liiat pois, mutta miten?!

  • Viestiketjun aloittaja LUOMUNEITO
  • Ensimmäinen viesti
LUOMUNEITO
olen kahden lapsen äiti ja nyt täytyis saada liiat kilot pois.
ongelmana on, ettei ole mahdollisuutta kuntosalilla käyntiin tai muuhunkaan ohjattuun kuntoiluun. asun nimittäin 100km:n päässä "sivistyksestä": /
minun herkkuja on suklaa ja sipsit, joten tiedän ainakin osa syyn painooni:ashamed:
liikunta koostuu pihatöistä ja lastenhoidosta.

kaipaisin vinkkejä miten päästä herkuista ja mitä niiden tilalle.
minulla on huonot nivelet, mikä rajoittaa liikuntaa eli suurin painonpudotus pitäisi tapahtua ruokavalioa muuttamalla.
olisin todella kiitollinen vinkeistä:D
 
Pihatyöt ovat hyvää liikuntaa, kunhan vain kestoltaan olisi keralla vähintään 30 min. Kotityöt ovat myös varsin hyviä rasvanpolttajia. Mutta kuitenkin pyri lähtemään vaikka sauvakävelylle muutamia kertoja viikossa, vaikka sitten lyhyille lenkeille alkuun.

Itselläni helpoiten hoituu herkkujen syömmättömyys, kun en vain osta niitä kotiin. Jos niitä täällä on ja himo iskee, niin sanonpa vain että heikko olen vastustamaan mm. suklaan huutoa kaapissa.. ja niinpä se sitten päätyy vyötärölleni tai reiden sivuun (pystyn melkein näyttämään mihin kohtaan kukin suklaan pala asettuu :) )

Niin ja mitä herkkujen tilalle, no sanoisin ettei mitään.. no joo huono vastaus, mutta tosiasia on kyllä sekin et himo jos on sipseille tms. niin eipä siinä oikeasti se himo lähde vaikka söisi kilon omenia tms. Itselläni toimii paraiten nollatoleranssi arkena ja sitten vaikka viikonloppuna yhtenä päivänä saa herkutella, mutta tiukkana sitten siinä ettei niitä syö kuin sinä yhtenä päivänä.

Minulle tosiaan jäi herkuttelu vaihe päälle joulusta ja sitten ne pakkaset pakottivat kylmää pelkäävän sisälle.. ja tuloksena oli sitten törkeä määrä ylimääräistä..

Mutta eipä minulta nyt mittän hirveän järkevää tai toimivaa neuvoa ole antaa, motivoitunut pitää olla jotta pystyy olemaan tiukkana ja vastustamaan herkkujen kutusua.
 
Itse kävin ravintoterapeutilla ennen pääsiäistä, tarkoituksena saada 8kg pois. Hän sitten teki minulle suunnitelman ja sitä olen noudattanut.. ekan 2vkon aikana putosi 3kg vaikka ei ollu edes mahdollisuutta liikkua. Seuraavan kahden viikon aikana 1,5kg kun lisäsin liikunnan mukaan.
Ruokavaliolla on kyllä tosi tärkeä osuus siitä miten laihtuu. Aiemmin kävin zumbassa 2-3kertaa viikossa ja siihen päälle pilates 1-2kertaa/vko mutta mitään ei tapahtunut.. nyt olen huomannut miten aiemmin söin ja tuli naposteltua vaikka mitä ihan turhaan. Pitkään aikaan ennen dieetin aloitusta en ollut tuntenut nälän tunnetta aina päivällä mutta nyt onneksi senkin tuntee niin tietää ettei syö kokaika ylimääräistä, normaalistihan pitäisi silloin syödä kun tuntuu että on nälkä.
Ravintoterapeuttini painotti sitä että ainakin puolet lautasesta pitää olla salaattia(salaatinlehtiä/tomaattia/kurkkua+oliiviöljy(1-2rkl),1/4 proteiinia (liha, kala, broisku, n.100-120g) ja 1/4 hiilihydraatteja (esim kupillinen riisiä, 2-2,5dl).
Herkut on hankala tietenkin pitää poissa kuvioista mutta itse olen sen huomannut että nyt kun kolmesti päivässä syön hedelmän, ei myöskään ole niin järjetön makeannälkä.
Jos sinulla ei oo mahdollisuutta käydä missää liikuntahommissa niin sit varmaan just semmonen hyötyliikunta/kävelylenkit(jos sinulla polvet vaivaa niin pehmeellä alustalla) ja sitten uinti tietty jos se on mahdollista.
Semmosen vinkin annan että kannattaa pysyä tiukkana alussa noiden ruokailuiden suhteen vaikka tuntuisi että nälättääkin mutta se palkitsee myöhemmin ja helpottaa dieetin ylläpitoa:) Mutta esim. minun dieetissä herkkuja saa syödä ainoastaan sunnuntaina ,n. 2rkl. tai pienen palan. Olen kyllä kotiin ostanut rasvatonta ja sokeritonta jäätelöä missä on vain n.36kcal/100ml. Sitä voi sitten paremmalla mielellä syödä:)
 
Itse en millään tavoin laihduta nyt kun raskaana oon.. mutta elämäntavat on muuttunu ihan uusiks.. Aluks oli vaikeeta totutella ihan uusiin tottumuksiin mutta kun sitkeesti vaan yrittää niin kyllä sitä tulosta saa aikaseks.. mä voin suositella ihan, että jättää toki kaikki ylimääräiset herkut pois ja mulla kans toi nolla linja on auttanut.. mä sallin itselleni sillon kun on joku juhla tai ollaan kylässä sitten vähän herkutella mutta muuten en osta itselleni mitään kotiin.. Liikuntaa oon lisännyt kuntopyörän ostamalla (suosittelen jos ei pääse paljon kotoa liikkumaan poispäin).. katson leffaa tai telkkaria ja poljen pyörää ja se on tehokasta ja hiki kyllä tulee :) Syön viisi ateriaa päivässä aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.. ruokailujen välillä ei tulisi napostella mitään ja tasaiset ateria välit pitääkin kyllä sen napostelun kurissa ihan hyvin.. salaattia teen ison kulhon aina joten sitä ei tarvitse jokapäivä tehdä erikseen.. perunat riisit ja pastat on vaihtunut kasviksiin.. kaupasta saa ihan pakasteesta ihan loistavia kasvis juttuja jotka toimii lisukkeena sitten lihan kalan tai minkä kanssa haluaakin =)

Iltapalaks mä syön kaks hapankorppua ja marja smoothien.. oon monen kuukauden ajan laittanu tehosekottimeen pakastemansikoita, maustamatonta rasvatonta jogurttia sekä mansikka vanilja rasvatonta jogurttia ja ne kun sekottaa niin OIKEESTI on ihan sairaan hyvää ja sitä herkkua odottaa koko päivän melkeimpä ;D

Tsemppiä kyllä se siitä lähtee!
 

Yhteistyössä