Lihavuuden rinnastamisesta alkoholismiin, huumeriippuvuuteen, tupakointiin ja anoreksiaan - syitä siihen miksi vertaaminen ontuu

  • Viestiketjun aloittaja harmaana tällä kertaa
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkoholismi ja masennus aiheuttavat myös lihavuutta, ja ne ilmeisesti luokittelit sairaudeksi.
Lihavat eivät useinkaan ole syöppöjä, kiloihin löytyy ihan muut syyt.
Mä taas sanon, että useimmiten ovat juuri syöppöjä, ruuan rakastajia ja ehkä hiukan laiskoja liikkumaan. Sitten on pienempi joukko näitä joilla on sairaus taustalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkoholismi ja masennus aiheuttavat myös lihavuutta, ja ne ilmeisesti luokittelit sairaudeksi.
Lihavat eivät useinkaan ole syöppöjä, kiloihin löytyy ihan muut syyt.
Mä taas sanon, että useimmiten ovat juuri syöppöjä, ruuan rakastajia ja ehkä hiukan laiskoja liikkumaan. Sitten on pienempi joukko näitä joilla on sairaus taustalla.
Tätä peesailen 100%:sti.
 
normikroppa
Useimmilla ylipainoisilla on joku selitys kuten: "se on meillä geeneissä".
Aika usein näkee tätä geenivirhettä hoidettavan hampurilaisilla ja hillomunkeilla.

Kun lopetin tupakanpolton ollessani normaalipainoinen, "sain" puolessa vuodessa reilut 10 kiloa lisää painoa. Ei se paino kuulkaas ihan itsestään tule. Mulla oli kaikki illat sellaista älytöntä korvikemättämistä että ihme kun ei tullut enempää.

Kerran suihkussa käydessäni havahduin kun normaalisti seistessäni en nähnyt enää varpaitani mahalta. Siihen loppui paskansyönti tai ainakin se väheni reilusti. Nyt syön terveellisemmin ja käyn sauvakävelylenkillä ja katson mitä suuhuni laitan.
Nyt on muutamassa kuukaudessa tippunut jo yli puolet niistä lisäkiloista jotka ihan itse omalla käytökselläni hankin.
Jos pystyin lopettamaan tupakanpolton niin pystyn kyllä iltapalaksi valitsemaan munkin sijasta omenan tai jugurtin.


Nyt ne selitykset sikseen ja perseet irti sohvasta!!!


 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkoholismi ja masennus aiheuttavat myös lihavuutta, ja ne ilmeisesti luokittelit sairaudeksi.
Lihavat eivät useinkaan ole syöppöjä, kiloihin löytyy ihan muut syyt.
Mä taas sanon, että useimmiten ovat juuri syöppöjä, ruuan rakastajia ja ehkä hiukan laiskoja liikkumaan. Sitten on pienempi joukko näitä joilla on sairaus taustalla.
No jokatapauksessa, ei suinkaan kaikki ole.
Jotkut ylipainoiset päinvastoin ei syö oikein mitään. Kroppa jotenkin seonnut.
Eräs kaverinikin vetää vain tupakkaa ja kahvia, mutta on iso. Syö vain kerran päivässä.. eli päinhonkia ruokarytmi.
Tekee fyysistä työtä, että ei voi olla liikunnan puutettakaan.
 
äiti neljälle
Kylläpä osalla ihmisistä liika-lihavuus johtuu riippuvuudesta nimenomaan ruokaan.
Riippuvuuksia on paljon ja lisää tulee mitä enemmän keksitään turhakkeita/aikaa vieviä toimintoja/koneita jne.
Mites esimerkiksi kenkäfanit, joilla komerot persuilee kenkiä? Riippuvuus sekin.
Tai nettiriippuvainen jne..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Mä en kuulkaa edelleenkään ihan ymmärrä, että miten on lepsuilua jos lihavuuden taustalla on psyykkisiä ongelmia? Ei se tarkoita sitä, että kaikki on mielisairaalakunnossa, psyykkisiä sairauksia on eri tasoisia.

