Lokakuu 2018

TT1
Tästäpä rakennellaan uutta viestiketjua lokakuisille.Lisäilen tähän etusivulle tietoja sitämukaa kun niitä ilmoitetaan,näin saadaan samalla päivitetty lista.
Uutena laitoin tohon ton sukupuoli veikkauksen tai tiedon ja noita painoarvioita jos ootte saanu tai kun tulevaisuudessa tulee lisäilen myös.Mitään tietoja mitä ei halua ei ole pakko ilmoittaa.
TT1




TIEDOT MUODOSSA

LA/Nimimerkki/Ikä/Monesko lapsi/Synnytyssairaala/Sukupuoli/Painoarvio+RV
Muutokset ja lisäykset PUNAISELLA

21.9/Jasuuu/24v/Toinen/Tays/Tyttö ja 1,1kg (rv27+3)
3.10/saraneito/31/HYS/poika/rv 25+6
4.10/flowerpower85/2./TYKS/poika
7.10/kerttuliina/26/3./SATKS/tyttö
Vuorikristalli/12.10./ 7./KYS/tyttö
14.10/Kems/30+/ensimmäinen/
17.10 /ahmis/2. lapsi/ KYS/ Sukupuoli arvoitus <3

18.10 / 27v / 2. Lapsi / SATKS / tyttöveikkaus / painoarvio 454g 22+0
18.10/ Ane773/ 1. / OYS /Poika /483g rv 21+6
18.10. Johannaz. 28. 1 .KYS. Poika. 1205 g (rv28)

19.10 TT1/38/3.lapsi/KYS/POIKA/635gRV 23+4
Iiris80 / LA 19.10. / 1.lapsi / tyttöveikkaus
20.10/AnMaaria/38 /3./poika/NKL

24.10./Amaia/34/Ensimmäinen/Ulkomailla/Tyttö/412g RV21+3
27.10/Viipulainen/31/4/NKL/Tyttö/394g RV20+6
Montecea/ LA 27.10 / 1. lapsi/ tyttöveikkaus / painoarvio 342 rv 20 + 5
27.10./Dippadai/30/2./Tyttö/348 g 20+5
Jocrow/ LA 30.10. / 1. lapsi/ tyttö / painoarvio 357g rv 20+3
30.10/ nitana/ 36v./ 2. lapsi/ Kys/ poika/25+1

31.10/Sonde/31v/2.lapsi/poika/rv 21+6


HYS: Hyvinkään sairaala
KAKS: Kainuun keskussairaala
K-HKS: Kanta-Hämeen keskussairaala, HML
K-PKS: Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KOKS: Kymenlaakson keskussairaala, Kotka
KOS(/H): Kätilöopisto (/Haikaranpesä), HKI
K-SKS: Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä
KYS: Kuopion yliopistollinen sairaala
LKS: Lapin keskussairaala
L-PKS: Länsi-Pohjan keskussairaala
LS: Lohjan sairaala
MKS: Mikkelin keskussairaala
NKL: Naistenklinikka, Helsinki
OAS: Oulaskankaan sairaala, Oulainen
OYS: Oulun yliopistollinen sairaala
P-HKS: Päijät-Hämeen keskussairaala, Lahti
P-KKS: Pohjois-Karjalan keskussairaala, Joensuu
PS: Porvoon sairaala
SATKS: Satakunnan keskussairaala, Pori
SEKS: Seinäjoen keskussairaala
TAYS: Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS: Turun yliopistollinen keskussairaala
VKS: Vaasan keskussairaala
 
Viimeksi muokattu:
27.10/Viipulainen/31/4/NKL/Tyttö/394g RV20+6

@TT1 kiitos uudesta pinkasta.:)
Tossa olis mun tiedot.
Tosin toi synnäri on vaan korjoihin nakattu, se lopullinen päätös määräytyy sit H hetkellä jos esim.espoon sairaalassa on amme vapaana ja naikkarilla ei.:ROFLMAO:

Mistä pääsenkin vetämään aasin sillan...

Jokos täällä on alettu miettimään synnytystoiveita?:)

Mä oon jo nekin kirjannu.:whistle::LOL:

Toki näihin vaikuttaa muutamakin juttu, että toteutuuko mihin pisteeseen asti, mutta näitä kovasti havittelemme.

-2/3 synnytyksistä mennyt ilman lääkkeellisiä kivunlievityksiä, joten toiveena sama setti.
-en halua olla makuullani käyrien aikana koska sillon about kuolen olevinaan supistuksiin ja tiedän ettei se ole välttämättömyys jos kaikki normisti
-jos on mahis synnyttää veteen ni sinne kiitos
-jos ei tai jos se ei sitten tilanteessa tunnukkaan hyvältä, niin patjaa lattialle kera jumppapallon ja säkkituolin. Sänky on inhottava kun koen että pitää olla jatkuvasti varuillaan ettei lipeä tai tipahda = vaikea keskittyä
-ei rutiinisti jälkeisvaiheeseen oksitosiinia. Huolimatta olenko sen saanut tai en, niin kesto ollut sama, mutta ilman on jäänyt väliin jälkitutina joten vain ehdottomasti selkeään tarpeeseen, ei muuten
-napanuora saisi sykkiä loppuun ennen katkaisua mikäli tilanne ei edellytä nopeaa leikkausta
-nopea kotiutuminen jos kaikki ok

Jotenki noin.:D

Viipulainen & Itu 22+3
 
Kiitos uudesta pinosta.
Huomasin että ainakaan Hyvinkää ei ole tuossa sairaalalistassa, en tiedä onko muitakin jäänyt siitä pois.

Tässä oma lista 3.10/saraneito/31/HYS/poika/rv 25+6

@Ane773 tarkoitin tuolla aloitus kesälle tai syksyllä sitä, että täällä monesti keskustelun otsikoissa voi olla että esim "Lokakuiset kevät tai Lokakuiset heinäkuussa yms.. " Silloin kauan sitten kun viimeksi pyörinyt näilä keskustelupalstoilla oli joka kuukausi ns uusi keskustelu aloitus, ikäänkuin kuukausi kerrallaan. oli helppo etsiäkin jotain tietoa kun ei aina mennyt älyttömän pitkiksi :) mutta hyvä näin.

palaan illemmalla paremmin :)

saraneito rv25+6
 
Viimeksi muokattu:
TT1
Kiitos uudesta pinosta.
Huomasin että ainakaan Hyvinkää ei ole tuossa sairaalalistassa, en tiedä onko muitakin jäänyt siitä pois.

