Lokakuiset 2020

Hieno juttu et kaikki kunnossa. Soitin neuvolan kehotuksesta lääkäriin ja jäi kyllä paska maku suuhun hoitajasta joka siis konsultoi lääkäriä ”voi kuule kun sinä olet niin alussa, että ei me voida tehdä vuodolle tai kivuille mitään, älä nyt huolestu. Hae apteekista hiivalääke.” Sit kysyin et onko tollanen yöllinen tosi kova kramppailu normaalia ni ”kaikki oireet voivat olla normaaleita” ööh... sit kysyin vuodosta ni siihen sama vastaus.

Lähinnä mietityttää ettei vaan ole kohdunulkoinen. Keskenmenollehan en voi mitään jos sellainen on tullakseen, mutta ku ei kauheasti naurata... vaikka en nyt sitä varsinaisesti epäile, mutta onhan siinäkin oireet moninaisia.
Huutelen tuolta syyskuisten puolelta, että minullakin oli nimenomaan öisin kipukohtauksia alkuraskaudessa. Ihmettelin sitä silloin itsekin, mutta on ihan normaalia ja siitä yksin ei siis kannata huolestua. Tsemppiä!
 
Minulla on taustalla yksi kkm. Kävin varhaisultrassa rv 7, ja kaikki oli hyvin, sykekin löytyi. Neuvolassa ei saatu sykettä kuulumaan, mutta neuvolan täti ei ollut siitä huolissaan. Raskausoireet olivat ihan normaalit, maha kasvoi, rinnat kasvoi ja oli pahoinvointia. Ei outoja kipuja.

Sitten niskaturvotusultra rv12, jossa todettiin kkm, todennäköisesti rv10. Lääkäri kovasti ihmetteli, kun ei ollut ollut kipuja, eikä vuotoa. Antoi tyhjennyslääkkeet ja laittoi kotiin. Ei kuulemma jälkitarkastuksen tarvetta.

Vuotoa tuli todella paljon ja hyytymiä, en päässyt moneen päivään edes istumaan, kun huimasi. Olin kalpea, pyörtyilevä ja huonovointinen pari viikkoa. Sitten vähitellen helpotti.

Nyt rv7+3, tänään ultrattu ja kaikki hyvin. Vaan en silti uskalla luottaa raskauden onnistumiseen, ennenkuin näen niskaturvotusultrassa, että kaikki on hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: mincha
vierailija
Minulla on taustalla yksi kkm. Kävin varhaisultrassa rv 7, ja kaikki oli hyvin, sykekin löytyi. Neuvolassa ei saatu sykettä kuulumaan, mutta neuvolan täti ei ollut siitä huolissaan. Raskausoireet olivat ihan normaalit, maha kasvoi, rinnat kasvoi ja oli pahoinvointia. Ei outoja kipuja.

Sitten niskaturvotusultra rv12, jossa todettiin kkm, todennäköisesti rv10. Lääkäri kovasti ihmetteli, kun ei ollut ollut kipuja, eikä vuotoa. Antoi tyhjennyslääkkeet ja laittoi kotiin. Ei kuulemma jälkitarkastuksen tarvetta.

Vuotoa tuli todella paljon ja hyytymiä, en päässyt moneen päivään edes istumaan, kun huimasi. Olin kalpea, pyörtyilevä ja huonovointinen pari viikkoa. Sitten vähitellen helpotti.

Nyt rv7+3, tänään ultrattu ja kaikki hyvin. Vaan en silti uskalla luottaa raskauden onnistumiseen, ennenkuin näen niskaturvotusultrassa, että kaikki on hyvin.
Täällä tuli km rv7+4, nyt ollaan myös 7+3 ja samat fiilikset, ei uskalla rentoutua ennenkuin tiedän kaiken olevan hyvin. Varhaisultraan ei ole varaa, joten nt-ultraan asti odotellaan..
 
Onpas ollut kiireinen viikko kun en oo ehtinyt lueskelemaan taikka kommentoimaan ollenkaan. On kyllä ollutkin niin pitkiä työpäiviä että oon ollu aivan älyttömän väsynyt.
Eilen 9+3 kävin ekassa neuvolassa, ei mitään uutta ja ihmeellistä. Tuntui hurjalta kun neuvolakorttia täyteltiin ja varattiin uutta aikaa, ite menee vaan niin päivä kerrallaan tän raskauden kanssa. Milloihan tähän oppisi suhtautumaan luottavaisemmin.

Voisin uskaltautua fb-ryhmään ekan ultran jälkeen, jos vielä silloin otetaan mukaan :) yritin nettivarauksesta katsoa sopivaa aikaa mutta kaikki oli keskellä työpäivää..täytyy soittaa ja kysyä josko olisi muitakin vaihtoehtoja.

