Lokakuiset 2020

Kai sitä voisi kirjoitella vaikka tänne, niin ei tarvitse pyöritellä vaan päässä kaikkia ajatuksia.

Tänään 5+1 ja ekaan neuvolaan aika tarkkaan kolme viikkoa. Ei olla menossa ultraan ennen viikkoa 11-13, jolloin on se niskapoimun mittaus ja muut. Senhän saa varata sitten heti neuvolan jälkeen tuolta maisa palvelusta, kunhan vaan saa sen lähetteen ensin. (Pääkaupunkiseudulla näin)

Yhtäkkiä on tullut sellanen levollinen mieli. Ehkä on jotenkin hyväksynyt sen, että tässä nyt mennään tavallaan itsekkin kyytiläisenä ja ootellaan mitä tulevan pitää. Ei näillä viikoilla voi oikeen itse asiaan vaikuttaa. Koitan jättää turhan hermoilun pois ja nauttia vielä kun en ole alkanut voimaan niin pahoin kuin viime raskaudessa. Voihan se olla, että ensi viikolla jo sitten oksennetaan taas :ROFLMAO:

Olen käynyt normaalisti treenaamassa (tankotanssia) ja treenistä on tullut hyvä ja voimakas olo. Mietin, koska tuosta on luovuttava. Sen tiedän, että tässä raskaudessa aion jatkaa liikkumista, koska ensimmäisen kanssa kun neuvolatäti käski lopettaa tankoilun (enkä silloin osannut kyseenalaistaa mitään) en sitten liikkunut käytännössä lainkaan raskauden aikana.

Ensimmäisen kanssa en osannut stressata mistään testien viivojen voimakkuuksista. En ollut kuullut juttuakaan niistä. Esikoista odottaessa en myöskään kuulunut yhteenkään vauva- tai odotusajanryhmään. Ekan kerran kun koitin jotain ryhmää katsella, (jomman kumman ultran jälkeen) niin niitä ei enää löytynyt, koska kaikki ryhmät oli jo suljettu.

Verrattuna edelliseen, tämän raskauden alku on ollut paljon stressaavampi ja vähemmän sellainen onnellinen ja iloinen siitä, että on yleensäkin raskaana. Kai tieto lisää tuskaa tässäkin tapauksessa. Jotenkin sitä murehtii enemmän esimerkiksi keskenmenonriskiä, kun kuulee kuinka muut murehtii. Ja saa murehtiakkin. Pitäisi vaan osata pitää oma pää kylmänä, kun ei ole mitään suurempaa syytä panikoida. Helpommin sanottu kuin tehty.

Välillä sitä tuntuu, että kaikki oireetkin on kadonneet. Etenkin treenin jälkeen olo on ihan normaali. Ei väsytä ja kroppa tuntuu omalta. Siihen on puolestaan auttanut se, että kuulee muilla olevan samaa aaltoilua oireiden kanssa.

Nyt vaan odotusta, odotusta ja odotusta. Täytyy keksiä esikoisen kanssa paljon tekemistä, että jaksaa odottaa sitä np-ultraa sen kaksi kuukautta. Ei se kuulosta varmaan muista kuin raskaana olevista pitkältä ajalta. 2 kk. Sehän on "vaan" kaksi kuukautta, mutta kyllä siinä tuntuu viikot pitkiltä kun sitä odottaa. Jessus, kotona ollessa päivätkin tuntuu pitkiltä.

Sellainen vuodatus tähän väliin, pahoittelut pitkästä tekstistä. Onnellista ja rauhallista odotusta ihan jokaiselle ❤
 
10.10, pinata, 1. lapsi

Olen tehnyt positiivisen testin jo helmikuun alussa, mutta koska olen todella huolissani meneekö kaikki hyvin en ole vielä aiemmin uskaltanut kirjoittaa tänne. Olen kyllä tässä jo jonkin aikaa seurannut keskustelua ja huomannut, että en ole ainut, joka on huolissaan niin uskaltauduin nyt liittymään mukaan keskusteluun.
Takana on tuulimuna keskenmeno keväältä, minkä takia en uskalla uskoa että kaikki on tällä kertaa hyvin ennen kuin pääsen ekaan ultraan. Neuvolaan olen jo soittanut ja eka käynti olisi maaliskuun alussa, jos kaikki menee hyvin sinne asti. Odotus tuntuu tosi pitkältä ja vähän olen harkinnut varhaisultraa, mutta en ole vielä varma.
Rinnat ovat arat ja turvoksissa ja viikko sitten oli etovaa oloa, mutta se on kadonnut. Tuntuu, että pitäisi olla enemmän oireita, että uskaltaisi luottaa siihen, että kaikki menee hyvin. Vatsassa ollut vähän hassuja tuntemuksia, mutta pelkään, että ne johtuvat vain siitä, että alan kohta vuotamaan.
Ollut kyllä mukava lukea teidän ajatuksia ja tietää, että ei yksin paini tällaisten ajatusten kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Fiksulikka
Mua kiinnostais kanssa semmonen pieni fb-ryhmä...Tunnustettakoon, että oon sen verran osaamaton fb:n kanssa, en oo koskaan mitään ryhmää perustanu, että en "uskalla" lähtee ryhmää perustamaan...o_O

