Letrozol & ovulaatio

Mun lääkärin mukaan tuo tiputtelu kertoo just siitä et keltarauhanen ei toimi kunnolla, ja siihen nimenomaan auttaa luteaalituki eli keltarauhaskuuri. Mulla ei koskaan tiputtele, mut ilmeisesti hyödyn siitä myös koska nyt viime kierron luteaali oli 14 pv kun oli keltarauhaskuuri mukana. Harmi vain kun ei silti plussaa tullut näillä avuillakaan, mut oli vasta eka yrityskierto lääkkeellisellä avulla joten toivottavasti vielä joskus tärppää. Meillä myös 10 yrityskierto menossa. Tsemppiä ja plussaonnea sulle myös :love:
Plussaonnea! Ihanaa huomata, että on muitakin samassa tilanteessa kuin itse. :love:varmasti tämä odotus palkitaan sitten aikanaan.
 
Nyt sitten pääsin itsekin tuohon progesteronimittaukseen letro-kuurin jäljiltä, josta oli ainakin @TiiuJ :n osalta keskustelua aiemmin.

Mulla siis kävi tänään letrokuurin 2. kontrolliultrassa ilmi, että olen mahdollisesti ovuloinut jo kp9 (siksi ei mitään näkynyt ultrassa kp12), koska nyt munasarjassa on selvä keltarauhanen. Lääkäristä passitettiin labraan mutta sanoivat että eivät soittele tuloksista vaan ilmoittaudun vaan seuraavaan hoitokiertoon jos niin käy.

Googlasin sitten miten tulosta pitäisi tulkita:
https://huslab.fi/ohjekirja/2502.html

Naisten viitearvot puberteetin jälkeen: Follikulaarivaihe 0.2-2.8 nmol/L, luteaalivaihe 5.8-76 nmol/l. Menopaussin jälkeen alle 0.4 nmol/l.

Pitoisuus on korkeimmillaan keski-luteaalivaiheessa. Jos hedelmöitystä ei tapahdu, progesteronipitoisuus palaa lähtötasolleen jo ennen kuukautisten alkua. Luteaalivaiheessa 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua mitattu kohonnut progesteronipitoisuus osoittaa ovulaation tapahtuneen.

Huomenna varmaan tulee omakantaan nuo tulokset, kylläpä aika matelee.
 
Progesteronitaso on ollut eilen 37, eli olen ovuloinut! Pieni erävoitto :LOL:
Muoks. Mittaus tehtiin siis kp16, ovis ollut mahdollisesti jo kp9, eli kierto voi olla lyhimmillään 21pv. Voi toki olla, että ovulaatio on ollut kp10-11, eikä vaan ole tarttunut testiin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tupsahus
Nyt sitten pääsin itsekin tuohon progesteronimittaukseen letro-kuurin jäljiltä, josta oli ainakin @TiiuJ :n osalta keskustelua aiemmin.

Mulla siis kävi tänään letrokuurin 2. kontrolliultrassa ilmi, että olen mahdollisesti ovuloinut jo kp9 (siksi ei mitään näkynyt ultrassa kp12), koska nyt munasarjassa on selvä keltarauhanen. Lääkäristä passitettiin labraan mutta sanoivat että eivät soittele tuloksista vaan ilmoittaudun vaan seuraavaan hoitokiertoon jos niin käy.

Googlasin sitten miten tulosta pitäisi tulkita:
https://huslab.fi/ohjekirja/2502.html

Naisten viitearvot puberteetin jälkeen: Follikulaarivaihe 0.2-2.8 nmol/L, luteaalivaihe 5.8-76 nmol/l. Menopaussin jälkeen alle 0.4 nmol/l.

Pitoisuus on korkeimmillaan keski-luteaalivaiheessa. Jos hedelmöitystä ei tapahdu, progesteronipitoisuus palaa lähtötasolleen jo ennen kuukautisten alkua. Luteaalivaiheessa 5-8 päivää ennen kuukautisten alkua mitattu kohonnut progesteronipitoisuus osoittaa ovulaation tapahtuneen.

