löytyykö kohtalon toveria? erityislapset/huost.otto!

  • Viestiketjun aloittaja Riinuska-83
  • Ensimmäinen viesti
Riinuska-83
hei vaan!

olen 23v äiti hyvinkäältä...minulla on kaksi erityislasta 4v ja 2v, joille olen tällä hetkellä vkl-äiti ja se tuntuu itsestäni todella pahalta!

olen pitkään lukenut täällä juttuja kaikenlaisista tapauksista ja nyt ajattelin kokeilla löytyykö tätä kautta kohtalon toveria omassa tapauksessani ja mitä itse olen kokenut tässä yhteiskunnassa!
kärsin masennuksesta ja olen menettänyt luottamuksen useisiin viranomaisiin.

molemmilla lapsillani on ollut syntymästään asti ongelmia kehityksessä ja elin avioliitossa vielä nuorimman sytymän jälkeen. masennuin syksyllä-04 kun koin itseni yksinhuoltajaksi vaikkaolin naimisissa lasten isän kanssa... huolehdin kaikesta yksin ja yritin pärjätäomin voimin, käytin lapseni kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa ja terapioissa, hain kunnalta sos.toimesta perhetyön tukea ja apua neuvolan kautta, kun väsyin! sain apua täytyy myöntää...

vuosi sitten erosin lasten isästä ja ajattelin että se voisi auttaa mielialaani, koska koin asiat niin et mulla on parempi olla jos olisin keskenään lasten kanssa ja kuinka ollakaan ei niin onnistunut!
vaan sen jälkeen alkoi kaikki viranomaiset myös lasten päivähoito paikka (joka oli lasten yks kuntoutus muoto, johon tyhmä suostuin!) ajamaan asioita niin että lapset huostaanotettais minulta!

ensin toki sos.toimi mietti tukiperhettä (joka olis ollut huomattavasti halvempi vaihtoehto) mutta päätyivät huostaanottoon! syy perusteltiin että minulla on 2 erityislasta ja olen saanut liikaa kunnan tukitoimia! mikä on liikaa?

näin hyvinkäällä toimitaan ja en ole ainoa vanhempi,joka lapsensa on menettänyt! ja kun syynä ei ole päihteet vaan lasten terveys ongelmat niin ihmettelen minkä takia ei voida ennemmin antaa näitä halvempia tukitoimia,kuin ottaa lapset huostaan??!!

haluaisin itselleni ystäviä äideistä jotka ymmärtää mun pahan oloni tai joilla vastaava tilanne??!! vai onko vastaavaa?
nekin vähät ystävät jotka mulla on ei ymmärrä sitä miks nykypäivänä lapset huostaanotetaan ilman mitään pätevää syytä!!!

olen aika masentunut ja käyn keskustelemassa sekä yritän saada lääkkeillä itseni kuntoon, tunnen olevani vain niin yksin kun en kehtaa puhua asiasta kelle tahansa,kun niitä ennakkoluuloisia ihmisiäkin löytyy!!
todella paha olla!!

mun mese/s.posti ossa on: rinzu_83@hotmail.com
 
Tuda harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.01.2007 klo 19:04 Riinuska-83 kirjoitti:
hei vaan!

olen 23v äiti hyvinkäältä...minulla on kaksi erityislasta 4v ja 2v, joille olen tällä hetkellä vkl-äiti ja se tuntuu itsestäni todella pahalta!

olen pitkään lukenut täällä juttuja kaikenlaisista tapauksista ja nyt ajattelin kokeilla löytyykö tätä kautta kohtalon toveria omassa tapauksessani ja mitä itse olen kokenut tässä yhteiskunnassa!
kärsin masennuksesta ja olen menettänyt luottamuksen useisiin viranomaisiin.

molemmilla lapsillani on ollut syntymästään asti ongelmia kehityksessä ja elin avioliitossa vielä nuorimman sytymän jälkeen. masennuin syksyllä-04 kun koin itseni yksinhuoltajaksi vaikkaolin naimisissa lasten isän kanssa... huolehdin kaikesta yksin ja yritin pärjätäomin voimin, käytin lapseni kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa ja terapioissa, hain kunnalta sos.toimesta perhetyön tukea ja apua neuvolan kautta, kun väsyin! sain apua täytyy myöntää...

vuosi sitten erosin lasten isästä ja ajattelin että se voisi auttaa mielialaani, koska koin asiat niin et mulla on parempi olla jos olisin keskenään lasten kanssa ja kuinka ollakaan ei niin onnistunut!
vaan sen jälkeen alkoi kaikki viranomaiset myös lasten päivähoito paikka (joka oli lasten yks kuntoutus muoto, johon tyhmä suostuin!) ajamaan asioita niin että lapset huostaanotettais minulta!

