Lokakuiset 2020

Milloin olette meinanneet kertoa läheisille/ystäville raskaudesta? Tai jos olette kertoneet jo, niin millä viikoilla kerroitte? itse kovasti haluaisin jo kertoa, mutta tuntuu että haluan odottaa ainakin varhaisultraan ellen jopa ekaan yleiseen ultraan saakka
Milloin olette meinanneet kertoa läheisille/ystäville raskaudesta? Tai jos olette kertoneet jo, niin millä viikoilla kerroitte? :) itse kovasti haluaisin jo kertoa, mutta tuntuu että haluan odottaa ainakin varhaisultraan ellen jopa ekaan yleiseen ultraan saakka :D
Muutama oma läheinen ystävä tietää, ovat eläneet tämän meidän lapsettomuuden mukana jo vuosia. Heiltä saan tukea myös, jos kaikki ei mene putkeen. Kerrotaan huomenna läheiselle ystäväpariskunnalle kun ollaan menossa samoille 40kymppisille ja he tulee meille yöksi. Edellisestä tuulimunastakin tiesivät ja heistä oli korvaamaton apu. Kaikille muille sitten vasta myöhemmin kun kaikki on varmempaa. :)
 
Pahoittelut keskenmenon saaneille. Tervetuloa uusille.
Me ei olla kerrottu kenelläkään. En varmaan erikseen kerrokaan, vaan ajattelen että kyllä sen jossain vaiheessa huomaa kuitenkin.
Oireena on kauhea väsymys ja palelu. Pientä kuvotusta on myös, esim makeaa ei tee mieli paljon syödä. Ja rinnat aristaa.
 
Hei mitä raskausajan vitamiinia syötte? Ite oon syöny syksystä lähtien tota makrobios foolihappoa ja nyt mietin, että pitäskö ostaa jotain muuta.. Toinen kysymys saako raskaana käyttää mitään nenäsumutteita t. Viime yönä ei oikee saanu nukuttua
 
Mä syön tavallista a vitamiinitonta monivitamiinia, koska Mama vitamiineissa oleva rauta aiheuttaa mulla pahoinvointia. Syön lisäksi vielä purkista folaatti+D, kun ei tuossa tavallisessa monivitamiinissa ole tarpeeksi foolihappoa.
 
Moi! Uutena täällä huutelen. Tässä tiedot:
Lauranen, synt 1992, toinen lapsi, la 18.10.2020, HUS

Olis tosi kiva päästä siihen pieneen fb ryhmään! Esikoisesta olen sellaisessa ja on ihana hyvän hengen ryhmä vs noi isot. Tein eilen plussan ja oli aika ylläri, esikoinen nyt vasta 10kk vanha että tässä vielä vähän sulatellaan.. Mutta onnellinen yllätys
 
  • Tykkää
Reactions: -Julia ja mincha
Onko tuo fb lokakuiset ryhmä muutes silleen suljettu ettei nää ketä siellä on? En oo ite vielä kellekään sanonu raskaudesta niin haluaisin pitää sen vielä salassa..
Fb ryhmä on salainen ja suljettu, jos liityt sinne niin kukaan sun fb kavereista tms ei näe sitä eikä sitä ryhmää löydä haullakaan. Pistät spostiosoitetta ylläpitäjälle niin sut lisätään sinne. Olikoha @Ananas90 ylläpitäjänä siellä


Vitamiineista oli puhetta myös, mä syön folaattia ja MAMAn monivitamiinia plus magnesiumia erikseen vielä.
 
Hei mitä raskausajan vitamiinia syötte? Ite oon syöny syksystä lähtien tota makrobios foolihappoa ja nyt mietin, että pitäskö ostaa jotain muuta.. Toinen kysymys saako raskaana käyttää mitään nenäsumutteita t. Viime yönä ei oikee saanu nukuttua
Mulla on ollut käytössä Femibion -monivitamiini. Nenäsumutteista en osaa sanoa, mutta luulis että olis joku valmiste, joka sopii käytettäväks raskaana.

@Karvakorvat ei oo todellista, jos taas käy huonosti :(
 
Voi ei @Karvakorvat :(

6+0. Eilen tuli häissä kerrottua raskaudesta mulle täysin tuntemattomalle bestmanille, järjesti mun lasin pysymään täynnä pommaccia koko illan, enkä usko että sitä kukaan huomasi :) vähän herätti ehkä epäilyksiä kun olin ainut porukassa joka ei juonut mietoja, eikä pöydässä olevista viinipulloista ruuan kanssa. Muutamia kysymyksiä myös tuli lapsiluvusta ja ehkäisystä miehen siskolta, mutta sain ne jotenkin epäsuorasti kierreltyä, kun en valehdellakaan halua..
 