Huomenna varmaan tulee omakantaan nuo tulokset, kylläpä aika matelee.
Just tätä samaa oon netistä lukenut ja mut jostain ihmeen syystä määrätään sinne verikokeeseen aina kp 22-23 vaikka kierto on 23-26pv. :cautious: nyt kävin kp21 koska joulunpyhät ja sekin on liian myöhään koska kierto oli 23pv. Oon jo aika epätoivonen tämän homman kanssa. Toinen letrokierto takana, ovulaatiota en oo bongannu kummassakaan. Mullehan kävi vielä niin, että kun eka letrokierrossa kävin siinä verikokeessa muistaakseni kp22, ja siitä muutaman päivän päästä soittelin tuloksia niin niitä ei ollut vielä antaa. Parin päivän selvittelyn jälkeen hoitaja jonka kanssa asiaa selvittelin, pitkin päivää töiden lomassa soittelin kahden paikkakunnan terveyskeskuksiin (toinen siis kotipaikkakuntani jossa käyn verikokeessa ja toinen joka vastaa hoidostani ja jonne verinäyte lähetetään ja he tutkii sen siellä), kertoi että he ovat hukanneet sen mun näytteen. Olin ja olen edelleen aivan pöyristynyt että miten näin voi käydä. Hoitaja vain totesi sitten että ei auta kuin ottaa seuraava kierto samalla annostuksella ja yrittää uudelleen verikokeeseen. Menin itse sitten kp21 vaikka sanoivat että kp22-23 mutta ne osui vkl. Josta vieläkin sanoin että se on liian myöhään mutta ei auttanut.. nyt sitten en saa tämän toisen kierron verikokeen tuloksia vasta kuin 7.1. Koska heillä on kahden viikon sulku tuolla missä vastaavat mun hoidosta.. Ja uusi kierto alkoi tänään. Päätin että aloitan letrot taas kp3. Hulluksi tässä tulee:eek::D
 
@TiiuJ S**tanan tunarit :cautious:
Mitä jos meet omalla kustannuksella yksityiselle labraan järkevämpään aikaan? Muistaakseni nuo labrat ei ole hirveän kalliita yksityisellä, kun ei tuu poliklinikkamaksua ym. Eihän tuota touhua jaksa erkkikään...
Sanoppa muutao_O pitää ottaa kyllä tosissaan harkintaan jos käy vielä sama, aion kyllä keskustella kunnolla asiasta lääkärin kans ku vihdoin semmosen saan puhelimeen ens vkolla.. Sain tosiaan sitten sen näytteen hukkaamisen jälkeen kestolähetteen postissa sieltä ja kielsivät jättämästä sitä siihen labraan jossa käyn, sitten ne on liimanneet ne tarrat siihen paperiin mitkä pitäs liimata siihen putkeen:eek: labrassa ku kävin nii sielä voivottelivat että kun ne on liimattu siihen nii heidän pitää tehdä uudet ja sen takia on vaarana että se menee hukkaan. Aivan uskomatonta. Teki mieli jo sillon räjähtää sille hoitajalle joka mulle joutui ilmoittamaan että se näyte on mennyt hukkaan, että tämmönen asia muutenki joka ottaa niin voimille ja itsetunnon päälle kun maailman luonnollisin asia ei toimi ilman apua nii tyritään vielä tuolla tavalla, mutta eihän se hänen syy ole.. Ensimmäinen letrokierto vielä oli ja mulla oli niin suuret odotukset, aivan jäätävä pettymys.

Vaan eipä se taas auta kuin koittaa katsoa eteenpäin ja yrittää saada positiivista mieltä tähän seuraavaan kiertoon.:rolleyes: Mietin sitä että onko hullua tai tyhmää ominpäin nostaa sitä letrojen annostusta yhdestä kahteen vuorokaudessa?(n) kun en tosiaan tiedä varmaksi olenko ovuloinut, testiin en sitä ole saanut ja kolmenlaisia testejä tehnyt.. enkä saa lääkäriä kiinni ennenku tähän kiertoon on myöhäistä.
 
Viimeksi muokattu:
On se ehkä vähän hullua, tosin se varmaan olisi seuraava steppi muutenkin, ja kuvauksesi perusteella siellä ei hoito nyt ole hyvissä kantimissa (n)
Ehkä itse vaan menisin labraan muina naisina määrättyä aiemmin, ja sit tuplaisin annoksen jos ei näy hormonitason nousua.

Onko sulla kierron loppuun tukilääkitystä?
 
On se ehkä vähän hullua, tosin se varmaan olisi seuraava steppi muutenkin, ja kuvauksesi perusteella siellä ei hoito nyt ole hyvissä kantimissa (n)
Ehkä itse vaan menisin labraan muina naisina määrättyä aiemmin, ja sit tuplaisin annoksen jos ei näy hormonitason nousua.