Tässä oma lista 3.10/saraneito/31/HYS/poika/rv 25+6

@Ane773 tarkoitin tuolla aloitus kesälle tai syksyllä sitä, että täällkirjanlukuaä monesti keskustelun otsikoissa voi olla että esim "Lokakuiset kevät tai Lokakuiset heinäkuussa yms.. " Silloin kauan sitten kun viimeksi pyörinyt näilä keskustelupalstoilla oli joka kuukausi ns uusi keskustelu aloitus, ikäänkuin kuukausi kerrallaan. oli helppo etsiäkin jotain tietoa kun ei aina mennyt älyttömän pitkiksi :) mutta hyvä näin.

palaan illemmalla paremmin :)

saraneito rv25+6
Lisäsin sen HYSin. Toivottavasti meni oikein.Kiiitti vinkistä :)
 
  • Tykkää
Reactions: saraneito
TT1
Tuosta synnyttämisestä en uskalla mitään toiveita listata.Aikoinaan ekassa synnytyksessä repesi istukka sisään ja meinasi oma henki lähteä.Toisessa epäonnistunut yliaikais käynnistys,hätäsektio,sykkeetön lapsi, joka elvytettiin.Loppu hyvin kaikki hyvin. Tässä raskaudessa RADI ja joo hyvin poika kasvaa yläkäyrällä :) enteilis käynnistystä, mutta alatie lupaa ei ole, koska istukka kohdunsuulla.Eli ei uskalla toivoo ku et mihin ikinä päädytään ni kaikki menis hyvin ja hengissä seleviis :) Odotettavissa siis suunniteltu sektio,tällä hetkellä.
 
Heips!

18.10/ Ane773/ 1. / OYS /Poika /483g rv 21+6

Ihanaa @TT1 ku teit alotuksen:love: Onpa harmi, et menny noin hurjasti siun synnytykset!:eek: Onneksi päättyneet kuitenki hyvin♡ Saitko nää läpikäydä niitä jälkikäteen? Kova mimmi, et lähet vielä uudelleen ja oot nuin avoimin ja rauhallisin mielin! Huikeaa! ♡

@viipulainen Olin sillon alussa ihan varma, et kirjaan kyl kaikki toiveet, mut nyt ku kävin lisäileen sinne perustiedot ni jäiki se toivesivu tyhjäksi:whistle: Oysissa ei voi kuulema synnyttää ammeeseen ( :( ) Ja se ois mua kiinnostanu. En toki tiiä loppupeleissä miten vesi auttaa kipuihin, mut menkkakramppeihin, jos non ollu "vaan lievät", ni auttanu hyvin, joten senkin takia ois hotsittanu ( ja ei, en vertaa menkkakramppeja synnytyskipuun, mut saman alueen kipuihin/ ylipäänsä kipuihin toiminu vesi, siis :D ). Oon siis päättäny mennä ihan avoimin mielin, ku koskaan ei tiiä miten etenee. Mut toiveethan on toki eri asia, ku se, et listais asioita, mitkä ehdottomasti haluaa:D Mut mul on nyt jotenki vaikeuksia merkata sinne yhtään mitään(n) Itellä sellanen ns. painovoimaa apuna käyttäen -asento ois kiva; jotenki just se lähes makaava asento kuulostaa pahalle:confused: Tosin kokemusta ei oo, ni en tiiä:ROFLMAO: Istukan loppuunsykkiminen kuulostaa hyvälle, joskus oon siitä lukenu, et oia jottain hyötyä jne, mut jääny kyllä unholaan... Saa valaista:D Aattelin kans kyl kivunlievitystä surutta käyttää, jos tulee sellanen tilanne, mut toki ensin sitä et hellu hieroo selästä ja kävelen/liikun mahd. paljon ja monet sanoo et semmonen hyräily/ onanointi/ laulaminen auttaa, ni sitäkö kokeilen. Mut saa nähä mikä tilanne, kuitenki kivut käy voimakkaana ja rää'yn epiduraalia tms. :ROFLMAO: Onkohan muuten äitin mahollista leikata napanuoraa?(n) Hellu meinaa, ettei taida voida (heikottaa ku näkee piikkejä, verta yms.:D), ni aattelin, et saakohan (ja pystyyköhän???) sitä sit ite, ko parahinki Justiina / strong independent woman, leikkaamaan? En tiiä miten nyt tollasesta pikkujutustaki tullu muka jotenki hirveen tärkee juttu:ROFLMAO: Ootpa muuten kova luu, ku ilman lääkkeellistä kivunlievitystä synnyttäny:eek: Vau, nostaisin hattua jos ois sellanen päässä! Miksi sitä oksitosiinia annetaan sitten? En ees tiiä mitä se on:ROFLMAO: Käynnistykseenkö sitä joskus käytetään..? Apuva.... :ROFLMAO: Ja hienoa, kun sun synnytystoiveet noin hyvällä mallilla(y)

@saraneito Ahaa! Kiitos ku selvensit, nyt hiffasin! Kävi kyl järkeen:ROFLMAO: Kätevä siinäki, et ei välttis tuu niiiiiiin pitkiä "pinoja", ni helpompi ettii, jos on jokin tieto hukassa(y)

Kertokaapa mulle muuten, mitä sairaalakassiin kuuluu tai kannattaa kokemusten mukaan pakata??? Oon kattellu youtubevideoita ja Härregyd onkohan lie kaikki tarpeellista??? :eek: Toki nyt vauvalle vaatteet (mut tarviiko muutako yhet kotiinlähtövaattet vai..?) ja äidille..? Mitä muuta ootta kokeneet hyödylliseksi tai sellaiseksi, mitä ei sairaalasta löydy, mut jota tarttee? Onko kukaan lähteny vaunujen kanssa sairaalasta? Äh, varmaan se turvakaukalo parhain.... Vai? Haha, sanokaa jos intoilee liian aikasten näistäki juttuista:D Tykkään vaan hyvissä ajoin järjestellä ja suunnitella, koska ikinä ei tiiä ja oon tällänen himosuunnittelija ja listaaja:ROFLMAO:
Kui nopiaa sairaaloista muuten tapahtuu kotiutuminen, jos kaikki on hyvin? Sit jos on jottain yleisempää (bilirubiiniarvot tms.) "vaivaa/vaikeutta"? Aloittelija/ ensikertalainen täällä hei...:D