Onko ongelma siis siinä, että psyykkiset sairaudet on lepsuilua?
Ei tietenkään! Mä kirjoitin lepsuilusta omassa tapauksessani: olin viime vauva-aikaan väsynyt ja arki tuntui uuvuttavalta -> söin suklaata, olin kotona vaan, en liikkunut kunnolla - tästä psyyken "syyttäminen" olisi lepsuilua. Kyse ei ollut synn. jälkeisestä masennuksesta (huom, sen olen kokenut ihan omakohtaisesti esikoisen jälkeen) tai edes mistään lievemmästä masennuksesta tai sairaudesta. Vaan mua laiskotti ja tylsytti, siihen auttoi suklaa. Toki voi ajatella (saivarrellen) että taustalla oli psyykkiset syyt, muttei tosiaan mikään sairaus. Ja ihan itse olisin voinut keksiä muuta piristävää.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Mä en kuulkaa edelleenkään ihan ymmärrä, että miten on lepsuilua jos lihavuuden taustalla on psyykkisiä ongelmia? Ei se tarkoita sitä, että kaikki on mielisairaalakunnossa, psyykkisiä sairauksia on eri tasoisia.

Onko ongelma siis siinä, että psyykkiset sairaudet on lepsuilua?
Juu, yleinen kantahan tällä palstalla on, että masennus on muotia ja itsekeksittyä. Pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni, eikä laiskotella. B)

Sellanen kokoomuslainen ajattelutapa jyllää tässäkin asiassa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Kylläpä osalla ihmisistä liika-lihavuus johtuu riippuvuudesta nimenomaan ruokaan.
Totta, mahalaukku kasvaa ja nälkä vaatii enemmän ruokaa talttuakseen. Siinä pitää vaan miettiä millä sen nälän taltuttaa. Eikä vetää mitä sattuu ja sitten syyttää lihavuudestaan ruokariippuvutta.

Ihmisellä on toki aina riippuvuus ruokaan, muuten sitä kuolisi nälkään :p
Pointti tässä onkin se, millä sen riippuvuuden taltuttaa.
 
normikroppa
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Eräs kaverinikin vetää vain tupakkaa ja kahvia, mutta on iso. Syö vain kerran päivässä.. eli päinhonkia ruokarytmi.
Tekee fyysistä työtä, että ei voi olla liikunnan puutettakaan.
Tuossa yhden ruokailun taktiikassahan koko homma kuseekin.
Jos syödään vain kerran päivässä niin silloin tulee helposti syötyä liikaa.
Kroppa saa sen hetkiseen tarpeeseensa aivan liikaa energiaa ja sokereita joita se ei pysty hyödyntämään. Ylijäänyt energia ei suinkaan poistu vaan varastoituu rasvoiksi.

Tuon vararasvan käyttö ei ole kuitenkaan yksinkertaista. Kun elimistö tarvitsee ravintoa niin sitä ei suinkaan imetä niistä läskeistä vaan kroppa saa laadukkaampaa tavaraa lihasmassasta.
Jos elimistö ei saa riittävästi proteiinia niin lihasmassa pienenee eli lihakset heikkenee joka ei muutenkin ylipainoiselle ole juurikaan hyväksi. Vointi huononee entisestään kun heikot lihakset eivät jaksa liikuttaa ihravuorta.

PITÄÄ siis syödä monesti päivässä ja vähän kerrallaan ja oikeanlaista ravintoa. Kolme kiloa perunamuussia ja kuusitoista lihapullaa kertalaakilla ei ole oikein.

Laihduttamisessakin on siis erottäin tärkeää huolehtia riittävästä proteiinista joka on lihasten rakennusainetta.

 
äiti neljälle
Ja mielestäni kaikki riippuvuudet, oli ne mitä tahansa juontavat juurensa yksilön heikosta osaamisesta käsitellä omaa tunnemaailmaansa.
Riipuvuudet peittävät alleen sen tunteiden sekamelskan ja yleisen toivottoman olotilan joka tulee kun ei osaa edes tunnistaa omia tunteitaan saati kohdata niitä ja sitten vielä käsitellä niitä ja ilmaistakin ne vielä oikealla tavalla.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja normikroppa:
Tuossa yhden ruokailun taktiikassahan koko homma kuseekin.
Jos syödään vain kerran päivässä niin silloin tulee helposti syötyä liikaa.
Kroppa saa sen hetkiseen tarpeeseensa aivan liikaa energiaa ja sokereita joita se ei pysty hyödyntämään. Ylijäänyt energia ei suinkaan poistu vaan varastoituu rasvoiksi.

Tuon vararasvan käyttö ei ole kuitenkaan yksinkertaista. Kun elimistö tarvitsee ravintoa niin sitä ei suinkaan imetä niistä läskeistä vaan kroppa saa laadukkaampaa tavaraa lihasmassasta.
Jos elimistö ei saa riittävästi proteiinia niin lihasmassa pienenee eli lihakset heikkenee joka ei muutenkin ylipainoiselle ole juurikaan hyväksi. Vointi huononee entisestään kun heikot lihakset eivät jaksa liikuttaa ihravuorta.