Oireita on tällä hetkellä vaihteleva etominen, rinnat on tosi arat, kipeät ja kasvaneet, häntäluu on välillä kipeä. Ja alavatsa on tietty kunnon pallo.
 
Mulla oli eile iha jatkuva nälkä! Söin kaikki eväätki jo puolessa välissä työpäivää, millä yleensä pärjään helposti 9h työpäivänki. No eile en pärjännyt, mies haki perjantai pizzat kaikille niin sen jälkeenhä mä olin iha koomassa. Raskausoireet melkeimpä hävinneet, paitsi tää nälkä. Ensi viikon perjantaina olisi eka lääkäri ja ehkäpä ultrataan silloin.
 
  • Tykkää
Reactions: Fiksulikka
Täällä nyt 6+4 ja parin päivän ajan ollu kyllä nyt etovaa oloa.. Ei oo tarvinnut onneksi oksentaa kuitenkaan. Ilmavaivoja tulee kyllä.. Jee. Muutenkin on semmosta ummetus oloa, mutta heti kun kahvia juo niin maha kyllä alkaa toimimaan. Mahaa vihlasee välillä vaan taitaa olla nuita kohdun kasvukipuja, ja muutenkin maha pinkeä, rinnat myös kasvaneet. Mitähän muita oireita nyt, no nälkä mutta jotkut ruoat ruennu hirveesti ällöttämään, siis lähinnä rasvaset ruoat. Tekis mieli kaikkea raikasta. Varmaan tänään täytyy joku salaatti hakea. On tää kyllä jännää.
 
Onko täällä odottajia, joilla tulisi kovia alavatsakipuja öisin?

mulla 4+6 nyt ja alkaen tämän viikon alusta herään keskimäärin joka toinen yön kovaan menkkatyyliseen alavatsakipuun. Kipu on kuitenkin niin voimakasta, että piehtaroin ja laitan lämpöpussin. Samaan aikaan tulee usein myös pissahätä ja kakkoshätä. Heräsin hetki sitten taas kovaan kipuun ja vessassa käydessä pari kertaa pyyhkiessä paperiin tuli kirkasta verta ehkä vajaan rusinan kokoinen läntti. Mulla oli pikkuhoususuoja ja nyt kun menin uudelleen vessaan, suojassa ihan pieni vaaleanpunainen läntti, mutta pyyhittäessä ei ollut mitään.

Onko jollain siis vastaavaa kokemusta? Vähän tämä mietityttää ja meinaan soittaa huomenna neuvolaan.

Kipukohtaukset kestävät n. 1-5 min
Tulen myös huutelemaan syyskuisten puolelta, että itsellä oli alkuraskaudesta kaksi viikkoa järkyttäviä, pääasiassa vain yöllisiä kipuja. Vuotoa ei näihin liittynyt, mutta kestivät pidempään kuin sinull, pahimmillaan 30minkin. Joskus liittyi myös tuota mainitsemaasi wc-hätää näihin myös minulla. Pahimmillaan kipu niin paha, että en pystynyt nousemaan, olisin kivulta pyörtynyt ja oksensin kivusta pari kertaa. En juuri näiden vuoksi öisin saanut nukuttua, jonka takia viikon jälkeen hakeuduin terveyskeskukseen ja sain sieltä lähetteen naistenpolille tarkastukseen, ettei ole kohdunulkoinen tai ovariotorsio,lisäksi tarvitsin sairaslomaa, koska en tosiaan niiden vuoksi nukkunut. Kaikki oli ultrassa ok, ja viikon kuluttua sitten loppuivatkin, yhteensä kesti siis 2vko,kukaan ei oikein osannut sanoa mistä johtui. Mutta sanottiin juurikin että todnäk vain outo raskausoire! Kipujen aikaan ei mullakaan muita oireita ollut kuik rintojen arkuus. Kipujen loputtua, taisi juuri olla myös vko7, kuten @Ellinoora38kin sanoi, alkoi sitten pahoinvointi, joka jatkuu nyt 11+4 edelleen. Joten en sinuna huolisi, jos kipukohtaukset noin lyhyitä :) jos jatkuu viikkotolkulla tai pahenee, niin toki oman mielenrauhan helpottamiseksi kannattanee sitten käydä tilanne tarkistuttamassa. Itselläkin pian sen jälkeen helpotti, joten olisiko osittain ollut psyykkistäkin, että aloin pelätä niitä kipuja ja öitö, joka sitten provosoi oiretta.
 