Tilasin kans muuten äitiyspakkauksen 20.pvä ja päätös tuli 21. Pvä:eek: Onkohan niillä joku automaattivastaus vai sanonko, et hyvä Kela??? Parin viikon sisään kuulemma tuloo paketti ja mietinki, et voisko tulla jo tällä viikolla? En halunnu vielä tavaraa pyöriin nurkkiin ennen ku huone tyhjä, mut onhan sitä kulkeutunu tänne jo, ni sama päästä hypisteleen jo äitiyspakkaustaki:love: Tilasin sen toki jo nyt siksi, ku joku sano, et kesä voi hidastaa hirveestiki sen toimitusta, ni laskeskelin vähän sen varaan... Mut nyt on näköjäön joku hillitön munkki mulla päällä -tai sit laps tuloo isäänsä ja on kyl sellanen Hannu Hanhi, että huhhuh:D

Nyt syömään, ku pikkunen siihen tapaan taas mönkii, et vois olla ape paikallaan:D Sit reippaasti yövuoroon ja sit muutamalle vapaalle, JES! Käydään ehkä ku anoppi tuloo kylään, ni lastenkirppariaki kattoon;) Ihana päästä nyt hypisteleen niitä stereotyyppisesti poikien vaatteita:love:

Ane773 ja Pätkis rv 23+5
 
Viimeksi muokattu:
Hei. Voisin tosiaan liittyä tähän ketjuun :)

Tuntuu hurjalle kun jo puhutte synnytyksestä. Mulla huomen neuvola ja aion ottaa puheeks ekan synnytyksen ja pyytää pelkopolille aikaa tms. Luulin et olin traumoista yli päässy mut kun oli vasta 3v synttärit niin kummasti mielessä pyöri synnytysvaiheet. Siis tiettyyn kloaikaan muistin mikä oli tilanne jne. Elin sitä synnytysaikaa "uudestaan". Tätä ei ollut esim.2v.syntymäpäivän aikaan (enkä myöskään raskaana). Uskon siis et en ole niitä asioita lopullisesti käsitellyt mielen päältä pois.

31.10/Sonde/31v/2.lapsi/poika/rv 21+6
 
Nyt kerkeen taas vähän osallistua keskusteluunkin. Tervetuloa @Sonde mukaan!

@viipulainen listaili synnytystoiveitaan, vaikutti hyvältä! Toi makuuasento muakin jotenki hirvittää. Jumppapallot, mahdollisimman pitkään liikkuminen, amme yms. ois tosi kiva kokeilla. Luulisin että mä tarvitsen ihan kunnon kivunlievitystä että jaksan keskittyä, muuten tuskastun eikä mistään tule enää mitään, mutta en ole tosiaan koskaan synnyttänyt enkä kokenut migreeniä pahempa kipua, joten en todellakaan tiedä miten reagoin. Lähtisin olettamaan, että huonosti, jotta voin positiivisesti yllättyä! :LOL: Mut ois tietty parempi mitä vähemmän aineita tarttis ottaa.

@TT1 sulla on kyllä tosiaan ollu hurjia kokemuksia kummatkin. Mulla on siinä mielessä samat toiveet kun sulla tässä vaiheessa, että kunhan molemmat selvitään hengissä ja mahdollisimman vahingoittumattomina (ja mies ilman traumoja, se on aika herkkä tapaus :p hehe).

Mä en oo siis mitään synnytystoivelistaa tehnyt enkä aatellut tehdäkään, vaan pitää mielen avoinna ja katsoa sen mukaan mitä tilanne mahdollistaa. Mulla on jotenkin semmonen käsitys että täällä ei omista toiveista kauheesti edes kysellä :cautious: :( mutta toisaalta lääkäri mainitsi jotain että viikolla 30 se lähettää mut sen kätilön luo johonkin tarkistukseen, ni oiskohan se sitten jotain semmosta valmistumista synnytykseen, kysyisköhän se siellä? Mene ja tiedä. En ole siis vielä kyseistä kätilöä tavannut. Mulla on myös semmonen aavistus että täällä suositaan vielä aika perinteistä selällään sängyssä -synnyttämistä ainakin niissä paikoissa joihin mun budjetti riittää joten en halua fiilistellä kauheesti millään erikoistoiveilla jos ne ei toteudukaan.

Mun pitää siis itse päättää missä synnytän (mikä riippuu lähinnä siitä kuinka paljon vakuutukseni korvaa milläkin klinikalla) ja mun budjetti ei todellakaan riitä mihinkään kaupungin hienoimpaan paikkaan, josta varmasti löytyis ammeet, kaik härpäkkeet ja viiden tähden hotellivarustelu. Tässä vaiheessa toiveena on siis ymmärtäväinen ja asiansa osaava hoitotiimi joka tekis tilanteesta mahdollisimman turvallisen ja miellyttävän sekä itselle että vauvalle.

Sairaalakassia oon minäkin jo vähän pohtinu @Ane773. Mun käsittääkseni täällä pitää viedä vauvalle omat vaatteet koko sairaalassaolon ajaksi, joka on kait minimissäänkin 2-3 päivää, ja mä tässä nyt pähkäilen että minkä kokosia vaatteita sille kaverille pitäis ostaa? Tyyliin jos vien 3 päivän vaatteet vähän kaikissa ko'oissa niin sitä tavaraahan sit kertyy... :X3:

Ja niin, oisin kiinnostunu kyl jostain vähän suljetummasta whatsapp/FB tms. ryhmästä, mutta ois kiva et se ois semmonen joka pistettäis pystyyn nyt (siis niin ettei siellä oo porukka rupatellu jo kuukaustolkulla ja tuntee toisensa jo).

Tässäpä höpinäni tällä erää!
amaia ja pikkuinen 22+6
 
Noniin,
nyt tulin jatkamaan omaa sepustustani. Piti jo aiemmin, mutta kone sekoili omiaan..

Kävin eilen sokerirasituksessa, tosin sen aloitus viivästyi melkein tunnilla kun lähetettä ei löytynyt ja sitten jouduin sellaisen hankkimaan.. Sain kuitenkin.. oli kyllä kunnon aamushow. En tiedä mikä käppi siellä käynyt, mutta ensi viikolla se kai sitten selviää neuvolassa :D No mutta siitä selvitty.