PITÄÄ siis syödä monesti päivässä ja vähän kerrallaan ja oikeanlaista ravintoa. Kolme kiloa perunamuussia ja kuusitoista lihapullaa kertalaakilla ei ole oikein.

Laihduttamisessakin on siis erottäin tärkeää huolehtia riittävästä proteiinista joka on lihasten rakennusainetta.
Niinpä.
Sen yritän itsekin muistaa että söis usein ja vähän. Mutta kyllä ne rytmit vähän kusee arjen keskellä eikä aina onnistu.
Sitten tulee nälässä hotkittua isot satsit.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja normikroppa:
Tuossa yhden ruokailun taktiikassahan koko homma kuseekin.
Jos syödään vain kerran päivässä niin silloin tulee helposti syötyä liikaa.
Kroppa saa sen hetkiseen tarpeeseensa aivan liikaa energiaa ja sokereita joita se ei pysty hyödyntämään. Ylijäänyt energia ei suinkaan poistu vaan varastoituu rasvoiksi.

Tuon vararasvan käyttö ei ole kuitenkaan yksinkertaista. Kun elimistö tarvitsee ravintoa niin sitä ei suinkaan imetä niistä läskeistä vaan kroppa saa laadukkaampaa tavaraa lihasmassasta.
Jos elimistö ei saa riittävästi proteiinia niin lihasmassa pienenee eli lihakset heikkenee joka ei muutenkin ylipainoiselle ole juurikaan hyväksi. Vointi huononee entisestään kun heikot lihakset eivät jaksa liikuttaa ihravuorta.

PITÄÄ siis syödä monesti päivässä ja vähän kerrallaan ja oikeanlaista ravintoa. Kolme kiloa perunamuussia ja kuusitoista lihapullaa kertalaakilla ei ole oikein.

Laihduttamisessakin on siis erottäin tärkeää huolehtia riittävästä proteiinista joka on lihasten rakennusainetta.
Niinpä.
Sen yritän itsekin muistaa että söis usein ja vähän. Mutta kyllä ne rytmit vähän kusee arjen keskellä eikä aina onnistu.
Sitten tulee nälässä hotkittua isot satsit.
Tämä on juuri se syy, mitä yritin sanoa olevan monella lihavuuden taustalla. Ja tästä ei yleensä voi kuitenkaan syyttää psyykkistä sairautta.
 
Minusta syitä lihavuuteen voi itse kukin hakea tarkastelemalla vaikkapa lihavuuteen liittyviä tilastoja. Mistä kertoo esimerkiksi se, että lihavuus on kasvanut eniten alemmissa sosiaaliluokissa? Tämä näkyy erityisen räikeästi esim. USA:ssa, jossa varallisuuserot ovat valtavia, mutta myös Suomessa. Voisiko syynä olla se, että epäterveellinen ja lihottava ruoka on yksinkertaisesti niin paljon halvempaa kuin terveellinen, että rahapulassaan ihmisten on pakko ostaa sitä mitä halvimmalla saa?

Samaten liikuntamahdollisuuksien suhteen ihmiset voivat olla epätasa-arvoisessa tilanteessa. Tottakai jos ihmisellä on rahaa, hän voi vaikka palkata personal trainerin ja harrastaa lajeja, joista todella pitää, kustannuksista viis. Joillain äideillä (varsinkin yksinhuoltajilla) kuntoilun saattaa myös estää vaikkapa se, ettei varaa lastenvahdin palkkaamiseen omien harrastusten ajaksi ole.
Ja kyllähän rahan puute yleisesti aiheuttaa masennusta, jota on helppo (ja halpaa) "hoitaa" syömällä.

Että tässä vain yksi lisänäkökulma asiaan... Minusta lihavuuden eräs syy on siis itse asiassa sosioekonomisesti heikko asema, eli yksinkertaistettuna rahan puute ja sen seuraukset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Että tässä vain yksi lisänäkökulma asiaan... Minusta lihavuuden eräs syy on siis itse asiassa sosioekonomisesti heikko asema, eli yksinkertaistettuna rahan puute ja sen seuraukset.
Ja tähän liittyen: tiedon puute. Koska koulutus ei aina tarkoita että on varakas, mutta koulutettu köyhäkin on tutkitusti hoikempi kuin kouluttamaton varakas. Eli olennaista siis on tieto (jo lapsena) siitä mikä lihottaa/mikä on terveellistä.

