Liikunnallinen kehitys jäljessä

  • Viestiketjun aloittaja Pelokas äiti
  • Ensimmäinen viesti
Pelokas äiti
Tyttären 4 kk tarkastuksessa neuvolan täti oli huolissaan liikunnan kehityksen jäljessäolosta. ONko teillä muilla kokemuksia, mitä tähän voi olla syynä? Esim. pää ei seuraa tarpeeks ihyvin perässä kun nostetaan selältä käsistä ylös, kädet on vielä nyrkissä, ei tykkää olla mahallaan, ei kannata päätä niin hyvin kuin muut. Asiaa halutaan seurata.
Kävin googlella katsomassa noita oireita ja löysin viittauksia cp-vammaisuuteen. Tästä ei neuvolassa mitään puhuttu mutta olen aivan kauhuissani ja peloissania ja kaipaan tukea tai kokemuksia vastaavasta.
Kun noita cp-oireita lukee, tulee mieleen, että onhan meillä niitä muitakin, esim. tyttö säikkyy kovia ääniä. Tuntuu että maailma romaaa jos tyttö ei olekaan terve.
 
eivät varmaan neuvolassa halua vielä pelotella millään vammalla tai muulla ..... :\| .... koita nyt nauttia vauvastasi täysillä vaikka viivästymää onkin... toiset lapset on herkempiä äänille kun toiset.....voima :hug: teidän perheelle.....
 
Jos haluat kirjotella aiheesta, ni pistä yv:nä. Itselläni 4-v tyttö, jonka kanssa käyty 3 kk alkaen fysioterapiassa hypotoonisuuden ja kehitysviivästymän takia. Tytön tämänhetkinen diagnoosi kehityksen monimuotoinen häiriö. En todellakaan tiedä aiheesta kaikkea, mutta voin kertoa omia kokemuksia meidän kohdalta.
 
eve
Hei
Tiedän tuon tunteen on niin tuoreessa muistissa. Meillä kiinnitettiin 4kk neuvolassa huomiota pään kannatuksen heikkouteen ja käsien nyrkissä pitämiseen, mutta meillä oli muutakin kuten pää ei kasvanut normaalisti ja sitten löytyikin aivoista rakenne vaurio. Asian kanssa on oppinut elämään vaikka aluksi olin varma että elämä loppuu tähän. Lapsemme on nyt 10kk ja on maailman suloisin vauva vammoineen päivineen. Minä toivon voimia sinulle epätietoisuun on kamalaa :hug: . Ja toivon että kaikki on kuitenkin hyvin, koska lapsethan kehittyvät eritahtia.
 
Tuttu tunne.. Meilläkin oli "motorisen kehityksen viivästymä", tai sen pelko. Juoksimme fysioterapiassa, neurologilla, koska kirpun pää on isokokoinen. Hänellä epäiltiin olevan vaikka mitä.

Tänä päivänä hän on täysin normaali taapero. Eli vaikka motorinen kehitys ei ison pään takia mennyt "käyrien mukaan", olemme nyt "normaaleja". Mutta tiedän tunteen, kun alkaa pelätä lapsen sairautta.

Jos haluat vaihtaa ajatuksia..laita YV:tä.

 
On ihan tervettä säikähtää, mutta erityislapsen äitinä voin kertoa sinulle, että maailma ei romahda, ilmenipä sitten mitä vaan. Minun lapseni ei ole terve, mutta on silti onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä, ja se saa minunkin maailmani pysymään raiteillaan =)
 
Kirjoitin muutama päivä tuonne karkean motoriikan viive-aiheeseen, mut en saanut sinne vastauksia. Meillä nyt poika 1v1kk, oli samoja oireita, kuin pelokkaan äidin tytöllä. Laittoivat lähetteen OYS:siin, jossa on tutkittu kaikki ja mitään ei ole löydetty, miksi tälläisiä kehitysviiveitä. Jumppari kulkenu kotona kaksi kertaa viikossa syyskuusta lähtien. Nyt menee mahalleen ja kääntyy takas, sillai pyörii ympäriinsä. Istuu jonkin aikaa, kun laittaa, mut sit pyllähtää nurin. Siesoo seisottaessa, mut askaeleita ei tule. Silmissä on voimakas karsastus, joka leikataan elokuussa, eivät osaa sanoa johtuuko liikkuminen siitä.

Minulle saa laittaa yv:tä, ja mielelläänkin, jos jollakin vastaavaa, ja enemmän tietoa. ripa72@netti.fi
 
myy
Meillä poika syntyi etuajassa, katseli mielellään vaan vasemmalle mutta kun jumppaamalla saatiin katsomaan molempiin suuntiin, neuvolassa sanotiin ettei huolta vaikka heijasteetkin viivästyi. Nyt kun opittiin kävelemään ja itse syömään heräsi meillä kysymys miksi kaikki tehtiin vasemmalla puolella? Käynti neurologilla selvensi liikunnalliseksi puolieroksi. Kannattaa itse ottaa asioista selvää vaikka neuvolassa asiaa vähän vähäteltäisiin. Itsellä ainakin rauhallisempi mieli vaikka emme voi tietää mitä vuodet tuo tullessaan, mutta ainakin tiedämme ettei kaikki kuitenkaan ole kohdallaan..
 
meillä nyt 5 v tyttö, pe sai "tuomion" lievä kehitysvamma, tähän asti ollut laaja alainen kehityksen viivästymä. 6kk neuvolassa sanottiin että kehittyy vaan hitaammin kun muut, oottelin sit 1 v asti ett jos kehittys, mitään ei tapahtunut, kaveri kuskas mut ja lapsen terveyskeskukseen kun hänen mielestä ei oo enään normaalia viivästystä, ja sit alko tapahtuu, pää kuvattiin siel oli varjostuma, sitä kautta päästiin kuntoutuksiin, tyttö on ihan sosiaalinen ja reipas, kulkee testien mukaan 3 v tasolla.
kyllä välillä tuntuu et elämä ei oo reilua mut kyllä sitä selviää kummasti.
eikä nää diaknoosit sitä lasta muuta.
ota asiasta selvää, sil jos on oikeesti jotain vikaa niin saat apua mahd. nopeasti
jaksamisia
 
khf
meilläkin on nyt 3 vuotiaalla tytöllä karkean motoriikan viive asiaan kiinnitettiin 1 vuotis neuvolassa. kun siinä vaiheessa ei muuta kun kierrähti vaan ympäri mutta muuta ei osannut tehdä. kaikki liikunnalliset taidot on tullut jälkijunassa kävelemäänkin oppi vasta 2v 3kk ikäisenä. ja rampattu on lastenlinnassa neurologian osastolla lääkärin luona kuulot ja näöt on tutkittu mutta mitään selkeää syytä ei ole löytynyt miksi lähti niin myöhään kävelemään.. minulle voi laittaa kohtalo toverit sähköpostia
 

Yhteistyössä