Täytyy myötnää että kauheasti ei ole tullut mietittyä synnytystä eikä sairaalakassia. Luulen, että äiitiyslomalla liiankin kanssa niitä mietin. Tosin synnytyksen suhteen koitan käyttää samaa tekniikaa kuin ekassa, go with the flow. Silloin en tiennyt mistään mitään ja luotin että kätilöt ohjaa ja neuvoo. Hyvin meni. Tosin molemmat on jouduttu käynnistämään, joten kauheasti yllätysefektejä ei näissä ole olut. Jotenkin ajattelen että olen vielä odottamassa lokakuun lopussakin :D olisi melko yllätys, jos tää etuajassa syntyisi..

Sairaalaan olen ottanut mukaan:
- kotiinlähtövaatteet vauvalle
- katsonut mahd vaatteet itselleni millä lähden kotiin, viimeksi taisi mies ne kyllä tuoda sairaalaan
- laturi puhelimeen
- jotain namia kassiin (en tainnut juuri niitä edes viimeksi syödä, ekalla kerralla joo)
- lukemistakin taisin kassiin ottaa, mutta ei ollut käyttöä(joskus ollut, joskus ei)
- sitä tissirasvaa olen ottanut mukaan, hyvä aloittaa heti käyttö sairaalassa (en muista nimeä :D )
- tietty omat hygienia tarvikkeet kannattaa pakata, suihkusaippua, hammasharja yms..
- Paljon muitakin juttuja, nää nyt semmoisia mitä tuli tässä mieleen :)

tääkin on aika yksilöllistä mitä haluaa ottaa mukaan, mitä ei, mitä kokee tarvitsevansa. Varsinkin jos asuu kauempana niin ehkä parempi ottaa juttuja mukaan. Jos mies käy joka päivä ja tulee lähempää niin silloin helppo tuoda unohtuneita asioita.
Turvakaukalo sitten kotiin lähtiessä. Omassa sairaalassa ekaa kertaa synnyttämässä olleet on about 3vrk, mutta itsekin jouduin toisesta olemaan sen 2-3vrk (en enää edes muista kauanko oikeasti) koska seurailivat vauvan sokereita. Yritin ottaa levon kannalta tuon täysihoidon.. :)


saraneito ja rv 25+6. huomenna uusi viikko rikki :D
 
Heips!

18.10/ Ane773/ 1. / OYS /Poika /483g rv 21+6

Ihanaa @TT1 ku teit alotuksen:love: Onpa harmi, et menny noin hurjasti siun synnytykset!:eek: Onneksi päättyneet kuitenki hyvin♡ Saitko nää läpikäydä niitä jälkikäteen? Kova mimmi, et lähet vielä uudelleen ja oot nuin avoimin ja rauhallisin mielin! Huikeaa! ♡

@viipulainen Olin sillon alussa ihan varma, et kirjaan kyl kaikki toiveet, mut nyt ku kävin lisäileen sinne perustiedot ni jäiki se toivesivu tyhjäksi:whistle: Oysissa ei voi kuulema synnyttää ammeeseen ( :( ) Ja se ois mua kiinnostanu. En toki tiiä loppupeleissä miten vesi auttaa kipuihin, mut menkkakramppeihin, jos non ollu "vaan lievät", ni auttanu hyvin, joten senkin takia ois hotsittanu ( ja ei, en vertaa menkkakramppeja synnytyskipuun, mut saman alueen kipuihin/ ylipäänsä kipuihin toiminu vesi, siis :D ). Oon siis päättäny mennä ihan avoimin mielin, ku koskaan ei tiiä miten etenee. Mut toiveethan on toki eri asia, ku se, et listais asioita, mitkä ehdottomasti haluaa:D Mut mul on nyt jotenki vaikeuksia merkata sinne yhtään mitään(n) Itellä sellanen ns. painovoimaa apuna käyttäen -asento ois kiva; jotenki just se lähes makaava asento kuulostaa pahalle:confused: Tosin kokemusta ei oo, ni en tiiä:ROFLMAO: Istukan loppuunsykkiminen kuulostaa hyvälle, joskus oon siitä lukenu, et oia jottain hyötyä jne, mut jääny kyllä unholaan... Saa valaista:D Aattelin kans kyl kivunlievitystä surutta käyttää, jos tulee sellanen tilanne, mut toki ensin sitä et hellu hieroo selästä ja kävelen/liikun mahd. paljon ja monet sanoo et semmonen hyräily/ onanointi/ laulaminen auttaa, ni sitäkö kokeilen. Mut saa nähä mikä tilanne, kuitenki kivut käy voimakkaana ja rää'yn epiduraalia tms. :ROFLMAO: Onkohan muuten äitin mahollista leikata napanuoraa?(n) Hellu meinaa, ettei taida voida (heikottaa ku näkee piikkejä, verta yms.:D), ni aattelin, et saakohan (ja pystyyköhän???) sitä sit ite, ko parahinki Justiina / strong independent woman, leikkaamaan? En tiiä miten nyt tollasesta pikkujutustaki tullu muka jotenki hirveen tärkee juttu:ROFLMAO: Ootpa muuten kova luu, ku ilman lääkkeellistä kivunlievitystä synnyttäny:eek: Vau, nostaisin hattua jos ois sellanen päässä! Miksi sitä oksitosiinia annetaan sitten? En ees tiiä mitä se on:ROFLMAO: Käynnistykseenkö sitä joskus käytetään..? Apuva.... :ROFLMAO: Ja hienoa, kun sun synnytystoiveet noin hyvällä mallilla(y)

@saraneito Ahaa! Kiitos ku selvensit, nyt hiffasin! Kävi kyl järkeen:ROFLMAO: Kätevä siinäki, et ei välttis tuu niiiiiiin pitkiä "pinoja", ni helpompi ettii, jos on jokin tieto hukassa(y)

Kertokaapa mulle muuten, mitä sairaalakassiin kuuluu tai kannattaa kokemusten mukaan pakata??? Oon kattellu youtubevideoita ja Härregyd onkohan lie kaikki tarpeellista??? :eek: Toki nyt vauvalle vaatteet (mut tarviiko muutako yhet kotiinlähtövaattet vai..?) ja äidille..? Mitä muuta ootta kokeneet hyödylliseksi tai sellaiseksi, mitä ei sairaalasta löydy, mut jota tarttee? Onko kukaan lähteny vaunujen kanssa sairaalasta? Äh, varmaan se turvakaukalo parhain.... Vai? Haha, sanokaa jos intoilee liian aikasten näistäki juttuista:D Tykkään vaan hyvissä ajoin järjestellä ja suunnitella, koska ikinä ei tiiä ja oon tällänen himosuunnittelija ja listaaja:ROFLMAO:
Kui nopiaa sairaaloista muuten tapahtuu kotiutuminen, jos kaikki on hyvin? Sit jos on jottain yleisempää (bilirubiiniarvot tms.) "vaivaa/vaikeutta"? Aloittelija/ ensikertalainen täällä hei...:D