Onko sulla kierron loppuun tukilääkitystä?
Niin, hankala tilanne kun en tosiaan tähän nyt alkaneeseen kiertoon ole saanut mitään ohjeistusta että jatkanko samalla annoksella vai mitä teen. Tuntuu vain turhalta syödä niitä 1/vrk enää.(n)

Aion kyllä tähän kiertoon mennä aiemmin sinne verikokeeseen joka tapauksessa. Tuntuisi todella oudolta jos ei se lääkäri olisi samaa mieltä kun sen tuloksen näkee edellisestä.. Ehkä tosiaan olisi järkevin silti vielä jatkaa samalla annostuksella ja mennä aiemmin labraan, sillähän se varmimmin selviää onko se hormonitaso noussut..

Ei ole tukilääkitystä, millonhan semmoisen tarvisi?
 
Minä sain onnistuneeseen tero-kiertoon lugesteronit 2 viikoksi, kierron loppuun. Sen pitäisi auttaa kohdun limakalvon kanssa, on käytännössä keltarauhashormonia. Sen jälkeen noita onnistuneita kiertoja ei ole mulla ollutkaan, niin en ole noita lugejakaan syönyt.
 
@Disco Volante aivan juu, en oo perillä mistään muista lääkkeistä ku näistä letroista, ei oo ollu lääkärin kans puhetta muusta. Ihmettelen kyllä edelleen sitäkin kun mulla ei oo minkäänlaista seurantaultraa eikä oo sitä limakalvon paksuuttakaan kateltu koskaan. Aukiolotutkimuksen yhteydessä lääkäri oli todennut vain että se vastaa kiertoa. Mistä lie senkin arveli kun ei muistaakseni edes kysynyt monesko kp on.o_O
 
Hyvin alkoi tämä eka kierto letrozolilla :LOL: soitin polille ja aloitin lääkkeen näin kp3. Noh, olis pitäny mennä eka labraan ja sit vasta oltas sovittu miten syön letroja. Hupsista :LOL:

Näillä mennään ja katotaan pitääkö ottaa uudet labrat seuraavassa kierrossa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
 
Onko täällä vielä väkeä? Eka kuuri on nyt syötynä. Vähän jännittää onko mitään vastetta. Letrot ilmeisesti siis aikaistaa ovulaatiota, mut mitenkäs se on vaikuttanut teillä kierron pituuteen? Mulla on PCO tyyppiset munasarjat ja mietin et missäköhän kohtaa menkkoja vois odotella, kun kierrot on pisimmillään sen 63pv
 
Onko täällä vielä väkeä? Eka kuuri on nyt syötynä. Vähän jännittää onko mitään vastetta. Letrot ilmeisesti siis aikaistaa ovulaatiota, mut mitenkäs se on vaikuttanut teillä kierron pituuteen? Mulla on PCO tyyppiset munasarjat ja mietin et missäköhän kohtaa menkkoja vois odotella, kun kierrot on pisimmillään sen 63pv
Kovin on hiljaiseksi ketju mennyt. Olen seuraillut sivusta jo pidempään. Mulla ollut letroja useammassa kierrossa käytössä. Taustalla pcos ja ilman lääkitystä vuodessa voi olla vain kahdet kuukautiset. Aluksi letrot säännöllisti kierrot 28-päiväisiksi jolloin ovis oli kp 14, mutta nyt viimeisimmät kierrot ovat olleet 30 pv ja ovis kp 16. Juuri nyt menossa kp 20 ja oletettavasti dpo 4 tätä viimeisintä letrokiertoa.
 
Voisin liittyä mukaan keskusteluun, kun nyt on ensimmäinen kierto menossa jossa on letroilla tuettu ovulaatio. Mulle siis tehdään PAS, ja letrot käytössä siksi että PCO-tyyppisten munasarjojen takia en välttämättä ovuloi joka kierrossa. Kierto vaihtelee normaalisti (ilman hormonilääkkeitä) n. 33 - 60 päivän välillä, oletan että noissa lyhyemmissä kierroissa oon ovuloinut.

