja! Pitäiskö sulla tulla ovis sitten siinä 14-15 päivä, kun käytät letroja? Onko sen lääkkeen tarkoitus vaikuttaa niin? Silloinhan olis loogista, että verikokeeseen pitäisi mennä tästä + 7 päivän kuluttua, eli kp 22.
 
Viimeksi muokattu:
Itse jätin menemättä verikokeeseen siinä kuussa, jossa ovulaatio jäi epävarmaksi (hoitajan ohjeen mukaan). Menin sitten seuraavassa kuussa. En tosin käyttänyt letroja! Pitäiskö sulla tulla ovis sitten siinä 14-15 päivä, kun käytät letroja? Onko sen lääkkeen tarkoitus vaikuttaa niin? Silloinhan olis loogista, että verikokeeseen pitäisi mennä tästä + 7 päivän kuluttua, eli kp 22.
Okei, en tiedä pitäisikö niiden pidentää mun kiertoa, en oo mistään oikeen saanut/löytänyt vastausta että onko niillä tapana niin tehdä. Kysyin sitä myös hoitajalta puhelimessa kun hän mulle ilmoitti että kp 22 verikokeeseen, ei osannut varmaksi sanoa.. Luomukierroissa oviksen tosiaan oon bongannu kp10 ja 11 sillon kun oon testaillut. Luteaali ollut n.13pv.. siksihän se tärkeä olisi nyt mennä oikeana päivänä että tietäis tekeekö letrot tehtävänsä tällä annostuksella vai pitääkö sitä rukata, mutta eihän se arvo ole oikein jos verikoe otetaan liian myöhään.(n) Letrot siis määrättiin mulle tukemaan ovulaatiota, muusta ei ollut puhetta.
 
@TiiuJ Mulla on letrokuurien aloituksesta ultrattu kierrot, kunnes saatiin annostus sopivaksi. Tuo sinun ottamasi annos tuplattiin kohdallani (mulla PCO). Yritin jo aiemmin kysellä täältä joiltain, miten tuon verikokeen myötä saadaan tietää, oletko ovuloinut tuolla annoksella? Ehkä siinä sitten jokin logiikka on, vaikka ultraamallahan sen ovulaation tai ainakin johtofollikkelin olemassa-olon näkee heti. Ehkä kysyisin tuosta ultrauksesta seuraavaan kiertoon?

Minulla munasarjojen kipu tulee kierron alkupuolella, nyt siihen on jo ultrauksen myötä konkreettinen selitys: se todella on vasta sitä follikkelin kasvukipua. Suurin kipu on tapahtumut sellaisessa kierrossa, jossa ultrattiin kolme yhtä suurta kasvavaa follikkelia (olivat 10-13mm). Yksikään näistä ei kehittynyt johtofollikkeliksi, eli ovulaatiota ei kovista kivuista huolimatta tapahtunut lainkaan.
 
@TiiuJ Mulla on letrokuurien aloituksesta ultrattu kierrot, kunnes saatiin annostus sopivaksi. Tuo sinun ottamasi annos tuplattiin kohdallani (mulla PCO). Yritin jo aiemmin kysellä täältä joiltain, miten tuon verikokeen myötä saadaan tietää, oletko ovuloinut tuolla annoksella? Ehkä siinä sitten jokin logiikka on, vaikka ultraamallahan sen ovulaation tai ainakin johtofollikkelin olemassa-olon näkee heti. Ehkä kysyisin tuosta ultrauksesta seuraavaan kiertoon?

Minulla munasarjojen kipu tulee kierron alkupuolella, nyt siihen on jo ultrauksen myötä konkreettinen selitys: se todella on vasta sitä follikkelin kasvukipua. Suurin kipu on tapahtumut sellaisessa kierrossa, jossa ultrattiin kolme yhtä suurta kasvavaa follikkelia (olivat 10-13mm). Yksikään näistä ei kehittynyt johtofollikkeliksi, eli ovulaatiota ei kovista kivuista huolimatta tapahtunut lainkaan.
Ootko saanut ovistesteihin positiivisen tuloksen vaikka ovulaatiota ei oo tapahtunutkaan?
 