Tilasin kans muuten äitiyspakkauksen 20.pvä ja päätös tuli 21. Pvä:eek: Onkohan niillä joku automaattivastaus vai sanonko, et hyvä Kela??? Parin viikon sisään kuulemma tuloo paketti ja mietinki, et voisko tulla jo tällä viikolla? En halunnu vielä tavaraa pyöriin nurkkiin ennen ku huone tyhjä, mut onhan sitä kulkeutunu tänne jo, ni sama päästä hypisteleen jo äitiyspakkaustaki:love: Tilasin sen toki jo nyt siksi, ku joku sano, et kesä voi hidastaa hirveestiki sen toimitusta, ni laskeskelin vähän sen varaan... Mut nyt on näköjäön joku hillitön munkki mulla päällä -tai sit laps tuloo isäänsä ja on kyl sellanen Hannu Hanhi, että huhhuh:D

Nyt syömään, ku pikkunen siihen tapaan taas mönkii, et vois olla ape paikallaan:D Sit reippaasti yövuoroon ja sit muutamalle vapaalle, JES! Käydään ehkä ku anoppi tuloo kylään, ni lastenkirppariaki kattoon;) Ihana päästä nyt hypisteleen niitä stereotyyppisesti poikien vaatteita:love:

Ane773 ja Pätkis rv 23+5
Monilla joilla vesi ja lämpö auttaa menkkakipuihin, auttaa myös ainakin alussa supistuskipuihinkin. Joten ehdottomasti kannattaa kokeilla.
Mulla on toi vesi sikäli hassu, että se samalla auttaa rentoutumaan, mutta rentoutuminen tehostaa supistuksia.:LOL:
Mutta se on toisaalta hyvä.
Rentona pysyminen on isossa osassa siinä miten kipu tuntuu. Jos jännität leuat (puret hampaita) ja kiristät hartiat, sattuu ihan perhanasti. Tää johtuu siitä että suun ja hartioiden hermotus menee yksiin lantion alueen kanssa ja kun kirtät yhtä, kiristyy toinen ja homma hidastuu. Lisäksi jännittäessä et pysty hengittämään tarpeeksi ja kohdun supistuksilta katoaa voima. Kohtu on lihas ja kuten kaikki lihakset töitä tehdessään, sekin tarvitsee happea mahdollisimman paljon.

Äänen käytössä matalat vokaalit on hyviä, mutta yhdistelemällä vaikkapa A O U M hitaasti kirjain kerrallaan ja matalalla äänellä, samalla kun hengität ulos ja hetken päästä rauhallisesti ilmaa sisään, toimii tosi hyvin, tai vain yksi kirjain, kannattaa kokeilla mitkä tuntuu hyviltä.:) Ja liikehdintä/heijaus, TENS ja tukihenkilön kevythieronta jos kosketus tuntuu vaan hyvältä, kaikki ei halua että kosketaan vaikka oliskin ihan ok tilassa kipujen kanssa.:)

Oksitosiini on hormooni jota keho tuottaa supistuksiin itsekkin, kuten myös erittää ihanissa tilanteissa (halatessa, suudellessa, rakastellessa jne.), mutta sitten sitä käytetään myös synnytyksen käynnistykseen, supistuksien tehostukseen mm.epiduraalipuudutteen jälkeen, sekä hieman tylsästi rutiinitoimena jälkeisvaiheeseen jotta kohtu alkaisi supistella nopeasti uudelleen vauvan synnyttyä.
Mulla siitä ei ole jälkeisvaiheeseen ollut hyötyä, aina menny sama aika, mutta on tilanteita jossa sen laitto on ehdottoman perusteltua.(y)

Ja äiti saa leikata napanuoran jos on vaan voimia.:love:

Ja joo, mulla eka synnytys oli tosi teennäinen tapahtuma, kätilö ei ollut hyvä ja siis tosi toimenpidekeskeinen. Sentään kuunteli kun kielsin episiotomian jonka olis tehny rutiinisti koska ensisynnyttäjä.:eek:
Tää oli vuonna 2008 ja esikoinen käynnistettiin yliaikaisuuden vuoksi.
Oli oksitosiinitippaa, epiduraalia josta tuli sivuoireita jne.:oops:

Siksi mä aloin tutkia tokan kohdalla lääkkeettömiä lievityskeinoja ja mulle ne toimi hienosti tokassa ja kolmosessa
Ei lääkkeetön synnytys oo mulle sikäli henkireikä, että jos synnytys pitkittyy, olis virhetarjontaa tms.niin otan kyllä droppia jotta jaksaisin. Mutta perus supistuksiin mitkä tulee luonnostaan, niin pärjäilen omiin nimiin.
Mä vaivun täydelliseen kuplaan enkä tajua mistään mitään, johtuu kropan omista kipulääkkeistä.:giggle:


Sairaalakassiin kannattaa ottaa:
Lompakko, äitiyskortti, puhelin, laturi, kuulokkeet, joku kiva kirja jos tykkää lukea, urheilujuomaa (ei energia juomia siis), namia, itselle ja vauvalle kotiutumis vaatteet, hygienia tarpeet, harja ja hiuslenksuja ja omia sukkia (mä vihaan sairaalan pyöriviä sukkia).:)

Noi on ne mitkä mä otan.