ensin toki sos.toimi mietti tukiperhettä (joka olis ollut huomattavasti halvempi vaihtoehto) mutta päätyivät huostaanottoon! syy perusteltiin että minulla on 2 erityislasta ja olen saanut liikaa kunnan tukitoimia! mikä on liikaa?

näin hyvinkäällä toimitaan ja en ole ainoa vanhempi,joka lapsensa on menettänyt! ja kun syynä ei ole päihteet vaan lasten terveys ongelmat niin ihmettelen minkä takia ei voida ennemmin antaa näitä halvempia tukitoimia,kuin ottaa lapset huostaan??!!

haluaisin itselleni ystäviä äideistä jotka ymmärtää mun pahan oloni tai joilla vastaava tilanne??!! vai onko vastaavaa?
nekin vähät ystävät jotka mulla on ei ymmärrä sitä miks nykypäivänä lapset huostaanotetaan ilman mitään pätevää syytä!!!

olen aika masentunut ja käyn keskustelemassa sekä yritän saada lääkkeillä itseni kuntoon, tunnen olevani vain niin yksin kun en kehtaa puhua asiasta kelle tahansa,kun niitä ennakkoluuloisia ihmisiäkin löytyy!!
todella paha olla!!

mun mese/s.posti ossa on: rinzu_83@hotmail.com

Laitoin sulle sähköpostia :hug:
 
Riinuska-83
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2007 klo 21:11 moi kirjoitti:
miksi ne ovat erityislapsia
heillä on diagnoosina laaja-alainen kehitys viivästymä, eikä ole sen tarkempaa tulosta tullut!! kehitys on ollut syntymästä asti huomattavasti hitaampaa kuin "normaaleilla" lapsilla!!
 
Riinuska-83
tarkkaa syytä minulle ei ole omasta mielestäni sanottu!!! sossun kauniilla sanoilla vaan kaunisteltu että kun kärsin masennuksesta, olin juuri eroamassa ja jäämässä yksin 2 erityislapsen kanssa,kun isä ei pidä lapsiin sillein yhteyttä ja kun hänei ole koskaan osallistunu lasten hoitoon tms. niin pelkäsivät että ajan itseni ihan piippuun asti... mut näin jälkeen päin järjellä ajatellen että eikö kunnalle olis halvemmaksi tullut järjestää kotiin sitäapua mitä monet muut saa, esim. vaikka vain tälläinen tukiperhe joka olis vaik kerran kuussa et sais hetken huokaista!!!

oon minulla jonkin verran tietoa asioista ja tuskin olen ainoa ihminen suomessa kenellä näin on käyny!! kaikki asiat on vaan aikaa vieviä juttuja esim. lakimies asiat ym. eli ei ne tapahdu sormia napsauttamalla!! kai sen nyt jokasen pitäis ymmärtää ja millä mä todistan asioita viranomaisia vastaan!!! kertokaa minullekin... tarkka syy on myös aikaisemmassakin tekstissä!!

tulee taas vaan tunne et leimataanko mut taas hirveäksi ihmiseks, kun kauheita epäily vastauksia!!!

molemmilla lapsilla on laaja-alainen kehitysviivästymä ja sen tarkempaa tietoa ei viel täs vaihees ole... motoriset/puhe ongelmat molemmilla!!
 
no tossa tapauksessa multakin sit varmaan hyvinkäällä ois napsastu tyttö pois! toi on väärin perustein tehty huostaanotto! sinuna kyllä ottaisin asianajajaan yhteyttä voi paremmin neuvoa sinua asiassa juridisesti! mä oon kans eronnu just varmaan samoista syistä kun sinä kun tuntu et olin yksin ja mies teki mitä teki ja lapsella paha puheen viivästymä ym. mut laps edelleen kotona
 
Kokeileppas ottaa paikkakuntasi sosiaaliasiamieheen (mikä sana!) yhteyttä..
Kaverilta kerran väärinperustein ottivat lapset silloin saivat "syytteen" perusteettomasta huostaanotosta, kaverilla siis oli tulkiperhe joka oli vienyt lapset sairaalaan tutkittavaksi kun heidän mielestä toinen nukkuu liikaa ja toinen kiukkuaa liikaa :headwall: Siitä ei sen enempää, mutta ainakin täällä kyseinen asiamies auttaa näissä asioissa!
Jaksamista sulle! :hug:
 
riinuska-83
olen ollut yhteydessä sos.asiamieheen ja ei se takerru siihen asiaan mitenkään...

niin tämä on ihme kunta tää hyvinkää, jos oisin tienny mikä systeemi tääl on niin enpä olis muuttanu!!! tuntuu vaan et sossukin syyllistää minua et lapset ovat erityislapsia, vaikka selvää dokumenttia on siitä että suvussani on geeneissä aspergerin oireyhtymää!!

kyllä mä yritän asioita viedä eteenpäin kuhan saan kasattua voimavaroja niin paljon yhteen että jaksaisin taistella, väsymättä/masentumatta!!! asia on aika vaikea minulle ja yksin kun asioiden kanssa olen!!

nytkin yritän vain etsiä ystäviä, jotka kokeneet samaa tai ainakin sinnepäin!!

yritän vain tehdä parhaani kaikinpuolin!
 