Täällä on ilmeisesti muillakin jännittyneet/hermostuneet tuntemukset... Aattelin, että olen aika rennoilla fiiliksillä, mutta kuitenkin kun yks päivä "hulahti" housuihin, niin samantein rupes sydän hakkaamaan hurjasti ja piti rynnätä vessaan...No se oli onneksi vaan valkovuotoa, mutta pelästyin hurjasti... Eikä mulla vielä mitään voimakkaita oireita ole, sitä rintojen arkuutta ja väsymystä... Tänään rv 5+0. Sen verran vuodatan vielä, että taustalla yksi kkm 10+2(oli kasvu loppunut jo pari viikkoa ennen) v. 2014 ennen esikoisen odotusta ja vaikka siitä on jo aikaa, niin kyllä se vaan jonkun jäljen jätti... Pitäisi ajatella positiivisesti, mutta eipä se helppoa aina ole... Tsemppiä ja halauksia kaikille!:love:
 
Ääh mä inhoon tätä pahaa oloa niiin paljon!:sick: Oon laskeskellut et jos tää menis kuten kahdella aiemmalla kerralla ni pahoinvoinnin huippu osuis ens viikonloppuun, mutta kun on niin ällö olo jo nyt.:( Viikonlopun käytännössä vaan nukuin, maanantaina raahauduin vielä töihin mutta tää aamu alkoi oksentamisella niin jäin kotiin. Koko päivän on ollu niin kurja ja vetämätön olo. Yleensä helpottanu iltaa kohden, mut ei tänään. Onneks mulla on aikaisemmin aika nopeasti helpottanut pahoinvointi, toivottavasti tälläkin kertaa. Oon vaan niin kateellinen niille joilla ei oireita. Tällä hetkellä vessaan kävely on liikaa liikuntaa mulle.:confused:
 
@prinsessasofia Tuota viikkodigiä on ollut kyllä vaikea löytää! Missään kaupassa ei ole ollut, mutta onneksi yhdestä apteekista löysin. Tsemppiä sinne sairastuvalle!

@mimmi92 @Unimaa Ei kyllä pitäisi stressata, onhan noi viikot kuitenkin oikein, nythän ollaan kahden, kolmen viikon tietämillä. :rolleyes: Ekassa raskaudessa en stressannut mistään mitään, oli koko ajan niin vahva olo, että asiat menee niin kuin menee. Pitää nyt jättää tää turha miettiminen pois ja olla vain. Turhaa murehtia etukäteen mitään, jos jotain sitten tapahtuu, niin oon kuluttanut tupla-ajan asiasta murehtimiseen ihan suotta.

Ootko @Unimaa ostanut nuo molemmat virheellisen tuloksen antavat digit samasta paikasta, samaan aikaan? Kuulostaa kyllä jo vähän oudolta. Mä en itse jaksanut tänään edes kaivaa puhelinta mitatakseni tarkkaan sekunteja, vaan laskin päässäni aikaa, ja aika lähelle taisin päästä kun onnistui.
Tilasin netistä pakkauksen jossa 2 testiä, oliskohan ollut kotitesti-niminen sivu. Oon kyllä aiemminkin tilannu tuolta ja ihan toimivia ollu. En tiiä pitäiskö tässä vielä apteekista käydä yksi digi ostamassa(n)

Fb-ryhmästä, olis tosiaan kiva sellainen pieni salainen ryhmä, johon otettais tässä ryhmässä kirjotelleista, ei paisuis liian isoksi sitten porukka:) en aio liittyä noihin isoihin ryhmiin.