Nyt tässä kierrossa ovulaatio tuli jo kierron päivänä 13, ja aikataulullisista syistä en päässyt alkionsiirtoon. Odottelen tässä kuukautisia, kun ovulaatiosta on kulunut jo 17 päivää... :confused: luulin tosissaan, että letrot lyhentäisi kiertoa, kun ovulaatiokin tulee aiemmin, mutta eipä näköjään käynytkään niin. Ehkä mulla on sitten keltarauhasen toiminnassa jotakin häikkää? Kuulisin myös mielelläni muiden kokemuksia siitä, onko letrot tasanneet/lyhentäneet kiertoa... :)
 
Täällä ollaan! Mulla myös PCO ja letrot ovat aiheuttaneet ovulaation vain joka toinen kerta. Silloin kun ovis on tapahtunut, on kierto myös normaalin pituinen (siis terveen ihmisen normaali, vuoto n. 2 viikkoa oviksesta). Ovispäivä onkin sitten vaihdellut kp9-kp14 tms. Silloin kun ovulaatiota ei ole letroilla tullut, olen aloittanut kuukautiset terolutilla. Uskoisin etteivät olisi alkaneet ilman. Esimerkiksi tällä hetkellä epäonnistunut letrokuuri aloitettu 9.12., ei ovista, terolut aloitettu 7.1. kp32, nyt kp44 menkkoja odotellessa. Ja en oo raskaana, testi nega.

Muoks. Noista labroista, multa taidettiin ottaa kaikki labrat ennen letrojen aloitusta. Ensikäynnistä ekoihin letroihin meni pari kuukautta mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vastauksista! Eipä tässä auta kuin odotella kuinka tämän ensimmäisen kierron suhteen käy.

Mulla on ollut hirveää päänsärkyä päivittäin kp 6 lähtien ja tänäänkin jatkui. En nyt tiedä liittyykö sekin näihin letroihin.

@Disco Volante mulla teki tuossa viimeisimmässä kierrossa terolutit sen, et menkat alkoi viikko kuurin jälkeen eikä sen 2pv kuin yleensä. Katoin kannasta että mulle oli määrätty toiset lääkkeet, katsotaan tuleeko ne tänä vuonna sit käyttöön jos kierrot pitkittyy. Tais niitä teroluteja olla vielä yhteen kuurin kyllä (n)
 
@KukkaSosuli Sulle on varmaan nyt määrätty lugesteronia. Joskus katsoin mitä eroa noilla oli, niin terolutissa vaikuttava aine oli synteettistä keltarauhashormonia dydrogesteronia ja lugesteronissa ehtaa progesteronia. Oon yhden kuurin käyttänyt noita lugejakin kierrossa jossa ovulaatio tapahtui odotetussa aikataulussa, tuli niin vahvat raskaus/pms-oireet että olin ihan varma että tärppäsi :cry: On siis ainakin ton kokemuksen perusteella vahvempaa kamaa.
 
@KukkaSosuli mun kokemus Teroluteista oli sellainen, että menkat alkoi kaksi viikkoa niiden lopettamisen jälkeen :ROFLMAO: laitoinkin silloin lääkärille viestiä, että ei nää nyt oikein toimi niinkuin pitää, saisinko reseptin vaikka Primolutiin. Primolut Noria oon syönyt joskus aiemmin, ja silloin menkat alkoi kolmantena päivänä lopettamisen jälkeen - nyt kun oon pari kertaa niitä syönyt, niin alkoi neljäntenä päivänä vuoto. Lihominen varmaan vaikuttaa siihen :cautious:

Niitä menkkoja vieläkin tässä odotellaan, nyt on jo päivä 19 ovulaatiosta. Pakko mainita lääkärille tästäkin, että eipä nuo letrot ainakaan yhtään kiertoa lyhennä, vaikka ovulaatio tapahtuisikin. Rasittavaa tämmöinen, kun ei vaan kroppa toimi yhtään niinkuin pitää.
 
Terolut on dydrogesteronia, Primolut taas noretisteroniasetaattia. Mulle lääkäri sanoi, että Primolut on vähän vahvempi lääke kuin Terolut, siksi varmaan useimmilla ensin kokeillaan Terolutia vuotohäiriöihin. Primolut ei oo vissiin kovin yleisesti käytetty, tai näin ainakin päättelin siitä kun googlatessa ei tullut kovin paljon hakutuloksia :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: KukkaSosuli
Oon syöny vuoden sisällä jo varmaan kolme paketillista terolutia ja yleensä on aina tullut täti kylään 8. pv kuuria. En oo aina ees syönyt kuuria loppuun, jos oon ollut varma etten oo raskaana. Olis ees saakeli yksi asia mikä pysyis vakiona tässä touhussa mutta ei :LOL: Ei siis täällä ole edelleenkään vuotoa. Ei sillä niin väliä kun ollaan hoitotauolla vielä helmikuukin. Tässä välin on kypsynyt päätös että letroja en enää kokeile, nyt siirrytään kovempaan kamaan seuraavaksi.

Tsemppiä muille ja parempaa tuuria letrozolin kanssa, on se kuitenkin tosi helppo ja matalan kynnyksen hoito :geek:
 

Yhteistyössä