Riinuska-83
kerroin vaan avoimesti omaa tarinaani ja elämääni, etsien ystäviä.. joilla ehkä sama tilanne enkä neuvoja miten pitäis toimia!!!!!

kiitos kuitenkin neuvoista, jotka jo tiesin ilman kertomatta!
ja hyvähän se on neuvoa vierestä, kun kokea sama asia omas elämäs!!! varsinkin kun omat asiat ovat kunnossa!!

 
koivunkäpy harmoona
Anteeksi jos loukkasin, kaikki eivät vain tiedä tuosta sosasiamiehestä.
Itse olen seurannut vierestä kun kaverilta perusteetta on huostaan otettu lapset, meinaa saada edes tavata lapsia.
Hyvää jatkoa!
 
mä vaan
nuo neuvot joita oot saanu ni ihmiset on vain koettanu auttaa sua? muuta kyllä niissä papereissa likee se huostaanoton syy! mun siskolta on poika huostaanotettu ja lapsi on erityislapsi ilm.asperger ja mun siskolla on psyykkeelisiä oireita ja ne oireet on syy miksi lapsi on huostassa kun ei pysty itsellleen myöntämään että on sairas vaan valehtelee itselleen ja muille! oisko tässä jtn.samaa sulla?
huostaanottoon on painavat syyt ei niitä tehdä noin vain
 
Riinuska-83
juuh, mutta ku kyse on siitä että haen täältä lähinnä ystäviä en neuvoja... ai minäkö en pysty myöntämää et olen psyykkisesti sairas pystyn kyllä!! minulla myös luultavammin asperger, koska sitä on suvun geeneissä vahvana ja pikku veljeni oppikirja tapaus! syytä ei ole minulle suoraan sanottu tai papruihin laitettu lasten terveydelliset ongelmat on ollu huostaan ottoon se et kärsin masennuksesta olin jäämässä yksin kahden erityis lapsen kanssa ja sos. toimi katsoi etten pärjää yksin niin suuren taakan kanssa ja se et olen saanu kunnalta kuulemma liikaa tuki toimia!!! koskaan en ole laiminlyöny lasten hoitoa tai tutkimuksia tai muita...
 
Hei vaan!

Mä en edes yritä antaa mitään ohjeita tai neuvoja, kun en asiasta sen paremmin tiedä. Toivotan sulle voimia ja jaksamista ja toivottavasti saat tältä palstalta oikeita "kohtalotovereita", joiden kanssa jakaa tunteita ja tapahtumia.

 
Sua sen enempää tuntematta (luin vain tekstejäsi) tuli sellainen olo, että ehkäpä sulla voisi olla nyt riittävästi tekemistä, että saat itsesi ensin kuntoon. Kannattaisi käydä hoidossa ja miettiä mahd. lääkitystä oman olon helpottamiseksi. Lisäksi kannattaisi yrittää tavata lapsia aina kun se on mahdollista ja olla hyvässä yhteistyössä virkamiehiin. Sillä tavoin saisit ehkä heidät pikku hiljaa vakuutettua siitä, että olet saanut itsesi kuntoon ja pystyt huolehtimaan kahden erityislapsen tarpeista.
Huostaanottoja ei todellakaan tehdä heppoisin perusten. Jopa usein liian myöhään.
Voimia sulle!
 
ihan ekas sähän oot päivisin pystyny huokasemaan koska lapset on pväkodissa olleet ja se ei oo sulle riittäny kyllä sos.toimella on tähän asiaan painavat syynsä olleet jotta näin ovat tehneent ja ei pväkoti huvikseen ilmoittele minnekkään jos katsovat lapsella/lapsilla olevevan jonkinlainen hätä! nyt tutkiskele irseäsi syy on kyllä nyt sussa!
 