Esikoisen kanssa suositus sairaalassa olis ainakin 2vrk, mielellään 3. Mutta tilannekohtaista.
Aikaisessa kotiutumisessa tulee tulla näyttämään vauva kontrollikäynnille synnärille 3vrk iässä. Jos silloinkin kaikki ok, niin neuvolassa jatkot.:)

Mutta tosiaan, suosittelen tosi lämpimästi tutustumaan noihin rentoutuskeinoihin. Raskausjoogasta on apua kanssa.
Vaikka menis mieli avoinna, mun neuvo on silti valmistautua edes pienesti valmentautumalla itsekseen tai ryhmävalmennuksissa. :love:

Nyt taisin pälättää niin paljon, että en ees tiedä mitä muuta piti kirjoittaa. :ROFLMAO:

Pitää palata jos tulee mieleen.:X3:

Viipulainen & Itu 22+4:love:

Lisäys:
Jos haluatte, voin kirjoittaa kuopuksen synnytyskertomuksen tänne. Siinä ei oo dramatiikkaa, enemmän löytyy komediaa, koska mies.:ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Yritän kohta lukee kaikki läpi jos tää mun puhelin on samaa mieltä! Mutta tosiaan täällä olis 21.9.2018/Jasuuu/24v/Toinen/Tays/Tyttö ja 1,1kg (rv27+3) oli tossa maanantaina painoo kun tuli sairaala reissu kun supisteli ihan koko ajan.. sie sit alotettiin äkkiä lääkitys estää supistuksia ja autto sen verran et ei enään supista levossa :D Mut tnä jo aika jees päivä ollu :) Ja tosiaan sukupuoli varmistu siellä tytöks! :)

Mua kiinnostais se watsapp ryhmä kauheesti :) siellä ois jotenkin helppo jutella ja jakaa kaikki :D ja itellä ei facee oo enkä jaksais tehdäkkään.. ja tuolta ei ainakaan kukaan tunnistais (y)
 
Heissan muut masun kasvattajat!
Täällä ollaan edelleen joten listaan tiedot
14.10/Kems/30+/ensimmäinen/

Ja kiitos @TT1 kn otit listan päivittämisen homman!:)

Eilen oli meillä neuvola ja kaikki edelleen pikku tyypillä hyvin. Neuvolan tätiä kovasti nauratti pikkuisen vilkkaus, koska sydänäänien saaminen pitkäkestoisesti oli hieman haasteellista kun hän teki kuperkeikkoja :ROFLMAO:
Kelan paperit tuli sitten täytettyä tänään ja nyt vaan ootellaan. Olipa jotenkin haasteelliset täyttää ensikertalaisena (n)
Mun omat olot on hieman mitä sattuu, älyttömän onnellinen tuosta reippaasti potkivasta tyypistä mutta nää kivut vie välillä hermot. Eli siis nyt on vahva epäilys että mulla poksahti napatyrä, joka tekee ajoittain liikkumisesta mahdotonta. Samoin kun kyljet venyy ja paukkuu, osittain tyrän takia ja osittain kohdun kasvamisen takia. Mä oon luvannut vaikka seistä päälläni viimeiset kuukaudet, mutta ei tää nyt kauhean kivaa ole kun sattuu:(

Mä en ole hirveästi ajatellut koko synnytystä, vesi kiinnostaa koska se on mun elementti mutta siinä ne mun ajatukset sitten oli. Yritän edelleen mennä hyvin rennosti, päivä kerrallaan ja uskoa että luonto hoitaa. Mä en tajua miten mä olen näin zen:ROFLMAO:

Me nyt varattiin sitten sellainen 3D/4D ultra parin viikon päähän, kun halutaan kunnolla nähdä pikku tyyppi. Edelleenkään ei kyllä haluttaisiin tietää sukupuolta, joten saa nähdä kuinka se onnistuu.

Ja hei, joku whatsapp ryhmä kävis mullekin oikein kivasti. Toki täälläkin juttelen, mutta on paljon asioita joita en tässä halua sanoa julkisesti, vaikka muuten asiassa vertaistukea kaipaisin.

Tää oli todella oma napainen pika raapustus, lueskelen teidän juttuja tarkemmin paremmalla ajalla. Ja @Ane773 vastailen sullekin kyllä (y)

Kems+ pikku tyyppi 24+3
 
TT1
@Ane773 Tosta keskustelusta sen verran,et heti synnytysten jälkeen ei oo ajatus niin paljoo luistanu et ois tajunnu järkevästi keskustella.Myöhemmin vuosien varrella aina joissain tilanteissa asioiden pintaan noustessa niitä on käsitelty.Kuopushan minulla on jo 14 vee,joten aikaakin tästä on.Nyt olen pyrkinyt olemaan ajattelematta,mutta väkisten asiat vaan mieleen nousee, kun viikot lisääntyy :)
 
17.10 /ahmis/2. lapsi/ KYS/ Sukupuoli arvoitus <3

Kiitokset @TT1 kun aloitit uuden ketjun! Ei @Ane773 sillä @Eetuha 'lla mitään hätää ole, tuolla se FB ryhmissä pyörii, taisi vaan vetää herneet nekkuun tuosta sushikeskustelusta.

Miä kanssa toivon että täällä ei kenenkään tarvitsisi kritisoida toisten valintoja puolin ja toisin, uskon että meistä kaikki jotka tänne kirjoittelee on kuitenkin huolellisia ja rakastavia vanhempia, ihan sama maisteleeko sitä silloin tällöin merilevää vai ei. Mulla on monet kaverit jopa polttaneet läpi raskausaikansa ja vaikka itse en voisi ikinä polttaa odottaessa (uskokaa pois että mieli kyllä tekisi joskus :DD) niin en minä heitä pidä huonompina vanhempina sen takia. Ja isossa mittakaavassa näilläkin kavereilla on ihan normaaleja, terveitä lapsia. Ainut mitä on ollut niin korvatulehduskierre ja putkitettu korvat, mutta onpa noita ollut myös tupakoimatomien kavereiden lapsilla. Mun mielestä kaikilla meillä on omat vahvuutemme ja heikkoutemme vanhempina, joidenkin mielestä raskausaikana liiankin huoleton äiti voi olla esimerkiksi paljon parempi käsittelemään uhmaikäistä lasta kun vaikka lyhythermoinen mnä. Ja toilsaalta taas "ylihysteeriset" täydelisyysäidit voi tehdä kaiken oppikirjojen mukaan mutta silti "tukahduttaa" lapsen kaikella kontrolloinnillaan. Tuskimpa meistä kukaan osaa toimia täydellisesti oikein kaikissa tilanteissa, en minä ainakaan osaa. Ja toivon myös että omia asioita ja mielipiteitä voi ja uskaltaa täällä tuoda julki vaikka ne poikkeaa valtavirrasta, voihan niistä sit keskustella eikä heti tarvitse olla toisia teilaamassa.