Noi kaikenlaiset juhlat yms on kyllä hankalia. Mullakin ois noin kuukauden päästä yksi tilaisuus ja en tiedä mitä keksisin tekosyyksi, etten pääse osallistumaan. Todennäköisesti joudun ainakin osalle porukkaa paljastamaan todellisen syyn, jos sinne asti kaikki sujuu raskauden osalta hyvin. Mutta ärsyttää, koska silloin ei edes nt-ultra olisi ohi. Sen jälkeen oliskin jo ihan ok paljastaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lokis
Bb-8
Heip. Täällä myös eilen vahvan plussan testaillut. 3. Lapsi kyseessä eikä mitään hajua milloin on alkunsa saanut kun 19.01. Alkoi menkat eikä loppuneet vieläkään. Testin tein koska rinnat tuli n. Viikko sitten tosi kipeiksi ja nehän ne aikaisemmatkin salamatkustajat ovat paljastaneet. Eli jos nyt menkoista katsotaan niin pitäisi olla vasta viikko 3 menossa mutta noin selkeällä plussalla vaikea uskoa, ei ollut edes mikään herkkä testi. Kummallista :/
 
Muita unettomuudesta kärsiviä? Vinkkejä parempiin yöuniin otetaan vastaan :LOL: Olen aina saanut hyvin nukutuksi, mutta nyt on reilun viikon verran yöunet jääneet vähiin. Ei riitä millään uni enää aamuun, nytkin 4 asti oltu hereillä. Ei todellakaan minun tapaista!
 
Muita unettomuudesta kärsiviä? Vinkkejä parempiin yöuniin otetaan vastaan :LOL: Olen aina saanut hyvin nukutuksi, mutta nyt on reilun viikon verran yöunet jääneet vähiin. Ei riitä millään uni enää aamuun, nytkin 4 asti oltu hereillä. Ei todellakaan minun tapaista!
Sama täällä oli pari edellistä viikkoa... 4-5 ylös. No, nyt kyllä maistuisi uni jo parin aamun ajan. Ihan poikki eli varmaan se univelka alkaa painaa. Tai kyllä tänäänkin kävi niin että heräilin tossa aamuyöstä, mutta väkisin jatkoin unia. Ja nyt on kuin pölkyllä päähän olo.
 
Heip. Täällä myös eilen vahvan plussan testaillut. 3. Lapsi kyseessä eikä mitään hajua milloin on alkunsa saanut kun 19.01. Alkoi menkat eikä loppuneet vieläkään. Testin tein koska rinnat tuli n. Viikko sitten tosi kipeiksi ja nehän ne aikaisemmatkin salamatkustajat ovat paljastaneet. Eli jos nyt menkoista katsotaan niin pitäisi olla vasta viikko 3 menossa mutta noin selkeällä plussalla vaikea uskoa, ei ollut edes mikään herkkä testi. Kummallista :/
Joko valemenkat oli tai sit kohdunulkoinen? Onko jotain muita oloja vai tuntuuko ihan normaalilta raskaiden alkamiselta?
 
Heip. Täällä myös eilen vahvan plussan testaillut. 3. Lapsi kyseessä eikä mitään hajua milloin on alkunsa saanut kun 19.01. Alkoi menkat eikä loppuneet vieläkään. Testin tein koska rinnat tuli n. Viikko sitten tosi kipeiksi ja nehän ne aikaisemmatkin salamatkustajat ovat paljastaneet. Eli jos nyt menkoista katsotaan niin pitäisi olla vasta viikko 3 menossa mutta noin selkeällä plussalla vaikea uskoa, ei ollut edes mikään herkkä testi. Kummallista :/
Tai kaksoset o_O monesko kp menossa ja kuinka pitkä kierto yleensä ollut?
 
@Unimaa @mimmi92 Mä tein maanantaina cb ja se näytti 1-2vk raskaana kun rv oli 4+2. Mäkin odotin että olis näyttänyt pidemmälle, mutta eikö se ole ihan synkassa teidänkin tulosten kanssa?

Meillä on varhaisultra 7+2. Samalla viikolla kuin eka neuvola. Ihmettelen et miksi se on niin myöhään (n) täällä tuntuu vaihtelevan kans, joillakin tuosta vielä myöhempään ja toisilla aikaisemmin.