@TiiuJ Mulla on letrokuurien aloituksesta ultrattu kierrot, kunnes saatiin annostus sopivaksi. Tuo sinun ottamasi annos tuplattiin kohdallani (mulla PCO). Yritin jo aiemmin kysellä täältä joiltain, miten tuon verikokeen myötä saadaan tietää, oletko ovuloinut tuolla annoksella? Ehkä siinä sitten jokin logiikka on, vaikka ultraamallahan sen ovulaation tai ainakin johtofollikkelin olemassa-olon näkee heti. Ehkä kysyisin tuosta ultrauksesta seuraavaan kiertoon?

Minulla munasarjojen kipu tulee kierron alkupuolella, nyt siihen on jo ultrauksen myötä konkreettinen selitys: se todella on vasta sitä follikkelin kasvukipua. Suurin kipu on tapahtumut sellaisessa kierrossa, jossa ultrattiin kolme yhtä suurta kasvavaa follikkelia (olivat 10-13mm). Yksikään näistä ei kehittynyt johtofollikkeliksi, eli ovulaatiota ei kovista kivuista huolimatta tapahtunut lainkaan.
Niin oon myös luullut kans että siihen seurantaultraan määrätään aina kun lääkitys aloitetaan, mutta ilmeisesti käytännöt vaihtelee, ei mulle puhuttu mitään ultrauksesta ja en tajunnut sitä kysyäkään, vähän jälkikäteen asiaa tarkemmin ite tutkinu nii vähän ihmettelin kyllä kun ei ole kysytty onko suvussa kaksosia jne, mutta ilmeisesti täällä pohjanmaalla uskovat siihen että letroilla ei oo monikko raskauden vaaraa..o_O

Ja siitä verikokeesta oon ymmärtänyt että esim mun tapauksessa kun mahdollisesti luomuna ovuloin, ainakin joskus, mutta se progesteroni arvo pitäisi silti olla parempi, niin sen lääkkeen vaikutus siihen arvoon tarkistetaan joka kierrossa. Jos se on parantunut niin lääke toimii sillä annostuksella, jos ei nii lisätään annosta.. Pitää tosiaan ottaa puheeksi jahka nyt sitten tikuttelen sitä ovista vielä muutaman päivän, käyn verikokeessa sillon kp22 ja soitan siitä tuloksesta muutaman päivän päästä. Harmittaa sitten vaan ihan hirveästi jos tämä kierto menee ihan harakoille jos verikoe otetaan liian myöhään..
 
Viimeksi muokattu:
@tupsahus Olen luomukierroissa saanut positiivisen ovistestin monta päivää putkeen, viidennen peräkkäisen plussan jälkeen olen lakannut testaamasta. On kuulemma yleistä tämän PCO:n kanssa, eikä ovistesteihin voi luottaa.

Onnistuneessa letrokierrossa en kerennyt saamaan plussaa, kun ultrassa todettiin 20mm johtofollikkeli, ja sain silloin irrotuspiikin (piikki antaa 2vk positiivisen raskaustestin tuloksen, eli testaus turhaa). Käyn torstaina taas ultrassa ja ohje on myös aloittaa torstaina ovulaatiotestaus. Katsotaan miten tässä kierrossa ovistestin käy! Tämä on viimeinen ultraus letrokierrossa, jos annos on edelleen kohdillaan, niin saamme popsia letrokuureja viitisen kiertoa ilman ultrausta.
 
