Lihottaako Pepsi-Max?

  • Viestiketjun aloittaja tuhtiäiti
  • Ensimmäinen viesti
"juuei"
Ei kai se tosiaan kaloreiden puolesta lihota, mutta ainakin omalla kohdallani huomasin tuon nälkä-/makeanhimovaikutuksen selvästi. Jos söin aterian pepsimaxin kanssa, alkoi tehdä mieli jälkiruokaa/karkkia/herkkuja, mutta sama ruoka veden kanssa (sis. noin yhtä monta kaloria) riitti minulle sellaisenaan. Kehottaisin ainakin tarkkailemaan tätä vaikutusta itsessä, ja jos makeanhimo vaivaa, ainakin kokeilisin makeutusaineiden poisjättämistä. Vaikkei sitten kaikesta makeasta voisikaan/haluaisikaan luopua, mieluummin sitten pieniä määriä ihan sokeria tai jotain luonnollisempaa makeuttajaa (hedelmiä, hunajaa, intiaanisokeria tms.).
 
Huoh.

Ei, pepsi maxin olemattomat kalorit eivät lihota. Mutta. Se pistää kehon varastoimaan rasvaa tehokkaammin. Juo aterian kanssa light limua niin suurempi osa aterian kaloreista päätyy rasvasoluiksi. Juo light-limua välipalaksi tuntia ennen ateriaa niin tulet syöneeksi enemmän aterian aikana kuin jos olisit juonut janoosi pelkkää vettä aikaisemmin.

Kukaan, siis EI KUKAAN, kykene laskemaan kaloreita niin tarkkaan, ettei tuollaista tapahtuisi. Eikä kukaan varmaan halua olla nälkäinen jatkuvasti, ja sitä tunnetta light-limun(kin) lipittäminen lisää kun sokerit heittelevät.

Jos juo päivässä 1,5L tavallista limua (eli n 600 kcal) niin tottakai sen vaihtaminen light-limuun todennäköisesti vähentää päivän aikana syötyjä kaloreita ja edistää painonlaskemista. Pitkällä tähtäimellä se voi kuitenkin osoittautua riittämättömäksi, eikä kalorittomuus tarkoita sitä, etteikö sillä olisi mitään vaikutuksia. Sen lisäksi se tosiaan tuhoaa hampaita hyvin tehokkaasti, tavalla, jota ei voi korjata.

Mieluummin ihan oikeaa, sokerilimpparia vaikkapa kerran viikossa aterian yhteydessä ku päivittäin isot määrät light-limuja.
 
Itse en ole huomannut pepsi maxin tai vastaavien juomien kittaamisella olevan mitään vaikutusta ruokavaliooni tai makean himooni. Välillä saatan kitata (etenkin kesäaikaan) aika reilustikin kokista, välillä saatan olla kuukaudenkin ilman, eikä mitään eroa.
 
kemisti
Pepsi maxia pitäisi, juoda noin 10 litraa päivässä, jotta aspartiimi olisi keholle haittallista, joten aika toden teolla saa juoda, jos haluaa haittavaikutuksia pepsimaxista. Tämä on tutkittu juttu, olen itse kemian maisteri ja monet kollegat ovat tutkineet tätä, max sisältää todella vähän aspartiimia, joten siitä ei ole haittaa, että voitte juoda sitä ihan rauhassa, mutta muistakaa toki hampaanne, eikä se siis lihota ainakaan jos sen alle 10 litraa päivässä vetää.
 
vierailija
Pepsi Max on vielä pahempi kuin tavallinen. Terapeutti sanoi että porukka luulee elävänsä terveellisemmin kun ottaa jonkin light juoman, mutta niissä on paljon enemmän kaikkea paskaa. Light juomiin on lisätty päälle vielä lisäaineita.
 
vierailija

Yhteistyössä