Riinuska-83
kylläpäs täällä on ihme porukkaa pistetään nokka joka asiaan ja tullaan tänne muita haukkumaan ja osottelemaan mikä on kenenkin syytä!!!
lapsillani oli päiväkoti kuntoutuksellisista syistä heidän kehityksen etenemiseksi ja minulle on toitotettu sitä että vika ei ole minussa!
en tiedä miksi näin jos syy kuitenkin on minussa!!!!!!!!!!!

näin ahdasmielistä porukkaako täällä on jos näin pitää vastailla muille, joten olis syytäkatsoa myös itse peiliin ennen kuin alkaa kritisoimaan tai jotain!!!


on se ihme et yrittää etsiä ystäviä, joilta vois saada tukea niin aika masentavaa lukea tollasia vastauksia!!!
oli nähtävästi virhe laittaa tänne mitään ehkä väärä kontakti saada ystäviä! olen todella pettynyt!!!!
:'(
 
kuule
riinuska kysäseppä sielt lastarist josssa sun muksut on ni sellast vertaistuki ryhmää mä luulen et se on oikee paikka saada ystävä itelles joka ei muka ymmärrä syytä huostaanottoon! fakta on se et vaikka oiskin lapset ollu kuntoutus mieles pk:ssa ni sinä aikana mitä siel ovat olleet on ollu sun aikaa relata yms. eli älä vauhkoo ettei oo ollu omaa aikaa! et oo tässä tapauksessa ollu 24/7 kiinni lapsissas! +muut tukitoimet joita oot saanu eivät ole riittäneet vaan oot ruinannu lisää ja lisää siinä on huostaanoton syy! ole nyt onnellinen sillä nyt sulla on omaa aikaa olla rauhassa ja jännä homma on se et pidät tärkeempänä saada uuden ystävän kun se et keräisit voimias saadaksesi lapsesi joskus takaisin vai halutko edes?
 
ap, olet saanut täällä tosi epäasiallisia vastauksia. Älä masennu niistä, hienoa, että yrität löytää ystävää. Totuus on, että jos ei ole toisen housuissa ollut, ei tiedä, miten raskasta tai helppoa hänellä on. Asiat vain joskus menee vikasuuntaan tai voiko niin nyt sanoa, eikös lapsilla ole ihan hyvä olla. Kerää voimia ja varmasti huostaanotto aikaa myöten puretaan, kun saat elämäsi järjestykseen.
 
riinuska-83
kiitos tyyne vastauksestasi! pidin siitä, se oli piristävä!! itse yritän parhaakseni saada elämää kuntoon et tää huostaanotto voidaan joskus purkaa, mut kyllähän niitä ystäviäkin tarvii koska silloin on joku jolle purkaa ja saa siihen vastinetta jne.. olen aloittamassa opiskelut ja sitä kautta saada mielialaa kuntoon, itselleni ammatin, töitä niin ei tarvis olla yhteiskunnan tukiaisilla!

selvä faktakin on se että masentuneena pitäis nimenomaan olla ystäviä eli tuki/lähiverkostoa!!!!! turha sellasen on tulla mitään sanomaan jos ei ite ole kokenut samaa tai ymmärrä asioita!! ja kirjoitinhan aluksi tekstiin pää piirtein miten asia on en sen tarkemmin koska tarkotukseni ei ollut kirjoittaa mitään elämänkertaani koko suomen kansalle luettavaksi!!!!

mutta vielä kerran haluaisin tyyneä kiittää kannustuksesta!! =) sitä just tarvitsen!!!
 
Riinuska-83
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 17:27 kuule kirjoitti:
riinuska kysäseppä sielt lastarist josssa sun muksut on ni sellast vertaistuki ryhmää mä luulen et se on oikee paikka saada ystävä itelles joka ei muka ymmärrä syytä huostaanottoon! fakta on se et vaikka oiskin lapset ollu kuntoutus mieles pk:ssa ni sinä aikana mitä siel ovat olleet on ollu sun aikaa relata yms. eli älä vauhkoo ettei oo ollu omaa aikaa! et oo tässä tapauksessa ollu 24/7 kiinni lapsissas! +muut tukitoimet joita oot saanu eivät ole riittäneet vaan oot ruinannu lisää ja lisää siinä on huostaanoton syy! ole nyt onnellinen sillä nyt sulla on omaa aikaa olla rauhassa ja jännä homma on se et pidät tärkeempänä saada uuden ystävän kun se et keräisit voimias saadaksesi lapsesi joskus takaisin vai halutko edes?
kuule vain itselles!!!!!!!!

sehän siinä on kun minä en ole apua ruinannut!!!!!!!! vaan sitä mulle tarjottiin ja olin masentunut ja tyhmä otin sen avun vastaan!!!!! olisin voinut olla ilmankin!!!! joten älä kritisoi kun et asioista tiedä!!!! ja jos et asioita ymmärrä tms... sun ei ole pakko näitä täällä lukea, jätä se muille ja järkeville ihmisille!!! ja jos tää ei lopu otan yhteyden ylläpitoon!!!
 

Yhteistyössä