  • Tykkää
Reactions: tupsahus
Onko muilla lääkityksen jälkeen pahentuneet pms-oireet !?
Minä olen ainakin ihan hirveä kiukkupesä ja itkupilli vuorotellen :eek:
Mä olin ovulaatiosta tonne dpo7 asti tosi kiukkunen, sit yhtäkkiä helpotti. Yleensä en noin kiukkuinen oo, oikeeastaan en erityisemmin mitään pms-oireita oo ikinä huomannut, muutakun menkkojen lähestyessä tulee hirveesti siivousintoa. :ROFLMAO:
 
  • Tykkää
Reactions: W.we
Täällä täytyy varmaan vaan hyväksyä että tämä kierto meni hukkaan, kp13 täysin puhtaan negatiivisen ovistestin jälkeen pari pv ollut todella haaleaa viivaa, eilen kp16 sama meno. En oikeen jaksa uskoa että enää ovuloisin kun tosiaan normaalisti kierto on 23pv. Verikoe varattu kp22 niinku kehotettiin ja josko sen tiimoilta nostetaan letrojen annostusta ja toiveet seuraavaan kertoon.. Nyt on fiilis että en halua tikuttaa ovista enkä seurata kiertoa ens kierrossa ollenkaan vaan pitää ajatukset muualla, mutta varmasti taas mieli muuttuu kun pääsee aloittaan uuden letrokierrono_O:D

Oliko täällä muuten ketään jolla letrot olisi pidentäneet kiertoa?
 
Hei, ilmoittaudun uutena mukaan keskusteluun. Minulla epäily PCO:sta, vastikään saatu epäily mutta tätä jo itse olen pidempään miettinyt. Esikoisen yritystä takana nyt 9kk, yrityskiertoja tuona aikana ollut ehkä 10-11. Kierto vaihtelee 25-32, tänä syksynä kierto alkanut pidentyä ja epäsäännöllistyä. Tiputteluvuodot ennen menkkoja aina 3-5vrk. Ilmeisesti ovulaatiota ei tapahdu tai se ei ole riittävä (olen muuten miettinyt, mitä ihmettä tarkoittaa huono ovulaatio o_O). Olen kuitenkin luullut, että ovuloin, sillä minulla on joka kk kipuja ovulaation aikaan sekä ovulaatiolimat. Viime kierrossa tikutin ekaa kertaa ja sain tuloksen kp15, jonka tulkitsin positiiviseksi. Hiljalleen viivat vahvistuivat.

Saimme reseptin letroihin ensi kiertoon. Sitten kontrolliultra, jos joulun aikaan vaan saa aikoja varattua. Letroja tarkoitus syödä 4-6kk, mikäli toimivat.

Nyt siis viimeinen luomukierto menossa ennen virallisia lapsettomuushoitoja. Olemme yksityisellä hoidoissa. Jotenkin henkisesti rankka paikka ja tuntuu pahalta, että vikaa on itsessä. Miehen osalta asiat ok, sekin tutkittu.

Onko täällä muita, jotka ovat mahdollisesti/välillä ovuloineet luomusti ja kierrot olleen suht säännölliset, mutta silti tarpeen käyttää letroja tukena? Kokemuksia?:)
 
@emmilliina mulla ilmeisesti juurikin noin, että kai ovuloin ihan luomustikin, mutta letrot otettiin tueksi jotta ovulaatio ois varmasti kunnollinen. Mulla kierto luomusti 22-26 pv, eli kovin lyhyt. Sekä luomuna että letroilla ovistestissä plussa kp 13-14 joka kerta. Mutta luteaali jää kovin lyhyeksi, joten nyt toista kiertoa käytössä kierron lopussa myös luteaalituki. Mulla letrojen minimiannoksella tulee helposti muutama folli, joten oon käynyt ultrassa varmistamassa ettei kovin montaa follia ole. Yleensä kahdella follilla lupa yrittää. Yksityisellä käyn. Verikokeita ei oo otettu. Mut tunnistan oviksen kyllä kivuistakin. Limoja ei aina ole.