  • Tykkää
Reactions: Unimaa ja mincha
Vinkkinä flunssasta kärsiville, serlan raikas menthol nenäliinat, aika hyvin avaa nenää! Tosta mama vitamiinista kyselin aiemmin, nyt menin googlettamaan, että aika monelle aiheuttanu pahoinvointia, joten ehkä pysyn tossa foolihappo+d3 yhdistelmässä.. Mites teillä tuo salmiakin syönti? Ite oon semmonen että karkeista syön lähinnä kirpeitä ja salmiakkia, nyt en oo syöny ollenkaa salmiakkia plussan jälkeen.. Pyysin tossa yks päivä miestä tuomaan irtokarkkia ja siellä ei ollu yhtään salmiakkikarkkia. Kuulemma en saa enää ollenkaa syyä niitä, vaikka koitin sanoa että ei se pienissä määrin haittaa.. Ehkä vähän suutuin sille siitä pussista, ku ei ollu mitään mun lemppareita siellä. Miehet..
 
Milloin olette meinanneet kertoa läheisille/ystäville raskaudesta? Tai jos olette kertoneet jo, niin millä viikoilla kerroitte? itse kovasti haluaisin jo kertoa, mutta tuntuu että haluan odottaa ainakin varhaisultraan ellen jopa ekaan yleiseen ultraan saakka
Mietin että kerron varmaan ekan ultran jälkeen. Pari kaveria on, jotka on kokoajan kyselly että millon meille tulee pieni, niin en tiiä aavistaako ne aiemmin tämän. Tekis mieli kyllä jo isosiskolle sanoa, mutta pakko vielä pysyä hiljaa..
 
Spämmään nyt kunnolla tätä. Mutta, ootteko soittanu jo neuvolaan? Mietin että, soitan maanantaina, kun sillon on viikko plussasta. Minkälaisia oireita teillä muuten ollut tähän asti? Itellä kiristää mahaa ja tissejä, pissattaa usein, melkeen jatkuva nälän tunne, itkettää helposti, hmm mitähän muuta.. Kova väsymys iltasella on, ja uni tulee aikasin. Sillon ennen plussaa oli ihan niinku menkkakipuja, ja mietin että joo taas ne alkaa, mutta sitten ei alkanutkaan. Ihan epätodellinen olo vieläkin..
 
Spämmään nyt kunnolla tätä. Mutta, ootteko soittanu jo neuvolaan? Mietin että, soitan maanantaina, kun sillon on viikko plussasta. Minkälaisia oireita teillä muuten ollut tähän asti? Itellä kiristää mahaa ja tissejä, pissattaa usein, melkeen jatkuva nälän tunne, itkettää helposti, hmm mitähän muuta.. Kova väsymys iltasella on, ja uni tulee aikasin. Sillon ennen plussaa oli ihan niinku menkkakipuja, ja mietin että joo taas ne alkaa, mutta sitten ei alkanutkaan. Ihan epätodellinen olo vieläkin..
Soitin heti 4+1. Ajan saaminen pk seudulla on ollu mulla jokaisen kohdalla vähän hankalaa, vaikka neuvola on vasta 8+.
 
Hei mitä raskausajan vitamiinia syötte? Ite oon syöny syksystä lähtien tota makrobios foolihappoa ja nyt mietin, että pitäskö ostaa jotain muuta.. Toinen kysymys saako raskaana käyttää mitään nenäsumutteita t. Viime yönä ei oikee saanu nukuttua
Nenäsumutteista juteltiin just töissä ystävän kanssa, sanoi että oli raskausaikana kielletty ettei saa käyttää mutta oli silti käyttänyt kun nenä tukossa öisin, ei siitä ollut mitään haittaa ilmeisesti ollut lopulta. Suositus on vissiin ettei oikein mitään lääkeaineita sais 1/3 aikana nauttia mitään kautta..
 
Spämmään nyt kunnolla tätä. Mutta, ootteko soittanu jo neuvolaan? Mietin että, soitan maanantaina, kun sillon on viikko plussasta. Minkälaisia oireita teillä muuten ollut tähän asti? Itellä kiristää mahaa ja tissejä, pissattaa usein, melkeen jatkuva nälän tunne, itkettää helposti, hmm mitähän muuta.. Kova väsymys iltasella on, ja uni tulee aikasin. Sillon ennen plussaa oli ihan niinku menkkakipuja, ja mietin että joo taas ne alkaa, mutta sitten ei alkanutkaan. Ihan epätodellinen olo vieläkin..
Soitin 5+ jotain ja sanoivat että oon tosi aikaisessa. Täälläpäin kuulema eka neuvola vasta 10+ viikolla..
 
Vinkkinä flunssasta kärsiville, serlan raikas menthol nenäliinat, aika hyvin avaa nenää! Tosta mama vitamiinista kyselin aiemmin, nyt menin googlettamaan, että aika monelle aiheuttanu pahoinvointia, joten ehkä pysyn tossa foolihappo+d3 yhdistelmässä.. Mites teillä tuo salmiakin syönti? Ite oon semmonen että karkeista syön lähinnä kirpeitä ja salmiakkia, nyt en oo syöny ollenkaa salmiakkia plussan jälkeen.. Pyysin tossa yks päivä miestä tuomaan irtokarkkia ja siellä ei ollu yhtään salmiakkikarkkia. Kuulemma en saa enää ollenkaa syyä niitä, vaikka koitin sanoa että ei se pienissä määrin haittaa.. Ehkä vähän suutuin sille siitä pussista, ku ei ollu mitään mun lemppareita siellä. Miehet..
Kyllä mä oon jonkinverran salmiakkia syöny raskauksien aikana, vähentänyt kyl reippaasti mut sillo tällö nautittuna iha ok.