Monesti köyhyyteen liittyy myös nuo mielenterveysongelmat, jolloin lihominen ei ole aktiivisesti mielessä. Terve sielu terveessä - ja joskus myös rikkaassa - ruumiissa taitaa olla paras edellytys hoikkuudelle. Mutta vaikka ei pääse vaurauteen, voi hankkia sitä tietoa.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Tämä on juuri se syy, mitä yritin sanoa olevan monella lihavuuden taustalla. Ja tästä ei yleensä voi kuitenkaan syyttää psyykkistä sairautta.
Kuulepas nyt Lilii..
Masentuneella ihmisellä voi olla koko pv aikaa noudattaa hyviä ruokarytmejä, ja silti lihoo. Mistäs se johtuu?

 
normikroppa
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Voisiko syynä olla se, että epäterveellinen ja lihottava ruoka on yksinkertaisesti niin paljon halvempaa kuin terveellinen
Kyllähän se näin on.
Esimerkiksi rasvainen sikanautajauheliha on paljon halvempaa kuin vähärasvainen naudanjauheliha.
Talviaikaan kotimaisia vihanneksia syödäkseen pitää olla lähes miljonääri.
Perinteisiä rasvajugurtteja saa lavatolkulla rasvattoman ja terveysvaikutteisen jugurttipurkin hinnalla.
Benecol taitaa maksaa viisi kertaa enemmän kuin Keiju.
Täysjyväleipä vs. ranskanleipä?


 
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Tämä on juuri se syy, mitä yritin sanoa olevan monella lihavuuden taustalla. Ja tästä ei yleensä voi kuitenkaan syyttää psyykkistä sairautta.
Kuulepas nyt Lilii..
Masentuneella ihmisellä voi olla koko pv aikaa noudattaa hyviä ruokarytmejä, ja silti lihoo. Mistäs se johtuu?
En tuossa puhunut masentuineista, vaan meistä taviskotiäideistä, joilla arki on juoksua eikä ehdi noudattaa aina itse niitä ruokarutiineja.

Vaaditaanko tämä rautalangasta: olen sitä mieltä, että masennus on sairaus, joka vaatii hoitoa. Suurin osa ylipainoisista/lihavista ei kuitenkaan ole masennuksen takia lihonneita, vaikka osa olisikin.

Ja joku itseinhosta puhui: arvatakseni itseinho tulee useimmille lihavuudesta, ei lihavuus itseinhosta.
 
Nuppu
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana tällä kertaa:
Senkin uhalla että minut lynkataan, yhdyn niihin näkemyksiin, joiden mukaan ylipaino on seurausta ihmisten laiskistumisesta, saamattomuudesta, itsekurin puutteesta ja siitä, että vastuu omasta elämästä ja terveydestä pyritään yhä useammin vierittämään muiden tahojen niskoille. Tottakai joskus lihavuuden syynä voi olla sairaus, mutta tämä on todella harvinaista. Kun katsoo ympärilleen, tajuaa että ylipainoisia on tässä maassa enemmän ja enemmän, eikä sitä millään voida selittää millään "hormonaalisten" sairauksien, kilpirauhasvaivojen jne. lisääntymisellä. Ylipaino itsessään on usein SYY ja siitä aiheutuvat vaivat ja sairaudet SEURAUKSIA.
Juuri tuli dokumentti liikalihavuuden syistä ja suurimmat syyt olivat sairaudet joita on monia. Kaikkea nekään ei tietenkään selitä.
Yksi liikalihavuuden aiheuttajista on kuin onkin kilpirauhanen. Muitakin on vaikka kuinka paljon. Tosin löytyy paljon niitä jotka lihovat ihan syöden mutta sekin on jo syömishäiriö.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
En tuossa puhunut masentuineista, vaan meistä taviskotiäideistä, joilla arki on juoksua eikä ehdi noudattaa aina itse niitä ruokarutiineja.

Vaaditaanko tämä rautalangasta: olen sitä mieltä, että masennus on sairaus, joka vaatii hoitoa. Suurin osa ylipainoisista/lihavista ei kuitenkaan ole masennuksen takia lihonneita, vaikka osa olisikin.

Ja joku itseinhosta puhui: arvatakseni itseinho tulee useimmille lihavuudesta, ei lihavuus itseinhosta.

No tajuan kyllä mitä tarkotat.
Tää on ensimmäinen ja viiminen lihavuusketju johon otan osaa, koittakaa tekin nyt keksiä parempia aiheita kun tapella siitä miksi ihmiset on lihavia.