Mä olen nykyään niin poikki iltaisin, että kuuntelen nämä viestit illalla sängyssä puhelimen sokeapalvelulla, jota oon käyttänyt joskus autossa. Ei jaksa oikein mitään iltaisin :LOL:

Ja voi laittaa listalle KukkaSosuli 1 lapsi, EPSHP, 17.10/20
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pippuri0
Mun on kyllä pakko soitella yksityiselle ja kysyä sen varhaisultran varaamisesta. Ihan on olo että kaikki ei ole ok, oireet on ihan hiipuneet ja muutenkin vain on olo, että joku mättää. En todellakaan halua odottaa np-ultraan asti huonoja uutisia.
 
Mä tein elämäni ensimmäisen digitestin myös aamulla. 3+ näytti, mikä on aika paljon verrattuna siihen, että oletin ovulaation olleen vasta reilu kaksi viikkoa sitten. Nyt oon tietysti lukenut kaiken korkeasta hcg-arvosta ja oon ihan huolissani. En tiedä mitä mun kehossa tapahtuu, pääsispä pian sinne varhaisultraan! Toivottavasti vaan ovulaatio olis ollut oletettua aiemmin.

Edit. Ei kun kolme viikkoa sitten sen pitikin olla. Hemmetin äpit saa mut ihan sekaisin, en tajunnutkaan, että Cluen ovulaatioajankohtahan tietty siirtyy, kun kuukautiset eivät olekaan tulleet... Eli toivon mukaan kaikki hyvin ja normaalisti ja nyt aamupalaa ja iiiihan rauhassa. :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
@Ananas90 vau sulla taitaa olla jo vahvemmat viivat kuin mulla dpo 18 tänään :)

@Korallikala samat fiilikset täällä. Mun eilinen rfsu testi on nyt kuivana haaleampi kuin 3pv takainen. Ei pitäisi niitä enää tulkita, mutta minkäs sitä itselleen voi. Huomenna aamulla taas rfsu testi ja jos se olisi nyt kunnolla tummunut niin voisin rauhoittua. Se siitä otan rauhallisesti fiiliksestä..
 

Attachments

Bb-8
Joko valemenkat oli tai sit kohdunulkoinen? Onko jotain muita oloja vai tuntuuko ihan normaalilta raskaiden alkamiselta?
No sehän se onkin, kun minulla kerran on ollut kohdunulkoinen raskaus mutta siinä oli jotenkin erilaiset oireet, oli toispuoleista vatsakipua ja sellaista pientä ruskeaa tiputtelua joka alkoi plussaamisen jälkeen. Nyt on tiputellut ja välillä ihan vuotanut kirkasta verta. Vahvasti sellainen olo että raskaana ollaan, mutta kuitenkin tunne että jotain on nyt pielessä. Aik. Raskauksissa oireet alkaneet about plussaamisesta kun kk myöhässä jo, nyt alkoi karmea tissikipu jo n viikko sitten ja pahoinvointi. Jokin ei nyt vaan täsmää. 18.pv aika ultraääneen naistenpolille, sen verran mietitytti lääkäriäkin tilanne. Oudoin raskaus tähän mennessä.
 
Tarttuukohan tämä huoli täältä palstalta. :unsure: Huomasin illalla että rinnat ei arista enää yhtään, eikä muutenkaan oo mitään tuntemuksia. Ja olin jo aiemmin päivällä ehtinyt miettiä, että oireet on ihan kateissa. Tänään aamulla vielä alavatsaa poltteli kovasti ja olin ihan varma, että kesken meni. Mutta ei ole kuitenkaan (ainakaan vielä) vuoto alkanut. Kovia liitoskipuja iski ihan yllättäen aamulla kesken töihin kävelyn, vikat metrit taapersin kuin vanha mummeli.

Ota tästä nyt selvää. (n) Perjantaina on mulla aika kätilölle, silloin 6+6. Kuuluukohan tuolloin vielä sydänääniä ollenkaan? Oletan että hänellä ei ultraa käytössä.

Tsemppiä kaikille muillekin huolissaan olijoille!
 
Omaa napaa vielä. Varasin nyt varhaisultran ensi viikon perjantaille, silloin on 6+5. Mehiläisen hinnaston mukaan se olikin "vain" 133 €, kyllä sen nyt maksaa. Katsoin ensin toista yksityistä paikkaa, missä hinta olisi ollut kolmatta sataa. Aika on kyllä keskellä päivää, lounastunnilla ajattelin käydä. Saa nähdä millä fiiliksin sieltä sitten palailen töihin. :confused: Ehkä nyt vain lakkaan ajattelemasta asiaa ja odotan tuota käyntiä, ellei tässä nyt tapahdu mitään ennen sitä.

