limainen kakka

  • Viestiketjun aloittaja violatar
  • Ensimmäinen viesti
Itse mietin täällä samaa asiaa. Tänään on onneksi vauvalla (2 kk) lääkäri, joten toivottavasti asia selviää siellä. Meillä vihreää kakkaa on tullut ainakin jo kuukauden ajan ja minä olen ollut maidottomalla, munattomalla ja viljattomalla dieetillä, mutta ei ole auttanut kakan väriin.

Onko kellään tietoa, että kakka voisi olla vihreä ja limainen ilman että on allergiaa?
 
violatar
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.10.2006 klo 14:04 Vieras kirjoitti:
Itse mietin täällä samaa asiaa. Tänään on onneksi vauvalla (2 kk) lääkäri, joten toivottavasti asia selviää siellä. Meillä vihreää kakkaa on tullut ainakin jo kuukauden ajan ja minä olen ollut maidottomalla, munattomalla ja viljattomalla dieetillä, mutta ei ole auttanut kakan väriin.

Onko kellään tietoa, että kakka voisi olla vihreä ja limainen ilman että on allergiaa?
kerropa sit mitä lääkäri sanoi

=)
 
wxy
Meille allergologi on sanonut, että vauvan kakka voi olla normaalistikkin limaista, mutta vihreä limainen kakka viittaa aina allergiaan. Kannattaa jättää noiden lisäksi vielä nauta (sisältää maitoproteiinia) ja soija pois. Maitoallergikot herkistyy yleensä soijalle kun maito on jätetty pois.

Neuvolalääkärissä kannattaa olla ehdoton, että pääsee tutkimuksiin. Kokemuksesta tiedän sen saattavan olla hankalaa. Nyt kuopukselle viisastuneena otettiin vakuutus ja se onkin tähän 8kk:n ikään maksanut itsensä takaisin. Ja olen huomattavasti tyytyväisempi yksityiseen hoitoon kun kunnalliseen!
 
Minulle taas allergologi kertoi eilen, että pelkästä vihreästä limaisesta kakasta ei vielä tarvitsisi olla huolissaan, jos ei ole muita oireita. Pelkän kakan värin perusteella ei voi allergioita todeta. Vauvalla on tosin ihottumaa vähän poskissa, mutta hän ei pitänyt sitä allergisena ihottumana.

Nyt otan maidon ruokavaliooni takaisin viikoksi ja katson kuinka vauva reagoi maitoon. Itkut ovat meillä jääneet pois maidottoman ruokavalion seurauksena, toivottavasti eivät tule nyt takaisin.
 
Minäpä kerron :)

Tosin tuskin tarvitsee viikkoa odottaa, uskon, että oireet tulevat piankin takaisin, jos kyseessä on maidosta johtuvat itkut ja masukivut. Vauva on ollut tänään kylläkin tosi väsynyt ja pari tuntia sitten itki selvästi masuaan, kun pahanhajuisia pieruja tuli samalla ja lohdutukset eivät auttaneet. Mutta ei pidä nyt vielä vetää mitään johtopäätöksiä, että maito ei sopisi, kun en ole sitä itse vielä vuorokautta edes ehtinyt käyttää...
 
Joo, meilläkin vauvalla oli vihreää limaista pahanhajuista kakkaa 8 viikon ajan. Meidän tapauksessa kyse oli siitä, että vauvalla koliikki ja kuuluu ilmavaivoihin. Nyt on jo taaperoiässä eikä mitään allergioita esiinny.

Jos vauva on vielä täysimetyksessä ja esiintyy ko kakkaa, tarkistakaa imetystekniikka ym. Kyseessä saattaa olla, että vauva saa liikaa ns. etumaitoa ja rasvaisempi takamaito jää juomatta.
 

Yhteistyössä