Tulen myös huutelemaan syyskuisten puolelta, että itsellä oli alkuraskaudesta kaksi viikkoa järkyttäviä, pääasiassa vain yöllisiä kipuja. Vuotoa ei näihin liittynyt, mutta kestivät pidempään kuin sinull, pahimmillaan 30minkin. Joskus liittyi myös tuota mainitsemaasi wc-hätää näihin myös minulla. Pahimmillaan kipu niin paha, että en pystynyt nousemaan, olisin kivulta pyörtynyt ja oksensin kivusta pari kertaa. En juuri näiden vuoksi öisin saanut nukuttua, jonka takia viikon jälkeen hakeuduin terveyskeskukseen ja sain sieltä lähetteen naistenpolille tarkastukseen, ettei ole kohdunulkoinen tai ovariotorsio,lisäksi tarvitsin sairaslomaa, koska en tosiaan niiden vuoksi nukkunut. Kaikki oli ultrassa ok, ja viikon kuluttua sitten loppuivatkin, yhteensä kesti siis 2vko,kukaan ei oikein osannut sanoa mistä johtui. Mutta sanottiin juurikin että todnäk vain outo raskausoire! Kipujen aikaan ei mullakaan muita oireita ollut kuik rintojen arkuus. Kipujen loputtua, taisi juuri olla myös vko7, kuten @Ellinoora38kin sanoi, alkoi sitten pahoinvointi, joka jatkuu nyt 11+4 edelleen. Joten en sinuna huolisi, jos kipukohtaukset noin lyhyitä jos jatkuu viikkotolkulla tai pahenee, niin toki oman mielenrauhan helpottamiseksi kannattanee sitten käydä tilanne tarkistuttamassa. Itselläkin pian sen jälkeen helpotti, joten olisiko osittain ollut psyykkistäkin, että aloin pelätä niitä kipuja ja öitö, joka sitten provosoi oiretta.
Aika hurjaa sullakin! Kiitos vastauksesta. Ja joo kyllä mullaki välillä tehny niin kipeetä et oksettaa ja tulee ihan kylmähiki. Erikoista kyllä ja sit toi veskihätä siihen lisäks. Mutta yllättävän monella ollut vastaavanlaista kipuilua.
 
  • Tykkää
Reactions: hemuliina90
Meillä oli keskiviikkona (rv 8+2) eka neuvola ja huomenna toivottavasti sais varata ekan ultran sieltä Maisasta. En tiedä yhtään kuinka pitkälle se menee ja ikävää kun ei oo mitään päivämäärää, jota odottaa.

Oon kaks viikkoa oksentanut niin nyt kun toissapäivänä oli ekan kerran sellanen "hyvä olo", että ei etonut niin aloin heti epäillä että onko kaikki hyvin. Ehkä se vaan alkaa nyt helpottaa. Huomenna rv 9+0 eli 9 täyttä viikkoa jo!

Mulla ei ollut viime raskaudessa mitään vuotoja, niin nyt kun joskus oisko ollut viikolla 5 jäi ihan pienesti pyyhkiessä joku pisara paperiin niin säikähdin sitä jonkun verran. Kun sitten toisen kerran jäi paperiin vähän sellasta limansekasta verta niin katoin kalenterista, että molemmat kerrat oli sillon kun normisti olis menkat. Mutta ilmeisesti normaalia, kun ei kuitenkaan ollut mitään suurta vuotoa vaan kertaluontoisesti vähän jäi paperiin pyyhkiessä. Ainakaan neuvolassa ei ollut huolissaan.

Joku täällä puhui kivuista niin mulla oli joskus rv 4-5 suunnilleen aika koviakin alavatsa kipuja, mutta kai ne oli kasvukipuja vaikka melko voimakkailta tuntuikin. Ja iltaisin/öisin täälläkin. Tuntuivat myös alaselässä.

Mitäs muuta. Me oltiin sairaana sillai, että ensin 1,5 v poika sairasti oikeen kunnolla ja oli monta päivää kuumeessa. Sitten itse olin kuumeessa nelisen päivää. Niin nyt sitten pelkään, että miten sairastelu on vaikuttanut sikiöön ja valvoin eilen illalla pitkään kun mietin, että nyt on varmaan tullut jotain epämuodostumia tai jotain. :(

Huomasin, että saatan käydä monta kertaa päivässä täällä katsomassa onko tullut uusia viestejä. Sitten tajusin, että jos haluan enemmän keskustelua niin pitäisi myös itse uskaltaa avautua enemmän. :DJoten mitä teille kuuluu, onko murheita tai huolia? :)
 
Tänne on rantautunut ihan hurja väsymys. Nukuin viikonloppuna pitkät päiväunet molempina päivinä eikä yöunet kyllä menny taikka mennyt myöhäiselle. Nytkin oon jo aivan valmis päikkäreille.. Tulin labrakokeisiin ja sit vähäks aikaa sohvalle kotiin :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kuumeilija23
Miten teillä sujuu syömiset?