Miksi ihmiset on ruskeesilmäsiä? Käykö ne liian harvoin paskalla?
Uusia aiheita, kiitos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja normikroppa:
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Voisiko syynä olla se, että epäterveellinen ja lihottava ruoka on yksinkertaisesti niin paljon halvempaa kuin terveellinen
Kyllähän se näin on.
Esimerkiksi rasvainen sikanautajauheliha on paljon halvempaa kuin vähärasvainen naudanjauheliha.
Talviaikaan kotimaisia vihanneksia syödäkseen pitää olla lähes miljonääri.
Perinteisiä rasvajugurtteja saa lavatolkulla rasvattoman ja terveysvaikutteisen jugurttipurkin hinnalla.
Benecol taitaa maksaa viisi kertaa enemmän kuin Keiju.
Täysjyväleipä vs. ranskanleipä?
Mä en jaksaisi enää, mutta pakko, kun on kivaa vängätä. :D
Köyhä voi vallan hyvin syödä terveellisesti, ja jopa ekologisesti. Sika on ekologisempaa kuin nauta, sikanauta siis ihan hyvä vaihtoehto. Sitä ei tarvitse vaan syödä niin tolkuttoman paljon :attn: vaan esim. jauhelihakastikkseeseen vpoi laittaa paljon tomaattimurskaa ja porkkanaraastetta sekaan. On halpaa, terveellistä ja ekologista. Sama pätee moneen muuhun ruokaan. Benecoleja ja vastaavia "terveystuotteita" ei terveen ihmisen tarvitse syödä, jos ruokavalio on muuten kunnossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
Juuri tuli dokumentti liikalihavuuden syistä ja suurimmat syyt olivat sairaudet joita on monia. Kaikkea nekään ei tietenkään selitä.
Yksi liikalihavuuden aiheuttajista on kuin onkin kilpirauhanen. Muitakin on vaikka kuinka paljon. Tosin löytyy paljon niitä jotka lihovat ihan syöden mutta sekin on jo syömishäiriö.
Kerrohan lisää. Mikä dokumentti ja oliko Suomesta? Sanottiinko todella, että sairaudet on suurin syy? En mitenkään usko, kun tutkimukset sanoo toista.
Viimeinen lauseesi: siis jos lihoo syömällä, on syömishäiriöinen. Anna mun kaikki kestää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
Juuri tuli dokumentti liikalihavuuden syistä ja suurimmat syyt olivat sairaudet joita on monia. Kaikkea nekään ei tietenkään selitä.
Yksi liikalihavuuden aiheuttajista on kuin onkin kilpirauhanen. Muitakin on vaikka kuinka paljon. Tosin löytyy paljon niitä jotka lihovat ihan syöden mutta sekin on jo syömishäiriö.
Kerrohan lisää. Mikä dokumentti ja oliko Suomesta? Sanottiinko todella, että sairaudet on suurin syy? En mitenkään usko, kun tutkimukset sanoo toista.
Viimeinen lauseesi: siis jos lihoo syömällä, on syömishäiriöinen. Anna mun kaikki kestää...
Niinpä. Minuakin kiinnostaisi tietää että mikä "dokumentti" oli kyseessä... Kuulostaa aika hatusta vetäistyltä väitteeltä minusta. :whistle:
 
Nuppu
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
Juuri tuli dokumentti liikalihavuuden syistä ja suurimmat syyt olivat sairaudet joita on monia. Kaikkea nekään ei tietenkään selitä.
Yksi liikalihavuuden aiheuttajista on kuin onkin kilpirauhanen. Muitakin on vaikka kuinka paljon. Tosin löytyy paljon niitä jotka lihovat ihan syöden mutta sekin on jo syömishäiriö.
Kerrohan lisää. Mikä dokumentti ja oliko Suomesta? Sanottiinko todella, että sairaudet on suurin syy? En mitenkään usko, kun tutkimukset sanoo toista.
Viimeinen lauseesi: siis jos lihoo syömällä, on syömishäiriöinen. Anna mun kaikki kestää...
Kyllä yksi syömishäiriö on liikasyönti josta johtuu myös liikalihavuus. On monia sairauksia joka johtaa liikalihavuuteen ja niitä ei pystytä hoitamaan noin vain. Tämä dokkari oli maailmanlaajuinen ja siinä kerrottiin laajasti lihavuuksien aiheutajia. Myös sairaudet...esim. tuo kilpirauhanen. Tutkimukset eivät tutki sairauksia vaan liikalihavuutta...kun tarkastellaan sairauksia löytyy syitä liikalihavuuteen.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Viimeinen lauseesi: siis jos lihoo syömällä, on syömishäiriöinen. Anna mun kaikki kestää...
Taidat Lilii olla syöppö tai anorektikko, jos et usko kuin syöppölihavuuteen.
Ihmeellistä länkytystä.

 

Yhteistyössä