Tervetuloa mukaan @Sonde ja kiva kuulla @Jasuuu 'sta pitkästä aikaa! @Jasuuu siulla taitaa olla jo aika hyvin viikkoja kasassa :)?

Mulla meinas iskeä ahdistus eilen kun meni koko iltapäivä ja alkuiltakin ilman että olisin huomannut yhtään vauvan liikkeitä, sit illalla yritin dopplerilla kuunnella ja kuuluihan sieltä jotain istukan ääniä ja vauvan jumpsutustakin mut kuului niin "haudan takaa" (olikohan selkä miun selkää päin?) että ei pystynyt edes sykettä laskemaan ni kauheasti ahdisti. Onneks siltten joskus 22.30 jälkeen alkoi iltarallit niin sitten osasi vähän rauhoittua taas. Jotenkin hurjaa että nyt jo alkaa näistä liikkeistä ja niiden puutteesta ahdistumaan kun muutaman tunnin tauko tulee. Esikoinen oli muutenkin niin hiljainen masuasukki, että hänestä alkoi huolestumaan vasta joskus rv30+ kun liikelaskentaa piti tehdä ja saattoi mennä helposti puolivuorokautta ilman ainoatakaan liikettä. Sitten jos 24h meni ilman liikkeitä niin sit alkoi jo vähän huolestuttamaan.. Että kyllä tää ainakaan liikeaktiviisuudessa on ihan eri kaliiberia kuin isoveljensä.

Ainiin ja vielä @Ane773 mietti sitä mistä lähin vauva pyritään pitämään hengissä jos sattuu syntymään ni minusta se on just 24+0, ehkä jopa aiemminkin. Ainakin rv25 syntyneitä pikkukeskosia on jo jäänyt ihan henkiinkin. Mutta toivottavasti meidän kaikkien vauvelit pysyisi vielä reippaasti masussa ainakin syyskuuhun asti <3.

Huomen aamulla olisi sitten viimeinen sokerirasitus, jännää!

Terveisin,
ahmis + Käpsykkä 24+0
 
https://www.mtv.fi/lifestyle/hyvinvointi/artikkeli/painoi-syntyessaan-jogurttipurkin-verran-maailman-pienin-vauva-selvisi-koettelemuksestaan/6066184#gs.RDyUtYk. Pitihän se googlettaa, tässä ainakin yhden jutun mukaan maailman pienin vauva, joskus rv25 paikkeilla syntynyt. Kauhean pienikokoinen kyllä (220g syntymäpaino) kun meillä oli RU jo n. 400g kanssa se painoarvio ja nyt rv24 pitäisi painaa jo 650g luokkaa.

http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/peukaloinen-pelastui-taparasti/469153/ Ja tässä ilmeisesti yksi vastaava keissi Suomessa, rv28 ja varmaan ei juurikaan yli 500g ollut painoa :(. Onneksi tämäkin päättyi onnellisesti!

Mutta kyllä sitä joo toivoisi että kaikki vauvelit pysyy tukevasti masussa sinne 37+ viikoille asti <3.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen myös sitä mieltä, että tämän tulisi olla paikka, jossa voi puhua ajatuksistaan turvallisin mielin ja jokaisen tulisi arvostaa jokaista odottajaa vähintään sen verran, että jättäisi arvostelun väliin. Omia kantojaan voi tuoda esiin muita arvostelematta.(y)

Mä myös toivon, että jokainen täällä pääsee turvallisesti täysi-aikaisuuteen asti. :love:
Mulla on kyllä monesti tässä odotuksessa käynyt mielessä, että mahdetaankohan tällä kertaa mennä lasketulle ajalle asti. En tiedä mistä moinen ajatus, mutta senhän näkee sitten. :LOL: Ja siis lähinnä varmaan kumpuaa jostain ajatuksesta, että yksi on syntynyt yli ajalla käynnistyksellä, toinen 5pv ennen, yksi 2pv lasketusta, joten jotenkin oon alkanu varautumaan että mitä jos tämä tuleekin tyyliin 2vk ennen.(n):D Tuskin tulee, mutta ensi kertaa oikeasti ajattelen omalta osalta, että se vois olla jopa mahdollista.:X3:

Kohtapa onki jo heinäkuu. Miehellä alkaa loma ja se meinaa että koko kuukausi menee vauhdilla.:rolleyes: Sit paukahtaa elokuu ja koska isoilla alkaa koulu, niin sekin kuu menee hups vaan. Ja sit onkin enään se syyskuu ennen meidän kuuta. :eek:
Kattelen noita laskureitakin aina :eek::eek: -ilmeellä kun päivät vaan hupenee.:ROFLMAO:

Viipulainen & Itu 22+5
 
Mulla on taas @viipulainen ihan jäätävät piinaviikot menossa ja tuntuu et aika MATELEE. 2vk ja 1pv vielä omaan lomaan ja työmotivaatio on kyllä lähtenyt jo lomille :whistle:.

Mut sit kun se loma alkaa niin sit varmaan aika humahtaa ihan hullun nopeasti koska heinä ja elokuut on täynnä tapahtumia ja menoja ja syyskuun alussa olis vielä Hki yhdet häät tiedossa ja siitä seuraavalla viikolla alkaakin sitten äippis.

Mulle olis kyllä aivan jäätävä shokki jos tää syntyis ennen LA koska mulla ei esikoisesta ollut ikinä ainuttakaan, edes harkka-, supistusta ennen kun käynnistyslääke alkoi tehoamaan (40+6) ja oon kyllä henkisesti valmistautunut et lokakuun lopulle mennään että heilahtaa. Toki todella iloinen yllätyshän se olisi jos sattuisi vaikka joskus 38-39 viikoilla jo syntymään ja pääsis tapaamaan hänet nopeammin :love:.
 
Voi teitä onnekkaita jotka ootte lomalla tai ainakin ihan kohta jäämässä! :) Olispa ihanaa jos tähän saumaan sais itsekin jonkun huilihetken. Mulla työt jatkuu sinne syyskuun puoliväliin asti, kunnes alkaa äippä"loma". Sitäkin jo tässä yks päivä kauhuissani laskeskelin että apuva 2,5 kk enää töitä!! :eek: Sekin tuntuu mulle niin vähältä kun on vielä vaikka mitä järjesteltävää: pitää keksiä lapselle nimi, missä sairaalassa synnytän, ja hankkia vauvalle jotain muutakin kuin pari hassua vaatetta yms. :D Ihan varmasti ne viimeset viikot sitten matelee.