Minulla on pahoinvointia ja ruokahalu kadonnut. Välillä on kuin pakko syödä, mutta silti ruoka lähinnä kuvottaa. Eilen oli ihan pakko saada suolakurkkuja, mutta kun viimein maistoin sen suussani, en pystynyt syömään loppuun.

Olen myös juonut aina paljon kahvia, mutta nyt en pysty edes maistamaan. Viime raskaudessa join kupin päivässä, nyt en ollenkaan.

Hirveä jano vaan koko ajan, vettä menee. Ja tomaatteja koetan puputtaa, koska pahoinvointi helpottaa, kun edes jotain syö.

Onko jollain ryhmäläisellä pahoinvointi jo helpottanut? Toivottavasti tämä menisi ohi pian Nyt rv8+
 
Miten teillä sujuu syömiset?

Minulla on pahoinvointia ja ruokahalu kadonnut. Välillä on kuin pakko syödä, mutta silti ruoka lähinnä kuvottaa. Eilen oli ihan pakko saada suolakurkkuja, mutta kun viimein maistoin sen suussani, en pystynyt syömään loppuun.

Olen myös juonut aina paljon kahvia, mutta nyt en pysty edes maistamaan. Viime raskaudessa join kupin päivässä, nyt en ollenkaan.

Hirveä jano vaan koko ajan, vettä menee. Ja tomaatteja koetan puputtaa, koska pahoinvointi helpottaa, kun edes jotain syö.

Onko jollain ryhmäläisellä pahoinvointi jo helpottanut? Toivottavasti tämä menisi ohi pian Nyt rv8+
Mulla on nyt menossa 7+1. Aika paljon kuvottaa kaikki ruoat, välillä tulee parempia hetkiä jo, mutta varsinkin aamusella on semmonen kuvotus, varmaan nälän takia. Oon koittanutkin syyä säännöllisin väliajoin, ettei se paha olo tulisi. Ei oo onneksi tarvinut oksentaa kuitenkaan. Jotenkin ällöttää kaikki liharuoat, salaatit ja muut raikkaat kyllä maistuu. Kahvin juonti myös itellä jäänyt pois, vaikka ennen tuli joutua puoli pannua päivässä.. Jotenkin sekin vaan ällöttää.
 
Miten teillä sujuu syömiset?

Minulla on pahoinvointia ja ruokahalu kadonnut. Välillä on kuin pakko syödä, mutta silti ruoka lähinnä kuvottaa. Eilen oli ihan pakko saada suolakurkkuja, mutta kun viimein maistoin sen suussani, en pystynyt syömään loppuun.

Olen myös juonut aina paljon kahvia, mutta nyt en pysty edes maistamaan. Viime raskaudessa join kupin päivässä, nyt en ollenkaan.

Hirveä jano vaan koko ajan, vettä menee. Ja tomaatteja koetan puputtaa, koska pahoinvointi helpottaa, kun edes jotain syö.

Onko jollain ryhmäläisellä pahoinvointi jo helpottanut? Toivottavasti tämä menisi ohi pian Nyt rv8+
Pakolla on syöty viimiset kolme viikkoa. Esikoiselle on pakko laittaa ruokaa vaikka kuinka etois itseä. Oksensin ekan kerran 6+0 ja nyt vasta alkaa helpottaa, tänään 9+2.

Ekassa neuvolassa viime viikolla paino oli laskenut pari kiloa ja sanottiin et olis hyvä jos ei enää laskis. Niin oon nyt syönyt sit kaikkea edes pienesti.

Ja jos jotain on tehny mieli niin ei muutakun mies kauppaan hakemaan. Ei tunnu edes pahalta lähettää illallakin kauppaan käymään kun itsellä koko päivän velloo paha olo ja pitää jaksaa viihdyttää taaperoa silti.

Mutta tosiaan sunnuntaina oksentanut viimisen kerran ja tänään ollut jo huomattavasti parempi olo.