Mulla letro ja luomu kierrot siis suht samanlaisia, mutta lääkäri meinas ettei oviksen tehostamisesta haittaakaan ole, kun ikääki alkaa ole kohta jo tuo 35. Kovin kalliitakaan nuo lääkkeet ei ole. Eikä mulla ole ollut mitään haittavaikutuksia niistä. Kolmas letrokierto nyt siis menossa joista ensimmäisessä ei päästy yrittämään monikkoraskausriskin vuoksi. Kai vielä muutama kk näin jatketaan jos ei raskaus ala. Nyt saatiin lupa yrittää kahdella follilla, kun yrityskuukausia takana jo jonkin verran ja kaksosraskauden riski kuitenkin häviävän pieni. Toisaalta edes hieman suurempi todennäköisyys että edes jompikumpi irtoaa/hedelmöittyy.
 
@emmilliina mulla ilmeisesti juurikin noin, että kai ovuloin ihan luomustikin, mutta letrot otettiin tueksi jotta ovulaatio ois varmasti kunnollinen. Mulla kierto luomusti 22-26 pv, eli kovin lyhyt. Sekä luomuna että letroilla ovistestissä plussa kp 13-14 joka kerta. Mutta luteaali jää kovin lyhyeksi, joten nyt toista kiertoa käytössä kierron lopussa myös luteaalituki. Mulla letrojen minimiannoksella tulee helposti muutama folli, joten oon käynyt ultrassa varmistamassa ettei kovin montaa follia ole. Yleensä kahdella follilla lupa yrittää. Yksityisellä käyn. Verikokeita ei oo otettu. Mut tunnistan oviksen kyllä kivuistakin. Limoja ei aina ole.

Mulla letro ja luomu kierrot siis suht samanlaisia, mutta lääkäri meinas ettei oviksen tehostamisesta haittaakaan ole, kun ikääki alkaa ole kohta jo tuo 35. Kovin kalliitakaan nuo lääkkeet ei ole. Eikä mulla ole ollut mitään haittavaikutuksia niistä. Kolmas letrokierto nyt siis menossa joista ensimmäisessä ei päästy yrittämään monikkoraskausriskin vuoksi. Kai vielä muutama kk näin jatketaan jos ei raskaus ala. Nyt saatiin lupa yrittää kahdella follilla, kun yrityskuukausia takana jo jonkin verran ja kaksosraskauden riski kuitenkin häviävän pieni. Toisaalta edes hieman suurempi todennäköisyys että edes jompikumpi irtoaa/hedelmöittyy.

Mielenkiinnolla odotan miten mulla alkaa sit vaikuttaa (y)
Ikäviä tuollaiset kierrot, että saa yrityskiellon.. Mulle ei määrätty mitään tukemaan luteaalivaihetta. Sitä vähän ihmettelen, koska mulla on aina tiputtelua 3-5pv. Pitää jutella siitä, jos luteaalivaihe jää lyhyeksi myös letroilla.
 
Mielenkiinnolla odotan miten mulla alkaa sit vaikuttaa (y)
Ikäviä tuollaiset kierrot, että saa yrityskiellon.. Mulle ei määrätty mitään tukemaan luteaalivaihetta. Sitä vähän ihmettelen, koska mulla on aina tiputtelua 3-5pv. Pitää jutella siitä, jos luteaalivaihe jää lyhyeksi myös letroilla.
Mun lääkärin mukaan tuo tiputtelu kertoo just siitä et keltarauhanen ei toimi kunnolla, ja siihen nimenomaan auttaa luteaalituki eli keltarauhaskuuri. Mulla ei koskaan tiputtele, mut ilmeisesti hyödyn siitä myös koska nyt viime kierron luteaali oli 14 pv kun oli keltarauhaskuuri mukana. Harmi vain kun ei silti plussaa tullut näillä avuillakaan, mut oli vasta eka yrityskierto lääkkeellisellä avulla joten toivottavasti vielä joskus tärppää. Meillä myös 10 yrityskierto menossa. Tsemppiä ja plussaonnea sulle myös :love:
 

Yhteistyössä