Ja samoilla linjoilla olen kuin muutkin täällä että pidetään tämä positiivisena kohtauspaikkana. Ei varmasti ole yhtä hyvää tapaa olla äiti ja raskaana, itsekin huomaan sen erityisen hyvin täällä kahden kulttuurin ristitulessa. Poimin suosituksista ja rajoituksista ne omat lempparit ja teen omat johtopäätökseni siitä, miten toimin. Mutta se ei estä sitä, etteikö eriävistä mielipiteistä voisi keskustella! Se on ainakin mulle tän palstan suola. Oon saanut paljon hyviä vinkkejä ja uusia näkökulmia asioihin.

Tänään palleromasu on jotenkin tuskaisen pinkeä :alien: Tuntuu että sillä on nyt joku kauhea kasvuspurtti menossa muutenkin, ihan kuin silmissä kasvaisi! Muutenkin vähän flunssaa pukkaa, joten ei kovin hehkeä olo :sleep:

Niin ja @viipulainen kirjoita ihmeessä se synnytyskertomus! (y)

amaia ja pallo 23+1
 
@ahmis mä olin siis satavarma että toka syntyy käynnistyksellä yliaikaisena kuten esikkokin.
Mut kas kas, shokki..vedet meni 39+2 klo.3.00 yöllä ja siitä 6h päästä tyttö oli sylissä. En meinannu tajuta.:LOL: Mut helpointa omalle päälle koittaa saada ajatukset siihen, että ennemmin menee ees vähän yli, koska...AIKA MATELEE vikoina parina viikkona väkisinkin.:X3:

@amaia tsemppiä töissä jaksamiseen. Mä oon tosi iloinen että saan olla kuopuksen kanssa kotona, oon ajoittain aivan raato ja muistelen kuopuksen odotuksesta koulu ja työrumbaa iho kananlihalla, ei ollut hauskaa kyllä.:confused:

Ja miepä koitan huomenna rustata sen kertomuksen tänne. Pitää vähän muokata sitä, kun sisältää nimiä.:D
 
Minä oon ollut lomalla nyt ja ens viikolla meen kokeileen mille työt tuntuu. Mulla siis alkanut kipeät supistukset ja jomottava kipu jo rv 18-19 paikkeilla. Nyt tosiaan kesälomalla ja kun kotona pikkusen "rehkin" eli esim.siivoan niin tulee taas. Oli just neuvola ja hoitaja kutsui lääkärinkin käymään. Ohje et jos töihin palatessa niitä alkaa tulla niin sitten on sairasloma haettava. Vaikka näin varhainen vielä (23) niin ei saa kuulemma enää riskeetata vaan on kuunneltava kehoa ja sen merkkejä. En mitenkää usko et ihan äloman alkuun asti tulen töissä oleen. Ekasta en ollu saikulla vaan jäin suoraa sit äikkärille.

Tulehdukset tutkittiin eikä syytä löytynyt. Lääkäri tutki et kohdunsuu auki ja kanava lyhentynyt. Mutta samalla et normaalia ku uudellee synnyttäjä. En hoksannu kysyä et ku ekassa lääkärissä korttii merkattii et kii ja 3cm, en onhan muutosta tuohon nähden tapahtunut. Mut onko siis normaalia et pikku hiljaa paikat löystyy... Itse myös tunnustelin alkuraskaudessa ja napukka oli tosi kova ja kiinteä, nyt ihan löysä, huomaan siis itsekin eron. No eipä auta ku elellä vaan.

Kelalaput laittelen myöhemmin vireille. Meillä aika hyvin tavaraa tallella, ei suuria hankintoja.
 
Vuorikristalli/12.10./ 7./KYS/tyttö

Hiljaiseloa muutama viikko, kun ollaan oltu huonosti toimivan netin piirissä (lue mökillä) eikä hermo kestä kokeilla mahtaisiko se jaksaa ladata tänne :p

Kesäloma siis loppusuoralla, maanantaina töihin. Neuvolan kautta kurvaan, haen sieltä ne kela-laput ja vien ne suoraa päätä töihin, koska siinä kohtaa äitiysloman alkuun on melkolailla tasan se 2kk mitä ennen pitää työnantajalle ilmoittaa. En siis tosiaan ole ilmoittanut asiasta ja ehkä ihan pikkuisen omatunto soimaa, mutta en vain ole halunnut. Taikauskoa...
Töihin meneminen tympäisee jo valmiiksi. Onneksi näin kesällä on paljon muutakin touhua, jospa se vähä tuota harmitusta vähentäisi.

Hankintoja ei tarvitse tulokkaalle tehdä, häneen liittyen kylläkin täytyy vähän nukkumisjärjestelyjä miettiä ja nykyiselle kuopukselle ostaa "isojen tyttöjen sänky"<3
Nyt pari viikkoa (tai jotain) on vauvan potkut tuntuneet ulkopuolelle ja muukin perhe on saanut esimakua mitä on tulossa :)

Vuorikristalli ja neiti-ihminen 25+0 *Poks-Poks*
 
@Sonde onhan tuo pehmeys ja pieni aukinaisuus ihan normaaliakin uudelleen synnyttäjällä, voi ilman supistuksia seilata ees taas tuollaisesta takaisin kiinteäksi ja kiinni ja taas myöhemmin olla jotain muuta. Vaan silti kun kipua ja supistusta on, niin varmuutta syystä ei kannata lähteä veikkaamaan, vaan mieluumin olettaa johtuvan supistuksista.


Täällä on Itu muuten pää alaspäin ollut joitain päiviä. Hetkittäin vaihtaa asentoa viistoon, mutta aika sinnikkäästi on kyllä pää alaspäin. Potkut tuntuu istuessa melkein kylkiluissa (mulla on hyvin tynkä keskivartalo ku oon tämmönen hukkapätkä).:LOL: Ja hikka tuntuu..no suoraan toosassa. :X3: Nopeesti sitä unohtaa miltä nää kylkiin potkut ja hikat ala kertaan tuntemukset tuntuu, muistin kyllä etten kauheasti nauti, jos jatkuu kerralla pitkään, mutta toisaalta tietää että kaikki ok.:giggle:

Mä alan nyt säätämään sen kuopuksen synnytyskertomuksen kanssa.:LOL:

Viipulainen & Itu 22+6:love:
 

Yhteistyössä