Tsemppiä kaikille murehtijoille! :love: Toivotaan, että ollaan vain kaikki turhaan huolissamme, kun ei osata nauttia oireettomuudesta.
 
Tänään sain testiin ne "leffaviivat" dpo 23. Tänään aamulla koin ehkä hieman etovaa oloa, rinnat on kipeät muuta ei edelleenkään. Eilen kuntosalilla pyöräilin 10km ja treenasin jalkoja ja alaselkä tuli aivan tajuttoman kipeäksi. Tiedän että salilla saisi tehdä ihan normaalisti ja silti hieman pelotti tehdä täysillä mitään.

Tämä epävarmuus on kyllä ahdistavinta, vaikka testistä tulee selkeä tulos niin en suostu uskomaan varmaan raskautta ennenkuin sen joku vahvistas tai sydämen sykkeen ekaa kertaa kuulee itse :)
 

Attachments

Oi voi, paljastumisista puheenollen, nyt mennään lauantaina töihin aamuun osastolle, voipi tulla paljastuminen nyt jo jos sielä eristyshuoneita joihin ei raskaana asiaa(sytostaatti/parvorokko)o_O

muutenkin tuntuu mahdottomalta mennä ja jättää toi reilu 4,5kk ekaa kertaa mummon hoitoon 8 tuntia:( en ole vielä tuntia kauempaa ollut erossa:cry: pakko mennä koska jos aina kieltäytyy niin pian ei tarjota vuoroja(n)

oireita tuntuu vielä täälläkin olevan ”vähän” satunnainen huonovointisuus, rinnat kylmä arat, pissa neon keltaista ja voimakkaan hajuista, pissatus, hajuaisti, jatkuva nälkä, hikoilu ja hien haju voimakas ja närästys.... oikeasti iso lista mutta silti tuntuu ettei mitääno_O:eek::D
 
  • Tykkää
Reactions: Lokis
Tsemppiä kaikille stressaajille ja olojen kanssa painiville :love:

Mulla alkanut (6.lla viikolla) huonovointisuus ja melkeen koko ajan alavatsakipuja. Oon stressannut että onko kohdun ulkopuolinen raskaus, ku viimeks ei ollut näitä kipuja. Toisaalta voivat olla ihan normaaleja kohdun kasvukipuja tms ja oon nyt huonomassa kunnossa ku viimeks ennen raskautta. Eikait tässä auta kun luottaa ja odottaa, meillä eka neuvola 13.3 ja ultra 30.3. En halunnut ottaa tuota neuvolaa aiemmin, koska siellä ei sinäänsä vielä sydänääniä kuunnella tms. Alkais houkuttaa omakustanteinen varhaisultra, ekassa raskaudessa kävin siinä. Mutta toisaalta voi mennä kuitenki kesken vaikka kaikki olisikin ultrassa hyvin, että ehkä maltan. :sleep: raastavaa tää on kun tuntuu että ei uskalla vielä iloita, vaikka toisaalta vauva jatkuvasti mielessä.luulen että stressaaminen helpottaa ekan ultraan jälkeen, ku jo ihan hyvät viikot, jos kaikki on hyvin.

Jännää, pitää yrittää hyväksyä että kaikkeen ei voi ite vaikuttaa :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: Korallikala
@_hosuli_ @Korallikala Mä kans siirsin tänään varhaisultraa, on nyt varattu 6+6. Hoitaja sanoi ettei silloin välttämättä kuulu sydänäänet, et on siinä ja siinä. Mut sit kuulemma jos ei kuulu niin varataan uutta aikaa. Meille tuo ultra tulee ilmeisesti automaattisesti kun raskaus tapahtui lapsettomuushoitojen tuloksena.

@Mietinpäs Mäkin kävin perjantaina hiihtämässä (en tiennyt edes olevani raskaana) ja kaaduin jotain neljä kertaa. Oli todella rankka lenkki, mut ei siitä mitään oireita tullut jälkikäteen. Eilen kävin hölkkälenkillä, sekin meni kivuttomasti. Luin jostain, et semmoista ylläpitävää liikuntaa raskaana ja että pitäis pystyä puhumaan urheilusuorituksen aikana.

Mua myös ärsyttää, kun täällä meilläpäin alkaa kevään viimeinen äitiysjooga ensi kuun alussa ja sit vasta seuraava on syksyllä kun oon ihan viimeisilläni. Uskaltaiskohan sittenkin tuohon ens kuussa alkavaan :unsure:

4+4
 

Yhteistyössä