Kattelin muutenki noita kieltolistoja niin kylläpä tuntuu, ettei mitään saisi syödä. Edellisessä raskaudessa mun herkkua oli kukkakaali raakana, niin seki oli jossai kielletty ettei raakoja kasviksia saisi. Joha ne suositukset kerkiää joka vuosi vaihtumaan.
 
Spämmään nyt kunnolla tätä. Mutta, ootteko soittanu jo neuvolaan? Mietin että, soitan maanantaina, kun sillon on viikko plussasta. Minkälaisia oireita teillä muuten ollut tähän asti? Itellä kiristää mahaa ja tissejä, pissattaa usein, melkeen jatkuva nälän tunne, itkettää helposti, hmm mitähän muuta.. Kova väsymys iltasella on, ja uni tulee aikasin. Sillon ennen plussaa oli ihan niinku menkkakipuja, ja mietin että joo taas ne alkaa, mutta sitten ei alkanutkaan. Ihan epätodellinen olo vieläkin..
Mä varasin heti ku menkat olivat jääneet pois, samalla varattiin eka lääkäriaika myös. Lääkäriajat varsinkin on kortilla. Mulla eka neuvola on nyt keskiviikkona 26.2 ja siitä kolme viikkoa niin lääkäri. Ekan raskauden aikana ku soitin neuvolaan ekaa aikaa niin siel terkka sano, et mitä sä nyt näin aikaste soitat ku se voi mennä kesken vielä. Onneks olin sen verran nuori sillo ja olkia vaan kohautin siin kohtaa ja vastasin sillo, et No sitte peruutan ajan jos niin käy. Nyt vetäisisin sellaiset itkupotkuraivarit ja antaisin palautetta.
 
Mä varasin heti ku menkat olivat jääneet pois, samalla varattiin eka lääkäriaika myös. Lääkäriajat varsinkin on kortilla. Mulla eka neuvola on nyt keskiviikkona 26.2 ja siitä kolme viikkoa niin lääkäri. Ekan raskauden aikana ku soitin neuvolaan ekaa aikaa niin siel terkka sano, et mitä sä nyt näin aikaste soitat ku se voi mennä kesken vielä. Onneks olin sen verran nuori sillo ja olkia vaan kohautin siin kohtaa ja vastasin sillo, et No sitte peruutan ajan jos niin käy. Nyt vetäisisin sellaiset itkupotkuraivarit ja antaisin palautetta.
Mulla sama päivä eka neuvola, lääkäri varataanki sitten silloin mutta varmaan se 2-3 viikkoa ni on aika:)
 
  • Tykkää
Reactions: Mietinpäs
Vinkkinä flunssasta kärsiville, serlan raikas menthol nenäliinat, aika hyvin avaa nenää! Tosta mama vitamiinista kyselin aiemmin, nyt menin googlettamaan, että aika monelle aiheuttanu pahoinvointia, joten ehkä pysyn tossa foolihappo+d3 yhdistelmässä.. Mites teillä tuo salmiakin syönti? Ite oon semmonen että karkeista syön lähinnä kirpeitä ja salmiakkia, nyt en oo syöny ollenkaa salmiakkia plussan jälkeen.. Pyysin tossa yks päivä miestä tuomaan irtokarkkia ja siellä ei ollu yhtään salmiakkikarkkia. Kuulemma en saa enää ollenkaa syyä niitä, vaikka koitin sanoa että ei se pienissä määrin haittaa.. Ehkä vähän suutuin sille siitä pussista, ku ei ollu mitään mun lemppareita siellä. Miehet..
Oon edellisissä raskauksissa syöny salmiakkia, muutaman salmiakkikarkin silloin tällöin enkä usko että siitä on ollut mitään haittaa. Nyt en oo syöny vielä ollenkaan, mutta se johtuu siitä, et oon yrittäny olla karkkilakossa n 4vkoa, koska mulla menee karkin syönti välillä ihan överiks.

Mikä tilanne sulla on @Karvakorvat vuodon suhteen?
 
Ultraan pitäs päästä jo 10+ jälkeen ja verikokeetkin pitäs ehtiä ottamaan. Meillä ohjeena viimestään 8+ neuvola, jotta ehtii ultralähetteen saada
Joo mun kaveri jolla lapsia itellä jo ennestään kauhisteli et noin myöhäänkö vasta että misä vaiheessa otetaan verikokeet jne. Vasta maaliskuun 16pvä on siis itsellä eka neuvola aika,se on 10 raskausviikko.. Kaikki tiedot piti etukäteen syöttää johonki sovellukseen. Aika epävarma olo jäi itselle.
 

Yhteistyössä