Rv 9+2
 
Täällä kanssa pahoinvointi aika hurjaa. Oon muutaman kerran joutunut oksentamaan ja lähellä on ollut monesti. Oikein mikään ei maistu, ja jos jotain tekee mieli pitää heti syödä, kun mahdollisuus on. Oon myös rajussa flunssassa ja voimat on aika loppu yskimisestä ja niistämisestä.
Mahassa tuntuu nyt hassua kramppailua, ei tee kipeää mutta tuntuu oudolle. Muutenkin tänään ollut aika paljon erilaista tuntemuksia mahassa. Tiedä sitten mistä johtuu. Tänään 8+1
 
Täällä kanssa pahoinvointi seurana. Juuri olin kaksi päivää pois töistä tämän etovan olon vuoksi. Oksentanut en ole (onneksi), mutta olo on karmea. Eilen ainoa helpotus huonoon oloon oli appelsiinimehu ja nukkuminen. Aamulla heräsin käyttämään koiran pihalla, ja suuntasin sänkyyn. Heräsin puolilta päivin ja siirryin sohvalle. Sohvalla torkuin vielä iltapäiväneljään... Ilmeisesti siis väsymyskin suurta, koska yöunet maistuu päiväunista huolimatta.

Niin ja tällä hetkellä siis rv7+4.

Itsekin mietin helppoa syötävää, joka ei kuvottaisi ja mitä tekisi mieli syödä. Hedelmät toimii mulla, sekä aiemmin mainitsemani appelsiinimehu. Oikein rapeaksi paahdettu paahtoleipä ja muromysli uppoo myös. Eli rouskuvat menee alas :ROFLMAO:
 
Ainiin, yksi kysymys oli mielessä.
Mitäs te muut olette mieltä korona-viruksesta ja sen rantautumisesta Suomeen?

Itse olen ollut tähän asti aika tyyni sen suhteen, mutta kyllä etenkin eilisen ja tämän päivän uutisoinnin perusteella alkaa huolettaa. Etenkin, kun en ole kuullut siitä, miten virus vaikuttaa raskauteen tai raskaana oleviin. :confused:
 
Ainiin, yksi kysymys oli mielessä.
Mitäs te muut olette mieltä korona-viruksesta ja sen rantautumisesta Suomeen?

Itse olen ollut tähän asti aika tyyni sen suhteen, mutta kyllä etenkin eilisen ja tämän päivän uutisoinnin perusteella alkaa huolettaa. Etenkin, kun en ole kuullut siitä, miten virus vaikuttaa raskauteen tai raskaana oleviin.
Samat on huolen aiheet täälläkin. Olen yrittänyt rauhallisesti suhtautua ja huolehtia käsien pesusta, mutta kyllä nuo uutiset pistää miettimään. Ja sit ku ei ne välttämättä neuvolassakaan tiedä, miten tämä virus vaikuttaa, kun on niin uusi :oops:
 
Ninnnini
Thl on antanut lausunnon jossa mainitaan myös vaikutuksia raskaukseen.


Hurjalta kuulostaa teidän pahoinvointi, tsemppiä kaikille jaksamiseen! :) pitää koputella puuta mutta täällä ollaan päästy kyllä hyvin helpolla oireiden kanssa tähän mennessä 8+2 :) oikeastaan ainoastaan rinnat ovat öisin kipeät ja hyvin lievää pahoinvointia illalla mikäli en ole juonut tarpeeksi. Päivällä lounaan jälkeen tuntuu että nappi hiukan puristaa.
 
Raskaana olevat on herkempiä hengitystieinfektioille, eli kuulutaan riskiryhmään. Lueskelin jostain että aiemmat virukset SARS ja mers olisi aiheuttaneet keskenmenoja ja ennen aikaisia synnytyksiä, mutta muita suoraan viruksesta johtuvia vaikutuksia raskaudelle tai sikiölle ei ole löytynyt. Pitäisi selvitellä enemmän, toisaalta tieto lisää tuskaa. Vähän kyllä pelottaa, mutta pitää olla aktiivinen käsien pesussa yms. Tosin tän kamalan flunssan kourissa tuntuu nyt että mahdoton niitä tauteja loputtomiin on kai vältellä.
 
Mun on pakko syödä n 2 tunnin välein, ja syön pakolla vaikkei tekis mieli. Sit jos ei syö niin alkaa kauhea etominen mikä ei helpota ollenkaan. Paino on tippunu n pari kiloa.

Korona mietityttää tosi paljon. Ehkä eniten se, et jos jäädään karanteeniin niin kuin saan viihdytettyä noita isompia kotona kaks viikkoa. Kaverikaipuu on kova heti parissa päivässä. Ja pelottaa kyl ton nuorimman suhteen, kun hän herkästi kuumeessa vetää hengityksen ahtaaksi et kuin jos korona iskee niin ollaanko heti ottamassa lisähappea.
 

Yhteistyössä